Δείτε σχετικά και:
-Iκανοποίηση θείας δικαιοσύνης;( Γ ) -Προσέγγιση στομυστήριο του Σταυρού (Α΄)
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
Ἱκανοποίηση θείας δικαιοσύνης; Ε΄
Η
άναφορά μας στό μυστήριο του Σταυρού και τή θεωρία του Άνσέλμου περί
ικανοποιήσεως τής θείας δικαιοσύνης έχει φθάσει τώρα στό πλέον σημαντικό της
σημείο. Έρευνα τήν έπίδρασή της στόν Ορθόδοξο χώρο. Στό προηγούμενο άρθρο μας
έξετάσαμε ήδη τό πρώτο άπό τά τρία καίρια ζητήματα πού έπισημάναμε ότι χρήζουν
έρεύνης, αύτό τής χρονικής περιόδου τής έπιδράσεως. Καί δείξαμε ότι ή έπίδρασή
τής θεωρίας δέν έκδηλώθηκε πρόσφατα, όπως άνακριβώς διεδίδετο, άλλά έχει
ιστορία τεσσάρων, πέντε ή καί περισσότερων αιώνων.
Στό
παρόν άρθρο θά πραγματευθοϋμε τό έπόμενο ζήτημα. Θά δούμε σέ ποιό βαθμό έφθασε
αύτή ή έπίδρασή καί ποιά ύπήρξε ή μορφή της.
Τό
βασικότερο πράγμα πού παρατηρούμε έρευνώντας τό σημαντικό αύτό θέμα εΐναι ότι
στό σύνολο τών Ορθοδόξων συγγραφέων ή έπίδρασή περιορίζεται σέ άπλή χρήση του
όρου «ίκανοποίησις τής θείας δικαιοσύνης». Πλήρη άνάπτυξη τής θεωρίας δέν θά
συναντήσουμε σέ κανένα συγγραφέα. Ακόμη καί οι έλάχιστοι πού κάνουν
έκτενέστερη άναφορά στις έννοιες τής θεωρίας, μόνο έπιμέρους στοιχεία της
χρησιμοποιούν καί μάλιστα μαζί μέ άλλα πού έξαίρουν μέ δύναμη καί ένάργεια τήν
άπειρη ά- γάπη του Θεού γιά τόν άνθρωπο, πράγμα πού δέν τονίζεται ή
τουλάχιστον δέν τονίζεται έπαρκώς άπό τόν 'Άνσελμο.
Αύτά
όσον άφορά τόν βαθμό τής έπιδράσεως. Ώς πρός τή μορφή τώρα, παρατηρούμε τά
έξης βασικά στοιχεία.
1.
Πρώτο στοιχείο εΐναι τό ότι άπουσιάζει άπό τό σύνολο τών Ορθοδόξων συγγραφέων
οποιαδήποτε έννοια θείας δικαιοσύνης πού άπαιτεΐ ικανοποίηση ή έκδίκηση, όπως
συνήθως παρουσιάζεται τό θέμα σέ επικριτικά κείμενα. Άντ' αύτής ύπογραμμίζεται
άφενός μέν μιά άφηρημένη έννοια του ότι εΐναι άναγκαΐο νά ικανοποιείται τό
δίκαιο, άφετέρου δέ ή ένδιάθετη άνάγκη του άνθρώ- που νά κάνει κάτι γιά νά
ικανοποιήσει τή θεία δικαιοσύνη καί νά έξιλεωθεΐ. Οπως χαρακτηριστικά τό
διατυπώνει ό άγιος Νεκτάριος:
«Ή
ίκανοποίησις τής θείας δικαιοσύνης, τής προσβληθείσης δια τής δημιουργίας τής
άμαρτίας ύπό του άμαρτή- σαντος, εΐναι καί άπαίτησις του δικαίου πρός θεραπείαν
καί ένδόμυχος διάθε- σις του άμαρτήσαντος πρός έξιλέωσιν του Θεού.
Ή
άπαίτηοις του δικαίου καί ή διάθεσις της καρδίας πηγάζουσιν έκ της αύτής πηγής,
έκ τής άϊδιότητος του θείου νόμου- τό δίκαιον άπαιτεΐ τήν ΐκανοποίη- οιν δια
τήν άϊδιότητα του θείου νόμου, όν έπεβουλεύθη ή άμαρτία- έπίοης καί ή καρδία
ζητεί έξ ένδιαθέτου όρμής να ΐκανοποιήοη τήν θείαν δικαιοούνην, διότι
ένδομύχως έπιποθεΐ καί επιζητεί τήν έπικράτηοιν του θείου νόμου καί σπεύδει να
ένεργήση ύπέρ τής άϊδιότητος αύτού- ό ένδόμυχος ούτος πόθος προέρχεται έκ τής
συνταυτίσεως τού θελήματος τού έσω άνθρώπου μετά τού νόμου τού Θεού»[1].
Δεύτερο
στοιχείο, σχετικό άλλωστε μέ τό πρώτο, άποτελεΐ τό γεγονός ότι οι
χαρακτηριστικότερες άναφορές στόν όρο «ΐκανοποίησις» εΐναι συνδυασμένες μέ τό
Μυστήριο τής μετανοίας καί Έξομολογήσεως- γι' αύτό καί τις συναντούμε κυρίως
σέ Έξομολογητάρια ή σέ ομιλίες προτρεπτικές σέ μετάνοια καί έξομολόγηση.
Αποσκοπούν δέ αύτές στό νά πείσουν τούς μετανοούντες πιστούς νά δέχονται
πρόθυμα τά έπιτίμια πού τούς έπιβάλλουν οι Πνευματικοί, διότι, όπως τονίζουν,
έτσι θά ικανοποιήσουν τή θεία δικαιοσύνη, τήν όποία προσέβαλαν μέ τις άμαρτίες
τους. 'Εδώ ό όρος «ΐκανοποίησις» έκλαμβάνεται μέ έννοια τελείως διαφορετική άπό
τήν άνσέλμεια καί χρησιμοποιείται ώς άπό- δειξη γνησιότητος τής μετανοίας, μέ
τήν όποία ικανοποιείται ή δικαιοσύνη καί λυτρώνει ό Θεός τόν άνθρωπο.
Τρίτο
τέλος στοιχείο σχετικά μέ τή μορφή τής θεωρίας στόν 'Ορθόδοξο χώρο εΐναι αύτό
γιά τό όποιο κάναμε ήδη στήν άρχή έπιγραμματική άναφορά- ό παράλληλος δηλαδή
τονισμός, καί μά- λίστα μέ πολύ δυνατές έκφράσεις, τής άπειρης άγάπης τού θεού
γιά τόν άνθρωπο.
Καί
σ' αύτήν άκόμη τήν Κατήχησιν τού Αρχιεπισκόπου Μόσχας Πλάτωνος, στήν όποία
συναντούμε πολλά στοιχεία τής άνσέλμειας θεωρίας, αύτά πάντοτε άναφέρονται μέ
παράλληλο έπίμονο τονισμό τής άπειρης άγάπης τού θεού, όπως φαίνεται καί στό
παρακάτω ενδεικτικό κείμενο: «Εις τούτο τό μέγα τής άπολυτρώσεως έργον
φανερούνται αΐ έξης άπειροι τού θεού ιδιότητες, ήγουν ή εύσπλαγχνία, ή
δικαιοσύνη καί ή σοφία του.
Ή
εύσπλαγχνία τού θεού έστά- θη τόσον μεγάλη, ώστε παρέδωκεν εις θάνατον τόν
μονογενή καί όμοούσιον αύτού Υΐόν δι' ήμας τούς έχθρούς του. Ή Δικαιοσύνη του
έμεινε τόσον άλώβητος, ώστε δέν έσυγχωρήθη τό ήμέτερον πταίσμα πάρεξ δια τής
τελειοτάτης ικανοποιήσεως. Ή Σοφία του έφάνη κατά τούτο, ότι εύρηκεν ένα τόσον
ύπερθαύμαστον μέσον δια νά έκχύση (νά ειπώ ούτως) εις ήμας τόν ποταμόν όλον τής
άγαθότητος του, χωρίς νά βλάψη τήν δι- καιοσύνην του»[2].
θά
άρκεστούμε σ' αύτά, μολονότι κάποιος θά μπορούσε νά έπισημάνει καί άλλα
στοιχεία. 'Ωστόσο θεωρούμε ότι αύτά πού άναφέραμε εΐναι τά βασικότερα,
τουλάχιστον κατά τή δική μας εκτίμηση.
Στά
έπόμενα άρθρα θά έπιχειρήσουμε νά έρμηνεύσουμε τό γεγονός τού έπηρεασμού τής
άνσέλμειας θεωρίας στόν Ορθόδοξο χώρο. Τού έπηρεασμού μέ τή μορφή πού μόλις
περιγράψαμε.
Περιοδικό
“Ο ΣΩΤΗΡ"
http://aktines.blogspot.gr/2013/12/blog-post_4920.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου