Κεφάλαιο
Δ΄
Ἁγίου
Νικολάου
Βελιμίροβιτς
Λέει
ὁ
ἅγιος
ἀπόστολος
Παῦλος:
«Τά
μωρά
τοῦ
κόσμου
ἐξελέξατο
ὁ
Θεός
ἵνα
τούς
σοφούς
καταισχύνῃ,
καί
τά
ἀσθενῆ
τοῦ
κόσμου
ἐξελέξατο
ὁ
Θεός
ἵνα
καταισχύνῃ
τά
ἰσχυρά»1.
.............
Ἔτσι
ἀντιμετωπίζουμε
τό
παράδοξο
αὐτό
γεγονός.
Ὅταν
ὁ
Ἡρώδης
ἄκουσε
γιά
τό
νεογέννητο
Βασιλιά
τῶν
βασιλέων
βιάστηκε
νά
τόν
σκοτώσει.
Οἱ
σοφοί
συμβουλάτορές
του
κι
οἱ
ὑπερήφανοι
νουνεχεῖς
τῆς
Ἱερουσαλήμ
δέν
τό
λογάριασαν
ἀπαραίτητο
νά
κάνουν
τό
δίωρο
ταξίδι
μέχρι
τή
Βηθλεέμ
γιά
νά
δοῦν
Ἐκεῖνον
πού
περίμεναν
σαράντα
γενιές
ἀπό
τόν
Ἀβραάμ.
Οἱ
ἀστρολόγοι
ἀπό
τήν
Ἀνατολή
ὅμως,
μ᾿
ὅλο
πού
ἀνῆκαν
σέ
ἔθνος
εἰδωλολατρικό,
ταξίδεψαν
μῆνες
ὁλόκληρους
γιά
νά
πρσκυνήσουν
τό
βασιλιά
Χριστό.
Ἔτσι
ἐπαληθεύονται
τά
λόγια
τοῦ
μεγάλου
προφήτη
Ἡσαΐα:
«Ἐμφανής
ἐγενήθην
τοῖς
ἐμέ
μή
ἐπερωτῶσιν,
εὑρέθην
τοῖς
ἐμέ
μή
ζητοῦσιν.
εἶπα·
ἰδού
εἰμι
τῷ
ἔθνει,
οἵ
οὐκ
ἐκάλεσάν
μου
τό
ὄνομα.
ἐξεπέτασα
τάς
χεῖρας
μου
ὅλην
τήν
ἡμέραν
πρός
λαόν
ἀπειθοῦντα
καί
ἀντιλέγοντα,
οἵ
οὐκ
ἐπορεύθησαν
ὁδῷ
ἀληθινῇ,
ἀλλ᾿
ὀπίσω
τῶν
ἁμαρτιῶν
αὐτῶν».
Ὁ
Ρωμαῖος
Καίσαρας
ἀπό
τή
μιά
μεριά
κι
οἱ
ποιμένες
τῆς
Βηθλεέμ
ἀπό
τήν
ἄλλη,
παρουσιάζουν
μιάν
ἀντίθεση
σέ
κοσμική
δύναμη,
πλοῦτο
καί
δόξα.
Ὁ
Ἡρώδης
κι
οἱ
γραμματεῖς
τῆς
Ἱερουσαλήμ
ἀπό
τή
μιά
μεριά
κι
οἱ
μάγοι
τῆς
Ἀνατολῆς
ἀπό
τήν
ἄλλη,
παρουσιάζουν
μιά
ἄλλη
ἀντίθεση,
πού
ἀφορᾶ
τήν
κατοχή
τῆς
ἀλήθειας,
τή
γνώση
τοῦ
ἀληθινοῦ
Θεοῦ.
Ὁ
Κύριος
εὐδόκησε
νά
διαλέξει
τούς
φτωχούς
καί
τούς
εἰδωλολάτρες,
γιά
νά
καταισχύνει
ἔτσι
τούς
ἰσχυρούς
καί
τούς
ὑπερήφανους.
Προτοῦ
τούς
καταισχύνει
ὁ
Κύριος,
τόν
εἶχαν
οἱ
ἴδιοι
περιφρονήσει
μέ
τήν
ὑπερηφάνεια
καί
τήν
παρακοή
τους.
Οἱ
μεγαλύτεροι
ἐχθροί
τοῦ
Θεοῦ,
πού
εἶναι
ὅμως
καί
τοῦ
ἑαυτοῦ
τους
ἐχθροί,
εἶναι
ἐκεῖνοι
πού
ἔπεσαν
στήν
ὑπερηφάνεια,
εἴτε
ἐξαιτίας
τοῦ
πλούτου
τους
εἴτε
τῆς
δύναμης
καί
τῆς
σοφίας
τους.
Ἡ
ὑπερηφάνεια
τῶν
ἰσχυρῶν
καί
τῶν
σοφῶν
σχηματίζει
ἕνα
ἀδιαπέραστο
ἐμπόδιο
ἀνάμεσα
στούς
ἀνθρώπους
αὐτούς
καί
τό
Θεό,
εἶναι
ἡ
μεγαλύτερη
ἔχθρα
ἐναντίον
τοῦ
Θεοῦ.
Ὁ
Θεός
βέβαια
δέν
ἔχει
ἐχθρούς
πού
νά
μποροῦν
νά
τόν
βλάψουν,
νά
Τοῦ
κάνουν
κακό.
Τό
νά
γίνει
κάποιος
ἐχθρός
τοῦ
Θεοῦ
σημαίνει
νά
γίνει
ἐχθρός
τοῦ
ἑαυτοῦ
του.
Τό
νά
διαγράψει
κανείς
τό
Θεό
ἀπό
τή
ζωή
του,
σημαίνει
νά
διαγραφεῖ
ὁ
ἴδιος
ἀπό
τή
Βίβλο
τῆς
Ζωῆς.
Οἱ
ὑπερήφανοι
ἄνθρωποι
πού
ἔχουν
ἐγκόσμια
δύναμη
καθώς
κι
οἱ
σοφοί
ἐπιστήμονες,
πού
νομίζουν
πώς
διέγραψαν
τό
Θεό
ἀπό
τή
ζωή
τους,
στήν
πραγματικότητα
δέν
ἔκαναν
τίπο᾿
ἄλλο
παρά
νά
διαγραφοῦν
οἱ
ἴδιοι
ἀπό
τή
Βίβλο
τῆς
Ζωῆς.
Ἡ
αὐταπάτη
τους
ὅτι
κατώρθωσαν
νά
ἐξορίσουν
τό
Θεό
ἀπό
τόν
κόσμο,
ἰσοδυναμεῖ
μέ
τήν
αὐταπάτη
τῶν
μωρῶν
καί
ἀνοήτων
πού,
ἐπειδή
κλείνουν
τά
μάτια
τους
στόν
ἥλιο,
νομίζουν
πώς
τόν
ἐξαφάνισαν
ἀπό
τόν
ἔναστρο
οὐρανό.
Εὐτυχῶς
πού
οἱ
ὑπερήφανοι
ἄνθρωποι,
εἴτε
ἡ
ὑπερηφάνειά
τους
προέρχεται
ἀπό
ἐξουσία
εἴτε
ἀπό
γνώση,
εἶναι
λίγοι,
εἶναι
μειονότητα,
γιατί
οἱ
φτωχοί
ἄνθρωποι
στόν
κόσμο
εἶναι
περισσότεροι
ἀπό
τούς
πλούσιους,
οἱ
ἀμαθεῖς
εἶναι
περισσότεροι
ἀπό
τούς
σοφούς.
Ἑπομένως
μποροῦμε
νά
συμπεράνουμε
πώς
οἱ
ὑπερήφανοι
πλούσιοι
τῆς
Ρώμης
κι
οἱ
ὑπερήφανοι
γραμματεῖς
τῆς
Ἱερουσαλήμ
δέν
ἀντιπροσωπεύουν
παρά
μιά
μειονότητα.
Οἱ
φτωχοί
ποιμένες
τῆς
Βηθλεέμ
ὅμως
κι
οἱ
ἀστρολόγοι
ἀπό
τήν
Ἀνατολή
πού
ἐπιθυμοῦσαν
κι
ἀναζητοῦσαν
τήν
ἀλήθεια,
ἀντιπροσώπευαν
τήν
πλειονότητα
τῶν
ἀνθρώπων
τήν
ἐποχή
πού
γεννήθηκε
ὁ
Χριστός.
Κι
αὐτοί
εἶναι
οἱ
ἁπλοϊκοί
ἄνθρωποι,
οἱ
«πτωχοί
τῷ
πνεύματι»,
οἱ
καλλίτεροι
ὑποψήφιοι
γιά
τή
βασιλεία
τῶν
οὐρανῶν.
Οἱ
ἄλλοι
εἶναι
ἐκεῖνοι
πού
τούς
εἶναι
πιό
δύσκολο
νά
μποῦν
στή
βασιλεία
τῶν
οὐρανῶν,
ἀπ᾿
ὅ,τι
εἶναι
νά
περάσει
ἀπό
τήν
τρύπα
τῆς
βελόνας
μιά
καμήλα.
Τό
ταξίδι τῶν τριῶν Μάγων:
ψηφιδωτό
στή Μονή τῆς Χώρας, Κωνσταντινούπολης
Ποιοί
ἦταν
αὐτοί
οἱ
παράδοξοι
ἀστρολόγοι
ἀπό
τήν
Ἀνατολή;
Καί
πῶς
ἔγινε
κι
ἦρθαν
νά
προσκυνήσουν
τό
νεογέννητο
Ἰησοῦ;
Δέν
μποροῦμε
νά
ποῦμε
μέ
ἀκρίβεια
ἀπό
ποιά
χώρα
ἦρθαν,
ἄν
ἦταν
δηλαδή
ἀπό
τήν
Περσία
ἤ
τήν
Αἴγυπτο
ἤ
ἀκόμα
ἀπό
τή
Βαβυλώνα
ἤ
τή
μακρινή
Ἰνδία.
Μήπως,
ὅπως
λέει
μιά
ὄμορφη
παράδοση,
ξεκίνησαν
χωριστά
ὁ
καθένας
τους,
ἀπό
διαφορετικές
χῶρες,
καί
κάπου
συναντήθηκαν
καί
συνέχισαν
μαζί
τό
ταξίδι
τους
γιά
νά
προσκυνήσουν
τό
Μεσσία;
Ἡ
ἀκρίβεια
τῆς
χώρας
ἀπ᾿
ὅπου
ἦρθαν
ὅμως
εἶναι
ἕνα
παράπλευρο,
ἕνα
ἀσήμαντο
γεγονός.
Τό
σπουδαῖο
ἐδῶ
εἶναι
ὅτι
ἦρθαν
στό
ὄνομα
ὁλόκληρης
τῆς
λατρεύουσας
τ᾿
ἄστρα
Ἀνατολῆς,
γιά
νά
προσκυνήσουν
τό
πιό
λαμπερό
οὐράνιο
ἀστέρι
πού
φάνηκε
ποτέ
στήν
ἀνθρώπινη
ἱστορία.
Ἐκεῖνο
πού
θέλει
νά
πεῖ
ὁ
εὐαγγελιστής
ἐδῶ
εἶναι
ὅτι
ἦρθαν
γιά
νά
προσκυνήσουν
τό
νεογέννητο
Μεσσία
ἀπό
τήν
Ἀνατολή
στό
ὄνομα
τῆς
Ἀνατολῆς,
ὄχι
στό
ὄνομα
κάποιας
ἀνατολίτικης
γῆς
ἤ
ἑνός
λαοῦ
τῆς
Ἀνατολῆς.
............
Οἱ
σοφοί
ἅγιοι
Πατέρες
λένε
πώς
τό
ἀστέρι
αὐτό
πού
ὁδήγησε
τούς
μάγους
ἀπό
τήν
Ἀνατολή
στή
Βηθλεέμ
δέν
ἦταν
ἕνα
ἀστέρι
σάν
τ᾿
ἄλλα,
ἀλλά
μιά
πνευματική
δύναμη
μέ
τή
μορφή
τοῦ
ἄστρου.
Ἄν
ὁ
Κύριος
μποροῦσε
νά
ἐμφανιστεῖ
στόν
ποιμένα
Μωυσή
μέ
τή
μορφή
μιᾶς
καιόμενης
βάτου,
στόν
Ἀβραάμ
μέ
τή
μορφή
τριῶν
ἀγγέλων
καί
στόν
προφήτη
Ἠλία
σάν
ἀνεμοστρόβιλος
καί
σάν
φωνή,
τότε
γιατί
ὁ
Κύριος
ἤ
κάποιος
ἄγγελος
νά
μήν
ἐμφανιστεῖ
στούς
μάγους
σάν
ἀστέρι;
Ἀπό
τή
μεγάλη
Του
εὐσπλαχνία
ἔρχεται
στούς
ἀνθρώπους
καί
παρουσιάζεται
σ᾿
αὐτούς
μέ
τή
μορφή
πού
οἱ
ἴδιοι
τόν
ἐπιθυμοῦν.
Στούς
μάγους
τῆς
Ἀνατολῆς,
τούς
ἀστρολόγους,
πού
τόν
ἀναζητοῦσαν
ἀνάμεσα
στ᾿
ἀστέρια,
ἐμφανίστηκε
σάν
ἄστρο.
Στούς
Ἰσραηλίτες
ὅμως
δέν
ἐμφανίστηκε
σάν
ἄστρο,
γιατί
ἐκεῖνοι
ποτέ
δέν
τόν
ἀναζήτησαν
στ᾿
ἀστέρια.
Γι᾿
αὐτό
καί
τό
ἄστρο
πού
προπορευόταν
ἀπό
τούς
μάγους
σ᾿
ὅλο
τό
ταξίδι
τους
ἀπό
τά
χώματα
τῆς
Ἀνατολῆς,
ἐξαφανίστηκε
μόλις
ἔφτασαν
στά
Ἱεροσόλυμα.
Στήν
ἁγία
πόλη
ὁ
Θεός
εἶχε
ἀποκαλυφθεῖ
μέ
ἄλλον
τρόπο
καί
δέν
ἦταν
ἀπαραίτητο
νά
ἐμφανιστεῖ
σάν
ἄστρο.
Ὁ
Ἱερώνυμος
γράφει
στά
σχόλιά
του
στό
κατά
Ματθαῖον:
«Τό
ἄστρο
ἔλαμψε
στήν
Ἀνατολή,
ὥστε
οἱ
Ἰουδαῖοι
νά
μάθουν
γιά
τή
γέννηση
τοῦ
Χριστοῦ
ἀπό
τούς
εἰδωλολάτρες,
πρός
μεγάλη
τους
ντροπή».
Ὅταν
ἔφτασαν
στά
Ἱεροσόλυμα
οἱ
μάγοι
διηγήθηκαν
στόν
Ἡρώδη
καί
στούς
συμβούλους
του
γιά
τήν
ἐμφάνιση
τοῦ
παράξενου
αὐτοῦ
ἀστεριοῦ,
πού
ἦταν
σημάδι
ὅτι
γεννήθηκε
ἕνας
καινούργιος
βασιλιάς
στήν
Ἰουδαία.
Ὁ
Ἡρώδης,
μαζί
μέ
τούς
ἀρχιερεῖς
καί
τούς
γραμματεῖς
ἀλλά
καί
τό
λαό
τῆς
Ἱερουσαλήμ,
ἀντί
νά
χαροῦν
πού
ἀξιώνονταν
νά
δοῦν
Ἐκεῖνον
πού
«πολλοί
προφῆται
καί
βασιλεῖς
ἠθέλησαν
ἰδεῖν...
καί
οὐκ
εἶδον»2,
τί
ἔκαναν;
«Ἀκούσας
δέ
Ἡρώδης
ὁ
βασιλεύς
ἐταράχθη
καί
πᾶσα
Ἱεροσόλυμα
μετ᾿
αὐτοῦ»3.
Γιατί
ταράχτηκαν
ἀφοῦ
κάθε
μέρα
μιλοῦσαν
γι᾿
αὐτόν
καί
κάθε
μέρα
τόν
ἱκέτευαν
νά
ἔρθει;
Γιατί
φοβήθηκαν
τήν
ἔλευση
Ἐκείνου
πού
χιλιάδες
χρόνια
τόν
περίμεναν
οἱ
πρόγονοί
τους;
.
Ἱερά
Μονή Μεγίστης Λαύρας
Τοιχογραφία
Καθολικοῦ
Ἡ βρεφοκτονία τοῦ Ἡρώδη
Ἡ βρεφοκτονία τοῦ Ἡρώδη
Αὐτό
πού τούς τάραξε καί τούς φόβισε ἦταν ἡ
ἁμαρτία τους. Οἱ δίκαιοι περίμεναν τό
Μεσσία σάν φίλο, οἱ ἁμαρτωλοί σάν κριτή.
Ὁ Ἡρώδης καί οἱ γραματεῖς ἦταν
κολλημένοι στή γῆ σωματικά καί ψυχικά.
Καί φοβοῦνταν πώς ὁ νέος Βασιλιάς θ᾿
ἀσκοῦσε πίεση πάνω τους γιά ν᾿
ἀποδεσμευτοῦν ἀπό τή γῆ. Ὁ Ἡρώδης κι
οἱ ἄρχοντες τοῦ λαοῦ φοβοῦνταν
ἰδιαίτερα πώς ὁ νέος Βασιλιάς θά τούς
ἔβρισκε ἀνάξιους, πώς θά τούς ἔδιωχνε
ἀπό τή θέση τους γιά νά βάλει ἄλλους
ἐργάτες καί βοηθούς. Οἱ γραμματεῖς
φοβοῦνταν πώς θά ἀπέρριπτε ὅλη τή
γνώση τους καί θά τούς ἐξανάγκαζε στήν
περασμένη ἡλικία τους νά μάθουν
καινούργια πράγματα.
«Τί
σημαίνει Αὐτός γιά μᾶς;», θά
σκέφτονταν.
«Εἴμαστε
μιά χαρά καί χωρίς Αὐτόν. Ἄς ἔρθει
ἀργότερα, σέ κάποια ἄλλη γενεά, ὄχι
τωρα. Ὑπάρχει χρόνος. Θά μᾶς ἐνοχλήσει,
θά μᾶς ταράξει, θά μᾶς πιέσει νά κάνουμε
καινούργια πράγματα. Θ᾿ ἀποκαλύψει
τίς πονηριές μας, τίς πανουργίες μας,
θά φανερώσει τή μηδαμινότητά μας, θά
μᾶς διώξει ἀπό τίς θέσεις μας γιά νά
βάλει ἄλλους, δικούς Του ἀνθρώπους. Θά
μᾶς ἀφήσει νηστικούς κυριολεκτικά καί
μεταφορικά. Θά στερηθοῦμε καί τό ψωμί
καί τήν ἐξουσία. Θά πάρει τό λαό μέ τό
μέρος Του καί μᾶς θά μᾶς διώξει, ἴσως
καί νά μᾶς φυλακίσει ἤ νά μᾶς σκοτώσει».
Ὅλα
ἐκεῖνα πού θά αἰσθἀνονταν καί θά
σκέφτονταν οἱ πονηροί ἄνθρωποι στίς
μέρες μας ἄν ἄκουγαν πώς «ἔρχεται
ὁ Χριστός», τά
ἔνιωσαν καί τά σκέφτηκαν τότε οἱ πονηροί
ἄνθρωποι τῆς Ἱερουσαλήμ πού ἦταν
ντυμένοι μέ τό ἔνδυμα τῆς σοφίας καί
κρατοῦσαν τό σκῆπτρο τῆς ἐξουσίας.
Κανένας
ὅμως δέν τρομοκρατήθηκε ὅσο ὁ Ἡρώδης.
Ἀπό τό φόβο του φώναξε ἀμέσως τούς
ἀρχιερεῖς καί τούς γραμματεῖς γιά νά
μάθει ἀπ᾿ αὐτούς καθαρά πού ἦταν νά
γεννηθεῖ ὁ Χριστός. Ὁ ἴδιος δέν ἦταν
Ἰουδαῖος ἀλλά Ἰδουμαῖος καί μᾶλλον
δέ γνώριζε τίς προφητεῖες γιά τό Μεσσία.
Οἱ
ἀρχιερεῖς κι οἱ γραμματεῖς ἐπηρεάστηκαν
ἀπό τό φόβο τοῦ Ἡρώδη. Ἔτσι ξεφύλλισαν
ἀμέσως τίς προφητεῖες καί σύντομα
ἀπάντησαν στόν Ἡρώδη: «Ἐν
Βηθλεέμ τῆς Ἰουδαίας». Ἀνέφεραν
ὀνομαστικά τή Βηθλεέμ τῆς Ἰουδαίας
κι ὄχι κάποια ἄλλη, γιά δυό λόγους.
Πρῶτα ἐπειδή ὑπῆρχε ἄλλη μιά Βηθλεέμ
στή Ζαβουλών καί δεύτερο ἐπειδή ὁ
Μεσσίας ἀναμενόταν νά ἔρθει ἀπό τή
φυλή τοῦ Ἰούδα, ὅπου ἀνῆκε κι ὁ
βασιλιάς Δαβίδ. Αὐτό
τό εἶχε ὁρίσει κι ὁ προφήτης Μιχαίας:
«Καί
σύ, βηθλεέμ οἶκος τοῦ Ἐφραθά, ὀλιγοστόςς
εἶ τοῦ εἶναι ἐν χιλιάσιν Ἰούδα· ἐκ
σοῦ γάρ ἐξελεύσεται τοῦ εἶναι εἰς
ἄρχοντα ἐν τῷ Ἰσραήλ (ε΄
: 1).
Εἶπαν
ἀκόμα στόν Ἡρώδη πώς ὁ Μεσσίας θά
προερχόταν ἀπό τή φυλή τοῦ Ἰούδα καί
πώς αὐτό τό εἶχε προφητέψει ὁ προπάτορας
Ἰακώβ στήν Αἴγυπτο ὅταν εὐλόγησε τά
παιδιά του τήν ὥρα πού πέθαινε καί
μίλησε προφητικά γιά τούς ἀπογόνους
τους. Τήν ὥρα πού ἔβαλε τά χέρια του
πάνω στό κεφάλι τοῦ Ἰούδα εἶπε:
«Οὐκ
ἐκλείψει ἄρχων ἐξ Ἰούδα καί ἡγούμενος
ἐκ τῶν μηρῶν αὐτοῦ ... καί αὐτός
προσδοκία ἐθνῶν»4.
Ὁ
προφήτης Μιχαίας προφήτεψε ἐπίσης
πώς Ἐκεῖνος θά ποιμάνει τόν λαό του
τόν Ἰσραήλ. Αὐτό σημαίνει πώς δέ θά
εἶναι σάν τούς ἄλλους βασιλεῖς καί
ἄρχοντες πού ἤξεραν μόνο πῶς θά
κυβερνοῦν τούς ἀνθρώπους, ἀλλά θά ἦταν
φύλακας γιά τό ποίμνιό Του, ὅπως οἱ
γονεῖς γιά τά παιδιά τους.
συνεχίζεται...
Τέλος
καί
τῇ
Τρισηλίῳ
Θεότητι
κράτος,
αἶνος
καί
δόξα
εἰς
τούς
αἰῶνας
τῶν
αἰώνων.
Ἀμήν.
Ἀπό
τό
βιβλίο:
“Θεός
ἐπί
γῆς,
ἄνθρωπος
ἐν
οὐρανῷ”
COPYRIGHT
– ΚΕΝΤΡΙΚΗ
ΔΙΑΘΕΣΗ:
Πέτρος
Μπότσης
Πέλλης
2,
152
34
Φραγκοκκλησιά
Ἀττικῆς
Τηλ.
FAX:
210
– 6812382, ΚΙΝ.
6974814002
Εὐχαριστοῦμε
θερμά τόν κ. Πέτρο Μπότση
γιά τήν ἄδεια δημοσίευσης ἀποσπασμάτων
ἀπό τά βιβλία πού ἐκδίδει.
Ἱερομόναχος Σάββας
Ἁγιορείτηςhttp:// HristosPanagia3.blogspot.com
1Α΄
Κορ. Α΄ : 27.
2Λουκ.
Ι΄ : 24.
3Ματθ.
Β΄ : 3.
4Γέν.
Μθ΄ : 10.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου