Σελίδες

Κυριακή 20 Μαΐου 2012

Ποιά εἶναι ἡ ὀρθόδοξη παράδοση; Κάθαρση-φωτισμός-θέωση,α'μέρος

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ; ΚΑΘΑΡΣΗ-ΦΩΤΙΣΜΟΣ-ΘΕΩΣΗ


Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης


Γράφει ὁ Ἄγιος Ἀπόστολος Παῦλος στοὐς χριστιανούς τῆς Θεσσαλονίκης (Β΄ Πρός Θεσσαλονικεῖς, Κεφ.2, στ. 15):  «Στήκετε καί κρατεῖτε τάς παραδόσεις». Δηλ. «Νά εἶστε σταθεροί καί νά κρατεῖτε τίς ὀρθόδοξες παραδόσεις, τήν Ὀρθοδοξία».

 Α΄Μέρος: Ἄς δοῦμε σέ τί συνίσταται αὐτή ἡ Ὀρθόδοξη Παράδοση τήν ὁποίαν καλούμαστε σταθερά νά κρατήσουμε (δηλ. νά γνωρίσουμε ἀλλά καί νά βιώσουμε ὥστε νά τήν παραδώσουμε ἀλώβητοι στήν ἐρχομένη γενεά.

Διαβάζουμε στό βιβλίο τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη «Πατερική Θεολογία» :

Ποιά εναι οσία τς ρθοδόξου Παραδόσεώς μας.

« ρθόδοξη παράδοσι προσφέρει μέθοδο θεραπείας το νοός το νθρώπου, δηλαδή τς ψυχς του. θεραπεία ατή χει δύο φάσεις, τόν φωτισμό καί τήν θέωσι. Ἡ θέωσις, δηλαδή ἡ θεοπτία, εἶναι ἡ ἐγγύησις τῆς θεραπείας, τῆς πλήρους θεραπείας. Αὐτή ἡ θεραπευτική μέθοδος, ἡ θεραπευτική ἀγωγή, πού προσφέρει ἡ Ὀρθόδοξος παράδοσις, παραδίδεται (ξ ο καί παράδοσις) ἀπό γενεά σέ γενεά μέ φορεῖς ἀνθρώπους, οἱ ὁποῖοι ἔφτασαν στόν φωτισμό καί στήν θέωσι καί ἔγιναν θεραπευτές γιά τούς ἄλλους. Δέν εναι δηλαδή πλή μεταβίβασις γνώσεων ἀπό τά βιβλία, ἀλλά μεταβίβασις καί διαδοχή μπειρίας, τς μπειρίας το φωτισμο καί τς μπειρίας τς θεώσεως.

Παρατηρεῖται ὅμως στήν Παλαιά Διαθήκη τι κατάστασι φωτισμο καί θεώσεως εχαν μόνο ο Πατριάρχες καί ο Προφτες τν σραηλιτν. Αὐτό εἶναι ἱστορικό φαινόμενο. Πρίν ἀπό τούς Προφῆτες ἔχομε τούς Πατριάρχες. Πρό τοῦ Μωϋσέως ἔχομε τόν Ἀβραάμ. Διαβάζομε ὅμως στήν Παλαιά Διαθήκη ὅτι μέχρι τόν βραάμ πάρχει συνείδησις τς καταστάσεως το φωτισμο καί τς θεώσεως. διος βραάμ ταν θεόπτης, δηλαδή φθασε σέ θέωσι. Αὐτό φαίνεται σαφῶς. Γιά τήν ἐποχή πρό τοῦ Ἀβραάμ πάλι ἔχομε στοιχεῖα ἀπό τήν Ἑβραϊκή Παράδοσι ὅτι φωτισμός καί θέωσις ὑπῆρχαν καί στούς προπάτορες τοῦ Ἀβραάμ, παραδείγματος χάριν στόν Νῶε. Ἡ παράδοσις αὐτή, τοῦ φωτισμοῦ δηλαδή καί τῆς θεώσεως, μεταβιβάζεται. Δέν ἐμφανίζεται ἔτσι ἐκ τοῦ μηδενός. Δέν ἐμφανίζεται ξαφνικά τόν 11ο ἤ 12ο π.Χ. αἰώνα. 

Ὑπάρχει Καινή Διαθήκη, ὑπάρχει καί Παλαιά Διαθήκη. Στήν Καινή Διαθήκη εἶναι πιό εὔκολος ὁ ἔλεγχος, διότι εἶναι περιωρισμένος ὁ χρόνος διαρκείας της. Ἡ Παλαιά Διαθήκη ὅμως περιλαμβάνει 1500 χρόνια ἱστορίας. Μέσα τώρα σ’ αὐτήν τήν περίοδο ἔχομε μία σπονδυλική στήλη. Αὐτή ἡ σπονδυλική στήλη, πού εἶναι ἡ παράδοσις τοῦ φωτισμοῦ καί τῆς θεώσεως πού μεταβιβάσθηκε ἀπό Προφήτη σέ Προφήτη, εἶναι καί ἡ οὐσία τῆς Ὀρθοδόξου παραδόσεως: Ἡ μεταβίβασις τῆς ἐμπειρίας τοῦ φωτισμοῦ καί τῆς θεώσεως ἀπό γενεά σέ γενεά. Αὐτή ἐκτείνεται στήν Παλαιά Διαθήκη χρονικά ἀπό τόν Ἀβραάμ μέχρι τόν Ἰωάννη τόν Πρόδρομο. Αὐτή εἶναι ἡ Προφητική παράδοσις, ἡ παράδοσις τῶν Πατριαρχῶν καί τῶν Προφητῶν.

Ἀλλά καί πρίν ἀπό αὐτήν τήν περίοδο ἔχομε τήν πρώτη περίοδο, πού ἐκτείνεται ἀπό τόν Ἀδάμ, μέσω τοῦ Νῶε, μέχρι τόν Ἀβραάμ. Σήμερα ἔχει διαπιστωθῆ ἀρχαιολογικά ἡ ἀλήθεια τῶν ἀναφερομένων ἱστορικῶν γεγονότων στήν Παλαιά Διαθήκη τουλάχιστον μέχρι τήν ἐποχή τοῦ Μωϋσέως. Καί σήμερα δέν ὑπάρχει κανείς, πού νά ἀμφισβητῆ τήν Παλαιά Διαθήκη ὡς κείμενο μεγάλης ἱστορικῆς ἀξίας. Ἀλλά καί πρίν ἀπό τόν Μωϋσέα μέχρι τήν ἐποχή τοῦ Ἀβραάμ ἔχουν βρῆ οἱ ἀρχαιολόγοι στοιχεῖα, πού ἐπαληθεύουν τά ἀναφερόμενα στήν Παλαιά Διαθήκη γύρω ἀπό τό πρόσωπο τοῦ Ἀβραάμ» .

Δίδαγμα: «Βλέπομε λοιπόν» συνοψίζει ὁ π. Ἰωάννης «τι οσία τς ρθοδόξου παραδόσεως δέν εναι τό βιβλίο τς γίας Γραφς, λλά εναι μεταβίβασις ατς τς μπειρίας, το φωτισμο καί τς θεώσεως διαδοχικά πό τόν δάμ μέχρι τν μερν μας».Ὅλη ἑπομένως ἡ Ἁγία Γραφή ἀπό τόν Ἀδάμ μέχρι τίς ἡμέρες μας φανερώνει ὅτι ἡ οὐσία τῆς Παράδοσης μας εἶναι αὐτή ἡ παράδοση τῆς ἐμπειρίας τῆς κάθαρσης τοῦ φωτισμοῦ καί τῆς θέωσης ἀπό γενιά σέ γενιά.


συνεχίζεται...



Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
Hristospanagia3.blogspot.com




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου