Γιά τό ὅτι δέν πρέπει νά κρίνουμε τόν πλησίον μας 1, Ἁββᾶ Δωρόθεου-Ἀσκητικά (6η Διδασκαλία), Ὁμιλία ΚΓ΄, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου, 10-12-2024 Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης http://hristospanagia3.blogspot.com
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Ἀρχιμανδρίτης π. Σωφρόνιος Γραβάνης – Ὁ Μετεωρίτης Ἱεραπόστολος καί ἀκενόδοξος κληρικόςTοῦ κ. Γεωργίου Μηλίτση, διδασκάλου1ονΠέτα, πέτα χρυσόφτερη σκέψη, στῆς Σιών τά καμμένα τεμένη, κεῖ που μύρα σκορπάει τ᾽ ἀγέρι καί ἡ αὔρα φυσάει δροσερή …Καθισμένοι κάτω ἀπό μιά ἰτιά στίς ὄχθες τοῦ Εὐφράτη οἱ σκλάβοι ῾Εβραῖοι μακριά ἀπό τήν πατρίδα τους, αἰχμάλωτοι τοῦ Ναβουχοδονόσορα, μέ πολλή νοσταλγία θυμοῦνται τήν ἀγαπημένη τους πατρίδα καί τραγουδοῦν τόν Νο 136 Ψαλμό τοῦ Δαϋίδ, τοῦ ὁποίου σέ ἐλεύθερη μετάφραση εἶναι οἱ παραπάνω στῖχοι. Τόν ψαλμό αὐτό ἔκανε ὄπερα ὁ διάσημος ᾽Ιταλός μουσικοσυνθέτης Τζουζέπε Βέρντι, πού εἶναι γνωστή μέ τό ὄνομα Ναμποῦκο.Τήν ἴδια νοσταλγία αἰσθάνονται πολλοί Τρικαλινοί, φέροντας στό μυαλό τους τή χρυσή ἐποχή τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Τρίκκης καί Σταγῶν κυροῦ Διονυσίου. ᾽Ασφαλῶς ἐνθυμοῦνται τόν ἀείμνηστο Μητροπολίτη νά ὀργώνει τή Μητρόπολή του πότε μέ τό τζίπ ἤ τό αὐτοκίνητο τῆς Μητροπόλεως καί πότε ἔφιππος ἤ πεζοπορῶντας, γιά νά φέρει τό μήνυμα τοῦ Εὐαγγελίου στίς ψυχές τῶν πνευματικῶν του τέκνων.Βέβαια τό τιτάνιο ἔργο του ὁ κυρός Διονύσιος δέν τό ἔκανε μόνος του, ἀλλ᾽ ἔχοντας μαζί του ἐκλεκτούς καί ἁγίους κληρικούς, πού δέν κουράζονταν νά σπέρνουν στόν ἀγρό τοῦ Κυρίου καί νά ἀναπαύουν τίς κουρασμένες συνειδήσεις τῶν πιστῶν. Τήν περίοδο ἐκείνη ἦλθαν στή Μητρόπολή μας πάρα πολλοί κληρικοί, ἄγαμοι καί ἔγγαμοι, καθώς καί λαϊκοί πού εἶχαν φόβο Θεοῦ, παραδοσιακό φρόνημα καί ἐμφοροῦνταν ἀπό ἱεραποστολικό ζῆλο.
Ὁ σταθμός «Ἁγία Σοφία» στὸ μετρό τῆς Θεσσαλονίκης.Ἡ ἐπιγραφή-πρόκλησις στόν σταθμό «Ἁγία Σοφία» τοῦ ὑπογείου σιδηροδρόμου τῆς Θεσσαλονίκης – Ἡ τουρκική ἐξωτερική πολιτική θεωρεῖ τήν συμπρωτεύουσα λίκνο τοῦ ὀθωμανισμοῦ καί ἐνθαρρύνει τίς ἐπισκέψεις – Κορίτσια πού παρακολουθοῦν τό μάθημα Κορανίου τῆς ψευδομουφτείας Κομοτηνῆς μετεῖχαν σέ ἐκδρομή καί συνάντηση μέ τόν Τοῦρκο πρόξενο μέ θέμα «Στά χνάρια τοῦ Ἀττατούρκ καί τῶν Ὀθωμανῶν κατακτητῶν»Μιά τραγικά δυσάρεστη ἔκπληξη περιμένει τούς Ἕλληνες πού εἰσέρχονται στόν σταθμό «Ἁγία Σοφία» τοῦ μετρό τῆς Θεσσαλονίκης αὐτές τίς ἡμέρες. Στίς ἐπιγραφές πού ἀναφέρονται στήν ἱστορική διαδρομή τῆς πόλεως φιγουράρει ἡ ἐπιγραφή «Ὀθωμανικοί Χρόνοι». Καί μάλιστα μέ χαρακτῆρες ἀρκετά μεγαλύτερους ἀπό ἐκείνους πού χρησιμοποιήθηκαν γιά τήν ἄνωθεν ἐπιγραφή «Ἀπελευθέρωση τῆς Θεσσαλονίκης, 1912».Δικαιολογίες καί ἐξηγήσεις γιά τήν ἀπαράδεκτη αὐτή εἰκόνα θά μποροῦσαν νά ποῦν πολλές οἱ «ἐγκέφαλοι» οἱ ὁποῖοι ἐσχεδίασαν τήν ἱστορική (ἤ μᾶλλον ἀνιστόρητη) αὐτή ἀναδρομή στό παρελθόν τῆς συμπρωτευούσης. Μιά ἀναδρομή τήν ὁποία οἱ Θεσσαλονικεῖς εἶναι πλέον ὑποχρεωμένοι νά βλέπουν καθημερινῶς καταπρόσωπο καί νά θυμοῦνται ὅτι ἡ πόλις τους ὑπῆρξε γιά ἑκατονταετίες ὑπό τήν πλέον βάρβαρη κατοχή πού θά μποροῦσε νά ἔχει ὑπάρξει. Καί αὐτήν τήν κατοχή, τήν τουρκοκρατία, οἱ «ἐγκέφαλοι» τοῦ μετρό τήν ὀνομάζουν ἁπλῶς «Ὀθωμανικοί Χρόνοι»! Ὅπως ἀναφέρουν ἁπλῶς «Νεώτεροι Χρόνοι» γιά τήν μετά τήν ἀπελευθέρωση περίοδο.
Επιτέλους απαλλάξτε τη μεγάλη μας Ελλάδα από το ραγιαδισμό σας! – Σώστε την ελληνορθοδοξία στο Χαλέπι!Χαλέπι: Οι ελληνορθόδοξοι Ρωμιοί της Συρίας κινδυνεύουν άμεσα, και το «ψευτορωμαίικο» της Αθήνας τους γυρίζει την πλάτη!Συντάκτης: Ελευθέριος ΑνδρώνηςΜε τις πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις, οι ελληνορθόδοξοι Ρωμιοί της Συρίας είναι τουλάχιστον 20.000 ψυχές (και όχι 4.500 όπως αναφέρεται ψευδέστατα), εκ των οποίων πολλοί ζουν στο δοκιμαζόμενο Χαλέπι. Καθαρά ελληνορθόδοξος πληθυσμός, ιστορικά αδέρφια μας και σάρκα από τη σάρκα μας.Στην αγιοτόκο αλλά και τόσο μαρτυρική γη της Συρίας, εκεί που περπάτησαν οι Απόστολοι και φύτεψαν τον σπόρο του Ευαγγελίου, στα αγιασμένα μέρη που λούστηκαν από ελληνικό φως από τον 7ο αιώνα π.Χ., αλλά βυθίστηκαν στο ιστορικό σκοτάδι και στο αίμα από τη δαιμονική μάστιγα των Οθωμανών και του σκληροπυρηνικού Ισλάμ.Εκεί στο πολιορκημένο Χαλέπι, τα ελληνορθόδοξα αδέρφια μας βρέθηκαν στο στόμα του αγαρηνού «λύκου» κινδυνεύοντας από ορδές υποκινούμενων Τζιχαντιστών, επειδή ο παγκόσμιος διακινητής τρομοκρατίας που λέγεται Τουρκία επιχειρεί να δημιουργήσει νέα τετελεσμένα στη Συρία, επεκτείνοντας την οθωμανική ονείρωξη προς τον νότο που λέγεται «ζώνη ασφαλείας» και αποκτώντας διαπραγματευτικό χαρτί έναντι των (ευχαριστημένων με την εξέλιξη) ΗΠΑ, με την αποδυνάμωση του Άσαντ και της ισχύος των Ρώσων στη Συρία.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ΛΟΥΚΑ [:Λουκά 14,16-24]Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΒΑΣΙΛΙΚΩΝ ΓΑΜΩΝ[:Ματθ.22,1-14]Αντιλήφθηκες και στην προηγούμενη παραβολή του υιού του νοικοκύρη εκείνου που, εκτός από τους απεσταλμένους δούλους του για τη συγκομιδή τω καρπών στο αμπέλι που τους εμπιστεύτηκε να καλλιεργούν, θανάτωσαν οι κακοί γεωργοί[βλ. Ματθ.21,33-46]και σε αυτήν εδώ την παραβολή του υιού και των απεσταλμένων δούλων, το ενδιάμεσο κεντρικό νόημα; Αντιλήφθηκες ότι υπάρχει βέβαια μεγάλη συγγένεια ανάμεσα στις δύο αυτές παραβολές, αλλά και πολύ μεγάλη διαφορά ταυτόχρονα; Καθόσον και αυτή δείχνει και του Θεού τη μεγάλη μακροθυμία και την πρόνοια, αλλά και την ιουδαϊκή αγνωμοσύνη.Αυτή όμως η παραβολή, η παραβολή των βασιλικών γάμων, έχει και κάτι επιπλέον από την παραβολή των κακών γεωργών· διότι προλέγει βέβαια και την έκπτωση των Ιουδαίων ως περιούσιου λαού του Θεού και την κλήση των εθνικών, αλλά μαζί με αυτά δείχνει και την ορθότητα του βίου και πόση τιμωρία επιφυλάσσεται για εκείνους που θα επιδείξουν αδιαφορία. Και πολύ ορθά αυτή η παραβολή αναφέρεται μετά από εκείνη των κακών γεωργών· διότι, επειδή μετά από εκείνη την παραβολή τούς είπε ότι «ἀρθήσεται ἀφ᾿ ὑμῶν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ καὶ δοθήσεται ἔθνει ποιοῦντι τοὺς καρποὺς αὐτῆς(: θα αφαιρεθεί από εσάς η βασιλεία και η ιδιαίτερη προστασία του Θεού, και θα δοθεί σε έθνος το οποίο θα παράγει τα αγαθά έργα, που είναι οι καρποί της βασιλείας αυτής)»[Ματθ.21,43], αποκαλύπτει λοιπόν εδώ και σε ποιο έθνος θα δοθεί.
Η ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΙΑ΄ΛΟΥΚΑΒ΄ προς Τιμόθεον, κεφάλαιο 1, εδάφια 8-188 Μὴ οὖν ἐπαισχυνθῇς τὸ μαρτύριον τοῦ Κυρίου ἡμῶν μηδὲ ἐμὲ τὸν δέσμιον αὐτοῦ, ἀλλὰ συγκακοπάθησον τῷ εὐαγγελίῳ κατὰ δύναμιν Θεοῦ, 9 τοῦ σώσαντος ἡμᾶς καὶ καλέσαντος κλήσει ἁγίᾳ, οὐ κατὰ τὰ ἔργα ἡμῶν, ἀλλὰ κατ' ἰδίαν πρόθεσιν καὶ χάριν, τὴν δοθεῖσαν ἡμῖν ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ πρὸ χρόνων αἰωνίων, 10 φανερωθεῖσαν δὲ νῦν διὰ τῆς ἐπιφανείας τοῦ σωτῆρος ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ, καταργήσαντος μὲν τὸν θάνατον, φωτίσαντος δὲ ζωὴν καὶ ἀφθαρσίαν διὰ τοῦ εὐαγγελίου, 11 εἰς ὃ ἐτέθην ἐγὼ κήρυξ καὶ ἀπόστολος καὶ διδάσκαλος ἐθνῶν. 12 Δι' ἣν αἰτίαν καὶ ταῦτα πάσχω, ἀλλ' οὐκ ἐπαισχύνομαι· οἶδα γὰρ ᾧ πεπίστευκα, καὶ πέπεισμαι ὅτι δυνατός ἐστι τὴν παραθήκην μου φυλάξαι εἰς ἐκείνην τὴν ἡμέραν. 13 Ὑποτύπωσιν ἔχε ὑγιαινόντων λόγων ὧν παρ' ἐμοῦ ἤκουσας, ἐν πίστει καὶ ἀγάπῃ τῇ ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ·14 τὴν καλὴν παραθήκην φύλαξον διὰ Πνεύματος ῾Αγίου τοῦ ἐνοικοῦντος ἐν ἡμῖν.15 Οἶδας τοῦτο, ὅτι ἀπεστράφησάν με πάντες οἱ ἐν τῇ ᾿Ασίᾳ, ὧν ἐστι Φύγελλος καὶ ῾Ερμογένης. 16 Δῴη ἔλεος ὁ Κύριος τῷ ᾿Ονησιφόρου οἴκῳ, ὅτι πολλάκις με ἀνέψυξε καὶ τὴν ἅλυσίν μου οὐκ ἐπαισχύνθη, 17 ἀλλὰ γενόμενος ἐν Ρώμῃ σπουδαιότερον ἐζήτησέ με καὶ εὗρε· 18 δῴη αὐτῷ ὁ Κύριος εὑρεῖν ἔλεος παρὰ Κυρίου ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ· καὶ ὅσα ἐν ᾿Εφέσῳ διηκόνησε, βέλτιον σὺ γινώσκεις.Ερμηνευτική απόδοση από τον μακαριστό Παναγιώτη Τρεμπέλα8 Αφού λοιπόν ο Θεός μάς έδωσε χάρισμα ανδρείας και δυνάμεως, μην ντραπείς να ομολογείς τη μαρτυρία για τον Κύριό μας, τον Εσταυρωμένο Χριστό. Μην ντραπείς ακόμη ούτε για μένα που έχω φυλακιστεί για τον όνομά Του, αλλά κακοπάθησε μαζί μου για χάρη του Ευαγγελίου με τη δύναμη που δίνει ο Θεός.
❈ Μήν πηγαίνετε σέ Πνευματικούς πού χαϊδεύουν τά αὐτιά. Ὑπάρχουν καί τέτοιοι καί λένε πάντα:- Τί θέλεις παιδί μου; Αὐτό; Πάρτο. Τό ἄλλο; Πάρτο. Θέλεις νά Κοινωνήσεις τώρα; Κοινώνησε. Θέλεις νά πορνεύεις; Πόρνευε… ἐγώ θά σ’ ἀφήνω νά Κοινωνεῖς…«Πολύ καλός Πνευματικός… ἀναπαύει…». Τί ἀναπαύει; Κολάζει! Καί κολάζεται καί αὐτός.
Ἱερομονάχου Σάββα Ἁγιορείτου (Ὁμιλία 10 – 12 – 2017)
Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Τοῦ ἱερομάρτυρος, 15 Δεκεμβρίου (Β´ Τιμ. α´ 8-18).
Β Τιμ. 1,8 μὴ οὖν ἐπαισχυνθῇς τὸ μαρτύριον τοῦ Κυρίου ἡμῶν μηδὲ ἐμὲ τὸν δέσμιον αὐτοῦ, ἀλλὰ συγκακοπάθησον τῷ εὐαγγελίῳ κατὰ δύναμιν Θεοῦ,
Β Τιμ. 1,8 Και, λοιπόν, μη δειλιάσης ποτέ και μη εντραπής να ομολογής την καλήν μαρτυρίαν του Κυρίου μας Ιησού Χριστού· μη εντραπής ακόμη και εμέ, τον δέσμιον και φυλακισμένον δια την ομολογίαν του Χριστού, αλλά κακοπάθησε μαζή μου προς χάριν του Ευαγγελίου, σύμφωνα με την δύναμιν, που δίδει ο Θεός.