τα’
Κάποιον μοναχό πού ἤθελε νά τηρῆ ἀλουσία ὁ Γέροντας τοῦ εἶπε: «Οἱ πατέρες πού τηροῦσαν ἀλουσία ἦταν μόνοι τους στήν ἔρημο, νήστευαν καί δέν μύριζαν. Ἐσύ δέν εἶσαι μόνος σου καί τρῶς. Τί χρωστᾶν οἱ ἄνθρωποι νά μυρίζουν τίς ξυνίλες σου;».
τβ’
Ἔλεγε γιά τίς συνοδεῖες πού ἐπάνδρωσαν τά Ἰδιόρρυθμα: «Μέ τήν καλογερική θά βοηθήσουμε τούς πατέρες τῶν Ἰδιορρύθμων νά ἀκολουθήσουν τήν σωστή μοναχική ζωή καί ὄχι μέ τά ἀνακαινιστικά ἔργα καί τίς δραστηριότητες».
τγ’
Σέ κάποιον δόκιμο πού δέν πρόσεχε τούς λογισμούς του καί ἔκανε συγκαταθέσεις σέ σαρκικούς λογισμούς, τοῦ εἶπε ὅτι δέν κάνει γιά μοναχός καί τόν ἔστειλε στόν κόσμο νά νυμφευθῆ.
τδ’
«Στό Σταυρονικητιανό Κελλί τῆς Ἁγίας Τριάδος ὑπῆρχε ἕνας ἐνάρετος καί ἅγιος Πνευματικός. Κάποτε τόν κάλεσαν δύο πατέρες νά πάη σέ κάποιο Κελλί στίς Καρυές, νά ἐξομολογήση κάποιον μοναχό πού ἦταν στά τελευταῖα του. Ὁ Πνευματικός τούς εἶπε νά προχωρήσουν καί αὐτός θά ξεκινήσει. Ὅταν οἱ δυό πατέρες ἔφτασαν στό Κελλί τοῦ μελλοθάνατου μοναχοῦ, βρῆκαν ἐκεῖ τόν Πνευματικό καί ἐξέστησαν»[1].
τε’
«Ὁ Γέροντας πρέπει νά ἔχη τήν πνευματική πεῖρα. Ὅταν ὅμως κανείς δέν ἔχη αὐτήν τήν πεῖρα, τότε κάνει πειράματα μέ τόν ἑαυτό του, καί ἄν ἔχη ὑποτακτικούς καί μέ ἄλλους. Οἱ Ἅγιοι Πατέρες δοκίμασαν οἱ ἴδιοι στόν ἑαυτό τους τά διάφορα «φάρμακα» καί ἀπό τήν πεῖρα τους μᾶς ἔχουν ἕτοιμο ὁλόκληρο πνευματικό φαρμακεῖο».
τς’
«Ἡ κρυφή ὑπερηφάνεια δύσκολα καταλαβαίνεται. Βλέπει ὅμως κανείς ὅτι μέσα του δέν ἔχει ἐσωτερική ἀνάπαυση. Ὅταν κανείς εἶναι ἄρρωστος στό μυαλό καί ὑπερηφανεύεται, ὁ Θεός τοῦ δίνει παρηγοριά καί χαρά, σάν κάποιο παιδί, ἄρρωστο διανοητικά, πού πίστευε ὅτι εἶναι στρατηγός καί χαιρόταν. Ὅποιος ὅμως ἔχει κρυφή ὑπερηφάνεια δέν αἰσθάνεται ἐσωτερική ἀνάπαυση καί παρηγοριά. Μπορεῖ νά ἀναπαύη κανείς ψεύτικα τόν λογισμό του, ἀλλά τήν συνείδησή του δέν μπορεῖ νά τήν ἀναπαύση, ἄν βέβαια δέν ἔχη πορωθῆ». Πρέπει μετά τήν πνευματική διάγνωση, νά μή δέχεται τούς ἐπαίνους καί νά ἀποβάλλη κάθε ἰδέα πού ἔχει γιά τόν ἑαυτό του. Ἄν δεχθῆς ἕναν ἔπαινο γιά μία ἀρετή πού ἔχεις, εἶναι μισή ἁμαρτία, γιατί ὁ ἄνθρωπος δέν ἔχει τίποτα καλό δικό του, ὅλα εἶναι τοῦ Θεοῦ Ἄν δέν τήν ἔχης κιόλας, εἶναι μιάμιση ἁμαρτία
1. Πρόκειται γιά τόν ἐνάρετο Ρῶσσο Πνευματικό Ἀρσένιο. Ἡ προφορική παράδοση πού μετέφερε ὁ Γέροντας ἐπιβεβαιώθηκε ἀπό τήν δημοσίευση τοῦ βίου του. Βλ. Ἱερομ. Ἀντωνίου, Βίοι Ἀθωνιτῶν τοῦ ιθ΄ αἰῶνος, ἔκδ. Ἱ. Μ. Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου, Ὁρμύλια 1995, τόμ. Α΄, σελ. 39 κ.ἑ.
https://enromiosini.gr/oi-ekdoseis-mas/askhtikh/riseis-kai-diigiseis-agioy-26/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου