Περίφημη
αχειροποίητος εικόνα της Παναγίας των νεώτερων χρόνων είναι και η
Ιεροσολυμίτισσα (1870). Η παράδοση που συνοδεύει την εικόνα έγινε
ευρέως γνωστή από διηγήσεις γερόντων όπως εκείνη του γέροντα Παΐσιου
του αγιορείτη. Η δημιουργία της εικόνας συνδέεται με τη μοναχή
αγιογράφο Τατιανή, η οποία μόνασε στη ρώσικη Ιερά μονή της Μυροφόρου
Αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής στην Ιερουσαλήμ. Σύμφωνα με την παράδοση, η
Τατιανή βλέπει σε όραμα ότι την επισκέπτεται στο κελί της μία άγνωστη
μοναχή, η οποία της ζητά να την ζωγραφίσει. Η Τατιανή απαντά ότι δεν
είναι ζωγράφος αλλά αγιογράφος. Τότε η άγνωστη μοναχή της λέει να την
αγιογραφήσει. Η Τατιανή απορεί με το θάρρος της ξένης και της
αποκρίνεται ότι δεν έχει ξύλο (σανίδι) για να την αγιογραφήσει. Έπειτα η
άγνωστη μοναχή της δίνει ένα σανίδι και της λέει να την ζωγραφίσει. Ενώ
τελικά αρχίζει η Τατιανή να την αγιογραφεί βλέπειτα άμφια της μοναχής
να γίνονται χρυσά, το πρόσωπό της να λάμπει και ναλέει: ʹʹΩ μακαρία Τατιανή, μετά τον Απόστολο και Ευαγγελιστή Λουκά, θα μεαγιογραφήσεις πάλι εσύʹʹ. Τότε η Τατιανή καταλαβαίνει ότι αγιογραφεί την Παναγία. Ταράζεται και σπεύδει στην Ηγουμένη για να της διηγηθεί το όραμα.Η Ηγουμένη δυσπιστεί και της λέει να πάει να κοιμηθεί και την επόμενη μέρα να αγιογραφήσει μία εικόνα της Παναγίας. Καθώς όμως επιστρέφει στο κελί τηςβλέπει
να βγαίνει φως και αισθάνεται ευωδία. Τότε ειδοποιεί την Ηγουμένη
καιμαζί αντικρίζουν το θαύμα. Η εικόνα του οράματος της Τατιανής
βρίσκεται εκεί στο κελί αχειροποιήτως.Έπειτα παρουσιάζεται πάλι η
Παναγία στην Τατιανή και της λέει να τηνμεταφέρουν στο σπίτι της, στη
Γεσθημανή. Έτσι και έγινε. Η εικόνα παριστάνειτην Θεοτόκο να κρατάει το
Βρέφος στο αριστερό της χέρι. Η αχειροποίητοςεικόνα της Ιεροσολυμίτισσας
εξακολουθεί να βρίσκεται στο Ιερό προσκύνηματου θεομητορικού μνήματος
στη Γεσθημανή (περίπου379‐386)513.Όσον αφορά στην παράδοση που συνοδεύει
την Παναγία Ιεροσολυμίτισσαπρέπει να παρατηρήσουμε ότι είναι πολύ
νεότερη και δεν καταγράφεται ούτε στα
Οδοιπορικά προσκυνητών στους Αγίους Τόπους ούτε όμως και στη
σχετική βιβλιογραφία. Εδώ θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί ότι εσκεμμένα
συνδέθηκε η εν λόγω εικόνα με αχειροποίητη παράδοση. Δεν μπορούμε όμως
να αποκλείσουμε την περίπτωση να υπάρχουν ψήγματα
ιστορικής πραγματικότητας, τα οποία με το πέρασμα των χρόνων χάθηκαν ή
ακόμα και παραμερίστηκαν προκειμένου να τονιστεί η αχειροποίητος
προέλευση της εικόνας.
http://proskynitis.blogspot.gr/2012/10/blog-post_2686.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου