Αχειροποίητος
θεωρείται και η εικόνα της Παναγίας Φανερωμένης της μητρόπολης Κυζίκου
στη Μικρά Ασία (12ος αι.). Κατά την παράδοση, η εικόνα προέρχεται από τη
μονή του Μεγάλου Αγρού, ο οποίος καταστράφηκε την πρώτη δεκαετία του
14ου αι.. Αφού χάθηκε, φανερώθηκε ξανά, μετά από υπόδειξη της ίδιας της
Θεοτόκου και τοποθετήθηκε στη μονή της Θεοτόκου Φανερωμένης και
Αχειροποιήτου της μητρόπολης Κυζίκου. Πλήθος πιστών προσέρχονταν στη
μονή για να προσκυνήσει την εικόνα, μέχρι την πρώτη δεκαετία του 20ου
αι., οπότε και μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Η Θεοτόκος
παριστάνεται στον τύπο της Οδηγήτριας. Σήμερα βρίσκεται στον πατριαρχικό
ναό στο Φανάρι και κοσμεί το προσκυνητάρι του αριστερού κλίτους.
Η
Παναγία Φανερωμένη αποτέλεσε αντικείμενο ιδιαίτερης λατρείας στα χρόνια
των Παλαιολόγων (1261‐1453). Αρκετά καθολικά μονών αφιερώθηκαν στην
ʹʹΑχειροποίητοʹʹ ή ʹʹΦανερωμένηʹʹ. Ο ναός της Αχειροποιήτου στη Θεσσαλονίκη
(περίπου 1270‐1274)456, η μονή του Μεγάλου Αγρού στη Βιθυνία (περίπου
1278), η μονή της Φανερωμένης στα Φραγκουλιάνικα της Μέσα
Μάνης (1322‐1323), η μονή της Φανερωμένης στην Κωνσταντινούπολη (πριν το
1341), η μονή της Φανερωμένης στη Λευκωσία (δεύτερο μισό του 14ου αι.),
η μονή της Φανερωμένης στην Καστοριά (τέλη 14ου αρχές 15ου αι.
χρονολόγηση των τοιχογραφιών). Μάλιστα ο εικονογραφικός τύπος της
Παναγίας Φανερωμένης απαντά σε μεγάλο αριθμό φορητών εικόνων της
Παλαιολόγειας εποχής.Χαρακτηριστικά
η εικόνα της Παναγίας Φανερωμένης στον ομώνυμο ναό στη Βέροια (τέλη
13ου αι.) λατρεύεται ως αχειροποίητη και αποδίδεται σε εργαστήρι της
Πρωτεύουσας.
http://proskynitis.blogspot.gr/2012/10/blog-post_2686.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου