«Οὐαί
δι᾿ οὗ τό σκάνδαλον ἔρχεται»
Ματθ.
Ιη΄ : 7
Ἁγίου
Ἰωάννου Χρυσοστόμου
Θέλεις
νά φαίνεσαι ὡραία καί εὐπρεπής; νά
ἱκανοποιηθῆς ἀπό τήν πλάση τοῦ
δημιουργοῦ. Γιατί φέρεις τά χρυσά
κοσμήματα γιά νά διορθώσης δῆθεν τό
δημιούργημα τοῦ Θεοῦ; Θέλεις νά φαίνεσαι
εὐπρεπής; νά ἐνδύεσαι τήν ἐλεημοσύνη,
νά ἐνδύεσαι τή φιλανθρωπία, νά ἐνδύεσαι
τή σωφροσύνη, τήν ταπεινοφροσύνη· αὐτά
ἀξίζουν περισσότερο ἀπό ὅλο τό χρυσάφι·
αὐτά καί τήν ὡραία κάνουν ὡραιότερη·
αὐτά καί ἐκείνη πού δέν εἶναι ὡραία
τήν καθιστοῦν ὡραία. Γιατί ὅταν κανείς
βλέπη μέ συμπάθεια τό πρόσωπο, ἐκφέρει
τήν κρίσι του ἀπό ἀγάπη, τό πονηρό ὅμως
πρόσωπο, οὔτε ὅταν εἶναι ὡραῖο, δέν
μπορεῖ νά τό εἰπῆ κανείς καλό, γιατί
κυριευμένη ἡ διάνοια ἀπό τό πάθος δέν
ἐκφέρει σωστή κρίσι. Ἐστολίσθηκε κάποτε
ἡ Αἰγυπτία, ἐστολίσθηκε καί ὁ Ἰωσήφ.
Ποιός λοιπόν ἦταν ὡραιότερος; δέν λέγω
ὅταν ἐκείνη ἦταν στά βασιλικά ἀνάκτορα
καί αὐτός στήν φυλακή. Ἦταν γυμνός
αὐτός, ἀλλά ἐφοροῦσε τά ἐνδύματα τῆς
σωφροσύνης· ἐφοροῦσε ἐνδύματα ἐκείνη,
ἀλλά ἦταν πιό αἰσχρή ἀπό γυμνή, γιατί
δέν εἶχε σωφροσύνη.
Ὅταν
στολισθῆς πολύ, γυναῖκα, τότε γίνεσαι
πιό αἰσχρή ἀπό τή γυμνή, γιατί ἔχεις
ἀποβάλει τήν εὐπρέπεια. Ἦταν καί ἡ
Εὔα γυμνή, ὅταν ὅμως ἐφόρεσε ἐνδύματα,
τότε ἦταν πιό αἰσχρή. Γιατί ὅταν ἦταν
γυμνή, ἦταν στολισμένη μέ τή δόξα τοῦ
Θεοῦ, ὅταν ὅμως ἐφόρεσε τό ἔνδυμα τῆς
ἁμαρτίας, τότε ἦταν αἰσχρή. Καί σύ ὅταν
φορῆς τό ἔνδυμα τῆς φιλοκοσμίας, τότε
φαίνεσαι περισσότερο αἰσχρή. Γιατί
βέβαια ἡ πολυτέλεια δέν εἶναι ἀρκετή
νά σέ παρουσιάση ὡραία, ἀλλά εἶναι
δυνατό καί αὐτή πού φορεῖ ἐνδύματα νά
ἀσχημονῆ περισσότερο ἀπό τή γυμνή·
εἰπέ μου, λοιπόν, ἐάν κάποτε ἐφοροῦσες
τήν ἐνδυμασία τοῦ αὐλητοῦ πού συνοδεύει
τό χορό, ἄραγε δέν θά ἦταν αὐτό ἀπρέπεια;
Γιατί ἡ πολυτέλεια ἁρμόζει στούς
ἀνθρώπους τῆς σκηνῆς τοῦ θεάτρου,
στούς τραγωδούς, στούς ἠθοποιούς, στούς
μίμους, στούς χορευτές, στούς ἀγωνιζομένους
ἐναντίον τῶν θηρίων· στήν πιστή γυναῖκα
ὅμως ὁ Θεός ἔχει δώσει ἄλλα ἐνδύματα,
τόν ἴδιο τόν μονογενή του Υἱό. «Ὅσοί
ἔχετε βαπτισθῆ στό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ»,
λέγει, «ἔχετε ἐνδυθῆ τόν
Χριστό». Εἰπέ μου, ἐάν κάποιος σοῦ
ἔδινε βασιλικό ἔνδυμα, ἐσύ ὅμως,
παίρνοντας κάποιο κουρέλι, τό ἐφοροῦσες
ἐπάνω σέ ἐκεῖνο, ἄρα μαζί μέ τήν
ἀπρέπεια πού ἔκαμες δέν θά σέ ἐτιμωροῦσαν;
ἐφόρεσες τόν Κύριο τοῦ
οὐρανοῦ καί τῶν ἀγγέλων, καί ἀκόμη
ἀσχολεῖσαι μέ τά πράγματα τῆς γῆ;
Τά
ἔχω εἰπῆ αὐτά, ἐπειδή καί ἀπό μόνο
του εἶναι μεγάλο κακό ἡ φιλοκοσμία,
καί ἄν ἀκόμη δέν προέρχεται ἀπό αὐτήν
κανένα ἄλλο κακό, ἀλλά εἶναι δυνατό
νά τήν ἔχης χωρίς κινδύνους, γιατί
παρακινεῖ σέ ματαιοδοξία καί ἀλαζονεία.
Τώρα ὅμως καί ἄλλα πολλά κακά προέρχονται
ἀπό τό στόλισμα, πονηρές ὑποψίες,
φορτικά ἔξοδα. Γιατί λοιπόν στολίζεσαι;
εἰπέ μου· γιά νά ἀρέσης στόν ἄνδρα
σου; Λοιπόν κάνε αὐτό στό σπίτι. Ἐδῶ
ὅμως γίνεται τό ἀντίθετο.
Ἐάν
λοιπόν θέλης νά ἀρέσης στόν ἰδικό σου
ἄνδρα, στούς ἄλλους νά μήν ἀρέσης·
ἐάν ὅμως ἀρέσης στούς ἄλλους, δέν θά
μπορέσης νά ἀρέσης στόν ἴδιο.
Συνεπῶς ἔπρεπε νά ἀπομακρύνης
κάθε στολίδι ὅταν βαδίζης στήν ἀγορά,
ὅταν ἔρχεσαι στήν ἐκκλησία...
(Ἀπό
τήν 10η ὁμιλία στήν πρός Κολασσαεῖς
Ἐπιστολή).
Συνεχίζεται....
Τέλος
καί
τῇ
Τρισηλίῳ
Θεότητι
κράτος,
αἶνος
καί
δόξα
εἰς
τούς
αἰῶνας
τῶν
αἰώνων.
Ἀμήν.
Ἀπό
τό
βιβλίο:
“ΑΞΙΟΠΡΟΣΕΚΤΕΣ
ΣΚΕΨΕΙΣ
ΓΙΑ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
ΚΑΙ
ΚΑΛΗ
ΜΑΡΤΥΡΙΑ
ΣΤΟΝ
ΚΟΣΜΟ”
Ἐκδόσεις:
«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ
ΚΥΨΕΛΗ»
Εὐχαριστοῦμε
θερμά τίς ἐκδόσεις «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ
ΚΥΨΕΛΗ»
γιά τήν ἄδεια δημοσίευσης ἀποσπασμάτων
ἀπό τά βιβλία πού ἐκδίδουν.
Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
Ἀρχ. Σάββας Ἁγιορείτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου