Αγαπητοί μου, ἄν οἱ πέντε προηγούμενοι μακαρισμοί, πού ἤδη ἀναπτύξαμε,
καθορίζουν μιά κατάσταση πού μᾶλλον ἐκφράζεται ἐξωτερικά, ὁ ἕκτος
μακαρισμός καθορίζει μία κατάσταση
ὁλότελα ἐσωτερική καί φανερώνει τήν ἀφετηρία ὅλων τῶν ἐξωτερικῶν
ἐκδηλώσεων.
Ὁ μακαρισμός αὐτός, ὁ ἕκτος, λέει: «μακάριοι οἱ καθαροὶ
τῇ καρδίᾳ , ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸν ὄψονται»[1]. Εὐτυχισμένοι αὐτοί
πού εἶναι καθαροί στήν καρδιά , γιατί αὐτοί θά δοῦν τόν Θεό. Προσέξτε: τονίζεται
τό «αὐτοὶ»· «ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸν ὄψονται».
Ἀλλά ποιά εἶναι αὐτή ἡ καρδιά, πού πρέπει νά εἶναι καθαρή, καί ποιά εἶναι αὐτή ἡ καθαρότητα; Ἔχουμε λοιπόν νά δοῦμε δύο θέματα: ποιά εἶναι ἡ καρδιά, πού πρέπει νά μείνει καθαρή, καί ποιά εἶναι ἡ καθαρότητα, πού κάνει τήν καρδιά νά εἶναι καθαρή.
Ὅλοι γνωρίζουμε τήν καρδιά μας, καί μάλιστα ἄν βάλουμε
τό χέρι μας στό στῆθος μας κάπου ἀριστερά τήν αἰσθανόμαστε νά κτυπάει. Ἡ
καρδιά εἶναι ἕνας μῦς· δέν εἶναι κόκκαλα· πού ὅμως εἶναι σπουδαιότατο
ὄργανο, καί ἄν σταματήσει λίγο, πεθαίνουμε.
Αὐτός ὁ μῦς πάλλεται ρυθμικά, καί εἶναι σάν μιά ἀντλία,
πού διοχετεύει τό αἷμα μέχρι τό τελευταῖο κύτταρο τοῦ σώματός μας.
Μέ αὐτή τήν ὤθηση τό αἷμα πηγαίνει μέ τίς ἀρτηρίες καί στό τελευταῖο κύτταρο
τοῦ ὀργανισμοῦ, μεταφέροντας ὀξυγόνο καί θρεπτικές οὐσίες. Μετά, ἐπειδή παίρνει
ἀπό τά κύτταρα τίς ἄχρηστες οὐσίες, δηλαδή τά προϊόντα καύσεως, τό αἷμα –νά
τό πῶ ἔτσι– λερώνεται· γι’ αυτό περνάει πρῶτα
ἀπό τά νεφρά γιά νά καθαριστεῖ κι ὕστερα ἀπό τούς πνεύμονες γιά νά ἀφήσει τό
διοξείδιο τοῦ ἄνθρακα καί νά πάρει τό ὀξυγόνο, καί ἐπιστρέφει στήν καρδιά,
γιά νά ξανακάνει τήν ἴδια διαδρομή στόν ὀργανισμό μας.
Αὐτῆς τῆς σαρκικῆς καρδιᾶς οἱ ρυθμικοί κτύποι
γίνονται λίγο γρηγορότεροι, πιό γοργοί, ὅταν ἡ ψυχή αἰσθάνεται χαρά.
Ὅταν ἡ ψυχή αἰσθάνεται ἐνοχή ἤ μῖσος ἤ φθόνο ἤ ἀγωνία, πάλι αὐτή ἡ
καρδιά κτυπᾶ κάπως πιό γρήγορα. Ἔτσι, ἡ σαρκική μας καρδιά γίνεται τό πρόσωπο τῆς ψυχῆς μας, γιατί
ἐκφράζει στήν μορφή μας, στό πρόσωπό μας, τίς ποικίλες καταστάσεις, τίς ποικίλες
ἀντιδράσεις της. Ἄν εἴμαστε χαρούμενοι, ἄν εἴμαστε λυπημένοι, ὅ,τι κι
ἄν αἰσθανόμαστε, αὐτό φαίνεται στό πρόσωπό μας ἀμέσως. Ἔτσι, ὅπως εἶναι
τό πρόσωπο, πού βλέπει ὁ ἕνας τόν ἄλλο, ἔτσι καί ἡ καρδιά εἶναι τό πρόσωπο
τῆς ψυχῆς, πού δείχνει πῶς αἰσθάνεται ἡ ψυχή.
Γι’ αὐτό καί ἡ Ἁγία Γραφή πολλές φορές ταυτίζει
τήν ψυχή μέ τήν καρδιά. Ἀντί νά πεῖ τή λέξη ψυχή, λέει τή λέξη καρδιά, ὅπως ἐδῶ στόν μακαρισμό
πού λέει «μακάριοι οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ», ἐνῶ θά μποροῦσε νά εἰπωθεῖ «μακάριοι οἱ καθαροὶ
τῇ ψυχῇ».
Ἡ ψυχή ὅμως ἔχει τρεῖς πτυχές: τή νόηση, τό συναίσθημα
καί τή βούληση. Αὐτό πάντα νά τό θυμᾶστε. Γι’ αὐτό καί ἡ καρδιά ἄλλοτε ἐκφράζει
τή νόηση, ἄλλοτε ἐκφράζει τό συναίσθημα καί ἄλλοτε τή βούληση, ἀφοῦ
εἶναι τό πρόσωπο τῆς ψυχῆς.
Ἔτσι, γιά παράδειγμα, ὡς πρός τό συναίσθημα,
γράφει ἡ Ἁγία Γραφή: «ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐξ ὅλης τῆς καρδίας
σου»[2]. Καί ἐδῶ τή λέξη καρδία ἄς τήν πάρουμε μέ τήν
κύρια σημασία της, δηλαδή ὡς συναίσθημα, ὅπως αὐτό τό «σέ ἔχω στήν καρδιά
μου» πού λέμε.
Ὡς πρός τή διάνοια, ὁ Κύριος λέει: «Ἵνα τί ὑμεῖς ἐνθυμεῖσθε
πονηρὰ ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν;»[3]. Τό ρῆμα ἐνθυμοῦμαι ἐκφράζει μιά ἰδιότητα
τῆς διανοίας. Ἐπίσης ὁ Κύριος ρωτάει: «καὶ διατὶ διαλογισμοὶ ἀναβαίνουσιν
ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν;».[4] Ἐδῶ παρουσιάζει
τήν καρδιά ὡς διάνοια, δηλαδή ἐκφράζεται ἡ πτυχή τῆς διανοίας. Αὐτό
εἶναι πάρα πολύ σημαντικό.
Καί ὡς πρός τή βούληση διαβάζουμε: «Ἀγαπήσεις Κύριον τὸν
Θεόν σου ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος σου»[5]. Θά ἀγαπᾶς τόν Κύριο καί
Θεό σου μέ ὅλη σου τή δύναμη. Ἐδῶ τώρα ἐκφράζει τήν καρδιά ὡς
βούληση.
Καί τά τρία αὐτά συνοψίζονται πάλι
στήν πρώτη ἐντολή, πού λέει: «Ἀγαπήσεις Κύριον τὸν Θεόν σου ἐξ
ὅλης τῆς καρδίας σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ψυχῆς σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς ἰσχύος
σου καὶ ἐξ ὅλης τῆς διανοίας σου»[6]. Τά βάζει ὅλα. Ἐδῶ
καλύπτεται ὅλο τό φάσμα τῶν δυνάμεων τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς, καί σημαίνει
ὅτι –ἀφοῦ βλέπει κανείς ποιά εἶναι ἡ καρδία– ἡ καθαρότητα ὀφείλει νά καλύπτει
ὅλο τό φάσμα τῆς ψυχῆς, δηλαδή ὅλες τίς δυνάμεις της. Ἀκριβέστερα,
πρέπει νά καλύπτει καί τό σῶμα. Ὄχι μόνο τήν καθαρότητα τῆς ψυχῆς, ἀλλά καί
τήν καθαρότητα τοῦ σώματος. Θά τό δοῦμε αὐτό.
Καρδιά λοιπόν σημαίνει τόν ἐσωτερικό ἄνθρωπο:
τή νόησή του, τό συναίσθημά του καί τή βούλησή του. Αὐτά πρέπει νά εἶναι
καθαρά, μαζί βεβαίως μέ τό σῶμα.
Ποιά εἶναι τώρα αὐτή ἡ καθαρότητα
τῆς καρδίας, ἀφοῦ ἡ καρδιά συγκεντρώνει ὅλες τίς πτυχές τῆς ψυχῆς; Ἡ
καθαρότητά της εἶναι πνευματική, εἶναι ἐσωτερική καθαρότητα. Εἶναι
ἡ ἁγνότητα τῆς ψυχῆς, πού καταργεῖ καί καταστρέφει κάθε ρυπαρότητα
καί ἀκαθαρσία πού δημιουργεῖ ἡ ἁμαρτία· εἶναι ὁ ἀκέραιος ἄνθρωπος,
ὁ σωστός ἄνθρωπος, εἶναι ὁ ἄδολος ἄνθρωπος.
Κάποτε ὁ Κύριος, ὅταν εἶδε τόν Ναθαναήλ,
μετά τήν πρόσκληση πού τοῦ ἀπηύθυνε ὁ Φίλιππος, εἶχε πεῖ: «Νά ἕνας ἄδολος ἄνθρωπος ,
ἕνας ἄδολος Ἰσραηλίτης !».[7] Αὐτό εἶναι μεγάλος τίτλος
τιμῆς! Ποῦ νά μοῦ τό ἔλεγε ἐμένα ὁ Κύριος αὐτό, ὅτι εἶμαι ἄδολος ἄνθρωπος...!
Δηλαδή ὁ ἄδολος ἄνθρωπος εἶναι ὁ εὐθύς, ὁ εἰλικρινής, καί
στίς πράξεις καί στίς προθέσεις, δηλαδή ὁ ἁγνός ἄνθρωπος· εἶναι ὁ ὡραῖος ἄνθρωπος,
ὅπως βγῆκε ἀπό τά χέρια τοῦ Δημιουργοῦ του, ὅπως ἦταν ὁ πρωτόπλαστος
Ἀδάμ πρίν ἁμαρτήσει. Οἱ ἀρχαῖοι Ἕλληνες ἔλεγαν ὁ «χαρίεις ἄνθρωπος», ὁ χαριτωμένος ἄνθρωπος.[8] Βέβαια, ἔχουμε ἀνθρώπους,
ἄνδρες καί γυναῖκες, ἀγόρια καί κορίτσια, πού βιώνουν αὐτή τήν κατάσταση.
Καί τούς ἀγαπάει κανείς πάρα πολύ, πάρα πολύ... Ἀποκαλύπτεται μπροστά
τους πραγματικά!
Ἀλλά ἄς δοῦμε τά πράγματα ἐπί μέρους.
Καταρχάς, ὡς πρός τήν καθαρότητα τῆς νοήσεως,
ἐννοοῦμε τίς καθαρές σκέψεις, ἐντυπώσεις, ἀναμνήσεις, φαντασίες.
Μποροῦμε νά φανταστοῦμε, ἀγαπητοί,
ποιά ἄραγε ἦταν πραγματικά ἡ Θεοτόκος; Ἄν μποροῦμε νά ποῦμε χαριτωμένους κάποιους ἀνθρώπους
μας πού ἔχουν καθαρότητα καρδιᾶς, τότε ἡ καθαρότητα τῆς καρδιᾶς τῆς
Θεοτόκου ποιά νά ἦταν;... Οὔτε κἄν διανοητικά, δηλαδή οὔτε μέ τή
σκέψη, δέν μποροῦμε νά συλλάβουμε τό μέγεθος τῆς καθαρότητας τῆς Παναγίας
μας!... Εἶναι ἀσύλληπτο! Καί γιά νά μή νομισθεῖ ὅτι ἐγώ ἔτσι τό καταλαβαίνω,
ὑπενθυμίζω ὅτι καί ὁ ἀγγελικός κόσμος ἀποκαλύπτεται μπροστά της! Αὐτές
οἱ ἐκφράσεις, ὅτι εἶναι «τιμιωτέρα τῶν Χερουβείμ» καί «ἐνδοξοτέρα ἀσυγκρίτως
τῶν Σεραφείμ» καί εἶναι «ἡ πλατυτέρα τῶν οὐρανῶν» καί εἶναι... καί εἶναι...
δέν εἶναι ποιητικές ἐκφράσεις· εἶναι πραγματικότητα.
Πέστε μου λοιπόν: πόσο ἁγνή πρέπει νά ἦταν ἡ διάνοια τῆς Παναγίας μας;... Εἶναι
ἀσύλληπτο, πραγματικά ἀσύλληπτο!
Ἡ καθαρή διάνοια δηλαδή εἶναι ἡ ἀπαλλαγμένη ἀπό
ψεύτικες ἰδέες, πλάνες, προλήψεις, δεισιδαιμονίες ἤ ἀπό σχέδια ἁμαρτωλά
καί ἐγκληματικά, ἀπό κακές σκέψεις γιά τό πῶς θά κάνουμε τό κακό στόν ἄλλο.
Ἡ ἀπουσία τῆς κρυψίνοιας (κρυψίνους λέγεται αὐτός πού
κρύβει τούς λογισμούς του, δέν ἀποκαλύπτει τίς σκέψεις του, συνήθως τίς
κακές) φανερώνει καθαρή διάνοια. Βέβαια, καί ἡ Παναγία μας δέν ἔλεγε τίποτα
γιά τόν Εὐαγγελισμό της, ἀκόμα οὔτε καί στόν μνήστορα Ἰωσήφ. Ὅμως ἐκεῖ
ἦταν στό σχέδιο τοῦ Θεοῦ· δέν ἔπρεπε νά πεῖ τίποτα ἡ Θεοτόκος. Ἦταν ἕνα
μυστήριο τοῦ Θεοῦ, ἦταν τό μυστήριο τῶν μυστηρίων, μέ τήν ἔννοια τοῦ
μυστικοῦ. Ἀλλά ὁ ἄνθρωπος εἶναι κρυψίνους συνήθως στά κακά πράγματα· δέν ξέρει κανείς τί
πιστεύει, ποιές εἶναι οἱ προθέσεις του. Ἔχουμε ἀνθρώπους τέτοιους· καί λέμε: «Πῶς νά τοῦ ἐμπιστευθῶ
ἐγώ αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου ... Δέν ξέρω τί πιστεύει, ποιές εἶναι οἱ ἰδέες
του».
Καθαρότητα στή διάνοιά του δέν ἔχει ἐπίσης οὔτε ὁ ὑπερήφανος
ἄνθρωπος, αὐτός πού ἔχει ὑψηλοφροσύνη. Ἡ Ἁγία Γραφή, στό βιβλίο τῶν
Παροιμιῶν, λέει «ἀκάθαρτος παρὰ Θεῷ
πᾶς ὑψηλοκάρδιος»[9]. Συνεπῶς ἕνας τέτοιος
ἄνθρωπος δέν ἔχει καθαρότητα.
Ἄς δοῦμε τώρα τήν καθαρότητα στόν χῶρο τοῦ συναισθήματος.
Ἐδῶ ἐννοοῦμε τά ἁγνά αἰσθήματα τῆς ἀγάπης καί τῆς φιλίας, τῆς φιλοξενίας,
τῆς γενναιοδωρίας. Ἡ ὑστεροβουλία στόν χῶρο τοῦ συναισθήματος νά
εἶναι ἀνυπόστατη. Δέν πρέπει νά κινοῦμε τίς ὑποψίες τῶν ἄλλων, ὥστε νά λένε: «Γιατί αὐτός ὁ ἄνθρωπος
εἶναι τόσο γενναιόδωρος ; Μήπως ἔχει κάτι στό μυαλό του; Μήπως σκέπτεται
ὑστερόβουλα;». Ὄχι· ἁπλῶς θέλουμε νά εἴμαστε
γενναιόδωροι.
Ἡ φιλοτιμία, ἡ ὡραία αὐτή ἀρετή, πρυτανεύει
στόν ἄνθρωπο μέ καθαρό συναίσθημα, πρυτανεύει χωρίς ἐγωισμούς. Ἡ ἀντίδραση
σέ ὅ,τι ἀγαθό εἶναι ἀνύπαρκτη. Ἡ ἀγαθή προαίρεση προέχει παντοῦ
καί ἡ ἁγιότητα βασιλεύει.
Καί τέλος, ἄς ἔρθουμε στόν χῶρο τῆς βουλήσεως. Ἡ
θέληση εἶναι βεβαίως ἐλεύθερη καί πάντοτε κινεῖται στόν χῶρο τοῦ
θελήματος τοῦ Θεοῦ. Δέν πιέζεται ὁ ἄνθρωπος· ἄν θέλει, δέχεται· κι ἄν δέν θέλει, δέν
δέχεται τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι, καθαρότητα τῆς βουλήσεως εἶναι νά
μποροῦμε νά ταυτίζουμε τό θέλημά μας μέ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ὁ Χριστός
στήν ἀρχιερατική Του προσευχή ἔλεγε: «πλὴν οὐχ ὡς ἐγὼ
θέλω , ἀλλ’ ὡς σύ»[10]. Ὄχι ὅπως θέλω ἐγώ,
ἀλλά ὅπως ἐσύ, Πάτερ. Ὁ καθαρός δηλαδή στή βούληση ἄνθρωπος κάνει ὅ,τι
θέλει ὁ Θεός, ὅσο δύσκολο κι ἄν εἶναι αὐτό. Δέν ἔχει δικό του θέλημα· γι’ αὐτό θυσιάζει κάθε
δικαίωμά του, θυσιάζει ἀνέσεις, δέν ὑπολογίζει κόπους, δίνει ἀκόμη καί τό αἷμα
του καί τή ζωή του. Ἔχει μιά βούληση ἐλεύθερη ἀπό συγκαταθέσεις καί ἀποφάσεις
ἁμαρτωλές, μία καθαρή πραγματικά βούληση.
Κι ὅλα αὐτά, στή συντομότατη ἀνάλυση πού ἤδη
κάναμε γιά τούς τρεῖς χώρους τῆς ψυχῆς, συνοψίζονται, χωρίς βέβαια
νά ἐξαντλοῦνται, σ’ ἐκεῖνο πού λέει ὁ ἀπόστολος Παῦλος στούς Φιλιππησίους:
«Τὸ
λοιπόν, ἀδελφοί, ὅσα ἐστὶν ἀληθῆ , ὅσα σεμνά , ὅσα δίκαια , ὅσα ἁγνά,
ὅσα προσφιλῆ, ὅσα εὔφημα, εἴ τις ἀρετὴ καὶ εἴ τις ἔπαινος, ταῦτα
λογίζεσθε... ταῦτα πράσσετε»[11]. Λοιπόν, ἀδελφοί μου, ὅσα
εἶναι ἀληθινά , ὅσα εἶναι σεμνά , δίκαια , ἁγνά , προσφιλῆ στόν Θεό , ὅσα ἔχουν
καλή φήμη , ὁτιδήποτε ἐπαινεῖται , αὐτά νά σκέπτεσθε, αὐτά νά πράττετε. Δηλαδή, μέ ἄλλα
λόγια, ὁ ἀπόστολος Παῦλος θέλει νά τονίσει ἐδῶ τήν ἀξία αὐτοῦ τοῦ μακαρισμοῦ: «μακάριοι
οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸν ὄψονται».
(συνεχίζεται)
Απόσπασμα από το βιβλίο ‘’MAKAΡΙΣΜΟΙ’’ .
Της Ιεράς
Μόνης Κομνηνείου, Κοιμήσεως Θεοτόκου και Αγίου Δημητρίου.
Το βιβλίο
περιέχει απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του
μακαριστού Γέροντα Π. Αθανασίου Μυτιληναίου.
Η ανάρτηση
γίνεται με την ευλογία της Ιεράς Μονής.
[1]. Ματθ. 5, 8.
[2]. Δευτ. 6, 5. Λουκ. 10, 27. Μᾶρκ. 12, 30.
[3]. Ματθ. 8, 4.
[4]. Λουκ. 24, 38.
[5]. Μᾶρκ. 12, 30.
[6]. Λουκ. 10, 27.
[7]. Ἰωάν. 1, 48.
[8].
Βλ. Plutarch's moralia, vol. 11, De Herodoti malignitate,
869 D
4, «χαρίεις
συγγραφεὺς». Quaestiones
convivales, 707 D 3, «χαρίεις ἀνὴρ», κ.ἀ.
[9]. Παρ. 16, 5.
[10]. Ματθ. 26, 39. Λουκ. 22, 42.
[11]. Φιλ. 4, 8-9.
http://makkavaios.blogspot.gr/2016/01/blog-post_69.html#more
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου