Κεφάλαιο
Δ΄
Ἁγίου
Νικολάου
Βελιμίροβιτς
Εὐκολότερο
εἶναι
στό
θνητό
ἄνθρωπο
νά
βυθομετρήσει
τή
θάλασσα
ἤ
νά
ὑπολογίσει
τό
ὕψος
τοῦ
ἔναστρου
στερεώματος,
παρά
νά
μετρήσει
τό
ὕψος
καί
τό
βάθος
τῆς
θείας
σοφίας
καί
πρόνοιας
γιά
τή
σωτηρία
τοῦ
ἀνθρώπου.
Γι᾿
αὐτό
κι
εἶναι
πολύ
περισσότεροι
ἐκεῖνοι
πού
ἐπιδίδονται
στήν
πρώτη
μέτρηση
παρά
στή
δεύτερη.
Εἶναι
περισσότεροι
ἐκεῖνοι
πού
ἐξετάζουν
τά
μάτια,
παρά
ἐκεῖνοι
πού
ἐρευνοῦν
τό
πνεῦμα.
Αὐτό
πού
ἐρευνοῦν
τά
μάτια
μοιάζει
πιό
σπουδαῖο,
στήν
πραγματικότητα
ὅμως
αὐτά
πού
ἐρευνᾶ
κι
ἐξετάζει
τό
πνεῦμα
εἶναι
ἀσύγκριτα
πιό
βαθιά,
πιό
μεγάλα
καί
πιό
πλατιά,
«τό
γάρ
Πνεῦμα
πάντα
ἐρευνᾶ
καί
τά
βάθη
τοῦ
Θεοῦ»1.
Τό
βάθος
τῆς
θεϊκῆς
σοφίας
στό
ξεκίνημα
τοῦ
παλιοῦ
κόσμου
ἦταν
μεγάλο
καί
θαυμαστό.
Δέν
ἦταν
ὅμως
ὅπως
τό
ξεκίνημα
τοῦ
νέου
κόσμου,
μέ
τή
γέννηση
τοῦ
Κυρίου
Ἰησοῦ
Χριστοῦ.
Πάρτε
σάν
παράδειγμα
τήν
ἀνέκφραστη
σοφία
μέ
τήν
ὁποία
ἀναφέρουν
τή
γέννηση
τοῦ
Κυρίου
μας
οἱ
δυό
εὐαγγελιστές,
ὁ
Ματθαῖος
κι
ὁ
Λουκᾶς.
Αὐτό
πού
συναντᾶμε
καί
στούς
τέσσερις
εὐαγγελιστές
εἶναι
ἀξιοθαύμαστο
σύνολο,
ὅμως
συμπληρώνουν
ὁ
ἕνας
τόν
ἄλλο,
ὅπως
τ᾿
ἀστέρια
κι
οἱ
ἐποχές
ἀλληλοσυμπληρώνονται
μεταξύ
τους.
Ὅπως
ἡ
ἀνατολή
δέν
μπορεῖ
νά
νοηθεῖ
χωρίς
τή
δύση
κι
ὁ
βορράς
χωρίς
τό
νότο,
ἔτσι
κι
ὁ
ἕνας
εὐαγγελιστής
δέν
μπορεῖ
νά
ὑπάρξει
χωρίς
τό
δεύτερο
ἤ
οἱ
δυό
χωρίς
τόν
τρίτο
ἤ
κι
οἱ
τρεῖς
μαζί
χωρίς
τόν
τέταρτο.
Ὅπως
κι
οἱ
τέσσερις
ἄκρες
τῆς
γῆς
ἀποκαλύπτουν,
ἡ
καθεμιά
μέ
τόν
τρόπο
της, τή
δόξα
καί
τή
μεγαλοσύνη
τοῦ
ζῶντος
ἑνός
καί
Τριαδικοῦ
Θεοῦ,
ἔτσι
κι
οἱ
τέσσερις
εὐαγγελιστές,
μέ
τόν
τρόπο
του
ὁ
καθένας,
ἀποκαλύπτουν
τή
δόξα
καί
τή
μεγαλοσύνη
τοῦ
Σωτήρα
Χριστοῦ.
Κάποιοι
ἄνθρωποι,
ἀνάλογα
μέ
τήν
ἰδιοσυγκρασία
τους,
ἀναπαύονται
περισσότερο
στήν
Ἀνατολή,
ἐκεῖ
βρίσκουν
καί
τήν
ὑγεία
τους.
Ἄλλοι
πάλι
ἀναπαύονται
στή
Δύση
κι
ἄλλοι
ἀκόμα
στό
Βορρά
ἤ
στό
Νότο.
Σ᾿
ἐκεῖνον
πού
δέν
βρίσκει
τήν
εἰρήνη
καί
τήν
ὑγεία
του
σέ
κανέναν
ἀπό
τούς
τέσσερις
ὁρίζοντες,
συνηθίζουμε
νά
λέμε
πώς
δέ
φταίει
ἡ
γῆ,
ἀλλά
μᾶλλον
ὁ
ἴδιος.
Ἔτσι
μερικοί
ἄνθρωποι,
ἀνάλογα
μέ
τήν
πνευματική
ἰσορροπία
τους
ἀλλά
καί
τή
διάθεσή
τους,
ἀναπαύονται
περισσότερο
κι
ὠφελοῦνται
ὅταν
διαβάζουν
τό
κατά
Ματθαῖον
εὐαγγέλιο,
ἄλλοι
πάλι
ὅταν
διαβάζουν
τό
εὐαγγέλιο
τοῦ
Μάρκου,
τοῦ
Λουκᾶ
ἤ
τοῦ
Ἰωάννη.
Σ᾿
ἐκεῖνον
πού
δέν
ἀναπαύεται
καί
δέ
βρίσκει
ὠφέλεια
ἀπό
κανένα
εὐαγγέλιο
λέμε πώς
δέ
φταῖνε
οἱ
εὐαγγελιστές
γι᾿
αὐτό,
μά
ὁ
ἴδιος.
Εὔκολα
μπορεῖ
νά
συμπεράνει
κανείς
πώς
γιά
τόν
ἄνθρωπο
αὐτόν
δέν
ὑπάρχει
φάρμακο,
οὔτε
θεραπεία.
Ὁ
Δημιουργός
τοῦ
ἀνθρώπου
εἶναι
πάνσοφος,
πανεύσπλαχνος.
Γνωρίζει
τή
διαφορετικότητα
καί
τήν
ἀδυναμία
τῆς
ἀνθρώπινης
φύσης
μας
γι᾿
αὐτό
οἰκονόμησε
νά
᾿χουμε
τέσσερις
εὐαγγελιστές,
ὥστε
ὁ
καθένας
μας,
ἀνάλογα
μέ
τήν
πνευματική
του
φύση,
νά
κάνει
κτῆμα
του
ἕνα
ἀπό
τά
τέσσερα
εὐαγγέλια
πιό
γρήγορα
καί
πιό
εὔκολα,
ὥστε
τό
εὐαγγέλιο
αὐτό
νά
γίνει
τό
κλειδί
γιά
τήν
ἀνάγνωση
καί
τῶν
ἄλλων
εὐαγγελίων.
Ἡ
θεϊκή
σόφια
φαίνεται
καθαρά
στή
δομή
καί
τήν
ἀπόδοση
τῶν
εὐαγγελικῶν
διδαχῶν.
Καί
γιά
νά
φανεῖ
αὐτό
μέ
περισσότερη
σαφήνεια,
θά
ἐξετάσουμε
σήμερα
ἕνα
γεγονός,
τή
γέννηση
τοῦ
Χριστοῦ,
ὅπως
τό
περιγράφουν
δυό
εὐαγγελιστές:
ὁ
Ματθαῖος
κι
ὁ
Λουκᾶς.
Καί
οἱ
δυό
εὐαγγελιστές
εἶχαν
πάνω
ἀπ᾿
ὅλα
τό
ἴδιο
θεόπνευστο
καθῆκον:
νά
φανερώσουν
στούς
πιστούς
δύο
διαφορετικά
καί
ἀλληλοσυμπληρούμενα
χαρακτηριστικά
στό
πρόσωπο
τοῦ
Κυρίου
Ἰησοῦ
Χριστοῦ,
πού
παλιά
κοσμοῦσαν
τόν
προπάτορά
μας
Ἀδάμ
στόν
παράδεισο.
Καί
τά
δύο
τά
ἔχασε
ὁ
Ἀδάμ
μέ
τό
πού
ἔπεσε
στή
σατανική
ἁμαρτία.
Μολονότι
καί
τά
δύο
αὐτά
χαρακτηριστικά
μοιάζουν
νά
συγκρούονται
μεταξύ
τους,
συμπληρώνουν
θαυμαστά
τό
ἕνα
τό
ἄλλο,
ὅπως
τό
φῶς
τοῦ
ἥλιου
ἀπό
ψηλά
συνδέεται
μέ
τά
ἄνθη
τοῦ
ἀγροῦ
πού
ἀναπτύσσονται
ἀπό
κάτω.
Τό
ἕνα
ἀπό
τά
χαρακτηριστικά
αὐτά
εἶναι
ἡ
βασιλική
ἐλευθερία
καί
τό
ἄλλο
ἡ
υἱική
ὑπακοή.
Τό
καθένα
ἀπό
τά
χαρακτηριστικά
αὐτά
προϋποθέτει
τό
ἄλλο.
Τό
ἕνα
ἐλευθερώνει
τό
ἄλλο
ἀπό
τούς
περιορισμούς,
ἤ
καί
μπορεῖ
νά
ἐμποδίσει
τό
ἄλλο
καί
νά
τό
καταστρέψει.
Καί
τά
δυό
εἶναι
σάν
τά
δίδυμα,
γεννήθηκαν
μαζί,
ζοῦν
ἀλλά
καί
πεθαίνουν
μαζί.
Ἡ
ἀπροϋπόθετη
ὑπακοή
συμβαδίζει
μέ
τήν
ἀπεριόριστη
ἐλευθερία.
Ἡ
ἀνυπακοή
εἶναι
ἐντελῶς
ξένη
στήν
ἐλευθερία.
Οἱ
ἅγιοι
εὐαγγελιστές
τά
ἰσορροποῦν
καί
τά
δυό
αὐτά.
Ἀπό
τή
μιά
δείχνουν
καθαρά
στούς
ἀνθρώπους
τή
βασιλική
ἐλευθερία
τοῦ
Θεανθρώπου
κι
ἀπό
τήν
ἄλλη
τήν
ταπεινή
ὑπακοή
Του.
Ὁ
Λουκᾶς
μιλάει
γιά
τό
Ρωμαῖο
Καίσαρα,
τόν
Αὔγουστο,
καί
τούς
ποιμένες
τῆς
Βηθλεέμ.
Ὁ
Ματθαῖος
δέν
τούς
ἀναφέρει
καθόλου
αὐτούς.
Ἀντίθετα,
αὐτός
μιλάει
γιά
τόν
Ἡρώδη,
τό
βασιλιά
τῆς
Ἰουδαίας,
καί
τούς
μάγους
ἐξ
Ἀνατολῶν,
ἐνῶ
ὁ
Λουκᾶς
αὐτούς
δέν
τούς
ἀναφέρει
καθόλου.
Τί
σημαίνει
αὐτό;
Μήπως
ὅτι
ὑπάρχει
ἔλλειψη
ἤ
ἀτέλεια;
Ὄχι.
Δέν
ὑπάρχει
οὔτε
ἔλλειψη
οὔτε
ἀτέλεια.
Σημαίνει
μᾶλλον
τή
διασταύρωση
δύο
πηγῶν
πού
συμπληρώνουν
καί
τελειοποιοῦν
ἡ
μιά
τήν
ἄλλη.
Θά
ρωτήσει
κάποιος
ὅμως:
Ἄν
δέν
ἀλληλοσυμπληρώνονταν,
θά
μποροῦσε
ν᾿
ἀναφέρει
ὁ
Λουκᾶς
τό
Ρωμαῖο
Καίσαρα
μαζί
μέ
τούς
μάγους
τῆς
Ἀνατολῆς
κι
ὁ
Ματθαῖος
τό
βασιλιά
Ἡρώδη
μαζί
μέ
τούς
ποιμένες;
Ἀπό
μιά
πρώτη
ἄποψη
αὐτό
φαίνεται
πιθανό.
Τότε
κι
οἱ
δυό
εὐαγγελιστές
θά
συμπλήρωναν
ὁ
ἕνας
τόν
ἄλλον
καί
ἡ
διήγησή
τους
δέ
θά
᾿χανε
τίποτα
οὔτε
ἀπό
τήν
ὀμορφιά
τῆς
διήγησης
οὔτε
ἀπό
τήν
ἐσωτερική
συνοχή.
Δέ
θά
μποροῦσαν
οἱ
ποιμένες
νά
πληροφορήσουν
τό
βασιλιά
Ἡρώδη
καί
τούς
πρεσβυτέρους
τοῦ
Ἰσραήλ
ὅτι
ὁ
νέος
Βασιλιάς
γεννήθηκε
στόν
κόσμο,
ὅπως
κι
οἱ
μάγοι;
Καί
στή
μιά
περίπτωση
καί
στήν
ἄλλη,
ὁ
Ἡρώδης
θά
εἶχε
σίγουρα
διαπράξει
τό
ἔγκλημα
ἐναντίον
τῶν
δεκατεσσάρων
χιλιάδων
νηπίω.
Θά
λέγαμε
ἐπίσης:
Δέ
θά
᾿ταν
συνετό
ν᾿
ἀναφερθεῖ
ὁ
Καίσαρας
Αὔγουστος
μαζί
μέ
τούς
μάγους
ἐξ
Ἀνατολῶν
κι
ὄχι
μέ
τούς
ποιμένες
τῆς
Βηθλεέμ;
Ὄχι.
Γιατί
ὅπως
οἱ
ποιμένες
ἦταν
ἁπλοί
καί
δέ
θά
᾿χαν
καμιά
ἐπίδραση
στόν
Καίσαρα,
ἔτσι
θά
γινόταν
καί
μέ
τούς
μάγους
πού
ἐμφανίστηκαν
ξαφνικά
στή
Βηθλεέμ
κι
ἔπειτα
ἐξαφανίστηκαν
ξανά,
ὅπως
τούς
ὁδήγησε
ὁ
ἀστέρας.
Ὅλ᾿
αὐτά
ὅμως
εἶναι
ἁπλοί
ἀνθρώπινοι
συλλογισμοί,
πού
τούς
κάνει
ὁ
ἀσταθής
καί
ἀδύναμος
ἀνθρώπινος
νοῦς.
Ἄν
ἀκολουθήσουμε
τό
βαθύ
καί
μυστηριώδη
τρόπο
πού
σκέφτονται
καί
γράφουν
οἱ
δυό
εὐαγγελιστές
γιά
τή
γέννηση
τοῦ
Σωτήρα
μας,
θά
κατανοήσουμε
ὅτι
αὐτός
εἶναι
ὁ
μόνος
σωστός
τρόπος
σχετικά
μέ
ὅλα
τά
πρόσωπα
πού
ἐμπλέκονται
στή
διήγηση.
Εἶναι
ὁ
μοναδικός
τρόπος.
Ὁ
Καίσαρας
Αὔγουστος
ἔπρεπε
ν᾿
ἀναφερθεῖ
στό
εὐαγγελίου
καί
μάλιστα
σ᾿
ἐκεῖνο
τό
κεφάλαιο
τοῦ
εὐαγγελίου
ὅπου
ἀναφέρονται
κι
οἱ
ποιμένες
τῆς
Βηθλεέμ.
Ὁ
Ἡρώδης
ἔπρεπε
ν᾿
ἀναφερθεῖ
στό
εὐαγγέλιο
καί
στό
κεφάλαιο
ἐκεῖνο
ὅπου
ἀναφέροται
κι
οἱ
μάγοι
μέ
ὅσο
τό
δυνατό
σαφέστερο
τρόπο
τήν
ἀντίθεση
μεταξύ
τῶν
ἀνθρώπων
αὐτῶν
ὑπέρ
ἤ
κατά
τοῦ
Χριστοῦ,
ὑπέρ
ἤ
κατά
τῆς
ἀληθινῆς
θεϊκῆς
σοφίας.
συνεχίζεται...
Τέλος
καί
τῇ
Τρισηλίῳ
Θεότητι
κράτος,
αἶνος
καί
δόξα
εἰς
τούς
αἰῶνας
τῶν
αἰώνων.
Ἀμήν.
Ἀπό
τό
βιβλίο:
“Θεός
ἐπί
γῆς,
ἄνθρωπος
ἐν
οὐρανῷ”
COPYRIGHT
– ΚΕΝΤΡΙΚΗ
ΔΙΑΘΕΣΗ:
Πέτρος
Μπότσης
Πέλλης
2,
152
34
Φραγκοκκλησιά
Ἀττικῆς
Τηλ.
FAX:
210
– 6812382, ΚΙΝ.
6974814002
Εὐχαριστοῦμε
θερμά τόν κύριο Πέτρο Μπότση
γιά τήν ἄδεια δημοσίευσης ἀποσπασμάτων
ἀπό τά βιβλία πού ἐκδίδει.
Ἱερομόναχος Σάββας
Ἁγιορείτηςhttp:// HristosPanagia3.blogspot.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου