ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Σελίδες
▼
Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016
Ταπείνωση καί ταπεινοφροσύνη μέρος ε΄ τελευταῖο
11.
ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΑΓΙΩΝ ΑΝΔΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΤΑΠΕΙΝΟΦΡΟΣΥΝΗ
Ὁ
μακαριστός Σέρβος Ἀρχιμ.
Ὶουστίνος Πόποβιτς,
σέ μελέτη του, (ἡ ταπείνωση
κατά τόν Ἰσαάκ τό Σύρο μέσα
ἀπό τούς διάφορου λόγους
του)., γράφει: «Ἡ πίστη ἔχει δικό
της τρόπο σκέψεως, διότι
ἔχει δικό της τρόπο ζωῆς. Ὁ
χριστιανός ὄχι μόνο ζεῖ
μέ τήν πίστη, ἀλλά καί σκέφτεται
μέ τήν πίστη. Ἡ πίστη δίνει τή
νέα κατηγορία τῆς σκέψεως
μέ τήν ὁποίαν πραγματώνεται
ὅλο τό γνωσιολογικό
ἔργο τοῦ ἀνθρώπου πού πιστεύει.
Ἡ νέα αὐτή κατηγορία
τῆς σκέψεως εἶναι ἡ
ταπεινοφροσύνη. Στήν
ἀπέραντη πραγματικότητα
τῆς πίστεως ὁ νοῦς ταπεινώνεται
μπρός στά ἀπόρρητα μυστήρια
τῆς ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ ζωῆς.
Τήν ὑπερηφάνειαν τοῦ νοῦ
ἀντικαθιστᾶ ἡ ταπείνωση· τήν
ἀλαζονεία ἡ ταπεινοφροσύνη.Ὁ
ἀσκητής τῆς πίστεως
περιφρουρεῖ κάθε σκέψη
του μέ τήν ταπείνωση καί ἔτσι
ἐξασφαλίζει γιά τόν
ἑαυτό του τή γνώση τῆς Αἰώνιας
ἀλήθειας.
Ἡ θέση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου γιά τό μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν
Aθήνα 13 Iανουαρίου 2016
ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ
Συνήλθε σήμερα Τετάρτη, 13 Ιανουαρίου 2016, στη
δεύτερη Συνεδρία Της για τον μήνα Ιανουάριο, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της
Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών
και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου.
Κατά τη χθεσινή και τη σημερινή Συνεδρία:
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος επικύρωσε τα Πρακτικά της
Εξουσιοδοτήσεως.
Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος συνήλθε
στην απογευματινή Συνεδρίασή Της την 12.1.2016 από κοινού με τους Κοσμήτορες
και Προέδρους Τμημάτων των Θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης και
εκπροσώπους επιστημονικών συλλόγων Θεολόγων, για να συζητήσουν το θέμα της
διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στη Μέση Εκπαίδευση.
Στη Συνεδρίαση εισηγήθηκε το θέμα ο Σεβασμιώτατος
Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ο οποίος επικέντρωσε το
ενδιαφέρον στο περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών, παρουσίασε τα δύο
Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (το ισχύον και το νέο προτεινόμενο Πρόγραμμα),
και κατέληξε σε συνθετική πρόταση, ώστε να επικεντρωθεί η προσπάθεια περαιτέρω
εμπλουτισμού του τρέχοντος Προγράμματος Σπουδών και επ’ αυτού να γίνουν
προσθήκες σε επιστημονική βάση, χρησιμοποιώντας χρήσιμα στοιχεία του νέου Αναλυτικού
Προγράμματος Σπουδών. Οι παριστάμενοι εκπρόσωποι Θεολογικών Σχολών επαίνεσαν
την εισήγηση ως συγκροτημένη και αναλυτική.
Πρωτοπρ. Θεόδωρος Ζήσης, Τά μετά τόν θάνατον συμβαίνοντα
ΤΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟΝ ΣΥΜΒΑΙΝΟΝΤΑ
Πρώτ. Θεόδωρος Ζήσης,
Ομότιμος Καθηγητής Α.Π.Θ.
Εκ του βιβλίο "Ο
Θάνατος και τα μετά Θάνατον"
1. Οι παραβολές του πλουσίου και του
Λαζάρου και του άφρονος πλουσίου
Η
διάλυση της συμφυΐας ψυχής και σώματος διά του θανάτου, η συμφέρουσα οικονομία
του θανάτου, λόγω της διακοπής της αμαρτίας και της καταστολής του εγωισμού που
επιτυγχάνει, το γνωστό στον Θεό του τρόπου και χρόνου του θανάτου μας, ο
καθορισμός των ορίων της ζωής μας από τον Θεό, ο θάνατος νηπίων και νέων
ανθρώπων, η μνήμη θανάτου, είναι από τις πλέον δύσκολες και σημαντικές πτυχές
του αγωνιώδους αυτού προβλήματος του θανάτου. Καιρός λοιπόν να έρθει ο λόγος
και στα μετά θάνατον, ώστε να ολοκληρωθεί η παρουσίαση της διδασκαλίας της
Εκκλησίας μας επ’ αυτών των θεμάτων.
Στην
καρδιά του υπό εξέτασιν θέματος βρίσκεται η παραβολή του πλουσίου και του
Λαζάρου, γι’ αυτό είναι απαραίτητο να επισημανθούν από αυτήν τα στοιχεία εκείνα
που συνθέτουν μία εικόνα της μεταθανατίου ζωής, ζωγραφισμένη μάλιστα από τον
ίδιο τον Χριστό. Αρχίζει λοιπόν η παραβολή ως εξής: «Ἄνθρωπος δέ τις ἦν πλούσιος,
καί ἐνεδιδύσκετο πορφύραν καί βύσσον εὐφραινόμενος καθ’ ἡμέραν λαμπρῶς.
Ἄρρωστος στό Ἰπποκράτειο νοσοκομεῖο εἶδε τόν παράδεισο ἐν ζωῇ. Π. Εὐσέβιος Γιαννακάκης
«Κάποιος
άλλος, σαράντα πέντε περίπου χρόνων και πατέρας δύο παιδιών, αν και η κατάσταση
της υγείας τον ήταν πολύ άσχημη, εξομολογήθηκε και κοινώνησε με ευχαρίστηση.
Την επόμενη ημέρα ο ιερεύς τον επισκέφτηκε και πάλι. Το πρόσωπό του ήταν ήρεμο,
καθώς τον διακατείχε μία απέραντη αισιοδοξία. Με χαμηλή και μισοσβησμένη φωνή είπε:
— Σήμερα φεύγω, πάτερ... για τον ουρανό, και
ή χαρά μου είναι πολύ μεγάλη. Εάν δεν φύγω, θα λυπηθώ, διότι είναι ενδεχόμενο
μέσα στην παλιοκοινωνία να λερώνει κανείς την ψυχή του. Η ζωή η βρώμικη
συνοδεύεται από πολύ πόνο και πολλή πικρία...
Εὐδοξία Αὐγουστίνου, Σύμφωνο συμβίωσης = ἐρωτοτροπία μέ τόν θάνατο
Σύμφωνο συμβίωσης = ἐρωτοτροπία μέ τόν θάνατο
Εὐδοξία Αὐγουστίνου. Φιλόλογος - Θεολόγος
Τί
κρίμα! Μέσα στόν ἀνεμοστρόβιλο τῶν παγκόσμιων ἐξελίξεων κι ἐνῶ ὁ κόσμος χάνεται
κάτω ἀπό τά πόδια μας, ἡ ἑλληνική Βουλή ψήφισε νόμο γιά τήν ἐπέκταση τοῦ
συμφώνου συμβίωσης καί στά ὁμόφυλα ζευγάρια, κατοχυρώνοντας μάλιστα ὅλα τά
δικαιώματα πού ἔχουν ὅσοι συνάπτουν γάμο (κληρονομικά, φορολογικά,
δημοσιοϋπαλληλικοῦ δικαίου, προσεχῶς καί υἱοθεσία[;]).
Καταρχάς,
ὁ
νόμος εἶναι ἀντισυνταγματικός, ἀφοῦ ἀντιτίθεται στό ἄρθρο 21 § 1 τοῦ
Συντάγματος, τό ὁποῖο διαλαμβάνει: «Ἡ οἰκογένεια, ὡς θεμέλιο τῆς
συντήρησης
καί προαγωγῆς τοῦ Ἔθνους, καθώς καί ὁ γάμος, ἡ μητρότητα καί ἡ παιδική
ἡλικία
τελοῦν ὑπό τήν προστασία τοῦ κράτους». Πῶς συνταιριάζονται αὐτές οἱ
ἀν-τινομίες καί πῶς τά παρά φύσιν νομιμοποιοῦνται, εἶναι καί αὐτό
σημεῖο τῶν καιρῶν,
γιά τό ὁποῖο ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς εἶχε εἰδοποιήσει• «ὅτι ἐν ἐσχάταις
ἡμέραις
ἐνστήσονται καιροὶ χαλεποί• ἔσονται γὰρ οἱ ἄνθρωποι φίλαυτοι,
φιλάργυροι, ἀλαζόνες,
...διάβολοι, ἀκρατεῖς, ἀνήμεροι,... προπετεῖς, τετυφωμένοι, φιλήδονοι
μᾶλλον ἢ
φιλόθεοι» (Β΄ Τι 3,1-4).
Ἅγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: «Ἐὰν ἡ διαπαιδαγώγηση χωριστεῖ ἀπὸ τὴν ἐπιστήμη τοῦ Χριστοῦ, δὲν χάνεται ἡ ἐπιστήμη τοῦ Χριστοῦ, ἀλλὰ ἡ διαπαιδαγώγηση, καὶ οἱ πραγματικοὶ ἄνθρωποι»
Ἀπὸ τὸ βιβλίο: «Δὲν φτάνει μόνο ἡ πίστη…»
Ἱεραποστολικὲς Ἐπιστολὲς Β΄, Ἁγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς
Σ΄ ἕναν καθηγητὴ γιὰ τὸ μάθημα τῶν
θρησκευτικῶν
Θυμώνετε μὲ κάποιους φίλους σας,
οἱ ὁποῖοι δυσαρεστοῦνται μὲ τὸ μάθημα τῶν θρησκευτικῶν στὰ σχολεῖα. Ἔχετε
δίκαιο. Ὁ θυμὸς σας εἶναι δίκαιος θυμός. Τέτοιος θυμὸς ἔχει ἀξία μπροστὰ στὸν
Θεό. Ὅμως δὲν ὠφελεῖ μόνο ὁ θυμός, οὔτε μόνον ἡ πειθώ. Πρέπει καὶ νὰ
προσεύχεστε γιὰ ἐκείνους, οἱ ὁποῖοι κατὰ τὴν ἀφροσύνη τους ξεσηκώνονται ἐναντίον
τοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ στὰ σχολεῖα. Νὰ τοὺς ἀνοίξει ὁ Θεὸς τὰ μάτια, ὥστε νὰ δοῦν ὅτι
κόβουν τὸ κλαδὶ πάνω στὸ ὁποῖο κάθονται. Διότι ὅλη ἡ διαπαιδαγώγηση τῆς
χριστιανικῆς νεολαίας βασίζεται πάνω στὸν ἀταλάντευτο βράχο τῆς ἐπιστήμης τοῦ
Χριστοῦ. Σ΄ ἐκεῖνον βασιστήκαμε καθ΄ ὅλη τὴ χιλιετία τῆς βαπτισμένης ἱστορίας
μας, σ΄ ἐκεῖνον πρέπει νὰ βασιστοῦμε καὶ σήμερα καὶ αὔριο καὶ...
Θεοφάνεια 2016.Ἀπαράδεκτες ἐνέργειες Ὀρθοδόξων κληρικῶν
Μορφήν
επιδημίας έχει λάβει και η πλήρως εκκοσμικευμένη και αποϊεροποιημένη κατάδυση
του Τιμίου Σταυρού σε κολυμβητήρια, πισίνες, υποτυπώδη και κακόγουστα
συντριβάνια, χάριν εντυπωσιασμού και θεάματος, εν μέσω χριστιανών(;), που δεν
αισθάνθηκαν την ανάγκην να εκκλησιαστούν την Δεσποτική αυτή ημέρα, να
μεταλάβουν αγιασμού, να προσκυνήσουν τον Τίμιο Σταυρό, να φωτιστούν.
Τουναντίον, αισθάνονται την ανάγκη να συμμετάσχουν στην φολκλορική αυτή τελετή,
«χαριεντιζόμενοι, χειροκροτούντες και ασεβούντες». Καί ταύτα πάντα να ευρίσκουν
υποστηρικτή εμμέσως ή αμέσως «τους έχοντας διακονίαν εν τη Εκκλησία».
Με
αφορμή τα θλιβερά γεγονότα που διαδραματίστηκαν φέτος την ημέρα των Θεοφανείων,
κατά τον αγιασμό των υδάτων σε δεξαμενές,θάλασσες κ.λ.π. πρέπει να σημειώσουμε
τα εξής:
Α.Η
Τελετή αγιασμού των υδάτων θαλασσών, λιμνών, δεξαμενών κ.λ.π.είναι ΑΓΙΑΣΤΙΚΗ
ΠΡΑΞΗ, το τυπικό της οποίας βρίσκεται σε όλες τις εκδόσεις των
Ιερατικών. Ως εκ τούτου ο ιερέας είναι εκείνος που τελεί τα προβλεπόμενα
και κανένας άλλος. Ο ιερέας δηλαδή είναι αυτός που διαβάζει την σχετική
αγιαστική ευχή, την ευχή της κεφαλοκλισίας και αυτός που ρίχνει τρείς φορές τον
Σταυρό στην θάλασσα, ποτάμι, λίμνη κ.λ.π.
«Λόγος γιά τήν ταπείνωση»
Λέγει
ὁ Μέγας Ἀθανάσιος: « Οἱ Πατέρες –
ὅλοι μέ μιά γνώμη – μᾶς παρέδωκαν ὅτι
δέν μποροῦμε νά καταβάλλουμε διαφορετικά
ἀσφαλές θεμέλιο γιά τήν τελείωση τῆς
ἀρετῆς, παρά διά μέσου τῆς ταπείνωσης,
ἡ ὁποῖα προξενεῖται ἀπό τήν πίστη
καί τήν πραότητα καί τήν τέλεια ἀκτημοσύνη.
Μέσω αὐτῶν ἡ τέλεια ἀγάπη κατορθώνεται
μέ τήν χάρη τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ
Χριστοῦ»1.
«Συμβουλές Γέροντος σέ χριστιανούς πού ζοῦν στόν κόσμο»
Μή
θίγετε μέ τά λόγια σας τήν τιμή τοῦ
πλησίον. Νά χρησιμοποιεῖτε τή γλώσσα
μόνο γιά νά δοξάζετε τό Θεό καί γιά νά
λέτε λόγους ψυχωφελεῖς στούς ἀδελφούς
σας.