Ἁγίου
Νικολάου
Βελιμίροβιτς
«Ἔν
δέ
τῷ
μινί
τῷ
ἕκτῳ
ἀπεστάλη
ὁ
ἄγγελος
Γαβριήλ
ὑπό
τοῦ
Θεοῦ
εἰς
πόλιν
τῆς
Γαλιλαίας,
ᾗ
ὄνομα
Ναζαρέτ,
πρός
παρθένον
μεμνηστευμένην
ἀνδρί,
ᾦ
ὄνομα
Ἰωσήφ,
ἐξ
οἴκου
Δαβίδ,
καί
τό
ὄνομα
τῆς
Παρθένου
Μαριάμ»1.
Ὁ
ἕκτος
μήνας
ἀναφέρεται
στήν
ἐγκυμοσύνη
τῆς
Ἐλισάβετ,
ἀπό
τήν
ἡμερομηνία
πού
συνέλαβε
τόν
Ἰωάννη
τόν
Πρόδρομο.
Γιατί
τόν
ἕκτο
μήνα;
Γιατί
ὄχι
τόν
τρίτο,
τόν
πέμπτο
ἤ
τόν
ἕβδομο;
Ἐπειδή
ὁ
ἄνθρωπος
δημιουργήθηκε
τήν
ἕκτη
μέρα,
μετά
τή
δημιουργία
τοῦ
κόσμου
ὁλόκληρου.
Ὁ
Χριστός
εἶναι
ὁ
ἀνακαινιστής
τῆς
δημιουργίας.
Ἔρχεται
ὡς
ὁ
νέος
Δημιουργός
καί
νέος
Ἄνθρωπος.
Ὅλα
ἔγιναν
καινούργια
μέ
Αὐτόν.
Στή
νέα
αὐτή
κτίση,
ὁ
Ἰωάννης
εἶναι
ὁ
πρόδρομος
τοῦ
Χριστοῦ,
ὅπως
ἡ
πρώτη
κτίση,
ἡ
δημιουργία,
ἦταν
πρόδρομος
τοῦ
παλαιοῦ
Ἀδάμ.
Ὁ
Ἰωάννης
παρουσιάζει
στό
Χριστό
ὁλόκληρη
τήν
ἐπίγεια
φύση
μαζί
μέ
τόν
παλαιό
ἄνθρωπο,
πού
μαζί
του
μετανοεῖ.
Θά
παρουσιαστεῖ
μπροστά
στόν
Κύριο
ἐκπροσωπώντας
ὁλόκληρο
τό
γένος
τῶν
ἀνθρώπων,
ὡς
ἄνθρωπος
πού
μετανοεῖ
καί
κήρυκας
τῆς
μετάνοιας.
Ὁ
ἕκτος
μήνας,
τότε
πού
ὁ
ἀγέννητος
Ἰωάννης
«ἐσκίρτησε»
στήν
κοιλιά
τῆς
μητέρας
του,
ἀπεικονίζει
καί
τήν
ἕκτη
ἐποχή
πού
γεννήθηκε
ὁ
Χριστός,
ἀλλά
καί
τήν
ἔκτη
σφραγίδα
τῆς
Ἀποκάλυψης
τοῦ
Ἰωάννου2.
Ἔν
δέ
τῷ
μινί
τῷ
ἕκτῳ
ἀπεστάλη
ὁ
ἄγγελος
Γαβριήλ.
Στό
μεγάλο
γεγονός
τῆς
πρώτης
δημιουργίας
οἱ
ἄγγελοι
κατέχουν
τήν
πρώτη
θέση.
«Ἔν
ἀρχῇ
ἐποίησεν
ὁ
Θεός
τόν
οὐρανόν
καί
τήν
γῆν»3.
Μέ
τή
λέξη
«οὐρανόν»
ἐδῶ
ὑπονοοῦμε
τούς
ἀγγέλους,
ὅλες
τίς
τάξεις
τῆς
οὐράνιας
ἱεραρχίας.
Ἐδῶ
τώρα,
πού
ἀρχίζει
τό
μέγιστο
γεγονός
τῆς
νέας
δημιουργίας,
πάλι
οἱ
ἄγγελοι
ἐμφανίζονται
πρῶτοι.
Ἄγγελος,
ὅπως
εἶπε
ὁ
προφήτης
Δανιήλ,
ὅρισε
τό
χρόνο
πού
θά
γεννηθεῖ
ὁ
βασιλιάς
τῶν
βασιλέων.
Ἄγγελος,
μέ
τό
στόμα
τοῦ
προφήτου
Ἡσαΐα
καί
ἄλλων
προφητῶν,
μίλησε
γιά
τόν
Ζαχαρία
τόν
ἀρχιερέα
τή
γέννηση
τοῦ
Προδρόμου.
Ἄγγελος
τώρα
ἀναγγέλει
τή
σάρκωση
καί
γέννηση
τοῦ
ἴδιου
τοῦ
Θεοῦ.
Ὅταν
γεννήθηκε
ὁ
σαρκωμένος
Θεός,
χορός
ἀγγέλων
ἔψαλλε
πάνω
ἀπό
τό
σπήλαιο
τῆς
Βηθλεέμ.
Κάθε
πράξη
τῆς
δημιουργίας
εἶναι
χαρά
γιά
τό
Θεό.
Καί
τή
χαρά
αὐτή
θέλει
νά
τή
μοιραστεῖ
μέ
ἄλλους.
Ἡ
χαρά
πού
πηγάζει
ἀπό
πραγματική
ἀγάπη,
εἶναι
τό
μόνο
ἐπίγειο
καί
οὐράνιο
πράγμα
πού
δέ
λιγοστεύει
ὅταν
μοιράζεται,
ἄν
τολμᾶ
κανείς
νά
μιλήσει
γιά
αὔξηση
τῆς
ἀγάπης
τοῦ
Θεοῦ
πού
εἶναι
πηγή
τῆς
χαρᾶς
καί
τῆς
ἀγάπης.
Ὅταν
ὁ
Θεός
δημιούργησε
τούς
ἀγγέλους
στήν
πρώτη
δημιουργία,
τούς
ἔκανε
ἀμέσως
συμμετόχους
καί
συνεργάτες
Του
στίς
ἑπόμενες
ἐνέργειές
Του.
Ὅταν
ἔπλασε
τόν
Ἀδάμ,
τόν
ἔκανε
ἀμέσως
συνεργάτη
Του
στήν
εὐθύνη
καί
τή
διαχείριση
τοῦ
παραδείσου
καί
ὅλων
τῶν
δημιουργημάτων
Του.
Τό
ἴδιο
γίνεται
καί
μέ
τή
Νέα
Κτίση.
Οἱ
ἄγγελοι
εἶναι
κήρυκες
τοῦ
Χριστοῦ,
τοῦ
Νέου
Ἀνθρώπου.
Ὁρίζοντας
τή
βασιλεία
Του
ὁ
Χριστός
ἔκανε
ἀμέσως
συνεργάτες
Του
τούς
Ἀποστόλους,
ἔπειτα
κι
ἄλλους
ἀνθρώπους,
γιά
νά
ἐργαστοῦν
μαζί
Του
ὄχι
μόνο
ὅσο
ζοῦνε
στή
γῆ,
ἀλλά
καί
μετά
τό
φυσικό
τους
θάνατο.
Στή
συνεργασία
αὐτή
ὁ
Κύριος
καλεῖ
ὥς
σήμερα
τούς
Ἁγίους,
τούς
Μάρτυρες
κι
ὅσους
ἄλλους
κρίνει
ἄξιους
γιά
τό
ἔργο
αὐτό.
Σέ
ποιόν
θά
πήγαινε
ὁ
μέγας
ἀρχάγγελος
Γαβριήλ;
Λέει
ὁ
ἅγιος
Ἰωάννης
ὁ
Χρυσόστομος
στήν
ὁμιλία
του
στόν
Εὐαγγελισμό:
Ἕνας
στρατιώτης
στάλθηκε
γιά
ν᾿
ἀναγγείλει
τό
μυστικό
τοῦ
βασιλιᾶ.
Τό
μυστικό
αὐτό
γνωρίζεται
μόνο
μέ
τήν
πίστη,
δέν
τό
ἀγγίζει
καί
δέν
τό
ἑρμηνεύει
ἡ
περιέργεια.
Εἶναι
ἕνα
μυστικό
μπροστά
στό
ὁποῖο
πρέπει
νά
ὑποκλιθεῖ
κανείς
μέ
σεβασμό.
Τό
βάρος
κι
ἡ
ἀξία
του
δέν
μετριέται
μέ
ἀνθρώπινα
μέτρα.
Εἶναι
τό
μυστικό
πού
ἑρμηνεύεται
μόνο
μέ
θεία,
ὄχι
μέ
ἀνθρώπινη
ἀντίληψη
καί
κατανόηση.
Σέ
ποιόν
στάλθηκε
ὁ
ἀρχάγγελος;
Πρός
παρθένον
μεμνηστευμένην
ἀνδρί,
ᾧ
ὄνομα
Ἰωσήφ,
ἐξ
οἰκου
Δαβίδ.
Ὁ
μέγας
ἀρχάγγελος
τοῦ
Θεοῦ
ἐμφανίστηκε
σέ
Παρθένο.
Γιατί
ὁ
πάναγνος
Θεός,
Ἐκεῖνος
πού
θά
ἐγκαινίαζε
τό
νέο
κόσμο,
τή
νέα
κτίση,
ἔπρεπε
νά
᾿ρθει
ἀπό
ἁγνή
Παρθένο.
Ὁ
νέος
κόσμος
θά
διακρίνεται
ἀπό
ἁγνότητα
καί
τιμιότητα,
σέ
ἀντίθεση
μέ
τόν
παλαιό
κόσμο
πού
εἶχε
γίνει
ἀκάθαρτος
λόγω
τῆς
πεισματικῆς
ἀνυπακοῆς
στό
Δημιουργό
του.
Ἡ
Παρθένος
λειτουργεῖ
ὡς
εἴσοδος,
ἀπό
τήν
ὁποία
ὁ
Λυτρωτής
θά
εἰσέλθει
στόν
κόσμο
πού
θά
γίνει
τό
ἐνδιαίτημα
κι
ὁ
χῶρος
τοῦ
σωστικοῦ
ἔργου
Του.
Παρθένος,
ὄχι
γυναίκα.
Ἡ
γυναίκα,
σέ
ὅποιο
πνευματικό
ἐπίπεδο
κι
ἄν
ἔχει
φτάσει,
ἀνήκει
στόν
παλαιό
κόσμο,
στήν
παλαιά
κτίση,
ἀνήκει
στόν
ἄντρα
της.
Δέν
εἶναι
ἀπαλλαγμένη
ἀπό
ἐγκόσμιες
ἐπιθυμίες
καί
προοπτικές.
Γι᾿
αὐτό
κι
ἔπρεπε
νά
βρεθεῖ
ὄχι
γυναίκα
μά
παρθένος,
ἡ
πάναγνη
Παρθένος,
πού
εἶχε
δοθεῖ
ἀπόλυτα
μόνο
στό
Θεό
κι
εἶχε
ἀποξενωθεῖ
ἀπό
τόν
κόσμο.
Τέτοια
παρθένος
φύτρωσε
κι
ἀναπτύχτηκε
στόν
παρακμασμένο
κόσμο
μας
σάν
κρίνο
πού
ἀνθίζει
σέ
κοπρόλοφο,
ἀκέραιη
κι
ἀνέπαφη
ἀπό
τήν
παρακμή
τοῦ
κόσμου.
Ἡ
ἐκλεκτή
Παρθένος
παραδόθηκε
ὡς
μνηστή
στόν
Ἰωσήφ,
πού
ἦταν
συγγενής
της.
Γιά
ποιό
λόγο
μνηστεύτηκε;
Γιατί
ἔτσι
οἰκονόμησε
ἡ
πρόνοια
τοῦ
Θεοῦ,
γιά
νά
προστατευτεῖ
ἀπό
τόν
ἐμπαιγμό
ἀνθρώπων
καί
δαιμόνων.
Ἄν
δέν
εἶχε
μνηστευτεῖ
προτοῦ
γεννήσει,
ποιός
ἄνθρωπος
θά
πίστευε
πώς
ὁ
Υἱός
της
εἶχε
γεννηθεῖ
ὑπερφυσικά,
χωρίς
νά
ἰσχύσουν
οἱ
φυσικοί
νόμοι;
Ποιός
ἐπίγειος
δικαστής
θά
τήν
προστάτευε
σ᾿
αὐτήν
τήν
περίπτωση
ἀπό
τήν
ἀκαμψία
καί
τή
σκληρότητα
τοῦ
νόμου;
Ἡ
θεία
πρόνοια
δέν
ἤθελε
νά
θέσει
σέ
κίνδυνο
καί
μπελάδες
τήν
ἐκλεκτή
Του,
δέν
ἤθελε
νά
βάλει
σέ
μεγάλους
πειρασμούς
τούς
ἀνθρώπους.
Ἔτσι
οἰκονόμησε
νά
προστατέψει
τήν
Πρθένο
καί
τή
γέννηση
μέ
τή
«μνηστεία»
της.
Γράφει
ὁ
ἄγιος
Ἰωάννης
ὁ
Χρυσόστομος
στήν
ὁμιλία
του
στό
κατά
Ματθαῖον:
Ἀφοῦ
ὁ
ἴδιος
ὁ
Χριστός
ἔκρυψε
στήν
ἀρχή
πολλά
πράγματα,
κάλεσε
τόν
ἑαυτό
Του
Υἱό
τοῦ
ἀνθρώπου
καί
δέν
ἀποκάλυψε
παντοῦ
ἀνοιχτά
πώς
εἶναι
ἕνας
μέ
τόν
Πατέρα,
γιατί
τότε
νά
ξαφνιαζόμαστε
μ᾿
αὐτήν
τή
μυστικότητα,
κατά
τήν
προετοιμασία
τοῦ
θαυμαστοῦ
αὐτοῦ
καί
μέγιστου
μυστηρίου;
Γιατί
τό
ὄνομα
τοῦ
μνήστορος
ἦταν
Ἰωσήφ;
Γιά
νά
μᾶς
θυμίζει
τόν
ἁγνό
καί
πάγκαλο
Ἰωσήφ
πού
ἄν
καί
ζοῦσε
μέσα
στή
φιλήδονη
Αἴγυπτο,
διαφύλαξε
τή
σωματική
καί
πνευματική
του
Ἁγνότητα.
Καί
μ᾿
αὐτόν
τόν
τρόπο
διευκολύνει
τούς
πιστούς
στό
νά
πιστέψουν
εὐκολότερα
πώς
ὁ
καρπός
τῆς
παρθένου
Μητέρας
τοῦ
Θεοῦ
ἦταν
πραγματικά
ἐκ
Πνεύματος
Ἁγίου
κι
ὄχι
«ἐκ
θελήματος
σαρκός».
Συνεχίζεται..
Τέλος
καί
τῇ
Τρισηλίῳ
Θεότητι
κράτος,
αἶνος
καί
δόξα
εἰς
τούς
αἰῶνας
τῶν
αἰώνων.
Ἀμήν.
Ἀπό
τό
βιβλίο:
“Θεός
ἐπί
γῆς,
ἄνθρωπος
ἐν
οὐρανῷ”
Κεντρική
διάθεση:
Πέτρος
Μπότσης
Πέλλης
2,
152
34
Φραγκοκκλησιά
Ἀττικῆς
Τηλ.
-fax:
210
– 6812382,
κιν.
6974814002
2Στ΄:
12.
3Γέν.
Α΄: 1.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου