Αγαπητοί μου, σ’ ἕνα μουσεῖο ὑπάρχει ἕνας ζωγραφικός πίνακας, μία ἐλαιογραφία, πού παριστάνει μιά καταιγίδα στή θάλασσα. Ἄγρια κύματα, μαῦρα σύννεφα καί ζωηρές λάμψεις αὐλακώνουν τόν οὐρανό. Τά συντρίμμια ἑνός ναυαγίου ἐπιπλέουν στούς ἀφρούς τῆς θάλασσας, καί κάπου - κάπου φαίνεται κανένα χέρι νά βγαίνει ἀπό τή θάλασσα ζητώντας ἀπελπισμένα βοήθεια. Ἔξω ἀπό τήν ἐπιφάνεια τῆς θάλασσας προβάλλει ἕνας βράχος, πού πάνω του σπάζουν τά κύματα. Σ’ ἕνα κοίλωμα τοῦ βράχου ὑπάρχει λίγη πρασινάδα, καί καθισμένο πάνω της ἕνα ἀγριοπερίστερο κοιτάζει ἤρεμο καί ἀτάραχο τήν καταιγίδα.
Ἡ εἰκόνα αὐτή φανερώνει
τήν εἰρήνη πού βασιλεύει στήν ψυχή τοῦ Χριστιανοῦ, πού μέσα στίς καταιγίδες
τῆς ζωῆς μένει ἤρεμος, ἀτάραχος καί εἰρηνικός, γιατί ἡ εἰρήνη του
εἶναι ὁ Θεός.
Γι’ αὐτό λέει ὁ ἕβδομος μακαρισμός:
«μακάριοι οἱ εἰρηνοποιοί, ὅτι αὐτοὶ υἱοὶ Θεοῦ
κληθήσονται»[1]. Εὐτυχισμένοι εἶναι ἐκεῖνοι πού ἔχουν τήν εἰρήνη,
πού φέρνουν τήν εἰρήνη –αὐτό θά πεῖ εἰρηνοποιός– γιατί αὐτοί
θά ἀποκληθοῦν ″παιδιά τοῦ Θεοῦ ″.
Πραγματικά, τό πολυτιμότερο
ἀγαθό εἶναι ἡ εἰρήνη, πού μόνο ὁ Χριστιανός μπορεῖ νά ἀποκτήσει, ὅπως
θά δοῦμε στή συνέχεια τοῦ θέματός μας. Ὁ κόσμος οὐσιαστικά δέν ἔχει
εἰρήνη. Ὁ κόσμος ἔχει τήν ἀγωνιώδη φροντίδα, τήν ἀγωνιώδη μέριμνα,
τό ἄγχος.
Ὁ μακαρισμός τῶν εἰρηνοποιῶν εἶναι καρπός
αὐτῶν πού ἔχουν καρδίαν καθαράν · δηλαδή ὁ
μακαρισμός αὐτός εἶναι
συνέπεια τοῦ προηγούμενου μακαρισμοῦ, πού ἤδη ἐξετάσαμε, καί λέει: «μακάριοι
οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸν ὄψονται». Γι’ αὐτό καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος σημειώνει: «Εἰρήνην διώκετε μετὰ πάντων, καὶ τὸν ἁγιασμόν, οὗ χωρὶς οὐδεὶς
ὄψεται τὸν Κύριον»[2]. Δηλαδή: Νά ἐπιδιώκετε τήν εἰρήνη μέ ὅλους,
ὅσο τοῦτο εἶναι δυνατόν, ἀλλά νά ἐπιδιώκετε καί τόν ἁγιασμό, χωρίς
τόν ὁποῖο –ἐννοεῖται μαζί καί τήν εἰρήνη–
κανείς δέν μπορεῖ νά δεῖ πρόσωπο Θεοῦ.
Ἐδῶ βλέπουμε ὅτι ὁ ἀπόστολος
Παῦλος μᾶς παρουσιάζει δύο στοιχεῖα, τόν ἁγιασμό καί τήν εἰρήνη, ὡς
προϋπόθεση γιά νά δεῖ κανείς τό πρόσωπο τοῦ Θεοῦ. Διότι τό πρόσωπο τοῦ
Θεοῦ εἶναι τό ἄκρως ἐφετόν, δηλαδή τό ἀκραῖο τοῦ ἀνθρώπινου πόθου θά λέγαμε. Τί ἄλλο θά ἤθελα
νά δῶ; Τί ἄλλο θά ἤθελα νά ἀποκτήσω; Τί ἄλλο θά ἤθελα νά γίνω; Ὅλα αὐτά εἶναι
ἐπιθυμίες κατώτερες ἀπό αὐτό τό ἀκραῖο, ἀπό τό νά δῶ δηλαδή τό πρόσωπο τοῦ
Θεοῦ! Αὐτή ἡ θεωρία, ἡ ὅραση, τοῦ προσώπου τοῦ Θεοῦ μοῦ δίνει ὅλη τή
μακαριότητα.
Γιά νά τό καταλάβετε αὐτό,
σᾶς ἀναφέρω ἕνα παράδειγμα μέ τόν ἥλιο. Ὅταν ὁ ἥλιος στέλνει μία δέσμη ἀκτίνων,
αὐτή ἡ δέσμη εἶναι φορέας πολλῶν πραγμάτων· εἶναι φορέας
θερμότητος καί φωτός, φορέας χημικῶν ἀλλοιώσεων, καί μηχανικῶν ἀκόμη
ἄν θέλετε, καί οὕτω καθ’ ἑξῆς. Ἔτσι λοιπόν ἡ θεωρία τοῦ προσώπου τοῦ
Θεοῦ εἶναι φορέας μακαριότητος, εἶναι ἐκεῖνο πού κάνει τόν ἄνθρωπο
πραγματικά εὐτυχισμένο. Καί αὐτή ἡ μακαριότητα δέν μπορεῖ νά κατανοηθεῖ
ἐδῶ στή γῆ, παρά μόνο μερικῶς.
Ἀλλά πῶς ὅμως θά ἔχει ἡ καρδιά εἰρήνη, ἄν
δέν ὑπάρχει καί ὁ ἁγιασμός; Προηγουμένως δηλαδή πρέπει νά καθαρίσουμε
τόν ἑαυτό μας ἀπό ὅλα τά ἁμαρτήματα, καί τά σαρκικά καί τά ψυχικά.
Σαρκικά ἁμαρτήματα εἶναι ἡ ἀνηθικότητα, ἀπό σωματικῆς πλευρᾶς. Ἄν
δηλαδή ἀφήνουμε τόν ἑαυτό μας νά κινεῖται στήν ἀνηθικότητα, μή περιμένουμε
νά ἔχουμε εἰρήνη στήν ψυχή μας, μή περιμένουμε νά δοῦμε πρόσωπο Θεοῦ·
εἶναι ἀδύνατο!
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέει
ὅτι χωρίς τόν ἁγιασμό «οὐδεὶς ὄψεται τὸν Κύριον», δέν μπορεῖ κανείς νά ἔχει οὔτε εἰρήνη οὔτε ὅραση τοῦ Θεοῦ! Τίποτα.
Ἐπειδή εἶστε νέοι ἄνθρωποι, θά παρακαλέσω –ἀφοῦ ὑπάρχει αὐτή ἡ ροπή
πάντοτε στό κακό, ἐξαιτίας βέβαια τῆς πεσμένης μας φύσεως– νά τό προσέξετε
αὐτό, ἰδίως σχετικά μέ τά σαρκικά ἁμαρτήματα. Ἐπιμένω. Καί ἐπιμένω
γιατί ἐπιμένει ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ, καί αὐτό μᾶς λέει ἡ ἐμπειρία μας.
Ἀλλά καί τά
ψυχικά ἁμαρτήματα –ὅπως πρῶτα ἀπ’ ὅλα εἶναι ἡ ὑπερηφάνεια, ὁ φθόνος,
τό μῖσος– ὅλα αὐτά τά ψυχικά ἁμαρτήματα ἐμποδίζουν τόν ἄνθρωπο νά ἔχει
εἰρήνη μέσα στήν ψυχή του.
Ἀλλά τί ἀκριβῶς
εἶναι ἡ εἰρήνη;
Εἰρήνη εἶναι ἡ ἀγαθή σχέση ἀνάμεσα σέ δύο πρόσωπα ἤ σέ δύο ὁμάδες ἀνθρώπων,
καί ἐκεῖ ἐπιδιώκεται ἡ ἐξασφάλιση καί ἡ διατήρηση τῆς γαλήνης,
τῆς ἠρεμίας καί τῆς συμφωνίας. Νά ἔχουμε δηλαδή ὅλοι τό ἴδιο πνεῦμα,
καί τοῦτο βέβαια πάντοτε μέ τή διάσταση τῆς χριστιανικῆς ἀγάπης. Διότι
καί οἱ ληστές ἔχουν μία κάποια συμφωνία μεταξύ τους, ἀλλά δέν ἔχουν
τό πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, δέν ἔχουν βέβαια τήν ἀγάπη. Ἐκεῖνοι συμφωνοῦν
γιά νά κάνουν τό κακό· ἡ συμφωνία ὅμως τῶν εἰρηνοποιῶν εἶναι μέσα στό πνεῦμα τῆς ἀγάπης, μέσα
στό πνεῦμα τοῦ Χριστοῦ.
Εἰρηνοποιοί λέγονται ὅσοι ἀποκαθιστοῦν τή χαμένη εἰρήνη ἀνάμεσα σέ δύο
ἀντιμαχόμενες ὁμάδες ἤ ἀντιμαχόμενα πρόσωπα. Αὐτός πού φέρνει
τήν εἰρήνη, πού συμφιλιώνει, αὐτός λέγεται εἰρηνοποιός. Ἀλλά γιά νά εἶναι κάποιος εἰρηνοποιός,
πρέπει ὁ ἴδιος βέβαια νά ἔχει εἰρήνη, νά εἶναι υἱός εἰρήνης, κι αὐτό εἶναι μεγάλο πράγμα. Αὐτή
ἡ ἔκφραση, υἱός εἰρήνης, ἔχει μεγάλο νόημα![3]
Ὁ Κύριος εἶπε
κάποτε στούς μαθητές Του: «Ὅταν πᾶτε
κάπου νά κηρύξετε τό Εὐαγγέλιο , τό σπίτι πού θά σᾶς ὑποδεχθεῖ νά τό
εὐλογήσετε καί νά πεῖτε: ″εἰρήνη τῷ
οἴκῳ τούτῳ″»[4], εἰρήνη σ’ αὐτό τό σπίτι. Καί ἄν ἐκεῖ ὑπάρχει υἱός
εἰρήνης –δηλαδή ὁ οἰκοδεσπότης εἶναι ἄνθρωπος πού ἔχει
τήν εἰρήνη– τότε ἡ εἰρήνη πού θά δώσετε σάν
εὐλογία θά μείνει στό σπίτι αὐτό . Ἀντίθετα, ἄν δέν ὑπάρχει
υἱός εἰρήνης ἐκεῖ, δηλαδή δέν βρίσκεται ἄνθρωπος πού νά ἀγαπᾶ τήν εἰρήνη, τότε αὐτή θά γυρίσει πίσω σ’ ἐσᾶς πού τή δώσατε». Βλέπετε λοιπόν τί θά σημαίνει εἶμαι υἱός
εἰρήνης ;
Ἡ εἰρήνη ἐμφανίζεται
σέ τρεῖς τομεῖς. Ὁ πρῶτος τομέας εἶναι νά ὑπάρχει ἡ εἰρήνη ἀνάμεσα
στόν ἄνθρωπο καί στόν Θεό. Μετά εἶναι ἡ εἰρήνη ἀνάμεσα σ’ αὐτές τίς ἴδιες
τίς δυνάμεις τοῦ ἀνθρώπου, ὅπως θά δοῦμε λίγο πιό κάτω. Καί τέλος εἶναι
ἡ εἰρήνη τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν συνάνθρωπό του.
Ἄς δοῦμε πρῶτα
τήν εἰρήνη τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό.
Βέβαια ὁ
Θεός θέλει πάντοτε νά ἔχει εἰρήνη μέ τόν ἄνθρωπο, ἀλλά ὁ ἄνθρωπος
δέν τό θέλει πάντοτε αὐτό. Αὐτή ἡ εἰρήνη τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό εἶναι
ἡ πραγματοποίηση, ἡ ἐφαρμογή τοῦ ἀγγελικοῦ ὕμνου τῆς Γεννήσεως, «καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη»[5].
Ξέρετε πόσο
παρεξηγημένο εἶναι αὐτό; Πολλοί νομίζουν ὅτι αὐτή ἡ «ἐπί γῆς εἰρήνη» εἶναι ἐκείνη πού θά σταματοῦσε
τούς πολέμους ἐπάνω στή γῆ. Δέν εἶναι ὅμως αὐτό, ἀλλά εἶναι ἡ εἰρήνη
τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό, ἐπειδή κάποτε ὁ ἄνθρωπος, στό πρόσωπο τοῦ Ἀδάμ
καί τῆς Εὔας, ζήτησε νά αὐτονομηθεῖ ἀποστατώντας ἀπό τόν Θεό. Τό μέγιστο
δέ ἁμάρτημα εἶναι αὐτή ἡ αὐτονομία τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν Θεό· δηλαδή
λέμε στόν Θεό: «Δέν σ’ ἔχω ἀνάγκη , Θεέ μου.
Τί; Νά μέ κάνεις καλά;... Μά ἔχω τήν ἰατρική ἐπιστήμη ! Νά μοῦ δώσεις
νά φάω ; Ἔχω τήν ὑγεία μου , καλά νά εἶναι ἡ τσέπη μου , τά χωράφια
μου»!
Τό πόσο ἀνόητος εἶναι ὁ
ἄνθρωπος πού σκέπτεται ἔτσι, δέν εἶναι ἀνάγκη νά τό ποῦμε. Στήν ἀλαζονεία
του ἀνοητεύει ὁ ἄνθρωπος καί βλέπει ἔτσι τά πράγματα. Τό «ἐπὶ γῆς εἰρήνη» λοιπόν εἶναι ἡ πραγματοποίηση
τοῦ ἀγγελικοῦ ὕμνου, τό νά ἐπέλθει δηλαδή συμφιλίωση τοῦ ἀνθρώπου
μέ τόν Θεό. Καί ἄν κάθε ἄνθρωπος συμφιλιωνόταν μέ τόν Θεό, αὐτόματα
θά εἴχαμε εἰρήνη καί πάνω στή γῆ. Δέν θά γίνονταν πόλεμοι, δέν θά εἴχαμε
διχόνοιες καί τέτοια πράγματα, δέν θά γίνονταν προφανῶς μάχες καί
λοιπά.
Ἔτσι, ἄς μή νομίσουμε ὅτι
αὐτό τό «ἐπὶ γῆς εἰρήνη» ματαιώθηκε
ἐπειδή ἐδῶ καί δύο χιλιάδες χρόνια συνεχίζονται οἱ πόλεμοι πάνω στή
γῆ. Ἐπειδή ἀκριβῶς ὑπάρχει αὐτή ἡ παρανοημένη ἀντίληψη –μά ἐντελῶς
παρανοημένη, ἔξω ἀπό τό πνεῦμα τοῦ Θεοῦ– γι’ αὐτό φθάνουν οἱ ἄνθρωποι
–οἱ ἀρνητικοί ἄνθρωποι, ἐκεῖνοι πού ἐπιμένουν στήν αὐτονομία
τους– νά λένε ὅτι χρεωκόπησε ὁ Χριστιανισμός, ὅτι δέν μᾶς ἔδωσε τό
προσδοκώμενο, καί γι’ αὐτό λοιπόν φεύγουμε ἀπό τόν ἀστερισμό τοῦ Ἰχθύος –ἄκουσον, ἄκουσον!– καί πηγαίνουμε
στόν ἀστερισμό τοῦ Ὑδροχόου καί δημιουργοῦμε τή Νέα Ἐποχή. Ἡ Νέα Ἐποχή δέ εἶναι τούτη: «Χριστέ Ἰησοῦ, δυό χιλιάδες
χρόνια δέν πέτυχες τίποτα. Ἔ , πᾶμε τώρα στόν ἄλλο Χριστό –Χριστός σημαίνει Μεσσίας– στόν ἄλλο Μεσσία», δηλαδή τόν Ἀντίχριστο. Εἶναι φοβερό! Ἡ καρδιά τοῦ θέματος τοῦ Ἀντιχρίστου καί τῆς ἀποδοχῆς του εἶναι αὐτό
πού σᾶς λέω τώρα· «Δέν μᾶς ἔδωσες ; Πηγαίνουμε ἐκεῖ». Τό εἶπε ὁ Χριστός. «Ἄν ἔλθει ἄλλος ,
αὐτόν θά τόν ἀκούσετε»[6]. Καί ἐπειδή οἱ Ἑβραῖοι ἦταν στραβά τοποθετημένοι, νόμισαν ὅτι
ὁ Χριστός θά ἐρχόταν νά ἐπιβάλει τήν εἰρήνη ἐπάνω στή γῆ, ἀλλά μέ τήν ἔννοια
πού ἐκεῖνοι ἤθελαν, δηλαδή τήν πολιτική, τήν ἐθνική, τήν οἰκονομική,
ὅπως θέλετε πάρτε το, καί ὄχι μέ τήν ἔννοια τῆς συμφιλιώσεως τοῦ ἀνθρώπου
μέ τόν Θεό, σταματώντας δηλαδή νά ὑπάρχει ἡ ἁμαρτία ἐπάνω στή γῆ.
Αὐτό, ξαναλέω, εἶναι ἡ
καρδιά, ὁ πυρήνας τῆς παρουσίας τοῦ Ἀντιχρίστου καί τῆς ἀποδοχῆς του. Αὐτό εἶναι ὅλη ἡ ἱστορία· αὐτό εἶναι
ὅλο!
Ἀλλά ἐκείνη ἡ εἰρήνη
πού ὑμνήθηκε ἀπό τούς ἁγίους ἀγγέλους ἦταν ἡ κατεξοχήν εἰρήνη.
(συνεχίζεται)
Απόσπασμα από το βιβλίο ‘’MAKAΡΙΣΜΟΙ’’ .
Της Ιεράς
Μόνης Κομνηνείου, Κοιμήσεως θεοτόκου και Αγίου Δημητρίου.
Το βιβλίο
περιέχει απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του
μακαριστού Γέροντα Π. Αθανασίου Μυτιληναίου.
Η ανάρτηση
γίνεται με την ευλογία της Ιεράς Μονής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου