h θεια λειτουργια
Η κορυφαία πραξη της ορθοδοξησ λατρειασ
Περίληψη Α΄ ΣΥΝΑΞΗΣ κύκλων μελέτης Ἁγίας Γραφῆς καί Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας
Ἡ Θεία Λειτουγία εἶναι :
1. Τό κατ’ ἐξοχήν (τό κύριο) ἔργο τοῦ λαοῦ.
Ἡ λέξη λειτουργία, εἶναι σύνθετη λέξη. Τά δύο συνθετικά εἶναι: α) ἡ λέξη λεῖτος=λεώς, λαός καί β)ἡ λέξη ἔργο. Λειτουργία ἑπομένως σημαίνει «δημόσιο ἔργο» δηλ. ἔργο τοῦ λαοῦ. Τό κύριο ἔργο τοῦ λαοῦ, τό κατ’ ἐξοχήν ἔργο τοῦ κάθε ἀνθρώπου εἶναι ἡ λατρεία (λατρεύω= ἀγαπῶ στόν μέγιστο βαθμό) τοῦ Θεοῦ.
Ὁ Θεός εἶναι ἀγάπη. Λατρεύοντας τόν Θεό γινόμαστε κι’ ἐμεῖς ἀγάπη, μετέχουμε στη μακαριότητα τοῦ Θεοῦ. Ἡ μακαριότητα εἶναι ἡ ἀληθινή χαρά, ἡ γνήσια εἰρήνη, ὅλα αὐτά πού προσδοκᾶ κατά βάθος κάθε ἀνθρώπινη ὕπαρξη.
Ἡ Θεία Λειτουργία πρέπει να εἶναι τό ἔργο τό συνεχές μέσα στήν καρδιά μας. Μέ τήν ἀδιάλειπτη προσευχή, την ἀδιάλειπτη λατρεία ἐκφράζουμε στόν Θεό τήν ἀγάπη μας. Μέ τήν εὐχαριστία μας γιά τό κάθε τι, με τήν παράκλησή μας γιά τό κάθε τι φανερώνουμε τήν εὐγνωμοσύνη μας καί τήν ἀφοσίωσή μας στόν Θεό.
2. Ὁ Χριστός
Ἡ Θεία Λειτουργία δέν εἶναι μιά συμβολική τελετή ἤ ἕνα θέαμα. Εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός διότι μέσα στήν Θεία Λειτουργία ὁ Χριστός Μας ὑπάρχει μέ τό σῶμα Του καί τό αἷμα Του. Ὁ Χριστός Μας ἄλλωστε εἶναι καί Αὐτός ὁ Ὁποῖος τήν τελεῖ.
3. Ἡ συγκεφαλαίωση τῆς ὅλης οἰκονομίας
Μέσα στη Θεία Λειτουργία ζοῦμε ὅλα τά γεγονότα πού ἔχουν σχέση μέ τή σωτηρία μας. Βιώνουμε τό ἔργο ὅλης τῆς Θείας Οἰκονομίας . Μέ τήν Θεία Οἰκονομία(=ὅλα ὅσα ἔκανε ὁ Θεός γιά τήν σωτηρία μας) ὁ Θεός, ὡς οἰκο-δεσπότης, τακτοποίησε τά τοῦ οἴκου Του (οἰκο-νομῶ), τάκτοποίησε τήν ἀνθρωπότητα καί ὅλην τό σύμπαν.
Μᾶς ἔδωσε τήν δυνατότητα νά εἰρηνεύσουμε ἀληθινά τόσο μαζί Του, ὅσο καί μέ τόν ἑαυτό μας καθώς καί μέ ὅλην τήν κτίση. Ἔφερε πάλι τήν τάξη πού εἶχε διαταραχθεῖ μέ τήν πτώση τοῦ ἀνθρώπου.
Οἶκος τοῦ Θεοῦ εἶναι ὅλη ἡ κτίση (ὑλική καί πνευματική) μέ κορωνίδα τόν ἄνθρωπο. Χάρις στήν Θεία Οἰκονομία, τώρα, ὅσοι θέλουν, μποροῦν πιά νά εἶναι μαζί Του «ἐν εἰρήνῃ»· κι ἀκόμη νά εἶναι εἰρηνευμένοι μέ ὅλην τήν κτίση καθώς καί μέ τόν ἑαυτό τους.
4. Θεοφάνεια Τριαδική
Ὅλη ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι μία φανέρωση τῆς Ἁγίας Τριάδας. Ἡ Θεία Λειτουργία μᾶς δείχνει συνεχῶς, τήν ἁγία Τριάδα. Ὅλα τά κάνει ὁ Πατέρας, διά τοῦ Υἱοῦ, ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ.
5. Σύνοδος οὐρανοῦ καί γῆς
Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι σύν + ὁδός, συμπόρευση, κοινός δρόμος, κοινή πορεία τοῦ οὐρανοῦ καί τῆς γῆς. Περπατᾶμε ὅλοι μαζί πρός τόν Θεό: ἅγιοι, χριστινοί ζῶντες καί κεκοιμημένοι, ἄγγελοι καί ὅλη ἡ κτίση. Ὄλοι μαζί συμπορευόμαστε. Μαζί μας συμπορεύεται καί ὁ Χριστός καί ὅλοι πᾶμε πρός τόν Θεό.
Ὁ Χριστός εἶναι ἡ Ἀρχή, τό Τέλος ἀλλά καί ὁ Δρόμος. Χωρίς τόν Υἱό ὁ δρόμος δέν ὁδηγεῖ πρός τόν ἀληθινό Πατέρα, ἀλλά πρός τόν ψεύτικο, τόν ἀντίχριστο. Ὁ Χριστός εἶναι ὁ Δρόμος πρός τόν Πατέρα. Ὁ Χριστός Μας εἶναι καί ὁ συνοδοιπόρος μας πρός τόν Πατέρα.
6. Θυσία πραγματική
Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι θυσία πραγματική καί ὄχι ἕνα σύμβολο. Εἶναι μιά ἀναίμακτη ἐπανάληψη τῆς θυσίας τοῦ Γολγοθᾶ.
7. Ἔργον ἀγαθόν.
Ἄν πάψει νά γίνεται Θεία Λειτουργία στόν κόσμο, θά πάψει νά ὑπάρχει καί ὁ κόσμος διότι δέν θά ἔχει ἔννοια νά ὑπάρχει. Ὁ κόσμος φτιάχτηκε γιά νά προσφερθεῖ ἀπό ἐμᾶς πρός τόν Θεό διά τῆς Θείας Λειτουργίας. Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι τό κατ’ ἐξοχήν ἀγαθό ἔργο.
8. Διαρκές Πάσχα
Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι μιά διαρκής Ἀνά-σταση, ἕνα συνεχές Πάσχα. Σ’ αὐτήν ἑορτάζουμε τή νίκη τοῦ Χριστοῦ Μας, ἀλλά καί τήν δική μας (διά τοῦ Χριστοῦ) κατά: α)τοῦ διαβόλου, β)τοῦ θανάτου, καί γ)τῆς ἁμαρτίας.
9. Ἐναργής προσδοκία, προσμονή καί βίωση τῆς Δευτέρας τοῦ Χριστοῦ Παρουσίας
Μέ τήν Θεία Λειτουργία ζοῦμε τά ἔσχατα. Τόν Θεό Τόν εὐχαριστοῦμε καί γιά τήν Δευτέρα Του Παρουσία, ὅπως ἀναφέρεται στήν εὐχή τῆς Ἀναφορᾶς, λίγο πρίν τόν καθαγιασμό τῶν Τιμίων Δώρων. Τήν ζοῦμε καί αὐτήν ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ μέσα στήν Θεία Λειτουργία.
10. Δεσμός ἀγάπης καί εἰρήνης, ἑνότητας καί ἀδελφοσύνης μέσα σ’ ἕναν κόσμο διαιρέσεων καί ἀτομισμοῦ.
Μέσα στήν Θεία Λειτουργία ζοῦμε τήν ἑνότητα μέ τόν Χριστό, ὁπότε καί τήν ἀληθινή ἑνότητα τήν μεταξύ μας. Μιά ἑνότητα πού περιλαμβάνει ὅλες τίς γενεές, ἀλλά καί ὅλες τίς ἐποχές. Γι’ αὐτό καί δέν δικαιολογεῖται ὁ χριστιανός νά νιώθει μόνος. Γινόμαστε ἕνα μέ ὅλους τούς ἀληθινούς Χριστιανούς ὅλων τῶν αἰώνων.
Ἡ Θεία Λειτουργία εἶναι πράγματι «μυστήριον μέγα». Τό μυστήριο δέν περιγράφεται ἀλλά προσκυνεῖται. Γι’ αὐτό τό λόγο καί ἡ συμμετοχή τοῦ πιστοῦ χριστιανοῦ δέν εἶναι μία πράξη τυπική, δέν εἶναι ἡ ἐκπλήρωση ἑνός ξηροῦ τύπου, ἀλλά μία πράξη πίστεως, ἡ ὁποία τόν μεταμορφώνει. Ἡ Θεία Λειτουργία μεταμορφώνει κάθε ἕναν πού τήν βιώνει ἀληθινά σέ ἀληθινό παιδί τοῦ Θεοῦ.
ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ Τῼ ΘΕῼ ΔΟΞΑ!
Πηγή εἰκόνας: Ἱ. Ἡσ. Ἀνάστασις Χριστοῦ-Ἐμμαούς, Ἅγιος Βασίλειος, Λαγκαδᾶ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου