Περί θυμοῦ καί ἀοργησίας Δ' - Ἁγίου Παϊσίου,
20-3-2021, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου
Ακούστε όλη την ομιλία εδώ:
Γέροντα, όταν δεχόμαστε απρόκλητες επιθέσεις από ψυχικά διαταραγμένα άτομα, τότε πώς αντιδρούμε;
Ερώτηση: Γέροντα, όταν δεχόμαστε απρόκλητες επιθέσεις από ψυχικά διαταραγμένα άτομα, τότε πώς αντιδρούμε;
Απάντηση: Εκεί ένας λόγος παραπάνω να μην θυμώσουμε, γιατί γνωρίζουμε ότι ο άνθρωπος αυτός πάσχει, όχι μόνο πνευματικά, αλλά και βιολογικά. Ενδεχομένως πάσχει και ο εγκέφαλός του, το νευρικό του σύστημα, οπότε πάλι να σταθούμε με πραότητα, με καλοσύνη, με ανοχή, με υπομονή, με σιωπή, να προσευχηθούμε για αυτόν και αν τίποτα από αυτά δεν τελεσφορήσει, τουλάχιστον να τον αποφύγουμε, να δώσουμε τόπο στην οργή, όπως λέει και ο Άγιος Παΐσιος, να σιωπήσουμε και να φύγουμε.
Απομαγνητοφώνηση μονόλεπτου αποσπάσματος ομιλίας: 1.15΄ – 1.16΄
Γέροντα, η υπομονή είναι μεγαλύτερη αρετή από την αοργησία;
Ερώτηση: Γέροντα, η υπομονή είναι μεγαλύτερη αρετή από την αοργησία;
Απάντηση: Προφανώς. Ο Κύριος μας είπε ότι «Ἐν τῇ ὑπομονῇ ὑμῶν κτήσασθε τάς ψυχάς ὑμῶν» (Λουκ. 21, 19). Αν δεν έχεις υπομονή, δεν μπορείς να έχεις αοργησία, να κάνεις υπομονή δηλαδή στην κακή συμπεριφορά του άλλου και να μην ανταποδώσεις. Αν δεν έχεις υπομονή, θα πέσεις στην οργή.
Είναι πιο περιεκτική, θα λέγαμε, αρετή. Έχουμε αρετές που είναι περιεκτικές, δηλαδή μέσα σε αυτές έχουμε πολλές άλλες αρετές. Για παράδειγμα, η αγάπη. Μέσα στην αγάπη έχεις και την ταπείνωση, έχεις και την υπομονή, έχεις και την συγχωρητικότητα, έχεις και την πραότητα, τα έχεις όλα, είναι περιεκτικότατη αρετή.
Το ίδιο και η ταπείνωση. Αν είσαι ταπεινός, θα έχεις και αγάπη. Γιατί; Θα τον βάλεις τον άλλο πρώτο, θα του δείξεις αγάπη, αφού είσαι ταπεινός, δεν θα πας εσύ μπροστά του. Έχει η ταπείνωση μέσα και την αοργησία, έχει και την πραότητα. Και αυτή είναι περιεκτικότατη αρετή.
Ενώ η σιωπή είναι μια πιο μερική αρετή, αν και βοηθάει σε όλες τις αρετές.
Προτιμάμε τις περιεκτικές αρετές και μέσα σε αυτές βρίσκουμε και όλες τις υπόλοιπες.
Απομαγνητοφώνηση μονόλεπτου αποσπάσματος ομιλίας: 1.23΄ – 1.24΄
Πάτερ, αν κάποιος μας σκανδαλίζει, μας εκνευρίζει, εμείς πρέπει να τον απομακρύνουμε;
Ερώτηση: Πάτερ, αν κάποιος μας σκανδαλίζει, μας εκνευρίζει, εμείς πρέπει να τον απομακρύνουμε, ή μήπως να σκεφτόμαστε πως βρίσκεται εκεί αυτός ο άνθρωπος για να μας μάθει υπομονή και ταπείνωση και πώς ξέρουμε ποιον από τους δύο δρόμους να διαλέξουμε;
Απάντηση: Γι’ αυτό χρειάζεται ο πνευματικός οδηγός. Γενικά ο Κύριος μας είπε ότι πρέπει να τον κόβουμε αυτόν που μας σκανδαλίζει. Τώρα ο αδελφός που ρωτάει, δεν ξέρουμε ακριβώς τι εννοεί. Αλλά ο Κύριος ξέρουμε τι εννοεί. Όταν λέει «σκανδαλίζω» η Αγία Γραφή, ο Κύριος, σημαίνει εμποδίζω στη σωτηρία, βάζω εμπόδιο στον δρόμο του ανθρώπου προς τον Θεό. Ένας τέτοιος άνθρωπος πρέπει να κόβεται από τις συναναστροφές μας, όσο και αν ακούγεται αυτό σκληρό. Δεν είναι σκληρό, γιατί αν πεις ότι είναι σκληρό, κατηγορείς τον Κύριο, ο Κύριος μας το είπε αυτό.
Ο Κύριος είναι ο κατεξοχήν φιλάνθρωπος και φιλεύσπλαχνος. Και επειδή ακριβώς είναι φιλάνθρωπος, γι’ αυτό νοιάζεται για την σωτηρία όλων, και αυτού που σκανδαλίζει και αυτού που σκανδαλίζεται. Όταν λοιπόν εσύ απομακρυνθείς από αυτόν που σκανδαλίζει, σώζεσαι. Όπως λέει ο Κύριος, είναι καλύτερα να πας μόνος σου στον Παράδεισο, παρά μαζί με αυτόν στην κόλαση. Αλλά δίνεις και μια αφορμή σε αυτόν που σε σκανδαλίζει να προβληματιστεί και να πει:: «Για στάσου, τόσο βαρύ είναι αυτό που κάνω, ώστε να χάσω και τον καλύτερό μου φίλο;» και να επανεξετάσει την συμπεριφορά του, την ζωή του και να σωθεί και αυτός, αν έχει καλή διάθεση. Αλλιώς, τουλάχιστον να σωθεί ο ένας από τους δύο, να μην πάνε και οι δύο στην κόλαση.
Απομαγνητοφώνηση 2λεπτου αποσπάσματος ομιλίας: 1.24΄ – 1.26΄
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου