Σελίδες

Δευτέρα 11 Μαρτίου 2019

Ἡ ὠφέλεια τῆς νηστείας καί τά ὅπλα μας κατά τοῦ διαβόλου, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ἡ ὠφέλεια τῆς νηστείας καί τά ὅπλα μας κατά τοῦ διαβόλου, Ἁγ. Νικολάου Ἀχρίδος, (Ἐσπερινός τῆς συγχωρήσεως), 10-3-2019, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου, http://hristospanagia3.blogspot.gr/ , http://www.hristospanagia.gr/ , http://agiapsychanalysi.blogspot.gr , Κατέβασμα ὁμιλιῶν ἀπό τό YouTube: http://hristospanagia3.blogspot.gr/2017/12/youtube.html

Ποιά νηστεία ἀρέσει στόν Θεό;, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου

Ποιά νηστεία ἀρέσει στόν Θεό;, Ἁγ. Νικολάου Ἀχρίδος, (Κυριακή τῆς Τυροφαγου), 10-3-2019, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου ζωντανή μετάδοση_ Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης_http://hristospanagia3.blogspot.gr_ht... καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.gr Κατέβασμα ὁμιλιῶν ἀπό τό YouTube σέ mp3 http://hristospanagia3.blogspot.gr/20...

Κυριακή τῆς Τυροφάγου, Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος


ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΟΦΑΓΟΥ(Ματθ.6,14-21)

                      Απόσπασμα από την ομιλία ΙΘ΄
  του αγίου Ιωάννου, αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως του Χρυσοστόμου
         από το Υπόμνημά του στο Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον
           σχετικά με τη συγχώρηση των συνανθρώπων μας
    ως απαραίτητη προϋπόθεση για την άφεση και των δικών μας αμαρτιών

    «Ἐὰν γρ φτε τος νθρώποις τ παραπτώματα ατν, φήσει κα μν πατρ μν οράνιος· ἐὰν δ μ φτε τος νθρώποις τ παραπτώματα ατν, οδ πατρ μν φήσει τ παραπτώματα μν(:Πρέπει λοιπόν να έχετε υπόψη σας ότι, αν και εσείς συγχωρείτε με όλη σας την καρδιά τα αμαρτήματα που έκαμαν σε σας οι άλλοι, και ο Πατέρας σας ο ουράνιος θα συγχωρήσει τα δικά σας αμαρτήματα. Εάν όμως δεν δώσετε συγχώρηση στους ανθρώπους για τα αμαρτήματά τους απέναντι σε σας, τότε ούτε ο Πατέρας σας θα συγχωρήσει τις δικές σας αμαρτίες προς Αυτόν)»[Ματθ.6,14-15].
    […] Και έπειτα, όπως είπα παραπάνω, θέλοντας ο Κύριος να δείξει ότι περισσότερο από όλα τα πάθη αποστρέφεται και μισεί τη μνησικακία και πιο πολύ από όλα επιδοκιμάζει την αρετή της συγχωρητικότητας που είναι αντίθετη στην κακία αυτή, και αμέσως μετά την παράδοση της Κυριακής προσευχής, υπενθύμισε πάλι το κατόρθωμα αυτό, οδηγώντας τον ακροατή στην τήρηση της εντολής αυτής και μέσω της επικείμενης τιμωρίας από την παράβασή της και μέσω της καθορισμένης αμοιβής από την υπακοή σε αυτήν. «Ἐὰν γρ φτε τος νθρώποις τ παραπτώματα ατν(:Διότι εάν συγχωρείτε με όλη σας την καρδιά τους ανθρώπους που σας έφταιξαν)», λέγει, «φήσει κα μν πατρ μν οράνιος(:και ο Πατέρας σας ο ουράνιος θα συγχωρήσει τα αμαρτήματά σας απέναντί Του)· ἐὰν δ μ φτε τος νθρώποις τ παραπτώματα ατν, οδ πατρ μν φήσει τ παραπτώματα μν (:εάν όμως δεν τους συγχωρείτε, ούτε και Αυτός θα συγχωρήσει εσάς)».
     Για τον λόγο αυτό πάλι ανέφερε τους ουρανούς και τον Πατέρα, ώστε και με αυτά να συγκρατήσει τον ακροατή, εάν επρόκειτο, μολονότι κατάγεται από τέτοιον Πατέρα, να μεταβληθεί σε θηρίο και, παρά την κλήση του στον ουρανό, να έχει φρόνημα γήινο, βιοτικό και υλιστικό. Διότι δεν πρέπει βέβαια να γίνουμε παιδιά Του δια της χάριτος μόνο, αλλά και με τις πράξεις μας. Και τίποτε δε μας εξομοιώνει τόσο με τον Θεό, όσο το να παρέχουμε την συγνώμη μας στους πονηρούς και σε όσους μας αδικούν· όπως ακριβώς λίγο πρωτύτερα είχε διδάξει, όταν έλεγε ότι «ο ήλιος ανατέλλει καθημερινά και για τους πονηρούς και τους αγαθούς»[Ματθ.5,45: «γ δ λέγω μν, γαπτε τος χθρος μν, ελογετε τος καταρωμένους μς, καλς ποιετε τος μισοσιν μς κα προσεύχεσθε πρ τν πηρεαζόντων μς κα διωκόντων μς. πως γένησθε υο το πατρς μν το ν ορανος, τν λιον ατο νατέλλει π πονηρος κα γαθος κα βρέχει π δικαίους κα δίκους(:Εγώ όμως σας λέω να αγαπάτε τους εχθρούς σας, να εύχεσθε στο Θεό το καλό γι’ αυτούς που σας καταριούνται, να ευεργετείτε εκείνους που σας μισούν και να προσεύχεσθε για χάρη εκείνων που σας μεταχειρίζονται υβριστικά και περιφρονητικά και σας καταδιώκουν άδικα, ακόμη κι όταν ο διωγμός τους αυτός σάς γίνεται για τις θρησκευτικές σας πεποιθήσεις. Για να μοιάσετε έτσι και να γίνετε παιδιά του Πατέρα σας που είναι στους ουρανούς. Διότι και Αυτός τον ήλιο, που είναι δικός Του, τον ανατέλλει χωρίς διακρίσεις σε πονηρούς και καλούς, και βρέχει τη βροχή Του σε δικαίους και αδίκους)].

Ἡ μάνα πονάει, κουράζεται, ἀλλὰ δὲν αἰσθάνεται οὔτε τὸν πόνο οὔτε τὴν κούραση

 

 Λόγοι Γ. Παϊσίου τοῦ Ἁγιορείτου, τόμος Δ’ Οἰκογενειακὴ ζωή, Ι.Μ. Ἄγ. Ἰωάννου Θεολόγου Σουρωτῆς, τόμος Δ’ Οἰκογενειακὴ ζωὴ

Ἡ μάνα πονάει, κουράζεται, ἀλλὰ δὲν αἰσθάνεται οὔτε τὸν πόνο οὔτε τὴν κούραση. Ζορίζει τὸν ἑαυτὸ της, ἀλλὰ, ἐπειδὴ ἀγαπάει τὰ παιδιὰ της, ἀγαπάει τὸ σπίτι της, ὅλα τὰ κάνει μὲ χαρά. 
Πιὸ πολύ κουράζεται ἕνας ποὺ ξαπλώνει συνέχεια παρὰ αὐτὴ. Θυμᾶμαι, ἡ μάνα μου, ὅταν ἤμασταν μικρά, ἔπρεπε νὰ κουβαλάη τὸ νερὸ ἀπὸ τὴν βρύση ποὺ ἦταν πολὺ μακριὰ ἀπὸ τὸ σπίτι μας· ἔπρεπε νὰ μαγειρεύη, νὰ ζυμώνη, νὰ πλένη τὰ ροῦχα, νὰ πηγαίνη καὶ στὸ χωράφι.
Ἔκανε δηλαδὴ ὅλες τὶς δουλειές, εἶχε κι ἐμᾶς τὰ παιδιὰ νὰ τὴν ζαλίζουμε καὶ νὰ κάνη καὶ τὸ …δικαστήριο, ὅταν μαλώναμε.Ἔλεγε ὅμως: «Αυτὸ εἶναι τὸ καθῆκον μου·εἶμαι ὑποχρεωμένη νὰ τὰ κάνω ὅλα, χωρὶς νὰ γογγίζω». Τὸ ἔλεγε μὲ τὴν καλὴ ἔννοια. Ἀγαποῦσε τὸ σπίτι, ἀγαποῦσε τὰ παιδιά της, καὶ δὲν κουραζόταν μὲ τὶς δουλειὲς· ὅλα τὰ ἔκανε μὲ τὴν 
καρδιά της, μὲ χαρά.

Ἡ γιαγιά ἡ Κατερίνα

 Ενενήντα χρονών χήρα πια η γιαγια Κατερινα, αγράμματη αλλα πίστη γυναικα, με συχνή Θεια Κοινωνια, υπομένει ήρεμα τον κόπο των γηρατειών της, ζώντας μεσα στον σεβασμό και στην ολόψυχη αγαπη των δικών της. Ενα χωριό κανουν τα 60 παιδια, εγγόνια και δισέγγονα της. Και όλα την γλυκοχαιρετουν και φιλούν το χέρι της με σεβασμό και συγκινούνται βλέποντάς την να συγκινείται κι εκείνη και να δακρύζει.

- Παιδια μου, την ευχή μου να 'χετε, τους ελεγε και τους ξαναλεγε και σταυροκοπιοταν συνέχεια.... Μην κάνετε στην ζωη σας ποτε κατι που θα λυπήσει  τον Χριστό και την Παναγια. Και να κοινωνατε συχνά.
Ενα απόγευμα, καθώς της έκανε συντροφιά η μεγαλη της κόρη, η Αγγελικη, αρχισε πρωτη αυτή τη συζήτηση.
- Απο που ξεκίνησα εγω η πάμφτωχη και που με οδήγησε ο Θεος, ο Μεγαλοδυναμος!
Μου 'φερε στο πλευρό μου εναν αντρα μάλαμα, τον Χρήστο, και κάναμε οικογενεια με τη βοήθεια του Θεου καλη - δοξασμένο το όνομα του Κυρίου! Χαρήκαμε μαζί πολλα παιδια, εγγόνια και δισέγγονα. Εκείνος έφυγε, πηγε στον ουρανό. Εγω έμεινα πισω.
- Δεν εισαι μονη σου όμως, μάνα. Ειμαστε ολοι μας κοντά σου!
- Σωστά, δίκιο εχεις. Και με προσέχετε σαν τα ματια σας, και ευχαριστώ με ολη μου την καρδια γι' αυτο. Και παρακαλώ τον θεό στην προσευχη μου να σας εχει όλους σας πολυ καλα. Αλλο θελω να πω.
- Τι, μάνα μου;
- Να,πως να το πω, είμαι αγράμματη, και οταν έλθει η ωρα να φύγω για τον ουρανό, φοβάμαι μηπως χαθώ εκεί πανω, επειδη είμαι αγράμματη. Δεν θα ξερω που να πάω!
- Μανούλα μου, μην ανυσυχεις καθόλου. Ο Κυριος μας που τοσο Τον αγάπησες σ' ολη σου τη ζωη, θα τα κανονίσει όλα. Οταν έλθει εκείνη η ευλογημένη ωρα και για σένα, θα σε παρει ο φύλακας σου Άγγελος και θα σε ανεβάσει στον ουρανό. Εσυ δεν θα καταλαβεις τίποτε. Θα κοιμάσαι γλυκα. Εκεί στον ουρανό υπάρχουν δυο μεγάλοι δρόμοι. Ο ενας οδηγεί στο σκοτάδι, στην Κολαση. Ο άλλος στο φως του Παραδείσου. Ο Άγγελος σου θα σε οδηγήσει προς το φως, πολυ φως, μάνα μου! Εκεί θα σε υποδεχτούν Άγγελοι, η προστάτιδα σου Αγια Αικατερίνη, ο πατέρας μας, οι γονεις σου και πολλοί άλλοι που τους έκανες καλοσύνες εδω στη γη. Ολοι αυτοί θα χαίρονται που θα φτάσεις ευτυχισμένη κι εσυ κοντά τους.
- Α, ετσι θα γίνει; Κι είχα μια αγωνία.

Ἐνημέρωση ἀπό τό ἱστολόγιο http:// hristospanagia3.blogspot.gr γιά τίς 4-3-2019 ἕως 6-3-2019.

Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ Πατέρες καί ἀδελφοί
Εἴθε ὁ ἐνανθρωπήσας δι' ἡμᾶς Κύριος Ἰησοῦς Χριστός νά μᾶς χαρίζει μετάνοια, κάθαρση ἀπό τά πάθη καί ἀληθινά ὀρθόδοξη πίστη καί ζωή.
Εἴθε καί ἐμεῖς νά ἀγωνιζόμαστε ζώντας ἀσκητικά καί μυστηριακά μέσα στήν μόνη ἀληθινή Ἐκκλησία, τήν Μία, Ἅγία, Καθολική καί Ἀποστολική Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μας.
Ἔτσι θά μετέχουμε στήν θεία Του εὐλογία σ' ὅλη τήν διάρκεια τοῦ νέου ἔτους, ἀλλά καί στήν αἰωνιότητα.
Λαμβάνετε αὐτό τό μήνυμα ὡς ἐνημέρωση ἀπό τό ἱστολόγιο
http://hristospanagia3.blogspot.gr, τήν ἱστοσελίδα http://hristospanagia.gr καί τό νέο ἱστολόγιο http://agiapsychanalysi.blogspot.gr γιά τίς 4-3-2019 ἕως 6-3-2019.
Ἐνημέρωση ἀπό τό ἱστολόγιο: http://hristospanagia3.blogspot.gr
▼  2019 (813)

+MNHMH ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΑΧΡΙΔΟΣ Τά μάτια πού εἶδαν τόν Θεό.

 Κάποτε, μετά τόν Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, μέ κάλεσαν οἱ Ἀμερικανοί φίλοι μου νά τούς ἐπισκεφτῶ ἀπό τήν Ἀγγλία. Ἐγώ στό μεταξύ εἶχα πληροφορηθεῖ ὅτι ὁ ἐπίσκοπος Ἀχρίδος Νικόλαος Βελιμίροβιτς (1881-1956) ζεῖ στό Σικάγο καί ἀποφάσισα νά τόν ἐπισκεφτῶ, μολονότι αὐτό δέν ἦταν οὔτε τόσο φθηνό μά οὔτε καί τόσο ἁπλό.

Τηλεφώνησα στήν σερβική Ἐκκλησία γιά νά μάθω τήν διεύθυνσή του καί μοῦ εἶπαν ὅτι ὁ ἐπίσκοπος ἔλειπε σέ ταξίδι στή Ν. Ὑόρκη γιά ἕνα τριήμερο. Ἦταν γιά μένα δῶρο ἐξ οὐρανοῦ.

Συναντηθήκαμε. Ἐκεῖνος ἦταν γερασμένος καί καταβεβλημένος, ἀλλά τό βλέμμα τῶν μαύρων ματιῶν του διαπερνοῦσε τόν συνομιλητή -ὅπως τότε στήν Σερβία- μέχρι τήν καρδιά.

Ἀρχίσαμε νά μιλᾶμε γιά τήν πορεία τοῦ κόσμου, γιά τήν Ἐκκλησία, τή Ρωσία…

«Σεβασμιώτατε», τόν ρώτησα, «ἄραγε οἱ κακουχίες καί οἱ στερήσεις στό στρατόπεδο συγκεντρώσεως στή ναζιστική Γερμανία κατά τόν πόλεμο πνευματικά φονεύανε ἤ ξαναγεννοῦσαν τόν ἄνθρωπο; Διότι, ἐγώ γιά παράδειγμα, γνώρισα ἀνθρώπους, καί μάλιστα πιστούς, οἱ ὁποῖοι στό στρατόπεδο δέν εἶχαν τή δύναμη νά προσευχηθοῦν, ἐπειδή ὅλες τους οἱ δυνάμεις ἦταν συγκεντρωμένες στό ξεροκόμματο, στό κρεμμύδι, στό φλιτζάνι μέ τό ζεστό νερό…».

Μοῦ ἀπάντησε· στό στρατόπεδο γινόταν ἔτσι· κάθεσαι σέ μία γωνιά καί ἐπαναλαμβάνεις μέσα σου· -Κύριε, ἐγώ εἶμαι γῆ καί σποδός. Κύριε παράλαβε τήν ψυχή μου! Καί πάλι σέ ἀνεβάζει ὁ Κύριος… Στήν πραγματικότητα, θά ἔδινα ὅλη τή ζωή πού μοῦ ἀπέμεινε, ἐάν αὐτό ἦταν δυνατόν, γιά μία ὥρα παραμονῆς στό Νταχάου.

Ὁ ἐπίσκοπος σήκωσε τά μάτια του καί μέ κοίταξε ἴσια στά μάτια. Ἐγώ δέν μπόρεσα νά ἀντέξω ἐκεῖνο τό βλέμμα. Μέ κοίταζαν τά μάτια τοῦ ἀνθρώπου πού συνάντησε τό Θεό πρόσωπο πρός πρόσωπο…

Μοῦ ἔλεγε καί τό ἑξῆς

-Μέ πλησίαζαν οἱ δεσμοφύλακες καί εἰρωνικά μέ ρωτοῦσαν·

-Πιστεύεις ἐσύ ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστός εἶναι Θεός;

Κυριακής τῆς Τυρινῆς (Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος)

  (Ματθ. στ΄. 14-21) Ὑπόμνημα εἰς τὸν Ἅγιον Εὐαγγελιστὴν Ματθαῖον, ὁμιλία Κ΄

α. Ἁρμοζει νὰ στενάξωμε ἐδῶ πολὺ καὶ νὰ θρηνήσωμε πικρά. Ὄχι μόνο μιμούμαστε τοὺς ὑποκριτές ἀλλὰ καὶ τοὺς ἔχομε ξεπεράσει. Γνωρίζω, γνωρίζω πολλοὺς ποὺ ὄχι μόνο νηστεύουν καὶ κάνουν ἐπίδειξη ἀλλὰ καὶ πολλοὺς ἄλλους ποὺ δέ νηστεύουν κι ὡστόσο παίρνουν τὸ ὕφος ἀνθρώπων ποὺ νηστεύουν καὶ κάνουν ἔτσι ἀπολογία χειρότερη ἀπὸ τὴν ἁμαρτία. Γιὰ νὰ μὴ σκανδαλίσωμε –λένε- τοὺς πολλούς, τὸ κάνωμε αὐτό. Εἶναι ὁ νόμος τοῦ θεοῦ που τὰ ὁρίζει αὐτὰ καὶ ὁμιλεῖ γιὰ σκάνδαλο; Καὶ νομίζεις ὅτι σκανδαλίζεις, ὅταν τὸν τηρῆς κι ὅταν τὸν παραβαίνης ὅτι ἀποσοβῆς τὸ σκάνδαλο; Δὲν μπορεῖ νὰ γίνη χειρότερη ἀνοησία; Δὲ θὰ σταματήσης νὰ γίνεσαι κι ἀπὸ τοὺς ὑποκριτὲς χειρότερος, καὶ νὰ διπλασιάζης τὴν ὑποκρισία;
Καὶ κατανοῶντας τὴ μεγάλη ὑπερβολὴ τῆς κακίας αὐτῆς, δὲ θὰ ντραπῆς τὴν ἔμφαση τῆς διατυπώσεως; Δὲν εἶπε μόνον ὅτι ὑποκρίνονται ἀλλὰ θέλοντας νὰ τοὺς θίξη περισσότερο λέει· Ἀφανίζουν τὰ πρόσωπά τους, τὰ χαλοῦνε δηλαδὴ καὶ τὰ καταστρέφουν. Κι ἄν τοῦτο λέγεται ἀφανισμὸς τοῦ προσώπου, τὸ νὰ φαίνεται ὠχρὸ γιὰ λόγους κενοδοξίας τί θὰ μπορούσαμε νὰ ποῦμε γιὰ κεῖνες ποὺ παραμορφώνουν μὲ σκόνες καὶ βαφὲς τὰ πρόσωπα τῶν γυναικῶν, γιὰ νὰ καταστρέφωνται ἀκόλαστοι νέοι; Κι ἐκεῖνοι τὸν ἑαυτό τους μόνο βλάπτουν. Ἐνῶ αὐτὲς καὶ τὸν ἑαυτὸ τους κι ὅποιους τὶς βλέπουν. Πρέπει καὶ τὴ μιὰ καὶ τὴν ἄλλη βλάβη νὰ ἀποφεύγωμε μ’ ὅλη μας τὴ δύναμη.
Μᾶς ἔδωσε ἐντολὴ ὄχι μόνο νὰ μὴν ἐπιδεικνυώμαστε ἀλλὰ καὶ νὰ προσπαθοῦμε νὰ περνοῦμε ἀπαρατήρητοι. Ὅπως ἔκαμε καὶ πιὸ μπροστά. Καὶ στὴν περίπτωση τῆς ἐλεημοσύνης δὲν τὸ ζήτησε ἁπλὰ ἀλλὰ ὅταν εἶπε· Προσέχετε νὰ μὴν τὴν πράττετε μπροστὰ στοὺς ἀνθρώπους, πρόσθεσε, γιὰ νὰ σᾶς δοῦνε.
Στὴν περίπτωση τῆς νηστείας καὶ τῆς προσευχῆς τίποτα τέτοιο δὲν ὥρισε. Ἐπειδὴ ἡ ἐλεημοσύνη εἶναι ἀδύνατο νὰ κρυφτῆ ὁλότελα, εἶναι ὅμως δυνατὸ νὰ κρυφτῆ ἡ προσευχὴ καὶ ἡ νηστεία. Ὅπως ὅταν εἶπε, νὰ μὴ γνωρίζεη τὸ ἀριστερὸ χέρι τί πράττει τὸ δεξιό, δὲν ἐννοοῦσε τὰ χέρια ἀλλὰ ὅτι πρέπει μὲ προσοχὴ νὰ περνᾶς ἀπαρατήρητος ἀπ’ ὅλους. Κι ὅταν συμβούλεψε νὰ ἀποσυρώμαστε στὴν ἀποθήκη μας, οὔτε πάντοτε, οὔτε προηγούμενα ὥρισε ἐκεῖ μόνο νὰ προσευχώμαστε· ἀλλὰ ἐννοοῦσε τὸ ἴδιο πρᾶγμα· ἔτσι κι ἐδῶ· ἡ συμβουλή του ν’ ἀλειφώμαστε δέν ἀποτελεῖ νομοθεσία του ν’ ἀλειφώμαστε πάντα.

Σὲ ποιὰ σχολεῖα ἀνὰ τὸν κόσμο διδάσκονται τὰ Ἀρχαῖα Ἑλληνικά

 Σχόλιο Ρωμαίικου Ὁδοιπορικοῦ: Μπορεῖ οἱ Ἕλληνες νὰ ὑποτιμοῦν παντοιοτρόπως τὴ μητρική τους γλώσσα, ἀλλὰ ἀκόμη καὶ σήμερα ὑπάρχουν χῶρες ποὺ τὴν ἐκτιμοῦν καὶ τὴν τιμοῦν σὰ νὰ εἶναι δική τους…

 
Στήν Κροατία, διδάσκονται καί σέ 6 Δημοτικά σχολεῖα!

Γερμανία
Στά 16 Ὁμόσπονδα κρατίδια τῆς Γερμανίας, τά Ἀρχαῖα Ἑλληνικά διδάσκονται ὡς ὑποχρεωτικό μάθημα σέ 208 Κλασσικά Λύκεια. Συγκεκριμένα στά 13 Ο.Κ τοῦ ΣΓΕ Βερολίνου λειτουργοῦν 105 Κλασσικά Λύκεια Β/θμιας, στά 3 ΟΚ τοῦ ΣΓΕ Μονάχου λειτουργοῦν 103.
 
Πολωνία...
Στήν Πολωνία, λειτουργοῦν 3 Κλασσικά Λύκεια Β/θμιας, ὅπου διδάσκεται παράλληλα μέ τήν Ἀρχαία Ἑλληνική καί ὁ Ἀρχαῖος Ἑλληνικός Πολιτισμός.
 
Μ. Βρεττανία
Στήν Μ. Βρεττανία, ἡ διδασκαλία τῶν Ἀρχαίων εἶναι προαιρετική στό πλαίσιο τῆς διδασκαλίας ξένων γλωσσῶν σέ ὅλες τίς ἐκπαιδευτικές βαθμίδες. Κάθε σχολεῖο εἶναι ἁρμόδιο νά ἀποφασίσει ἄν θά ἐντάξει τά Ἀρχαῖα Ἑλληνικά στό πρόγραμμά του. Ὡστόσο σέ κάποια ἀπό τά ἰδιωτικά σχολεῖα τό μάθημα τῶν Ἀρχαίων Ἑλληνικῶν καί Λατινικῶν (Classics), προσφέρεται στό Γυμνάσιο καί στό Λύκειο. Ἰδιαίτερη παράδοση καί ποιότητα στίς κλασσικές σπουδές ἔχουν πολλά γνωστά Πανεπιστήμια τῆς Ἀγγλίας. Ἕδρες Ἑλληνικῶν Σπουδῶν στελεχώνονται μέ ἀποσπασμένους ἐκπαιδευτικούς στήν Μ. Βρεττανία, στήν Β. Ἰρλανδία καί τήν Σουηδία. 

Ἀπό πού μπορεῖ νά καταλάβει ὁ ἄνθρωπος ὅτι ἔχει πνευματική πρόοδο καί ὅτι ὁ ἀγώνας πού κάνει εἶναι εὐάρεστος στόν Θεό;

 Από πού μπορεί να καταλάβει ο άνθρωπος ότι έχει πνευματική πρόοδο και ότι ο αγώνας που κάνει είναι ευάρεστος στον Θεό; 

Μπορεί να το καταλάβει από την προσευχή του. Από το χρόνο που ξοδεύει στην προσευχή, από την ποιότητα και τα αποτελέσματα της προσευχής του.

Γέρων Ἐφραίμ ὁ Ἀριζονίτης 2.3.2019

https://apantaortodoxias.blogspot.com/2019/03/02032019.html