Σελίδες

Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2012

Πρόσκληση Ἀρχιερέως κατά τήν τέλεση τοῦ μυστηρίου τοῦ γάμου

Μια από τις συνήθειες της επίδειξης είναι και η πρόσκληση Αρχιερέα κατά την τέλεση του γάμου. Ο Αρχιερέας-Επίσκοπος είναι ο ανώτατος βαθμός της ιεροσύνης. Οι γονείς προκειμένου να προσδώσουν μεγαλύτερη αίγλη και κύρος στο γάμο των παιδιών τους προσκαλούν έναν Αρχιερέα. Αυτή η συνήθεια εντοπίζεται περισσότερο στις μεγαλουπόλεις, όπου υπάρχει πληθώρα βοηθών ή παρεπιδημούντων επισκόπων. Στην επαρχία, όπου ένας είναι ο επίσκοπος, ο λαός γνωρίζοντας ότι ο επίσκοπος είναι εκ των πραγμάτων αδύνατον να ανταποκριθεί σε όλα τα μυστήρια των γάμων της επαρχίας του, αρκούνται στην παρουσία των καλών τους εφημερίων.
Εκείνων που τους βάπτισαν, τους κατήχησαν, τους εξομολόγησαν. Στην επαρχία ο επίσκοπος χοροστατεί κάποιες φορές σε μυστήρια γνωστών της Ιεράς Μητροπόλεώς του, σε εργαζομένους στα γραφεία της επισκοπής, των ιδρυμάτων της Εκκλησίας και γνωστών και επιφανών προσώπων και ευεργετών που έχουν κάποια στενότερη σχέση μ' αυτόν. Στις μεγαλουπόλεις όμως δε συμβαίνει αυτό. Άρα η παρουσία άγνωστου επισκόπου κατά την ευλογία του γάμου, μάλλον κάτι άλλο έχει να κάνει, που δεν είναι άλλο από την επίδειξη. Καλό θα είναι ο γάμος των μελλονύμφων να γίνεται στην ενορία τουλάχιστον ενός εκ των δύο, με τον οποίο έχουν αναπτυχθεί στενοί δεσμοί από τα παιδικά χρόνια. Η σύνδεση αυτή θεωρείται κατά πάντα ευλογημένη, διότι ο εφημέριος Ιερέας θα αναπτύξει με το νέο ζευγάρι καλές σχέσεις, που θα είναι προς το καλώς νοούμενο πνευματικό συμφέρον τους. Από μια τέτοια ευλογημένη επαφή θα προέλθει και μια καλή εκκλησιαστική ζωή, που είναι κεφάλαιο πνευματικής κατάθεσης των μελλονύμφων στη θεμελίωση γερής και ακλόνητης οικογένειας. Άρα καταλήγουμε να συμβουλεύσουμε, εφόσον δεν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος προσκλήσεως, εξ αιτίας γνωριμίας με κάποιον επίσκοπο, ας μην ενδίδουμε σε ματαιόδοξες προσκλήσεις, οι οποίες ζημιώνουν την εκκλησία, δηλ. σκανδαλίζουν τους συνανθρώπους μας. Προκειμένου δε να μην παρεξηγηθώ ότι αρνούμαι την παρουσία επισκόπου σε γάμο, τοποθετούμαι ως έξης:
Ο επίσκοπος ο έχων το πλήρωμα της ιεροσύνης, με την άδεια του οποίου ο εκάστοτε εφημέριος πρεσβύτερος τελεί τα άγια μυστήρια, είναι ο κατεξοχήν καλεσμένος εις τα μυστήρια και άρα σε κάθε γάμο.
Ο ίδιος ο επίσκοπος υπογράφει όλες τις άδειες γάμου. Έτσι και με την υπογραφή του είναι παρών σε όλα τα μυστήρια των πιστών της επαρχίας του είτε γάμων είτε βαπτίσεως είτε οποιωνδήποτε άλλων. Ακόμη ο επίσκοπος είναι παρών σε κάθε γάμο, όταν ο ιερέας που τελεί το γάμο εκφωνεί κατά την μεγάλην συναπτήν και του αρραβώνα και του γάμου το «Υπέρ του Αρχιεπισκόπου ημών...» αναφέροντας προσευχητικά και πάντοτε εκφώνως, αυτή την ευλογημένη παρουσία. Δεν είμαστε ενάντιοι στην παρουσία του επισκόπου κατά την ευλογία του γάμου, είμαστε θετικοί ή αρνητικοί όμως υπό ορισμένες πνευματικές προϋποθέσεις, τις οποίες ως ποιμένες πρέπει πάντοτε να εξιχνιάζουμε και να βοηθούμε τους πιστούς μας να οδηγούνται στο σωστό, το αγαθό κι ευάρεστο στο Θεό μας.
 http://www.orthmad.gr/node/262#106

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου