Δεύτε
από θέας,γυναίκες ευαγγελιστριαι,καί τη Σιών είπατε:δέχου παρ'
ημώνχαράς ευαγγέλια της Αναστάσεως Χριστού,Τέρπου, χόρευε καί αγάλλου,
Ιερουσαλήμ, τον βασιλέα Χριστόν θεασαμένη εκ του μνήματος ως νυμφίον
προερχόμενον.
Σαν
νικητήριος παιάνας αντηχούν στις εκκλησιές κατά τον όρθρο του Πάσχα τα
λόγια τούτα καί ρίγη συγκινήσεως διαπερνούν τις καρδιές μας. Ο Ιερός
υμνογράφος δανείζεται την έκφραση τού Ευαγγελιστή- Προφήτη Ησαΐα (κγ'
11) «Γυναίκες ερχόμεναι, από θέας δεύτε, ου γαρ λαός εστίν έχων
σύνεσιν», για να μας αποδώσει ζωντανά τις ανεπανάληπτες εκείνες στιγμές
χαράς, όταν το μήνυμα της "Αναστάσεως φθάνει στην Ιερουσαλήμ από κάποιες
ευλογημένες γυναίκες. Καί παράλληλα να μας παραπέμψει στην προφητεία
τη σχετική μ'αυτό το γεγονός.
Ποιες ήταν όμως αυτές οι γυναίκες, πού αξιώθηκαν να φέρουν πρώτες στον κόσμο το πιο υπέροχο άγγελμα που ακούστηκε ποτέ; Είναι οι "Άγιες Μυροφόρες: Οι γυναίκες που ακολουθούσαν τον Κύριο μαζί με την Μητέρα Του, έμειναν μαζί Της κατά την ώρα του θείου Πάθους, και λίαν πρωΐ «τη μια των Σαββάτων», δηλαδή προς τα χαράματα της Κυριακής, πήγαιναν ν' αλείψουν με μύρα το σώμα του Κυρίου, σαν τελευταία πράξη τιμής καί αγάπης προς τον λατρεμένο Νεκρό. Μιας αγάπης γεμάτης ηρωισμό, που δεν φοβήθηκε ούτε το σκοτάδι, ούτε τους στρατιώτες, ούτε τη λύσσα των Φαρισαίων, ούτε την απέτρεψε ο τεράστιος λίθος, αν και τον σκέφθηκε.
Τα γνώριζαν τα προβλήματα οι Άγιες Μυροφόρες. Όμως, κατέχοντας την κορωνίδα των αρετών, την αγάπη, ελκύουν τη θεία Χάρη, που έρχεται αρωγός τους. "
Από τα Ευαγγέλια έχουμε τα ονόματα μερικών από αυτές: Πρώτη Μυροφόρος, η Κυρία Θεοτόκος. Πρόκειται για την άλλη Μαρία, η Μαρία του Ιακώβου ή Ιωση, παιδιών του Ιωσήφ του Μνήστορος, των οποίων αποκαλείται μητέρα. Η Μαρία η Μαγδαληνή, από την οποία, κατά τον Ευαγγελιστή Μάρκο, ο Κύριος εξέβαλε επτά δαιμόνια και στην οποία εμφανίσθηκε ξεχωριστά την ίδια την ημέρα της Αναστάσεως. Η Σαλώμη ήταν κόρη του Ιωσήφ του Μνήστορος. Η "Ιωάννα, η γυνή του Χουζά, που ήταν επίτροπος της οικίας του βασιλέως Ηρώδου. Μάρθα και Μαρία, οι αδελφές του Λαζάρου Μαρία η του Κλωπά, και Σωσάννα.Η μνήμη κάθε μιας από τις άγιες Μυροφόρες τιμάται χωριστά, όμως επειδή πρώτες αυτές είδαν τον Κύριο εκ νεκρών αναστάντα και κατά πολύ συνέβαλαν στην αψευδη διακήρυξη της Αναστάσεως, οι άγιοι Πατέρες έταξαν να τιμάται η μνήμη όλων μαζί την Κυριακή μετά του Θωμά.
Ομως πώς ακριβώς έγιναν τα πράγματα; Πώς πληροφορήθηκαν οι άγιες εκείνες γυναίκες την Ανάσταση και πείσθηκαν ότι πράγματι ο Χριστός αναστήθηκε; Και τα τέσσερα ευαγγέλια (Μτ.28, 1-8/Μκ. 16, 1-8/Λκ.24,1-12/ Ίω 20,1-10) συμφωνούν στα κύρια σημεία: Βλέπουν τον κενό τάφο και τα εντάφια σπάργανα, τον απαστράπτοντα άγγελο που τους αναγγέλλει την Ανάσταση («ανέστη ουκ εστίν ώδε») και τέλος αξιώνονται να δουν τον ίδιο τον Κύριο.
Όμως στη Γραφή υπάρχουν πάντοτε σημεία συνεσκιασμένα, που ή κατανόησή τους χρειάζεται θείο φωτισμό. Φωτισμό που μόνο οι αγίες ψυχές απέκτησαν μετά από σκληρούς πνευματικούς αγώνες.
Ενα τέτοιο σημείο υπάρχει και εδώ,
σύμφωνα με τον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, ο οποίος, καθοδηγημένος από
το "Άγιο Πνεύμα, ρίχνει φως στις διηγήσεις των Ευαγγελίων και βάζοντας
τα γεγονότα στη σειρά μας δίνει το χρονικό της ημέρας, στην ομιλία του
αριθμ. 18 (-Στην Κυριακή των Μυροφόρων). Ο άγιος, ο οποίος
διαπιστώνει ότι και τα τέσσερα Ευαγγέλια κατ' αρχήν συμφωνούν στη
διήγηση των γεγονότων, μας αποκαλύπτει ότι το Ευαγγέλιο της Αναστάσεως
του Κυρίου πρώτη από όλους τους ανθρώπους, όπως ήταν σωστό καί δίκαιο,
δέχθηκε η Θεοτόκος καί αυτή ειδε αυτό το γεγονός.πριν από όλους τον
Αναστάντα και απήλαυσε τη θεία ομιλία Του, και αυτή πρώτη και μόνη
άγγιξε τα άχραντα πόδια Του, έστω και αν οι Ευαγγελιστές δεν τα λένε
φανερά όλα αυτά μη θέλοντας να προσαγάγουν ως μάρτυρα τη μητέρα, για να
μη δώσουν αφορμή υποψίας στους απίστους.Τούτο συνάγει κυρίως από τον
Ευαγγελιστή Ματθαίο, ο οποίος μας δίνει περισσότερες λεπτομέρειες για
τις πρώτες στιγμές μετά την ανάσταση και την πληροφορία ότι πρώτη απ'
όλες ήρθε στον τάφο του Κυρίου η Θεοτόκος. Είναι η άλλη Μαρία, που ήρθε
μαζί με τη Μαρία τη Μαγδαληνή για να δουν τον τάφο. Και ακριβώς τη
στιγμή που έφθαναν, ιδού έγινε σεισμός μέγας. Διότι άγγελος Κυρίου, αφού κατέβηκε από τον ουρανό, αποκύλησε το λίθο από τη θύρα του μνημείου
και καθόταν πάνω σ' αυτήν. Ήταν δε η μορφή του σαν αστραπή και το
ένδυμά του λευκό σαν το χιόνι, από τον φόβο δε εμπρός του ταράχθηκαν οι
φύλακες κι έγιναν σαν νεκροί. "Ολες λοιπόν οι άλλες γυναίκες ήλθαν μετά
το σεισμό καί τη φυγή των φυλάκων και βρήκαν τον τάφο ανοιγμένο καί την
πέτρα αποκυλισμένη. Η δε Παρθενομήτωρ έφθανε τη στιγμή που γινόταν ο
σεισμός, αποκυλίστηκε η πέτρα και ανοιγόταν ο τάφος. Γι' αυτήν λοιπόν
πρώτη ανοίχθηκε ο ζωηφόρος εκείνος τάφος (διότι γι' αυτήν πρώτη και δι'
αυτής έχουν ανοιχθεί σε μας όλα, όσα είναι επάνω στον ουρανό και κάτω
στη γη) και γι' αυτήν άστραφτε έτσι ο άγγελος, ο οποίος προφανώς ήταν ο
Γαβριήλ, ώστε, αν και η ώρα ήταν ακόμα σκοτεινή, αυτή με το πλούσιο φως
του αγγέλου όχι μόνο να δει τον τάφο κενό, αλλά και τα εντάφια να είναι
τακτοποιημένα. Εξήλθαν δε με φόβο και χαρά μεγάλη. Τον φόβο είχε η
Μαρία η Μαγδαληνή και οι άλλες γυναίκες, διότι δεν κατενόησαν τα λόγια
του αγγέλου ούτε μπόρεσαν να συλλάβουν τελείως το φως, ώστε να δουν και
να μάθουν ακριβώς, ενώ η Θεοτόκος απέκτησε τη μεγάλη χαρά, διότι
κατενόησε τα λόγια του αγγέλου καί παραδόθηκε ολόκληρη στο φως, τελείως
καθαρά και θείως χαριτωμένη. Όταν δε εξήλθαν από τον Ευαγγελισμό τούτο, η μεν Μαρία η Μαγδαληνή σαν να μην άκουσε καν τον άγγελο, αφού άλλωστε
και εκείνος δεν μίλησε γι'αυτήν, διαπιστώνει μόνο την κένωση του τάφου
και τρέχει προς τον Σίμωνα Πέτρο για να πει ότι πήραν τον Κύριο. Η δε
θεομήτωρ Παρθένος, συνοδευόμενη από άλλες γυναίκες, επανερχόταν πάλι
εκεί απ' όπου ήλθε. Στο δρόμο της επιστροφής είναι που τις συναντά ο
Ιησούς λέγοντας «χαίρετε». Αυτές λέγει ο Ευαγγελιστής προσήλθαν,
έπιασαν τα πόδια Του και Τον προσκύνησαν. Όπως δε όταν η Θεοτόκος άκουσε
το Ευαγγέλιο της Αναστάσεως μαζί με τη Μαρία τη Μαγδαληνή από τον
άγγελο, μόνο αυτή κατάλαβε τη σημασία των λόγων, έτσι και μαζί με τις
άλλες γυναίκες, όταν συνάντησε τον Υιό και Θεό Της, πρώτη απ' όλες τις
άλλες είδε και αναγνώρισε τον Αναστάντα.
Ο άγιος, συσχετίζοντας τα γεγονότα της Αναστάσεως με τα γεγονότα της Δημιουργίας, βρίσκει μία ωραία αναλογία, που θα μπορούσε να τεθεί ως κατακλείδα:Η ανάσταση του Κυρίου είναι ανανέωση της ανθρώπινης φύσεως, είναι αναζώωση καί ανάπλαση και επάνοδος προς την αθάνατη ζωή του πρώτου Αδάμ, πού καταβροχθίστηκε από το θάνατο λόγω της αμαρτίας. "Όπως λοιπόν εκείνον στην αρχή δεν τον είδε κανένας άνθρωπος να πλάττεται και να παίρνει ζωή, μετά δε τη λήψη της πνοής με θείο εμφύσημα πρώτη απ' όλους τον είδε μία γυναίκα, διότι μετά απ' αυτόν πρώτος άνθρωπος ήταν η Εύα, έτσι και τον δεύτερο "Αδάμ, δηλαδή τον Κύριο, όταν ανίστατο από τους νεκρούς κανένας άνθρωπος δεν Τον είδε, αφού δεν παρευρισκόταν κανείς δικός Του και οι στρατιώτες που φύλαγαν το μνήμα είχαν γίνει σαν νεκροί από το φόβο- μετά την "Ανάσταση πρώτη απ'όλους τον είδε μία γυναίκα, η Κυρία Θεοτόκος. Η Γυναίκα που γέννησε τη Ζωή καί έγινε αιτία της σωτηρίας μας.
Της Κυριακής Θ.Ασημακοπούλου(Δικηγόρου-Θεολόγου)
Ποιες ήταν όμως αυτές οι γυναίκες, πού αξιώθηκαν να φέρουν πρώτες στον κόσμο το πιο υπέροχο άγγελμα που ακούστηκε ποτέ; Είναι οι "Άγιες Μυροφόρες: Οι γυναίκες που ακολουθούσαν τον Κύριο μαζί με την Μητέρα Του, έμειναν μαζί Της κατά την ώρα του θείου Πάθους, και λίαν πρωΐ «τη μια των Σαββάτων», δηλαδή προς τα χαράματα της Κυριακής, πήγαιναν ν' αλείψουν με μύρα το σώμα του Κυρίου, σαν τελευταία πράξη τιμής καί αγάπης προς τον λατρεμένο Νεκρό. Μιας αγάπης γεμάτης ηρωισμό, που δεν φοβήθηκε ούτε το σκοτάδι, ούτε τους στρατιώτες, ούτε τη λύσσα των Φαρισαίων, ούτε την απέτρεψε ο τεράστιος λίθος, αν και τον σκέφθηκε.
Τα γνώριζαν τα προβλήματα οι Άγιες Μυροφόρες. Όμως, κατέχοντας την κορωνίδα των αρετών, την αγάπη, ελκύουν τη θεία Χάρη, που έρχεται αρωγός τους. "
Από τα Ευαγγέλια έχουμε τα ονόματα μερικών από αυτές: Πρώτη Μυροφόρος, η Κυρία Θεοτόκος. Πρόκειται για την άλλη Μαρία, η Μαρία του Ιακώβου ή Ιωση, παιδιών του Ιωσήφ του Μνήστορος, των οποίων αποκαλείται μητέρα. Η Μαρία η Μαγδαληνή, από την οποία, κατά τον Ευαγγελιστή Μάρκο, ο Κύριος εξέβαλε επτά δαιμόνια και στην οποία εμφανίσθηκε ξεχωριστά την ίδια την ημέρα της Αναστάσεως. Η Σαλώμη ήταν κόρη του Ιωσήφ του Μνήστορος. Η "Ιωάννα, η γυνή του Χουζά, που ήταν επίτροπος της οικίας του βασιλέως Ηρώδου. Μάρθα και Μαρία, οι αδελφές του Λαζάρου Μαρία η του Κλωπά, και Σωσάννα.Η μνήμη κάθε μιας από τις άγιες Μυροφόρες τιμάται χωριστά, όμως επειδή πρώτες αυτές είδαν τον Κύριο εκ νεκρών αναστάντα και κατά πολύ συνέβαλαν στην αψευδη διακήρυξη της Αναστάσεως, οι άγιοι Πατέρες έταξαν να τιμάται η μνήμη όλων μαζί την Κυριακή μετά του Θωμά.
Ομως πώς ακριβώς έγιναν τα πράγματα; Πώς πληροφορήθηκαν οι άγιες εκείνες γυναίκες την Ανάσταση και πείσθηκαν ότι πράγματι ο Χριστός αναστήθηκε; Και τα τέσσερα ευαγγέλια (Μτ.28, 1-8/Μκ. 16, 1-8/Λκ.24,1-12/ Ίω 20,1-10) συμφωνούν στα κύρια σημεία: Βλέπουν τον κενό τάφο και τα εντάφια σπάργανα, τον απαστράπτοντα άγγελο που τους αναγγέλλει την Ανάσταση («ανέστη ουκ εστίν ώδε») και τέλος αξιώνονται να δουν τον ίδιο τον Κύριο.
Όμως στη Γραφή υπάρχουν πάντοτε σημεία συνεσκιασμένα, που ή κατανόησή τους χρειάζεται θείο φωτισμό. Φωτισμό που μόνο οι αγίες ψυχές απέκτησαν μετά από σκληρούς πνευματικούς αγώνες.
Ο άγιος, συσχετίζοντας τα γεγονότα της Αναστάσεως με τα γεγονότα της Δημιουργίας, βρίσκει μία ωραία αναλογία, που θα μπορούσε να τεθεί ως κατακλείδα:Η ανάσταση του Κυρίου είναι ανανέωση της ανθρώπινης φύσεως, είναι αναζώωση καί ανάπλαση και επάνοδος προς την αθάνατη ζωή του πρώτου Αδάμ, πού καταβροχθίστηκε από το θάνατο λόγω της αμαρτίας. "Όπως λοιπόν εκείνον στην αρχή δεν τον είδε κανένας άνθρωπος να πλάττεται και να παίρνει ζωή, μετά δε τη λήψη της πνοής με θείο εμφύσημα πρώτη απ' όλους τον είδε μία γυναίκα, διότι μετά απ' αυτόν πρώτος άνθρωπος ήταν η Εύα, έτσι και τον δεύτερο "Αδάμ, δηλαδή τον Κύριο, όταν ανίστατο από τους νεκρούς κανένας άνθρωπος δεν Τον είδε, αφού δεν παρευρισκόταν κανείς δικός Του και οι στρατιώτες που φύλαγαν το μνήμα είχαν γίνει σαν νεκροί από το φόβο- μετά την "Ανάσταση πρώτη απ'όλους τον είδε μία γυναίκα, η Κυρία Θεοτόκος. Η Γυναίκα που γέννησε τη Ζωή καί έγινε αιτία της σωτηρίας μας.
Της Κυριακής Θ.Ασημακοπούλου(Δικηγόρου-Θεολόγου)
http://proskynitis.blogspot.com/2012/04/blog-post_28.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου