Γέρων Πορφύριος Ἁγιορείτης
© Ἱερό Ἡσυχαστήριο «Ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ-Ἐμμαούς», Ἅγιος
Βασίλειος Λαγκαδᾶ
Μελέτη
Ἕνα
σπουδαιότατο θεραπευτικό μέσο πού μᾶς
ἁγιάζει ἀναίμακτα εἶναι ἡ
πνευματική μελέτη· δηλ. ἡ μελέτη τῆς
Ἁγίας Γραφῆς, τῶν πατερικῶν κειμένων
καί τῶν λατρευτικῶν βιβλίων τῆς
Ἐκκλησίας. Ἡ μελέτη μέ θεῖο ἔρωτα
φέρνει τό ἄκτιστο φῶς στήν ψυχή μας. Ὁ
Γέροντας μελετοῦσε πολύ καί ἀποστήθιζε
ὁλόκληρα κομμάτια ἀπό τήν Ἁγία Γραφή,
γιά νά ἔχει «καθαρότητα νοός» ὅπως
ἔλεγε. Ἡ μελέτη μᾶς ἁγιάζει ἄκοπα καί
μᾶς δημιουργεῖ τό κατάλληλο κλῖμα γιά
τήν προσευχή. Δίδασκε ἐκ προσωπικῆς
πείρας λέγοντας: «Νά
δοθεῖτε στή μελέτη τῆς Ἁγίας Γραφῆς,
τῶν ψαλμῶν, τῶν πατερικῶν κειμένων.
Νά ἐπιδοθεῖτε στή μελέτη μέ ἔρωτα
θεῖο.
Νά
ψάχνετε νά βρεῖτε στό λεξικό τήν κάθε
λέξη κάι νά ἐπιδίδεσθε στή σωστή καί
καθαρή καί μέ νόημα ἀνάγνωση μέ τό νί
καί μέ τό σίγμα. Νά ἐρευνᾶτε πόσες φορές
λέει ἡ Ἁγία Γραφή μία λέξη, γιά παράδειγμα
τή λέξη «ἁπλότητα», καί πόσες τήν ἄλλη.
Φῶς Χριστοῦ θά πλημμυρίσει τήν ψυχή
σας. Ἔτσι θά πραγματοποιηθεῖ αὐτό πού
λέγει ὁ Εὐαγγελιστής Ματθαῖος: «Ὁ
λαός ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε φῶς
μέγα καί τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καί
σκιᾷ θανάτου φῶς ἀνέτειλεν αὐτοῖς»
(Ματθ. 4, 16). Αὐτό τό φῶς εἶναι τό ἄκτιστον
φῶς τοῦ Χριστοῦ. Ἅμα ἀποκτήσομε αὐτό
τό φῶς, θά γνωρίσομε τήν ἀλήθεια»1.
Μέ
τήν μελέτη τῶν ἀκολουθιῶν καί τῶν
Πατερικῶν κειμένων ἁγιάζεται κανείς
χωρίς νά τό καταλάβει. Πρέπει, δίδασκε
ὁ Γέροντας νά σπουδάσουμε ὅλοι στό
«Πανεπιστήμιο τῆς Ἐκκλησίας». Ἔλεγε:
«Τό
κέντρο τοῦ βάρους,..., θά ἤθελα νά τό
ρίξομε στό «Πανεπιστήμιο τῆς Ἐκκλησίας».
Κι ἐννοῶ στούς ὕμνους, κανόνες,
μεσονυκτικά, μεσώρια, Ψαλτήρι, Παρακλητική,
Μηναῖο, Θεοτοκάριο, Τριώδιο, Πεντηκοστάριο.
Ἤθελα νά τά διαβάζομε ὅλα, εἰ δυνατόν,
ὅσα γράφει τό Τυπικό. Καί τά ψαλτήρια
νά τά διαβάζομε ἀκόμη πρίν τό μεσημέρι,
γιά οἰκονομία. Νά μήν τά διαβάζομε τή
νύκτα καί κουράζονται οἱ ἀδελφές.
Ἡ ἀφοσίωση, ἡ ἀπασχόληση μέ τούς ὕμνους
καί τ΄ ἀναγνώσματα εἶναι μεγάλο πράγμα
γιά μένα, πολύ μεγάλο, διότι ἁγιάζεται
ὁ ἄνθρωπος χωρίς νά τό καταλάβει.
Ἀποκτάει καί ἀγάπη καί ταπείνωση καί
ὅλα ἀκούγοντας τῶν ἁγίων τά λόγια,
τοῦ Μηναίου, τῆς Παρακλητικῆς κ.λ.π..
Νά ἐνδιατρίψουμε ἐκεῖ. Αὐτό πρέπει
νά εἶναι καθημερινό ἐντρύφημά μας μές
στήν ἐκκλησία. Καί μετά πάλι καθημερινῶς,
σέ μία ὥρα πρό τοῦ φαγητοῦ ἤ τό ἀπόγευμα,
νά καθίσομε μία ὥρα ἤ μιάμιση καί νά
διαβάζομε ἀπ' τούς μεγάλους Πατέρες.
Καταλάβατε; Τό ἀπόγευμα, ἀνάγνωση πάλι
ὅλοι μαζί. Καί στό κελλί, πάλι ὁρισμένη
ὥρα. Πρέπει νά γίνει ὡράριο»3.
Ἡ
μελέτη τῶν Θείων Γραφῶν, τῶν βιβλίων
τῆς Ἐκκλησίας καί τῶν Πατέρων,
δίδασκε ὁ π. Πορφύριος,
ἀνάβει καί καλλιεργεῖ στήν ψυχή τόν
θεῖο ἔρωτα.
Λίγο πρέπει νά κοπιάσει ὁ ἄνθρωπος γιά
νά κατανοήσει αὐτά πού διαβάζει. Μετά
ἔρχεται ὁ Θεῖος Ἔρωτας ὁπότε δέν
χρειάζεται κόπος. Ὁ Γέροντας μελετοῦσε
πολύ, γιαυτό καί δίδασκε ἐξ ἐμπειρίας:
«Χρειάζεται
προσοχή καί προσπάθεια, γιά νά κατανοεῖ
κανείς αὐτά πού μελετάει καί νά τά
ἐνστερνίζεται.
Αὐτός εἶναι ὁ κόπος πού θά κάνει ὁ
ἄνθρωπος. Στήν κατάνυξη, στή ζέση, στά
δάκρυα θά μπεῖ μετά χωρίς νά κοπιάσει.
Αὐτά ἀκολουθοῦν, εἶναι δῶρα Θεοῦ. Ὁ
ἔρωτας θέλει προσπάθεια; Μέ τήν κατανόηση
τῶν τροπαρίων καί κανόνων καί τῶν
Γραφῶν ἕλκεσαι εὐφραινόμενος, μπαίνεις
μέσα στήν ἀλήθεια εὐφραινόμενος.
«Ἔδωκας εὐφροσύνην εἰς τήν καρδίαν
μου», ὅπως λέγει ὁ Δαβίδ (Ψαλμ. 4, 8). Ἔτσι
αὐθόρμητα μπαίνεις στήν κατάνυξη,
ἀναίμακτα. Καταλάβατε;Ἐγώ ὁ καημένος
ἐπιθυμῶ ν' ἀκούω τά λόγια τῶν Πατέρων,
τῶν ἀσκητῶν, τά λόγια τῆς Παλαιᾶς καί
τῆς Καινῆς Διαθήκης. Σ΄ αὐτά θέλω νά
ἐντρυφῶ. Αὐτά καλλιεργοῦν τό θεῖο
ἔρωτα»4.
Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
Ἀπόσπασμα ἀπό τή μελέτη: Ἡ ἀνθρωπολογία τοῦ Γέροντος Πορφυρίου τοῦ Ἁγιορείτου
Πηγή εἰκόνας: Ἱ. Ἡσ. Ἀνάστασις Χριστοῦ-Ἐμμαούς, Ἅγ. Βασίλειος Λαγκαδᾶ.
1
Ὅ.π. σελ. 295-296.
2
Ὅ. π. σελ. 292-293.
3
Ὅ. π. σελ. 174-175.
4
Ὅ. π. σελ. 236-237.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου