Σελίδες

Τρίτη 10 Ιουλίου 2012

Γάμος καὶ οἰκογένεια. Πῶς θὰ γίνει κατορθωτὴ αὐτὴ ἡ ἑνότητα;α' μέρος

 

2. Πῶς θ γίνει κατορθωτ ατ νότητα;
Α. Προσοχὴ στν κλογή.
πως στν κοινωνική μας ζω μετ π δοκιμ κα πείρα πιλέγουμε τ συμφέρον μας κα προσέχουμε ν μν παρασυρθομε παραπλανηθομε κα στ σοβαρότατο κα μετάβλητο μυστήριο το γάμου πιβάλλεται ἡ κατάλληλη προσοχή.
Οὔτε ο ξίες, οτε πλοτος, οτε τ φανταστικ νειρα, οτε κα πρόκληση τς μορφς το προσώπου πρέπει ν μς δελεάζουν στν κλογ το συντρόφου τς ζως, ν κατ’ ρχν δν ποδειχτε συμφωνία, μογνωμία κα ποδοχὴ τν ρων κα κανόνων τς γνήσιας συζυγίας. Κα ο δύο μελλόνυμφοι πρέπει ν πιστεύουν στν ξία τς πατρότητας κα μητρότητας, χάριν τν ποίων κα μες πάρχουμε. Ἐὰν ο δικοί μας γονες διαφοροσαν γι τν παιδοποιία, θ πήρχαμε μες σήμερα;

Β. «Ἀγαπτε λλήλους».
Τὸ μέσο τς νώσεως τν πολλν σ να εναι γάπη, πο κα ατ ς μυστήριο εναι σχεδν νέκφραστο. γάπη εναι διος Θεός. « Θες γάπη στ» (Αω. 4,8). Θες δν χει γάπη σν να πλ χαρακτηριστικ γνώρισμα. Εναι ατούσια ἀγάπη, ποία «ο ζητε τ αυτς», «ο λογίζεται τ κακόν», «οκ σχημονε», τ πάντα συνδέει κα προνοε, «πάντα στέγει» κα δικαίως οδέποτε κπίπτει δρανε, κλείπει, δυνατεῖ.
νόμος λοκληρώνεται μ τ «γαπήσεις τν πλησίον σου ς σεαυτόν». Γι’ αὐτ Γραφ διατάσσει: «Ἐὰν προληφθ νθρωπος ν τινι παραπτώματι, μες ο πνευματικο (δηλ. ο φορες τς γάπης), καταρτίζετε τν τοιοτον» (Γαλ. 6,1) κα «λλήλων τ βάρη βαστάζετε κα οτως ναπληρώσατε τν νόμον το Χριστο» (Γαλ. 6,2).
Ἐὰν θέλουμε νὰ περιπατομε «ξίως τς κλήσεώς» μας θ τ πετύχουμε μ ταπεινοφροσύνη κα πραότητα «νεχόμενοι λλήλους» μ γάπη. Γίνεσθε μεταξ σας «χρηστοί, εσπλαχνοι, χαριζόμενοι αυτος» (φεσ. 4,32), ποτασσόμενοι μεταξ σας μ φόβο Θεοῦ.
Τὴν διοτέλεια, τὸ μεγαλύτερο ποτέλεσμα τς πτώσεώς μας, μόνον γάπη μπορε ν τ συντρίψει κα ν τ μεταστρέψει σ νιδιοτέλεια. «Μηδες τ αυτο ζητείτω, λλ τ το τέρου» (Α’ Κορ. 10,24), «πάντα μν ν γάπη γινέσθω» (Α’ Κορ. 16,14) κα τ σπουδαιότερο «ντέλλομαι ὑμν να γαπτε λλήλους» (ω. 15,17).
Αὐτ γάπη εναι παραίτητος κανόνας κα νόμος τς ζως, τς νότητας, τς ρμονίας, πο καταλήγει στὸν Θεό, γίνεται πως εναι Θεός, θάνατος κα ΐδιος. Μέσω ατς πιτυγχάνουμε τν ρμονία το γάμου π ατ τ ζω ς τν αωνιότητα φο Θεός, παναγάπη, ποκαλύπτει τι «γ ζ κα μες ζήσεσθε» (ω. 14,19) κα «που εμ γώ, κε κα διάκονος μς σται» (ω. 12,26). Ποις εναι δικός του διάκονος παρ πηρέτης τς γάπης, πο χι μόνο πηρετεῖ νιδιοτελς, λλ κα τν δια τν ψυχ του πρόθυμα διαθέτει, ν νάγκη τ παιτε, γι τ ζω τν λλων;
Δὲν εσταθον ο προφάσεις τς δθεν διαιτερότητας τν χαρακτήρων τν συνηθειν κα τς πιρρος το περιβάλλοντος, οτε κα ατς τς κληρονομικότητας. Ἡ συγκατάβαση τς σαρκώσεως το Θεο Λόγου, το Κυρίου μας, νέπλασε κα μεταμόρφωσε λη τ μεταπτωτική μας διαστροφ κα μς πρόσθεσε ξουσία ν πατομε «π φεων κα σκορπίων κα πάσαν τν δύναμιν το χθρο» (Λούκ. 10,19 ). «Πάντα σχύομεν ἐν τ νδυναμούντι μς Χριστ» (Φιλ. 4,13 ). Ατ τ μαρτυρον ο δεδικαιωμένοι δολοι το Θεο πο περέβησαν τν νόμο τς φθορς κα τς διαστροφς.
Γ. «Οἱ νδρες γαπτε τς γυναίκας αυτν».
Στὴ συζυγία γάπη πιβάλλεται κα γι να κόμη λόγο, ς ποῦμε καλύτερα π κάποια διαιτερότητα. Ατς εναι φύση τς γυναίκας, πο ποδεικνύεται τι εναι γέννημα κα προϊν γάπης (δημιουργήθηκε π τν πλευρ το δμ πο ταν κοντ στ μέρος τς καρδις) κα πομένως δν σορροπε, ταν τ στερεται. ἴδια πηγάζει ἀγάπη μέσω τς μητρότητάς της κα δίκαια παιτε ν γαπται, φο κα δια κατ φύση κα θέση γαπᾶ.
στορία κα τ πράγματα μαρτυρον τι ν ο σύζυγοι θέλουν ν πετύχουν τν ρμονία κα τν μαλότητα μεταξύ τους, πρέπει ν πάρχει μόνιμα μεταξύ τους ἡ γάπη· εδικ μως το νδρα πρς τ γυναίκα του. Ατ κριβς κανε κα Χριστς πρς τν κκλησία του. Παρέδωσε τν αυτό του γι ν τν καταστήσει νδοξη.
γιος ωάννης Χρυσόστομος, ατς μέγιστος εράρχης, προκαλε τν νδρα ν μὴν κουράζεται νὰ δείχνει στ σύζυγό του τν γάπη του κα τι λη θέληση κα προσπάθειά του εναι ετυχία της.
Αὐτό, δυστυχς, πολ πουσιάζει σήμερα κα τ ποτελέσματα εναι πελπιστικά. σημασία κα φύση τς συζυγίας παραχαράχθηκε π τν πίδραση τοῦ ερωπαϊκο κυκεώνα, πο τίποτε δ σεβάστηκε π τν νθρώπινη προσωπικότητα κα τς πνευματικς κα θικς ξίες, πο ο προγονοί μας μ ατοθυσία κράτησαν.
πειδ αξηση τν νθρώπων γίνεται μ τ νόμιμη συζυγία μ λύσσα δίστακτος χθρός του ἀνθρώπου, ὁ διάβολος, προσπαθε ν διαλύσει τ θη κα ν καταλύσει τ δεσμ τς γάπης κα τς νότητας. Τ τόσο σοβαρ θέμα το γάμου δν πρέπει ν παραμεληθε μ τς παραχαράξεις το νοχου κα νώμαλου βίου γι ν μν κούσουμε κα μες, πως ο παλαιο ποστάτες τν θικν ξιν, πο ποκήρυξε Θεός: «ο μ καταμείνει τ πνεμα μου ν τος νθρώποις τούτοις δι τ εναι ατος σάρκας» (Γεν. 6,3). Κα πέφερε τν κατακλυσμ γι ν τιμωρήσει τν ποστασία.
σύζυγος γι ν πετύχει εκολα ατ τ ρόλο -ἀνάλογα μὲ τς περιστάσεις-, θ πρέπει ν φέρεται στ σύζυγό του λλοτε σν πατέρας, λλοτε σν δελφός, λλοτε σν φίλος κα πάντοτε σν νδρας της. ν τ κάνει ατ θ πετύχει τν τάραχη κα ρμονικ διάθεση τς συζύγου, πο ν σ πολλ σημεα εναι περισσότερο φιλότιμη καὶ χει ατοθυσία, σ μερικ μικρς σημασίας συμβάντα ποθαρρύνεται κα μικροψυχεῖ.
Δὲν εναι περβολ οτε προσποίηση κδήλωση γάπης το συζύγου πρς τ γυναίκα του, φο μόνο στ νόμιμη συζυγία μπορε ν κδηλωθε γνήσια κα πραγματικὴ γάπη, φ’ σον «σονται ο δύο ες σάρκα μίαν». Καμι λλη κδήλωση τρυφερότητας κα συμπάθειας δν μπορε ν παραλληλισθε μ τ «σονται ο δύο ες σάρκα μίαν» τῆς νόμιμης συζυγίας π τν ποία προέρχεται καταβολ τς νθρώπινης ζως. λλωστε καὶ περιγραφ το γυναικείου φύλου, πο εναι κα τ σθενς μέρος, παιτε τν πρακτική του συμπλήρωση π τν νδρικ γάπη κα ατς εναι λόγος τς ζήλειας πο πλεονάζει στ γυναίκα. καλύτερος τρόπος δαμασμο τς γυναικείας ζήλειας εναι πρακτικ γνήσια κα μπρακτη κδήλωση γάπης το συζύγου πρς τ γυναίκα του.
Στὴ γενικ διαστροφ πο πικράτησε λόγῳ τς ποστασίας π τὸν Θε «νένδεκτον τοῦ μ λθεν τ σκάνδαλα» (Λουκ. 17,1). Χρειάζεται πολλ προσοχ στ συγκράτηση το δεσμο τς συζυγίας. Νὰ μ λαμβάνονται π’ ψιν τ σκάνδαλα, π τ ποῖα πηγάζουν ο παρεξηγήσεις. Συνιστομε, εδικ στν νδρα, ς τν κεφαλή, ν μν προδίδει τν γάπη κα τ σύνδεσμο μ τ σύζυγό του, γιατί διάβολος κα τ ργανά του οδέποτε θ παύσουν ν πολεμον γι νὰ πληγώσουν τ ρίζα τς ζως.
να δεγμα πραγματικς παρηγορις κα στηριγμοῦ, πο μς συμβούλευσαν ο γέροντες σύμβουλοί μας, κα τν δύο φύλων, γι τς δύσκολες ρες εναι: «Μν ξεχντε ποτ τν πρώτη βδομάδα το γάμου σας». Εστε ο διοι πως κα τότε. Τίποτε δὲ σς χωρίζει.
πενθυμίζουμε στος νδρες τ «συνοικοντες κατ γνσιν, ς σθενεστέρῳ σκεύει τ γυναικείῳ» (Α’ Πέτ. 3,7). Ατ σημαίνει τι παρεκτροπ τς συζύγου θεραπεύεται μ τν γάπη κα τν τρυφερότητα, παρ μ τν πίπληξη κα τ θυμό. Μὴν κάνεις παρατήρηση στ σύζυγό σου, σ περίπτωση λάθους, εδικ τν ρα το πειρασμο κα τς αχμς. φάρμοσε τ λόγο το Δαβίδ: «γ δ σε κωφς οκ κουον, κα σε λαλος οκ νοίγων τ στόμα ατο» (Ψαλμ. 37,13). Σ λλη ρα, ταν εστε μόνοι σας, μακριὰ π τ παιδιά, ἐὰν πάρχουν, πάρε μ τρυφερότητα τ σύζυγό σου στν γκαλιά σου κα πές της. «γάπη μου, δν ξέρεις πόσο σ γαπ; γ θέλω ν εσαι μία ξιοπρεπς κυρία. Ατ πο κανες δν σ τιμ». Τότε μόνο δέχεται τ σφάλμα κα ζητ συνειδητ συγγνώμη. Ατ εναι γεννήματα τς πείρας. Ἐὰν τν ρα το λάθους τς ζημις, τν λέγξεις, θ πεισμώσει, θ νταπαντήσει, θ μουτρώσει, θ πικαλεσθε προφάσεις κα θ πε ψέματα! σύνεση προλαμβάνει, ἐὰν χρησιμοποιηθε τ φάρμακο τς γάπης.
π τ μικρὴ ρευνά μας, π σα κούσαμε κα εδαμε, βγάλαμε τ συμπέρασμα τι τν περισσότερη εθύνη γι ,τι κακ συμβαίνει στος γάμους χουν ο νδρες, γιατί δν δείχνουν γάπη στς συζύγους τους. γαπον, δυστυχς τς γυνακες, λλ χι τς δικές τους. Ατὴ εἶναι ρίζα το κακο. Τότε φυτρώνει ζήλεια κα ποψία -μ τ γνωστ ποτελέσματα-, δίως ταν κα ο γύρω διατείνονται τι μλλον κάτι συμβαίνει!
Τὸ γραφικ «φετε κα φεθήσεται» κα τ «νεχόμενοι λλήλων ν σπλάχνοις ησο Χριστο» πρέπει ν πικρατε παραιτήτως γι ν πάρχει μαλότητα στν οκογένεια. Πολλ λάθη κα σκληρότητα χουν ο νδρες. Συνήθως πλεονάζει προσεξία κα ποχώρηση στ θέματα ἠθικς, πο στος καιρος μας πέρασε τ ρια. ν συμβε κάτι τέτοιο στ γυναίκα, τότε πέλεκυς τς παιδείας κα κδικήσεως πέφτει βαρύς.
γάπη πρς τ σύζυγο εναι ς πρς τν νδρα κα δικαιοσύνη, γιατί τ μόνο πρόσωπο πο χώριστα κα πρακτικ θὰ παραμείνει στ πλευρ του εναι σύζυγός του, φο λα τ πρόσωπα το περιβάλλοντός του σιγ-σιγ θ κλείψουν, ν στος εσεβες συζύγους συζυγία συνεχίζεται κα στν αωνιότητα.
συνεχίζεται...

πηγή: Γέροντος Ἰωσφ Βατοπαιδινο, «Συζητήσεις στν θωνα», Ψυχωφελ Βατοπαιδιν 13, σ. 141-164
http://www.pemptousia.gr/2011/06/%CE%B3%CE%AC%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου