ΠΩΣ ΤΟ ΔΟΓΜΑ «ΜΟΝΟ Η ΓΡΑΦΗ»
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΤΟΝ ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΑΓΕΙΑ
Η «ΘΕΤΙΚΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ»
Εισαγωγικό από entaksis: Η θετική ομολογία, γνωστή και ως διδασκαλία της «πίστης του λόγου», είναι μια διδασκαλία που υποστηρίζει ότι τα λόγια του πιστού, όταν εκφέρονται με πίστη ή «πνευματική δύναμη», μπορούν να επηρεάσουν όχι μόνο τον πνευματικό αλλά και τον φυσικό κόσμο. Δάσκαλοι του κινήματος αυτού, όπως οι Τσάρλς Κάπς, Kenneth Copeland και Kenneth Hagin, διδάσκουν ότι ο άνθρωπος, μέσω των λόγων του και της πίστης του, μπορεί να δημιουργεί πραγματικότητα, να ελέγχει τις συνθήκες της ζωής του και ακόμη να έχει θεϊκή δύναμη. Κάποιες εκδοχές φτάνουν στο σημείο να θεωρούν τον πιστό «μικρό θεό» ή «ενσάρκωση του Θεού», ενώ άλλες συνδέουν τα λόγια με δονήσεις και μυστικές δυνάμεις, παραπέμποντας σε αποκρυφιστικές πρακτικές και την αστρική μαγεία.
Αυτή η διδασκαλία, όπως επισημαίνεται και στο άρθρο, είναι ουσιαστικά μια χριστιανοποιημένη εκδοχή της Νεοεποχίτικης «θεωρίας της θετικής σκέψης» και του «νόμου της έλξης». Στο βιβλίο The Secret (Το Μυστικό), η Ρόντα Μπερν υποστηρίζει ακριβώς την ίδια ιδέα: ότι η σκέψη και ο λόγος μας έλκουν ό,τι σκεφτόμαστε. Η μόνη διαφορά είναι η θρησκευτική ορολογία, όπου αντί για «σύμπαν», μιλούν για τον «Θεό» και αντί για «εστίαση της ενέργειας», μιλούν για «πίστη». Η δε ομοιότητα της θετικής ομολογίας με τις θεοσοφιστικές «σκεπτομορφές»* είναι κάτι παραπάνω από εμφανής.
Αυτή η διδασκαλία έχει, εκτός από τους αυτονόητους πνευματικούς κινδύνους, και τραγικές συνέπειες στη ζωή εφ’ όσον παρουσιάζει την αρνητική ομολογία ως ένδειξη έλλειψης πίστης. Γι’ αυτό οι υποστηρικτές της προτιμούν να αρνούνται την πραγματικότητα παρά να μιλούν με βάση τα γεγονότα. Κάποιοι έχουν φτάσει στο σημείο να αρνούνται την αρρώστια τους μέχρι τον θάνατό τους, επειδή διδάσκονται ότι η άρνηση του ιατρικού πορίσματος και η ομολογία ότι είναι υγιείς αποτελεί τη θεραπεία. Έτσι γίνεται κατανοητό πόσο επικίνδυνη μπορεί να είναι αυτή η διδασκαλία.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία, διατυπώνει καθαρά ότι η δύναμη των λόγων δεν είναι αυτοτελής ούτε μπορεί να εκτρέψει τη θεία πρόνοια. Ο Λόγος του Θεού, που είναι «ζωντανός και δυνατός» (Εβραίους 4:12), φέρνει τη σωτηρία και την αλλαγή στη ζωή του ανθρώπου μόνο μέσα από την πίστη και την υπακοή στον Χριστό, και όχι μέσω αυτοανακηρυσσόμενων «πνευματικών δυνάμεων» ή τελετουργικών λόγων. Ο άνθρωπος δεν δημιουργεί ούτε ελέγχει τη ζωή με λόγια, αλλά καλείται να ακούει τον ζωντανό Λόγο του Θεού και να ζει σύμφωνα με τη θεία Χάρη. Η αποδοχή της θετικής ομολογίας συνιστά αλλοίωση της ορθόδοξης διδασκαλίας και ενέχει πνευματικό κίνδυνο, καθώς μετατρέπει τον άνθρωπο από ταπεινό δημιούργημα και δέκτη της Χάρης σε αυτοανακηρυσσόμενο φορέα θεϊκής δύναμης.
Το κείμενο που ακολουθεί παρουσιάζει τις βασικές θέσεις των δασκάλων της θετικής ομολογίας και ταυτόχρονα αναδεικνύει τα πνευματικά προβλήματα που αυτές εγείρουν για τον πιστό.
Η Θετική Ομολογία είναι η πίστη ότι αν ένας πιστός εκφέρει «πνευματικά» ή «γεμάτα πίστη» λόγια, μπορεί να αποκτήσει ό,τι λέει. Δυστυχώς, αυτή η επίδραση έχει εισβάλει στην Εκκλησία (σημ. ο συγγραφέας είναι προτεστάντης) και συνεχίζει να προκαλεί αναστάτωση και σύγχυση.
Πολλοί δάσκαλοι του κινήματος της «πίστης του λόγου» πιστεύουν ότι τα λόγια έχουν τόσο μεγάλη δύναμη, ώστε μπορούν να επηρεάσουν τον φυσικό και πνευματικό κόσμο. Για παράδειγμα:
Στο βιβλίο Η Γλώσσα, μια Δημιουργική Δύναμη (1976), ο εκπρόσωπος της θετικής ομολογίας, Τσάρλς Κάπς, διδάσκει ότι υπάρχουν ισχυρά «πνευματικά» λόγια. Τέτοια λόγια, που είναι στην ουσία απλά καθημερινά λόγια, υπό ορισμένες συνθήκες μπορούν να γίνουν οχήματα δημιουργικής ή υπερφυσικής δύναμης.
Όταν εκφέρονται «λόγια γεμάτα πίστη» (ως λόγια δύναμης), μπορούν να αλλάξουν τον φυσικό και τον πνευματικό κόσμο. Ο Κάπς λέει: «Βλέπετε, δεν αρκεί απλώς να τα λες. Τα λόγια πρέπει να προέρχονται από τον εσωτερικό άνθρωπο, όπου η πνευματική δύναμη απελευθερώνεται μέσω των λέξεων».
Συνεχίζει λέγοντας ότι «τα πνευματικά λόγια μπορούν να ελέγξουν τόσο τον πνευματικό κόσμο όσο και τον φυσικό κόσμο. Επειδή τα ίδια τα λόγια έχουν δύναμη, θα λειτουργούν είτε για τον Θεό είτε για τον άνθρωπο με τον ίδιο τρόπο». Προσθέτει: «Το πνεύμα του ανθρώπου δεν είναι αυτού του κόσμου, αλλά του πνευματικού κόσμου. Η δημιουργική ικανότητα του ανθρώπου πηγάζει από το πνεύμα του. Εκφέρει πνευματικά λόγια που δρουν στον κόσμο του πνεύματος. Αυτά θα κυριαρχήσουν επίσης στον φυσικό κόσμο. Εισπνέει πνευματική ζωή στον Λόγο του Θεού και αυτός γίνεται ζωντανή ουσία, που εργάζεται για τον ίδιο όπως εργάστηκε για τον Θεό στην αρχή. Αυτά τα πνευματικά λόγια κυριαρχούν στον φυσικό κόσμο» (σ. 117-118).
Με αυτά, ο Κάπς υπονοεί ότι, αφού ο Θεός «με την πίστη Του» (χρησιμοποιώντας λόγια) δημιούργησε αυτόν τον φυσικό κόσμο, ο πιστός, χρησιμοποιώντας πίστη, μπορεί να κάνει το ίδιο. Δηλαδή, ο πιστός μπορεί να «μιλήσει» τα πράγματα στην ύπαρξη. Ωστόσο, ο Λόγος του Θεού είναι ήδη «ζωντανός και δυνατός» (Εβραίους 4:12) και αναφέρεται ως «Λόγος της Ζωής» (Φιλιππησίους 2:16). Δεν χρειάζεται να ενεργοποιηθεί μέσω λόγων πίστης σαν να ήταν ανενεργός ή νεκρός! Αντίθετα, ακούγοντας τον «ζωντανό» Λόγο, ο άνθρωπος οδηγείται στη σωτηρία μέσω πίστης στον Χριστό (Ρωμαίους 10:17).
Πολλοί δάσκαλοι της ευημερίας πιστεύουν ότι ο πνευματικός κόσμος ελέγχει και διαμορφώνει συνεχώς τον φυσικό κόσμο. Έτσι, αν κάποιος μάθει να ελέγχει τον πνευματικό κόσμο, μπορεί να μάθει να ελέγχει και τον φυσικό κόσμο. Αυτή η διδασκαλία γίνεται θεμέλιο για την εξασφάλιση της ατομικής ευημερίας.
Γι’ αυτό, στο βιβλίο Απελευθερώνοντας την Ικανότητα του Θεού, ο Κάπς δηλώνει: «Μπορείς να έχεις ό,τι λες! (διότι) η ισχυρή δύναμη του πνευματικού κόσμου που δημιουργεί τις περιστάσεις γύρω μας ελέγχεται από τα λόγια του στόματος. Αυτή η δύναμη προέρχεται από μέσα μας· η ομολογία του στόματός μας θα σε κάνει να την κατέχεις» (σ. 98-99, παρένθεση δική μου). Γι’ αυτό διδάσκει: «Πειθαρχήστε το λεξιλόγιό σας» και «σήμερα η λέξη σου είναι Θεός πάνω στις περιστάσεις σου» (σ. 101-104).
Ο Κάπς διδάσκει επίσης ότι η δύναμη μέσα σε έναν Χριστιανό, μέσα στο πνεύμα του, λειτουργεί σύμφωνα με άκαμπτους νόμους. Λέει: «Οι αρχές της πίστης βασίζονται σε πνευματικούς νόμους. Λειτουργούν για όποιον θα εφαρμόσει αυτούς τους νόμους» (Η Γλώσσα, σ. 103).
Ο D.R. McConnell, στο βιβλίο του Ένα Διαφορετικό Ευαγγέλιο, εντοπίζει άμεσα την προέλευση των πνευματικών νόμων που διδάσκονται στη θετική ομολογία στη μεταφυσική του E.W. Kenyon, ενός άντρα από πριν 50-60 χρόνια, η θεολογία του οποίου ήταν αντίστοιχη της πεντηκοστιανής Χριστιανικής Επιστήμης (Ένα Διαφορετικό Ευαγγέλιο, σσ. 3-56).
Ο McConnell καταγράφει τον (σημ. ψευτοχαρισματικό) Kenneth Copeland στο Οι Νόμοι της Ευημερίας (σ. 98, 101) να λέει: «Μπορείς να

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου