Σελίδες

Τρίτη 22 Μαΐου 2012

Ποιά εἶναι ἡ ὀρθόδοξη παράδοση;Κάθαρση-φωτισμός-θέωση,γ' μέρος

 

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ; ΚΑΘΑΡΣΗ-ΦΩΤΙΣΜΟΣ-ΘΕΩΣΗ

Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης

 Δεῖτε ἐδῶ:β' μέρος


Μέρος Γ΄:Τί εναι ρθοδοξία 


Μέσα ὅμως σ’ αὐτήν τήν ἐξέλιξι ὑπάρχει καί ἡ ἀντεπίθεσις τῶν Ὀρθοδόξων, τοῦ Ὀρθοδόξου πολιτισμοῦ. Τί εναι μως ρθόδοξος πολιτισμός; Εἶναι πολιτισμός μέ τήν ἔννοια τοῦ Δυτικοῦ πολιτισμοῦ; Ὄχι.  Δέν εἶναι  πολιτισμός ἡ Ὀρθοδοξία, καί ἄς τήν ὀνομάζη ὁ Toynbee Ὀρθόδοξο πολιτισμό. Γιατί; Διότι ρθοδοξία εναι πιστήμη καί μάλιστα ατρική πιστήμη σύμφωνα μέ τά σημερινά κριτήρια. χι πολιτισμός. Δέν εἶναι ἡ Ὀρθοδοξία πολιτικό ἤ κοινωνικό σύστημα. Διότι ἀναφέρεται στήν προσωπική σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδή στήν σωτηρία τῆς ψυχῆς του. Ἡ Ὀρθοδοξία βασίζεται σ’ αὐτά τά δύο: Στό « Λόγος σάρξ γένετο» καί στό «ν τ δη οκ στι μετάνοια». Βέβαια μέσα στήν Ὀρθοδοξία ὑπάρχουν προϋποθέσεις γιά νά δημιουργήση πολιτισμό. Ὅμως ἡ Ὀρθοδοξία δέν εἶναι πολιτισμός. λλά ρθοδοξία δέν εναι οτε θρησκεία. Δέν εναι ρθοδοξία μία θρησκεία πως λες ο λλες θρησκεες.
Ἡ Ὀρθοδοξία ξεχωρίζει ἀπό ἕνα μοναδικό φαινόμενο, πού δέν ὑπάρχει στίς ἄλλες θρησκεῖες. Αὐτό εἶναι ἀνθρωπολογικό καί θεραπευτικό. Σ’ αὐτό διαφέρει. ρθοδοξία εναι μία θεραπευτική γωγή πού θεραπεύει τήν νθρώπινη προσωπικότητα».


Σχόλιο- Δίδαγμα: Ὁ Ὀρθοδοξία μέ τήν Παράδοσή της εἶναι ἡ μόνη ἀληθινή θεραπευτική ἀγωγή γιά τήν ἀνθρώπινη προσωπικότητα. Θεραπεύει τόν ἄνθρωπο: α) διά τῆς κάθαρσης τοῦ ἐσκοτισμένου νοός ἀπό ὅλους τούς λογισμούς διά τῆς μετανοίας β) διά τοῦ φωτισμοῦ του μέ τή χάρι τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί γ) διά τῆς θεώσεως πάλι μέ τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος


Ὁ σωστός γιατρός μεριμνᾶ γιά τήν θεραπεία ὅλων ἀνεξαιρέτως τῶν ἀσθενῶν χωρίς διακρίσεις. Δέν ξεχωρίζει μερικούς μεταξύ τῶν ἀνθρώπων, γιά νά τούς θεραπεύση. Δέν τόν ἐνδιαφέρει ἡ κοινωνική του τάξις ἤ τό μορφωτικό τους ἐπίπεδο ἤ ἡ οἰκονομική τους κατάστασις ἤ ἡ θρησκεία τους ἤ ἡ ἠθική τους συμπεριφορά. Ὁ σωστός γιατρός βλέπει μόνο ἄν ἕνας ἄνθρωπος, πού τόν πλησιάζει, εἶναι ἄρρωστος ἤ ὄχι. Καί, ἄν εἶναι ἄρρωστος, ἐνδιαφέρεται καί προσπαθεῖ νά τόν θεραπεύση. Νά θεραπεύση τήν πάθησι τοῦ ἀνθρώπου. Εἶναι ὑποχρεωμένος νά τόν θεραπεύση. Στήν Ὀρθόδοξη παράδοσι, ἔχομε κάτι παραπάνω ἀπό αὐτό. Καί σ’ αὐτό ἀκριβῶς συνίσταται ἡ  «ἀντεπίθεσί» μας.


Ὁ Θεός ἀγαπάει ὄχι μόνο τούς ἁγίους, ἀλλά ὅλους τους ἀνθρώπους ἀνεξαιρέτως. Ὅλους τους ἁμαρτωλούς, ὅλους τους κολασμένους, ἀκόμη καί τόν ἴδιο τόν διάβολο. Καί θέλει νά σώση, νά θεραπεύση τούς πάντας. Θέλει, ἄλλα δέν μπορεῖ νά θεραπεύση τούς πάντας, διότι δέν θέλουν ὅλοι νά θεραπευθοῦν. Αὐτό, τό ὅτι ὁ Θεός εἶναι ἀγάπη καί θέλει νά θεραπεύση τούς πάντας καί ὅτι ἀγαπᾶ τούς πάντας ἐξ’ ἴσου, διαπιστώθηκε καί διαπιστώνεται ἀπό τήν ἐμπειρία τῶν θεουμένων, ὅσων δηλαδή ἔφθασαν σέ θέωση, δηλαδή σέ θεοπτία καί εἶδαν τόν Θεόν.


Δέν μπορεῖ  ὅμως ὁ Θεός  νά θεραπεύση τούς πάντας, διότι  δέν  ἐκβιάζει τήν θέληση τοῦ ἀνθρώπου. Σέβεται ὁ Θεός τόν ἄνθρωπο καί τόν ἀγαπᾶ. Δέν μπορεῖ ὅμως νά θεραπεύση κάποιον μέ τό ζόρι. Θεραπεύει μόνο σους θέλουν νά θεραπευθον καί το ζητον νά τούς θεραπεύση. Φυσιολογικά κάποιος, πού ἔχει σωματική ἀρρώστεια ἤ καί ψυχική, πηγαίνει μά τήν θέλησί του καί ὄχι μέ τό ζόρι στόν γιατρό, γιά νά γίνη καλά, ἄν ἀκόμη ἔχη τά λογικά του. ΄Ἔτσι καί στήν Ὀρθόδοξη θεραπευτική ἀγωγή. Πρέπει κάποιος ἀπό μόνος του, χωρίς καταναγκασμό, χωρίς καταπίεσι, ἐλεύθερα νά προσέλθη στήν Ἐκκλησία, στούς κατάλληλους νθρώπους, πού χουν  τήν φώτισι καί τήν μπειρία καί κατέχουν τήν θεραπευτική μέθοδο τς ρθοδόξου παραδόσεως, καί σ' κείνους νά κάνη πακοή γιά νά βρ θεραπεία».


Δίδαγμα: Ἄς ἐγκολπωθοῦμε τήν ὀρθοδοξία ὡς θεραπεία τῆς ψυχῆς μας καί τῆς ὅλης ὕπαρξής μας καί ὄχι σάν ἕνα τρόπο «γιά νά περνᾶμε καλά» ὅπως ἔχουν σάν σκοπό τους οἱ διάφορες θρησκεῖες. Τό τριπλό θεραπευτικό πλαίσιο-σχῆμα: κάθαρση-φωτισμός –θέωση εἶναι ἡ πεμπτουσία τῆς Παράδοσής μας καί πρέπει νά τό φυλάξουμε βιώνοντάς το.


ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ Τῼ ΘΕῼ ΔΟΞΑ!






Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
Hristospanagia3.blogspot.com
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου