7.
ΠΩΣ ΑΠΟΚΤΑΤΑΙ Η ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΚΑΙ
ΤΑΠΕΙΝΟΦΡΟΣΥΝΗ
Μετά
ἀπό ὅσα εἴπαμε γιά τήν
ἀξία τῆς ταπείνωσης-ταπεινοφρο σύνης,
ἔρχεται φυσικά τό ἐρώτημα:
Πῶς ἀποκτᾶται ἡ μεγάλη
αὐτή ἀρετή; Μέ ποιό τρόπο
θά τήν κάνουμε κτῆμα μας;
Τήν
ἀπάντηση θά τή βροῦμε
σίγουρα στήν ἐμπειρική
σοφία τῶν Πατέρων τῆς
ὀρθόδοξης μας Ἐκκλησίας.
Τά μεγάλα πράγματα
σίγουρα χρειάζονται κόπο
καί μεγάλη προσπάθεια, γιά
νά ἀποκτηθοῦν. Αὐτό βέβαια
ἰσχύει καί γιά τήν ἀρετή
τῆς ταπεινοφροσύνης.
Στήν
ἐποχή μας εἶναι σπάνιο
πράγμα ἡ ταπείνωση. Μπορεῖ
σ’ ἕνα ἄνθρωπο νά βρεῖς
ἐργασία μερικῶν ἀρετῶν,
ἀλλά ταπείνωσης μόλις
κάποια μυρωδιά θά
διακρίνεις.
Μιά
πρώτη ἀπάντηση γιά τό πῶς
ἀποκτᾶται ἡ ταπείνωση
μᾶς δίνει ὁ Ἅγιος Ἰσαάκ
ὁ Σύρος: « Πρός τοῦτο τον ἐρωτῶντα
θέλει ἀποκριθεῖ αὐτή ἡ
ταπεινοφροσύνη οὕτως·
εἶναι ἀρκετόν εἰς τόν μαθητήν
νά γίνη κατά τήν μάθησιν
ὅμοιος μέ τό διδάσκαλό
του, καί εἰς τόν δοῦλον νά γίνη
ὅμοιος μέ τόν Κύριόν του.
Βλέπε ἐκεῖνον ὅστις ὥρισεν
αὐτήν, καί δωρεῖται αὐτό
τό χάρισμα, διά τίνος τρόπου
ἀπέκτησεν αὐτήν· γίνου
λοιπόν καί σύ ὅμοιος μέ αὐτόν,
καί θέλεις εὕρει αὐτήν...διά
τῆς τελειότητος πασῶν
τῶν ἀρετῶν δυνατόν νά
ἀποκτήση τις τήν ταπείνωσιν»
(Λόγ. Κ΄). Δηλαδή νά μιμηθεῖ
κάποιος τήν ζωήν τοῦ Κυρίου
πού εἶναι ὁ δάσκαλος τῆς
ταπείνωσης, μελετώντας
συχνά τή ζωή Του μέσα ἀπό τά
Εὐαγγέλια, καί νά
προσπαθεῖ νά μιμεῖται τή
συμπεριφορά Του.
Ὁ
Μέγας Ἀθανάσιος, στό βίο
τῆς Συγκλητικῆς, γράφει:«Εἶναι
δύσκολο νά ἀποκτηθεῖ ἡ
ταπεινοφροσύνη, χρειάζεται
μεγάλο ἀγώνα. Ἄν δέν
ἀπομακρυνθεῖ κάποιος
ἀπό κάθε εἴδους δόξαν, δέ
θά δυνηθεῖ νά ἀποκτήσει
τήν ταπεινοφροσύνη, τό
μεγάλο αὐτό θησαυρό».
Ὁ
Ἀββᾶς Σισώης, λέγει:« Ὁ
δρόμος πού ὁδηγεῖ στήν
ταπεινοφροσύνη εἶναι
ἡ ἐγκράτεια, ἡ συνεχής
καί ἀδιάλειπτη πρός τό Θεό
προσευχή καί τό νά ἀγωνιζόμαστε
νά εἴμαστε κατώτεροι ἀπό
κάθε ἄνθρωπο».
Καί
ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ
Χρυσόστομος:« Γιά νά γίνει
κάποιος ἀληθινά ταπεινός,
πρέπει νά θεωρεῖ τόν ἑαυτό
του φτωχό καί τελευταῖο ἀπ’
ὅλους. Νά ἀγωνίζεται νά
μή θυμώνει, νά μήν ἀγανακτεῖ,
νά μή φωνάζει καί νά νοιώθει
πικρία, θυμό καί ὀργή
ἐναντίον κανενός, νά μήν
εἶναι ἀλαζόνας, φαντασμένος
καί ὑπερήφανος. Νά μιμηθεῖ
τόν Κύριο στήν ἁπλότητα
καί τήν ταπεινοφροσύνη».
Ἀπ’
ὅ,τι ἔχω διαπιστώσει,
διαβάζοντας γιά τήν
ταπείνωση, ἡ ἀρχή τῆς
κατάκτησης τῆς ἀρετῆς
ἀρχίζει ἀπό τή συνεχή
ἕρευνα καί τήν παραγματική
γνώση τοῦ ἑαυτοῦ μας. Μέ τήν
αὐτογνωσία θά διαπιστώσουμε
τήν μηδαμηνότητά μας
καί τήν ἀδυναμία μας. Θά
γνωρίσουμε τίς ἀτέλειες
καί τίς ἁμαρτίες μας. Καί τό
ἑπόμενο βῆμα πού πρέπει
νά κάνουμε εἶναι νά συγκρίνουμε
τίς δικές μας παραβάσεις
τοῦ νόμου τοῦ Θεοῦ καί τήν ἐνοχή
μας ἐνώπιόν Του, μέ τίς
εὐεργεσίες πού μᾶς παρέχει
καθημερινά. Καί τότε θά
δοῦμε τήν ἀχρειότητά
μας, τήν ἀχαριστία μας καί
τήν ἐνοχή μας καί, ἄν ἔχουμε
μέσα μας κάποια λογική
καί γνώση, θά ἀρχίσει μέσα
μας νά ριζοβολᾶ ἡ ἁγία
ταπείνωση.
Ζωντανό
παράδειγμα ὁ Ἀπόστολος
Παῦλος. Ἐνθυμούμενος τήν
προηγούμενη του διαγωγή
ἀπέναντι τοῦ Ἰησοῦ καί
τῶν μαθητῶν του, ἀντιλαμβάνεται
τήν ἀδικία πού διέπραττε
καί ταπεινώνεται καί
ὁμολογεῖ ὅτι ἐδίωξε
τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ
καί ὀνομάζει τόν ἑαυτό
του«ἔκτρωμα» καί «ἐλαχιστότερο
τῶν Ἀποστόλων», τή στιγμή
πού ἔκανε τεράστιον
ἔργο καί πολλούς κόπους ἔπαθε
καί στερήσεις ὑπέμεινε
γιά τό Χριστό, ταπεινούμενος
ἔγινε ὑπηρέτης πάντων.
Καί
τό νά θυμᾶται ὁ ἄνθρωπος
ὅτι τόν περιμένει θάνατος
καί σίγουρα θά φύγει ἀπό τή
ζωή αὐτή, βοηθᾶ στήν
ταπείνωσή του. Ἀλλά καί ἡ
νοσταλγία τοῦ Παραδείσου
βοηθᾶ στό νά θυσιάσει ὁ
ἄνθρωπος τόν ἐγωϊσμό του
καί νά γίνει ταπεινός. Καί
τό σκότος τῆς κόλασης
ἐνθυμούμενος ὁ ἄνθρωπος
συνέρχεται. Ὅλα αὐτά
ταπεινώνουν τό φρόνημα
καί συντρίβουν τήν ψυχή, μέ
ἀποτέλεσμα νά δέχεται
τά σπέρματα τῆς ταπείνωσης
καί ταπεινοφροσύνης.
8.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΣ
Παραδείγματα
ταπείνωσης βρίσκουμε
πολλά στήν Ἁγία Γραφή καί
στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας
μας. Θά προβάλουμε μερικά,
τά πιό γνωστά ὑπενθυμίζοντάς
τα στόν ἀναγνώστη μας.
α)
Τό μεγαλύτερο καί θαυμαστώτερο
παράδειγμα ταπείνωσης
κάτω ἀπό τόν οὐρανό εἶναι
ἡ ταπείνωση τοῦ Θεοῦ Λόγου,
γιά τήν ἀναγέννηση καί
ἐπαναφορά τοῦ ἀνθρωπίνου
γένους στόν Παράδεισο, τόν
ὁποῖον εἶχε χάσει μέ τήν
παρακοή του. Αὐτήν τήν
ταπείνωση δέν μπορεῖ νά
χωρέσει ὁ ἀνθρώπινος
νοῦς, οὔτε καί τῶν Ἀγγέλων
ἀκόμα. Ἕνας Θεός ταπεινώνεται,
σμικρύνει τή δόξα Του,
περιστέλλει τή λαμπρότητά
Του, ἐνδύεται σάν ἄλλο
ἔνδυμα, τό εὐτελές καί
ταπεινό ἀνθρώπινο σῶμα
καί γίνεται ὅμοιος μέ τούς
ἁμαρτωλούς, χωρίς ὅμως
ὁ Ἴδιος νά νά μετέχει καμιᾶς
ἁμαρτίας. Ὅλη Του ἡ ζωή,
ἀπό τή γέννηση μέχρι καί τό
διά σταυροῦ θάνατό Του,
εἶναι μιά ταπείνωση.
Ταπείνωση πού ὁδήγησε
στή δόξα τῆς Ἀνάστασής Του.
Ἀφήνουμε
κατά μέρος τό εὐτελές
σπήλαιο πού γεννήθηκε,
τήν περιφρόνηση πού ἔδειχναν
οἱ ἄρχοντες τῶν Ἰουδαίων
στό πρόσωπό Του καί στεκόμαστε
σ’ ἕνα γεγονός πού μᾶς διέσωσε
ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης,
πού μᾶς διδάσκει πῶς πρέπει
νά ἐφαρμόσουμε κι ἐμεῖς
τήν ἀρετή τῆς ταπεινοφροσύνης.
Ἐνῶ
ἔτρωγαν τό τελευταῖο
δεῖπνο, πρίν ἀπό τό ἑβραϊκό
πάσχα, « ... σηκώνεται ἀπό
τό δεῖπνο καί βγάζει τά ἐξωτερικά
’ενδύματα, καί, ἀφοῦ πῆρε
μιά ποδιά, ζώσθηκε, ἔπειτα
ρίχνει νερό στή λεκάνη καί
ἄρχισε νά πλύνῃ τά πόδια
τῶν μαθητῶν καί νά τά σκουπίζει
μέ τήν ποδιά, μέ τήν ὁποία
ἦταν ζωσμένος.» Βέβαια
διαμαρτυρήθηκαν οἱ
μαθητές, ἀλλά Αὐτός μέ
ἐπιχειρήματα τούς ἔπεισε
καί τούς προέτρεψε μάλιστα
νά Τόν μιμηθοῦν στή ζωή τους,
λέγοντας· « παράδειγμα
(δηλαδή) σᾶς ἔδωσα, γιά
νά κάνετε καί ἐσεῖς, ὅπως
ἔκανα ἐγώ». (Ἰωάν.13 κεφ.)
Αὐτό
τό παράδειγμα τοῦ Ἰησοῦ
εἶναι γιά μᾶς ὁ ὁδηγός πού
πρέπει νά μᾶς καθοδηγεῖ
γιά τήν ἀπόκτηση τῆς
ταπεινοφροσύνης, ἄν
πραγματικά τό ἐπιθυμοῦμε.
Ἐκτός αὐτοῦ εἶναι σ’ ὅλους
γνωστά αὐτά πού ἀκουλούθησαν,
οἱ ἐμπαιγμοί, οἱ ἐμπτυσμοί,
τά ραπίσματα καί τά ἄλλα πού
συνέβησαν μέχρι καί τό σταυρό
καί τήν ταφή Του, πού μαρτυροῦν
τήν ἄκρα ταπείνωση πού
δέχθηκε γιά μᾶς.
Ἄλλο
σπουδαῖο παράδειγμα πού
λάμπει σάν ἄστρο φωτεινό
στό στερέωμα τῆς Ἐκκλησίας
μας καί δείχνει τό δρόμο σ’ ὅσους
θέλουν νά κάνουν κτῆμα τους
τήν ταπεινοφροσύνη, εἶναι
τό παράδειγμα τῆς Παναγίας
μας. Μελετώντας τή ζωή της
βλέπουμε ὅτι ἀπό τήν παιδική
ἡλικία μέχρι καί τήν κοίμησή
της, ἦταν ἕνα ζωντανό
παράδειγμα ταπεινοφροσύνης
καί ὑποταγῆς στό θεῖο
θέλημα. Ἀποκορύφωμα
τῆς ταπεινοφροσύνης τῆς
Παρθένου Μαρίας ἦταν ἡ
στιγμή πού ὁ Ἄγγελος τῆς
ἐφανέρωσε τό σχέδιο τοῦ
Θεοῦ, ὅτι θά γεννοῦσε τό
Σωτῆρα τοῦ κόσμου. Ἡ ἀπάντησή
της ἦταν:«Ἰδού ἡ δούλη Κυρίου·
γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα
σου» .(Λουκ.1.38).Ἰδού ἡ πραγματική
ταπείνωση. Ἐξαφάνισε
τό θέλημά της, ἀγνόησε τό
δικό της συμφέρον, ὑποτάχθηκε
στό θέλημα τοῦ Θεοῦ, χωρίς
νά ὑπολογίσει τήν ἀδυναμίαν
τῆς φύσεώς της καί ὅταν
ἐπισκέφθηκε τήν Ἐλισάβετ,
ὁμολόγησε τήν ταπείνωσή
της λέγοντας: «ὅτι ἐπέβλεψεν
ἐπί τήν ταπείνωσιν τῆς
δούλης αὐτοῦ (ὁ Κύριος)»
(συνέχεια τῶν ἁνωτέρω).
Ὅμως αὐτή της ἡ ταπείνωση
τήν ὕψωσε καί τήν τοποθέτησε
δίπλα στό θρόνο τοῦ Υἱοῦ της, ἀπ’
ὅπου βοηθᾶ ὅλους τούς ταπεινούς
πού ζητοῦν τή βοήθειά της.
Ἄλλο
παράδειγμα μεγάλης
ταπεινοφροσύνης εἶναι
ὁ μέγας Παῦλος, ὁ ὁποῖος
ἐκοπίασε γιά τή τή
διάδοση τοῦ Εὐαγγελίου
περισσότερο ἀπό κάθε
ἄλλο Ἀπόστολο, κι ὅπως
μαρτυρεῖ ὁ Λουκᾶς« Μετά
πάσης ταπεινοφροσύνης
καί πολλῶν δακρύων καί
πειρασμῶν...» (Πράξ. 20.19) ἐκήρυττε
τό λόγο τοῦ Κυρίου, κι ὅμως
ἔλεγε: «...ἐγώ γάρ εἰμι ὁ
ἐλάχιστος τῶν Ἀποστόλων
ὅς οὔκ εἰμι ἱκανός καλεῖσθαι
Ἀπόστολος, διότι ἐδίωξα
τήν Ἐκκλησίαν τοῦ Θεοῦ.»(Πράξ.
15. 9). Καί σέ ἄλλο χωρίο ὀνομάζει
τόν ἑαυτό του « ἔκτρωμα».
Καί τοῦτο, γιατί ἐνθυμούμενος
τά προηγούμενα ἁμαρτήματά
του λυπᾶται καί ταπεινοφρονεῖ.
Αὐτή του ἡ ταπεινοφροσύνη
ὅμως εἶναι ἐκείνη πού τόν
ἀνέβασε μέχρι «τρίτου
οὐρανοῦ.» Ἔζησε τή ζωή
του μέσα σέ δοκιμασίες
καί θλίψεις καί διωγμούς γιά
τό Χριστό καί τώρα χαίρεται
καί ἀγάλλεται στόν Παράδεισο
τοῦ Θεοῦ.
Καί
στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας
μας ἔχουμε πολλά παραδείγματα
τῆς ἁγίας ταπείνωσης, τά
ὁποῖα βρίσκουμε στούς
διάφορους βίους τῶν Ἀγίων,
μέ ἀπόκορύφωμα «τούς διά
Χριστόν σαλούς», πού δέχονταν
τίς ἀποδοκιμασίες καί
τά περίγελα τῶν ἀλλων χωρίς
καθόλου νά προσβάλλονται,
νά στενοχωροῦνται ἤ νά
μεμψιμοιροῦν καί στό τέλος
τους εἶχαν τήν καλήν μαρτυρία
ἀπό τό Θεό.
Ἕνα
γνωστό παράδειγμα εἶναι
ὁ Ἅγιος Νεκτάριος πού
κοιμήθηκε τό 1920. Ὅσοι
διάβασαν τό βίο του, θά
διαπίστωσαν τή μεγάλη
του ταπεινοφροσύνη.
Συκοφαντημένος, διωγμένος
ἀπό τό Πατριαρχεῖο
Ἱεροσολύμων πηγαίνει
στήν Ἀθήνα, ἀλλά, πρίν
φθάσει ἐκεῖ, ἔφθασεν πρίν
ἀπό αὐτόν ἡ συκοφαντία
καί ἡ διαβολή, μέ ἀποτέλεσμα
νά ὑποφέρει πολύ χωρίς
ὅμως νά διαμαρτύρεται.
Αὐτή του ἡ ταπεινοφροσύνη
καί ὑπομονή, ἔλκυσε τή
Χαρη τοῦ Θεοῦ πού τόν καταξίωσε
νά κάνει θαύματα τόσο στό
τέλος τῆς ζωῆς του ὅσο καί
μετά τό θάνατό του.
Νομίζω,
ἀγαπητέ ἀναγνώστη,
ὅτι τά λίγα αὐτά παραδείγματα
χωρίς νά χρειάζονται σχόλια
ἤ φιλολογία ὁδηγοῦν
στόν προβληματισμό. Θά
μπορούσαμε βέβαια νά
φέρουμε σωρείαν παραδειγμάτων,
ἀλλά νομίζω ὅτι τά πολλά
παραδείγματα δέ θά βοηθοῦσαν
περισσότερο ἁπλῶς θά
μακρυγορούσαμε πράγμα
πού προσπαθοῦμε νά ἀποφύγουμε.
Ἄν θέλαμε αὐτά τά παραδείγματα
μποροῦμε νά τά ἀξιοποιήσουμε
μέ τόν προβληματισμό μας: Ἄν
ἕνας Παῦλος, πού ἔφτασε
«μέχρι τρίτου οὐρανοῦ»,
θυμόταν τά ἁμαρτήματά
του καί ταπεινοφρονοῦσε
καί θεωροῦσε τόν ἑαυτό
του «ἔκτρωμα», τί θά ποῦμε
ἐμεῖς; Ἕνα ἐρώτημα στόν
ἑαυτό μας πού πρέπει νά μᾶς
συνταράσσει.
Στά
παραδείγματα πού ἀναφέραμε
βλέπουμε ὅτι αὐτοί πού
ταπείνωσαν θεληματικά
τόν ἑαυτό τους, ὑπέστησαν,
βέβαια, πολλούς κόπους,
θλίψεις καί ταπεινώσεις,
ἀλλά τό τέλος φανερώνει
τό μεγάλο τους κέρδος πού εἶναι
ἡ τιμή καί ἡ δόξα πού ἔλαβαν
ἀπό τό Θεό, μέ τά διάφορα
χαρίσματα πού τούς ἔδωκε.
Συμπεραίνουμε λοιπόν ὅτι
εἶναι πολύ ὠφέλιμη ἡ
ταπείνωση καί θά τό δοῦμε
πιό κάτω.
9.
Η ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΩΦΕΛΕΙ
Ἡ
ταπείνωση μπορεῖ νά
λογαριάζεται ἀπό τούς
ὑψηλόφρονες καί ὑλόφρονες
χαζομάρα, βλακεία,
ἐξευτελισμός, κλπ., ἀλλά
στήν πραγματικότητα
ὠφελεῖ πολύ τόν ἄνθρωπο,
τόσο στή ζωή αὐτή ὅσο καί
στήν αἰώνια. Αὐτό φάνηκε
μέ τά λίγα παραδείγματα
πού εἴδαμε πρίν, ἀλλά καί θά
φανεῖ περισσότερο στή
συνέχεια.
Ὁ
χριστιανός ἄνθρωπος μέ
τήν ἀρετή τῆς ταπεινοφροσύνης,
σιγά σιγά καθαρίζεται
ἀπό τά ψυχοφθόρα πάθη τῆς
ἁμαρτίας. Τόν ταπεινό
ἄνθρωπο ἀγαπᾶ καί ἐκτιμᾶ
τόσο ὁ κόσμος ὅσο καί ὁ Θεός
πού ἀναπαύεται στήν ψυχήν
τοῦ ταπεινοῦ. Ἡ εὐλογημένη
αὐτή ἀρετή, πού χρειάζεται
κόπο καί προσπάθεια γιά
νά ἀποκτηθεῖ, χαρίζει
στόν ἄνθρωπο τήν ἄφεση τῶν
ἁμαρτιῶν του καί ἑπομένως
τή χαρά, τήν εὶρήνη καί τήν
ἐλευθερία. Γι’ αὐτό καί ὁ
Δαυΐδ λέγει: « ὁ Κύριος ἐπέβλεψεν
ἐπί τήν προσευχήν τῶν ταπεινῶν».
Πάντοτε δίνει πολλήν προσοχή
ὁ Κύριος στίς προσευχές τῶν
ταπεινῶν ἀνθρώπων.
Ὁ
ταπεινός ἄνθρωπος μέ τήν
ταπεινή του συμπεριφορά
ἀφοπλίζει τό διάβολο
καί διαλύει ὅλες του τίς
παγίδες. Καί τοῦτο γιατί,
ἄν κατηγορηθεῖ καί
συκοφαντηθεῖ, δέν ἀντιδρᾶ
καί περιορίζει τό κακό
στήν ἀρχή του. Ἄν ζημιωθεῖ,
δέν ἀνταποδίδει, δέν δίνει
συνέχεια ἤ ἀντεκδίκηση
καί τό κακό σταματᾶ καί πληγώνει
τό διάβολο στήν καρδιά
του. Ὁ ταπεινός ἄνθρωπος
ἀγαπᾶ, συγχωρεῖ, ἐλεεῖ
καί συμπαθεῖ, γιατί μοιάζει
μέ τόν Κύριό του, ὁ Ὁποῖος
«λοιδορούμενος οὐκ
ἀντελοιδόρει καί πάσχων
οὐκ ἠπείλει». Καί τέλος εἶναι
μιά ψυχή πού ἰδιαίτερα
θά ἐπιβλέψει σ’ αὐτήν ὁ
βασιλέας τῶν οὐρανῶν
καί θά τήν τοποθετήσει στή
βασιλεία Του μαζί μέ ὅλους
τούς δικαίους καί ἁγίους.
Ἀλλά
ἡ ταπείνωση βοηθᾶ
ἀποτελεσματικά τήν
κοινωνία μας ἄν ὅλοι τήν
ἐγκολποθοῦμε. Ἡ σημερινή
μας κοινωνία μαστίζεται
ἀπό πολλά καί διάφορα
κακά, πού ὅλοι γνωρίζουμε
καί γιά τά ὁποῖα ἀγανακτοῦμε
πολλές φορές. Μέ λύπη
βλέπουμε νά ὑπάρχει
κοινωνική ἀκαταστασία
καί ἔνταση στίς διαπροσωπικές
σχέσεις τῶν ἀνθρώπων, νά
γίνονται ἐγκλήματα καί
ἀδικίες, ἐπειδή κυριαρχεῖ
ὁ ἐγωϊσμός, ὁ ἀτομικισμός,
ἡ φιλαυτία. Αἰτία ἡ
ἀπουσία τῆς ταπεινοφροσύνης
ἡ ὁποία ἐξαφανίζει
ὅλα τά πάθη. Μέ τήν ἔλλειψη
τῆς ἀρετῆς τῆς ταπεινοφροσύνης,
ἀπουσιάζει ἡ αὐτογνωσία,
ἡ δικαιοσύνη, ἡ εὐταξία
καί ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν
ἀνθρώπων μέ ἀποτέλεσμα
τά δυσάρεστα πού βλέπουμε
καί ἀκοῦμε καθημερινά.
Ἄν
οἱ ἄνθρωποι ἀποφάσιζαν
νά γίνουν ταπεινόφρονες,
ἄν ἡ ταπεινοφροσύνη
γινόταν ἀρετή ὅλων τῶν
χριστιανῶν σίγουρα θά
ἐξαλείφονταν ἤ καί θά
περιορίζονταν στό
ἐλάχιστο τά τόσα κακά
πού μᾶς βασανίζουν σήμερα.
Θά ξεριζωνόταν ἡ ἀνθρώπινη
ματαιοδοξία, ἡ
ὑπερηφάνεια, ἡ φιλαυτία,
ὁ θυμός, ἡ ὀργή καί κάθε
ἀδικία καί θά βασίλευε
ἡ εὐταξία, ὁ σεβασμός
καί ἡ ἀγάπη μεταξύ τῶν
ἀνθρώπων καί σίγουρα θά
εἴχαμε μιά ἰδανική
κοινωνία πρός ὄφελος
ὅλων.
συνεχίζεται...
ΤΕΛΟΣ
ΚΑΙ ΤΩ ΘΕΩ ΔΟΞΑ
Χαραλάμπους
Νεοφύτου
Πρεσβυτέρου
ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ
ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΟΦΡΟΣΥΝΗ
ΕΚΔΟΣΗ
ΤΡΙΤΗ
‘’Ορθόδοξος
Ὁδοδείχτης
http://www.paterikiorthodoxia. com/2012/09/2164.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου