Σελίδες

Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2012

Ἐκκλησία καὶ μνημόσυνα



† π. ντώνιος λεβιζόπουλος
Δρ. Θεολογίας  Δρ. Φιλοσοφίας
ΘΕΜΑΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΚΑΤΗΧΗΣΕΩΣ
ΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ
ρθόδοξη κκλησία δέχεται τ μνημόσυνα κα γενικ τς προσευχς πρ τν κεκοιμημένων δελφν. πίστη σ προσωπικ παρξη μετ θάνατο κα τρυφερς δεσμς τς γάπης πο μς συνδέει μ τος πελθόντες δελφος δικαιώνει τ μνημόσυνα.

πουράνιος κκλησία δέχεται τς παρακλήσεις μας κα «μεσιτεύει» γι μς στν Θεό. λλ κα μες, π γς κκλησία, ντας νωμένοι μ τος πελθόντες δελφος στ να σμα το Χριστο, παρακαλομε γι' ατος κα τελομε πρ ατν τ θεία εχαριστία, ποία συναθροίζει στ λειτουργικ χρο λόκληρη τν κκλησία, πραγματώνοντας συνεχ πικοινωνία κα λληλεπίδραση. θεία εχαριστία προσφέρεται «πρ τς γίας Καθολικς κα ποστολικς κκλησίας» κα φελε μ τ χάρη τς τος πάντες.

δη π τ μεταποστολικ κκλησία ο Χριστιανο συναθροίζονταν στος τάφους τν μαρτύρων τν μέρα τς μνήμης τν κα τελοσαν τ θεία εχαριστία (πρβλ. Μαρτύριο γ. Πολυκάρπου 18). Τν τέλεση τς θείας εχαριστίας πρ τν κεκοιμημένων μαρτυρον Τερτυλλιαvς (Περ στεφάνου το στράτ. 3. Περ το μοναδ. γάμου 10. Περ προσευχς 28), Κυπριανς (πιστ. 1,2) κα ο μεγάλοι πατέρες τς κκλησίας.

γιος Κύριλλος εροσολύμων, ναλύοντας τ θεία λειτουργία στος... νεοφώτιστους, πογραμμίζει τι σ' ατν μνημονεύουμε τος «πατριάρχας, προφήτας, ποστόλους, μάρτυρας, δι ν δεχτε Θες τν δέησίν μας μ τς εχς κα τς πρεσβείας τν. στερα μνημονεύομεν κα τος προκεκοιμημένους γίους πατέρας κα πισκόπους, κα πάντων πλς τν μν προκεκοιμημένων, πιστεύοντες τι μεγίστη φέλεια «νησις» θ γίνη ες τς ψυχς, δι τς ποίας ναφέρεται δέησις τς γίας κα φρικωδεστάτης προκειμένης θυσίας» (Μυστ. κατήχ. ' 9).

Μ τ διο πνεμα προσθέτει γιος ωάννης Χρυσόστομος: «ς βοηθμεν λοιπν ατος κα ς τελμεν πρ ατν μνημόσυνα. Διότι ἐὰν τ παιδι το Ἰὼβ καθάριζεν θυσία το πατρός, διατ μφιβάλλεις δι τι, ἐὰν προσφέρωμε κα μες πρ τν πελθόντων, δίδεται ες ατος κάποια παρηγορία «παραμυθία τς » (ω. Χρυσοστ., Ες ' Κόρ. Λόγ. ΜΑ 6).

ρθόδοξη κκλησία πιστεύει πς ο προσευχς κα τ μνημόσυνα δν ξαναγκάζουν τν Θεό, οτε βεβαιότητα σχετικ μ τ ποτελέσματα. ξάλλου ρθόδοξη κκλησία πορρίπτει τ διάκριση μεταξ πρόσκαιρων κα αωνίων ποινν. ποψη πς ο αώνιες ποινς ξαγοράζονται μ τ αμα το Χριστο, ν ο πρόσκαιρες δν ξαγοράζονται, δν νταποκρίνεται στν ρθόδοξη πίστη. μες πιστεύουμε πς τ αμα το Χριστο καθαρίζει «κάθε μαρτία» (' δημιουργον ποιαδήποτε ω. ' 7).

τσι ρθοδοξία περιφρουρεται τόσο πέναντι τν Προτεσταντν σο κα πέναντι τν Ρωμαιοκαθολικν, πο κάνουν ατ τ διάκριση κα κηρύττουν τ «καθαρτήριο πρ». Σν καθαρτήριο πρ δεχόμαστε μόνο τ φωτιά, πο θ νακαινίσει τν κόσμο, σύμφωνα μ τ λόγο τς Γραφς (Β' Πέτρ. γ' 7).

 Π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΧΡΙΣΙΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ
Γ' ΕΚΔΟΣΗ ΕΠΑΥΞΗΜΕΝΗ
ΑΘΗΝΑ 1994
ναδημοσίευση: http://www.egolpion.com/mnhmosuna.el.aspx
πό:Ι.Μ.Παντοκράτορος
 http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2010/11/blog-post_6038.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου