Ο γεωργός , εάν μετά
την σπορά δεν περιμένη τον θερισμό, ποτέ
δεν θα θερίση. Διότι ποιος θα προτιμούσε να κοπιάζη μάταια, εάν δεν
ελπίζη , ότι θα κερδίση αγαθά από τους κόπους του; Έτσι λοιπόν και εκείνος που
σπείρει λόγους και δάκρυα και εξομολόγησι, ένα δεν το κάνη αυτό με καλή ελπίδα, δεν θα μπορέση να
απομακρυνθή ούτε από του να αμαρτάνη, διότι θα κατέχεται ακόμη από το κακό της απογνώσεως
, αλλ’ όπως ο γεωργός εκείνος που έχει απελπισθή για την συγκομιδή των καρπών
του, δεν θα εμποδίση τίποτε από όσα βλάπτουν την σπορά, έτσι και ο άνθρωπος που
σπείρει την εξομολόγησι με δάκρυα χωρίς να περιμένη από αυτήν κανένα κέρδος,
δεν θα μπορέση να ματαιώση των καταστρεπτική δύναμι εκείνων που καταστρέφουν
την μετάνοια. Διαφθείρει δε την μετάνοια
το να πέση κανείς πάλι στα ίδια αμαρτήματα. Διότι λέγει∙ «Όταν ένας οικοδομή
και άλλος γκρεμίζη, τι κέρδισαν πλέον εκτός από κόπο; Όταν κανείς καθαρίζεται
από νεκρό και πάλι τον αγγίζη, τι ωφελήθηκε από το λουτρό του;» ( Σειρ. 43,
23-25 ). Το ίδιο συμβαίνει και με τον άνθρωπο που απέχει μεν από τις αμαρτίες
του προς στιγμήν και έπειτα κάνει πάλιν τα ίδια∙ ποιος θα ακούση την προσευχή
του; Και πάλι∙ «Όταν επιστρέψη κανείς από την αρετή στην αμαρτία, ο Κύριος θα
του ετοιμάση ρομφαία» ( Σοφ. Σειρ. 26, 28 ) . Και ∙ «Όπως ο σκύλος , όταν
επιστρέψη στον εμετό του και γίνη μισητός, τέτοιος είναι ο ανόητος , που
επιστρέφει στην αμαρτία του» ( Παρ. 26, 11 )
Μη δημοσιεύης την
αμαρτία σου με σκοπό μόνον να κατηγορήσης τον εαυτό σου, αλλά και με σκοπό να
δικαιωθής με τον τρόπο της μετανοίας. Διότι έτσι θα μπορέσης να παρακινήσης την
εξομολογούμενη ψυχή σου να αλλάξη τρόπο ζωής και να μην περιπέση πλέον στα ίδια
σφάλματα. Το να καταδικάζη κανείς με δριμύτητα τον εαυτό του και να τον αποκαλή
αμαρτωλό, είναι συνηθισμένο θα λέγαμε και στους απίστους. Διότι πολλοί από τους
ανθρώπους του θεάτρου… ταλανίζουν τον εαυτό τους , αλλά χωρίς τον σκοπό που
πρέπει.
(Προς
Θεόδωρον Μοναχόν εκπεσόντα, ΕΠΕ 28, 852.
PG 47, 306 )
Από
το βιβλίο: «ΜΕΤΑΝΟΙΑ , ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙΣ, ΝΗΣΤΕΙΑ, ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ»
ΑΓΙΟΥ
ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Χρυσοστομικός
Άμβων
ΣΤ΄»
2η Έκδοσις
(
Επηυξημένη και βελτιωμένη)
Έκδοσις:
Συνοδία Σπυρίδωνος Ιερομονάχου
Νέα
Σκήτη Αγ. Όρουςhttp://talantoblog.blogspot.gr/2013/10/blog-post_4.html
Έτσι
λοιπόν συνέβη και με τη μακαρία Πελαγία. Διότι η έφοδος των στρατιωτών
και ο φόβος των αναμενόμενων βασανιστηρίων και η απειλή του δικαστή
πέφτοντας επάνω της σφοδρότερα από οποιοδήποτε κύμα, την εξανάγκασαν να
πετάξει προς τον ουρανό με μεγαλύτερη ταχύτητα· και το κύμα που
επρόκειτο να καταποντίσει το πλοίο, την έστειλε στο γαλήνιο λιμάνι, και
έτσι μεταφερόταν το σώμα λαμπρότερο από κάθε αστραπή, θαμβώνοντας τα
μάτια του διαβόλου. Διότι δεν μας είναι τόσο φοβερός ο κεραυνός που
πέφτει από τον ουρανό, όσο φόβιζε το σώμα της μάρτυρος, φοβερότερα από
κάθε κεραυνό, τις φάλαγγες των δαιμόνων.
Και αυτά δεν γίνονταν χωρίς την επέμβαση
του Θεού. Αυτό βέβαια γίνεται φανερό κυρίως από το μέγεθος της
προθυμίας και από το ότι δεν κατάλαβαν οι στρατιώτες τον δόλο, και από
το ότι της έκαναν τη χάρη, και από το ότι ή πράξη έφθασε σε τέλος, αυτό
μπορεί να το διαπιστώσει κανείς και από τον ίδιο τον τρόπο του θανάτου.
Πολλοί δηλαδή πού έπεσαν από ψηλή στέγη δεν έπαθαν τίποτε το κακό·
άλλοι πάλι που υπέστησαν αναπηρία σε κάποια μέλη του σώματός τους,
έζησαν πολλά χρόνια μετά από την πτώση· στην περίπτωση όμως της μακάριας
εκείνης ο Θεός δεν επέτρεψε να συμβεί τίποτε από αυτά, αλλ’ αμέσως
πρόσταζε το σώμα ν’ αφήσει ελεύθερη τη ψυχή, και την δεχόταν σαν να είχε
αγωνιστεί όσο έπρεπε και να τα εκπλήρωσε όλα.
Διότι ο θάνατός της δεν οφειλόταν στην
πτώση του σώματός της, αλλά ήταν αποτέλεσμα της προσταγής του Θεού. Και
ήταν λοιπόν ξαπλωμένο το σώμα όχι πάνω σε κρεβάτι, αλλά πάνω στο
έδαφος· δεν ήταν όμως ξαπλωμένο πάνω στο έδαφος ατιμασμένο, αλλά το
έδαφος ήταν τίμιο, επειδή δέχθηκε σώμα ντυμένο με τόση δόξα. Και
ακριβώς γι’ αυτό κυρίως το σώμα εκείνο ήταν τιμιότερο με το να βρίσκεται
στο έδαφος, διότι οι ατιμώσεις που υπομένουμε για χάρη του Χριστού μάς
παρέχουν περισσότερη τιμή.
Βρισκόταν λοιπόν ξαπλωμένο πάνω στο
έδαφος ενός στενού δρόμου το παρθενικό εκείνο σώμα το καθαρότερο από
κάθε χρυσό, και οι άγγελοι το νεκροστόλιζαν, όλοι οι αρχάγγελοι το
τιμούσαν, και ο Χριστός ήταν παρών. Διότι, εάν οι οικοδεσπότες τους
καλύτερους από τους δούλους τους όταν πεθάνουν τους συνοδεύουν κατά την
εκφορά τους και δεν ντρέπονται, πολύ περισσότερο ο Χριστός δεν θα ήταν
δυνατό να ντραπεί να τιμήσει με την παρουσία του εκείνην που παρέδωσε τη
ψυχή της για χάρη του και δέχθηκε να υποστεί έναν τόσο μεγάλο κίνδυνο.
Βρισκόταν λοιπόν στο έδαφος έχοντας μεγάλο εντάφιο το μαρτύριο,
καλλωπισμένη με το κόσμημα της ομολογίας, ντυμένη με στολή τιμιότερη από
κάθε βασιλικό ένδυμα και από κάθε τίμια πορφύρα, και έχοντας αυτήν
διπλή· τη στολή της παρθενίας και τη στολή του μαρτυρίου· με αυτά τα
εντάφια θα παρουσιαστεί στο βήμα του Χριστού.
Μία τέτοια στολή ας φροντίζομε και εμείς
να φορούμε και όσο ζούμε και όταν πεθάνομε, γνωρίζοντας ότι, εάν
κάποιος καλλωπίσει το σώμα με χρυσά ενδύματα, δεν το ωφέλησε καθόλου,
αλλά και έχει πολλούς κατηγόρους, διότι δεν εγκατέλειψε την κενοδοξία
ούτε και κατά το θάνατο· εάν όμως ντυθεί την αρετή, θα έχει πολλούς
επαίνους και μετά το θάνατο. Διότι ο τάφος εκείνος, στον οποίο βρίσκεται
το σώμα που έζησε με αρετή και ευσέβεια, θα είναι λαμπρότερος σ’ όλους
κι απ’ αυτές ακόμη τις βασιλικές αυλές. Και αυτού μάρτυρες είμαστε
εμείς, οι οποίοι, παραβλέποντας τους τάφους των πλουσίων σαν σπήλαια, αν
και έχουν χρυσά ενδύματα, τρέχομε με μεγάλη προθυμία προς την αγία
αυτή, επειδή έφυγε η μάρτυς από την έδώ ζωή έχοντας ντυμένο τον εαυτό
της με την παρθενία αντί με χρυσά ενδύματα.
Ας την μιμηθούμε, λοιπόν, με όλη τη
δύναμή μας. Περιφρόνησε εκείνη τη ζωή· ας περιφρονήσουμε εμείς την
τρυφηλή ζωή, ας περιγελάσουμε την πολυτέλεια, ας απομακρυνθούμε από τη
μέθη, ας αποφύγουμε την πολυφαγία. Γι’ αυτό σας ικετεύω και σας παρακαλώ
να έχετε πάντοτε στη μνήμη και τη διάνοιά σας την αγία αυτή, και να μη
καταντροπιάζετε την πανήγυρη, ούτε να στερήσουμε τον εαυτό μας από την
παρρησία που μας παρέχεται από την εορτή αυτή. Διότι δεν νοιώθουμε
τυχαία υπερηφάνεια συνομιλώντας με τους ειδωλολάτρες για το πλήθος της
εορτής, καταντροπιάζοντάς τους και λέγοντας, ότι μία κόρη πεθαμένη
συγκεντρώνει ολόκληρη πόλη και τόσο πλήθος, κάθε χρόνο και μετά από τόσα
χρόνια, και κανένας χρόνος δεν διέκοψε τη συνέχεια της τιμής αυτής.
Διότι το πλήθος αυτό που συγκεντρώθηκε τώρα αν προσέρχεται με ευταξία θ’
αποτελεί για μας κόσμημα μέγιστο, αν όμως με ραθυμία και αδιαφορία, θ’
αποτελεί ντροπή και κατηγορία.
Για να νοιώθουμε λοιπόν υπερηφάνεια για
το πλήθος της αγάπης σας, ας αναχωρούμε από εδώ για το σπίτι μας με την
ίδια ευταξία, με όση αρμόζει ν’ αναχωρούν εκείνοι που συγκεντρώθηκαν για
μια τέτοια μάρτυρα. Διότι, αν κάποιος δεν αναχωρήσει έτσι για το σπίτι
του, όχι μόνο δεν ωφελήθηκε, αλλά και απέσπασε μέγιστο κίνδυνο κατά του
εαυτού του. Γνωρίζω ότι σεις είστε καθαροί από τα νοσήματα αυτά, αυτό
όμως δεν είναι αρκετό για την απολογία σας, αλλά πρέπει και τους
αδελφούς που παρεκτρέπονται να τους επαναφέρετε σε απόλυτη ευταξία και
στην πρέπουσα τάξη. Τίμησες την μάρτυρα με την παρουσία σου;
Τίμησέ την και με τη διόρθωση των δικών
σου μελών. Αν δεις γέλιο και βάδισμα άτακτο και εμφάνιση άπρεπή,
πλησίασέ τους και κοίταξε με βλέμμα αυστηρό και φοβερό εκείνους που τα
κάνουν. Αλλά σε περιφρονούν και σε κοροϊδεύουν περισσότερο; Πάρε μαζί
σου δύο-τρεις ή και περισσότερους αδελφούς, ώστε με το πλήθος να γίνετε
σεβαστότεροι. Εάν όμως δεν μπορέσεις ούτε έτσι να τους συνετίσεις, τότε
φανέρωσέ τους στους ιερείς· μάλλον όμως είναι αδύνατο να φθάσουν αυτοί
σε τόση αδιαντροπιά, ώστε, επιτιμώμενοι και παρακαλούμενοι, να μην
υποχωρήσουν και να ντραπούν και ν’ απομακρυνθούν από την άτακτη και
παιδική συμπεριφορά. Και είτε κερδίσεις δέκα, είτε τρεις, είτε δύο, είτε
και έναν μόνο, θα εισέλθεις έχοντας λάβει πολύ κέρδος.
Είναι μεγάλο το μήκος του δρόμου· ας το
χρησιμοποιήσομε λοιπόν για την περισυλλογή αυτών που αναφέραμε· ας
γεμίσουμε τη λεωφόρο με θυμιάματα. Διότι δεν θα γίνει ο δρόμος τόσο
ευπρεπής, εάν κανείς καθ’ όλο το μήκος του τοποθετήσει θυμιατήρια και
με την ευωδιά τους αλλάξει την μυρωδιά του αέρα, όσο ευπρεπής θα γίνει
τώρα, εάν όλοι, όσοι τον βαδίζουμε σήμερα, διηγούμενοι αναμεταξύ μας τα
κατορθώματα της μάρτυρος, πηγαίνουμε στο σπίτι μας, μετατρέποντας ο
καθένας θυμιατήρι τη γλώσσα του. Δεν βλέπετε, όταν εισέρχεται ο βασιλιάς
στην πόλη, με πόση ευταξία βαδίζουν οι στρατιώτες και στα δύο μέρη του
δρόμου οπλισμένοι και στοιχισμένοι, δίνοντας αναμεταξύ τους χαμηλόφωνα
το παράγγελμα και προχωρώντας με πολύ φόβο, ώστε να φαίνονται αξιοθέατοι
σ’ εκείνους που τους βλέπουν; Εκείνους λοιπόν ας μιμηθούμε· διότι και
εμείς βαδίζομε μπροστά από βασιλιά, από βασιλιά όχι αισθητό, ούτε
επίγειο, αλλά από τον Δεσπότη των αγγέλων.
Έτσι λοιπόν ας μπούμε και εμείς με
ευταξία και προτρέποντας ο ένας τον άλλο, να βαδίζουμε με ρυθμό και
τάξη, ώστε όχι μόνο με το πλήθος, αλλά και με την κοσμιότητά μας να
εκπλήξουμε τους θεατές. Βέβαια, κι αν ακόμα δεν παραβρισκόταν κανένας
άλλος, αλλά βαδίζαμε μόνοι στο δρόμο, ούτε έτσι έπρεπε να κάνουμε
ασχημοσύνες, επειδή υπάρχει ο ακοίμητος οφθαλμός που είναι παντού παρών
και τα βλέπει όλα. Τώρα όμως σκεφτείτε ότι υπάρχουν πολλοί αιρετικοί
ανάμεσά μας, και αν μας δουν να χορεύομε έτσι, να γελούμε, να φωνάζουμε
και να μεθούμε, θα φύγουν αφού μας αποδώσουν τις χειρότερες κατηγορίες.
Και αν κάποιος που σκανδαλίζει έναν υπομένει κατ’ ανάγκη τιμωρία, εμείς
που σκανδαλίζομε τόσους, ποιά τιμωρία θα υποστούμε; Αλλ’ είθε να μη
συμβεί μετά τους λόγους αυτούς και την παραίνεση αύτη να βρεθεί κάποιος
υπεύθυνος γι’ αυτά που είπαμε. Διότι, εάν αυτά διαπραττόμενα και πριν
από αυτά που σας είπα ήταν ασυγχώρητα, μετά τη συμβουλή αυτή και την
επίπληξη κάνουν πολύ περισσότερο αναγκαία την τιμωρία και σ’ εκείνους
που τα κάνουν και σ’ εκείνους που τα βλέπουν να γίνονται και τα
παραβλέπουν.
Για ν’ απαλλάξετε λοιπόν και εκείνους
από την τιμωρία και στον εαυτό σας να γίνετε πρόξενοι μεγαλύτερης
αμοιβής, να αναλάβετε την κηδεμονία των αδελφών σας, οδηγήστε τους στη
συγκέντρωση και τη διήγηση των όσων λέχθηκαν, ώστε, αφού τα μελετήσουν
κατά τη διαδρομή όλου του δρόμου και μεταφέρουν υπολείμματα αυτής της
τράπεζας και σ’ εκείνους που έμειναν στο σπίτι και απουσίασαν από εδώ,
να κάμετε λαμπρή και εκεί την πνευματική απόλαυση. Διότι έτσι και θα
αισθανθούμε περισσότερο την εορτή αυτή, και την αγία μάρτυρα θ’
αποσπάσουμε σε περισσότερη εύνοια, τιμώντας την με την αληθινή τιμή.
Διότι από το να έλθετε εδώ και να θορυβήσετε, πολύ πιο μεγαλύτερη
ευχαρίστηση θα προσφέρετε σ’ αυτήν με το να φύγετε από εδώ αφού
γεμίσετε και αποκομίσετε κάποια πνευματική ωφέλεια.
Μακάρι λοιπόν με τις ευχές της αγίας
αυτής και εκείνων που επέτυχαν τα ίδια κατορθώματα μ’ αυτήν, και αυτά
και τα άλλα που λέχθηκαν να τα θυμάστε με ακρίβεια και να τα φανερώσετε
όλα με τα έργα, και να ζείτε ευαρεστώντας σε όλα το Θεό, στον οποίον
ανήκει η δόξα και η δύναμη στους αιώνες των αιώνων. Αμήν.
(Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Ε.Π.Ε τ.37, σ. 83
- See more at:
http://www.pemptousia.gr/2013/10/%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%BF%CF%82-%CE%B5%CE%B3%CE%BA%CF%89%CE%BC%CE%B9%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1%CE%B3-%CE%BC%CE%AC%CF%81%CF%84%CF%85%CF%81%CE%B1-%CF%80-2/#sthash.1R5nyK7R.dpuf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου