Β΄ ΜΕΡΟΣ
Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
1)Ἡ ζωή στήν Ἐκκλησία.
Δ)
Ἐλευθερία. Ἡ «ἐλεύθερη» ὅραση τοῦ
Χριστοῦ Μας.
Μέσα
στήν Ἐκκλησία ἐλευθερωνόμαστε ἀπό
κάθε λανθασμένη καί καταπιεστική
ἀντίληψη γιά τόν Θεό καί τόν τρόπο
προσέγγισής Του. Ὁ Θεός
δέν εἶναι Ἀστυνόμος ἤ Δικαστής ἤ
Ἐκδικητής. Εἶναι φίλος μας πού μᾶς
ἀγαπᾶ. Μποροῦμε καί
πρέπει νά Τόν προσεγγίζουμε μέ ἁπλότητα
καί ἁπαλότητα, χωρίς ἄγχος καί σφιξίματα.
Ἡ ὅρασή
τοῦ Γέροντα καί ἡ ἀντίληψή του γιά τόν
Θεό, δέν εἶναι νομικιστική, δικανική,
ἀντίληψη φοβισμένου ἀνθρώπου. Εἶναι
ὅραση «ἐλεύθερη», ὅραση φιλική, ὅραση
ἀγαπητική, ὅραση παρόμοια μέ τοῦ Μ.
Ἀντωνίου, πού ἔλεγε: «Ἐγώ οὐκέτι
φοβοῦμαι τόν Θεόν, ἀλλ’ ἀγαπῶ Αὐτόν»60.
Ὁ Γέροντας
βίωνε τό Γραφικό «ἡ ἀγάπη ἔξω βάλλει
τόν φόβον»61·
διά τοῦτο διακήρυσσε: «τόν
Χριστό νά Τόν αἰσθανόμαστε φίλο μας.
Εἶναι ὁ φίλος μας. Τό βεβαιώνει ὁ Ἴδιος,
ὅταν λέει: “Ὑμεῖς φίλοι μου ἐστέ…”»62.
Γιά τόν χριστιανό,
ἐπεσήμαινε, δέν ὑπάρχει κατήφεια, δέν
ὑπάρχει διάβολος, δέν ὑπάρχει κόλαση,
δέν ὑπάρχει θάνατος.
Ζοῦσε τήν ἀγάπη
τοῦ Χριστοῦ, γι’ αὐτό καί συμβούλευε
πατρικά:
«Ἔτσι
πρέπει νά βλέπουμε τόν Χριστό. Εἶναι
φίλος μας, εἶναι ἀδελφός μας, εἶναι
ὅ,τι καλό καί ὡραῖο. Εἶναι τό πᾶν.
Εἶναι φίλος καί τό φωνάζει: “Σᾶς
ἔχω φίλους, βρέ, δέν τό καταλαβαίνετε;
Εἴμαστε ἀδέλφια. Ἐγώ, βρέ, δέ βαστάω
τήν κόλαση στό χέρι, δέ σᾶς φοβερίζω,
σᾶς ἀγαπάω. Σᾶς θέλω νά χαίρεστε μαζί
μου τήν ζωή”. Ἔτσι εἶναι ὁ Χριστός.
Δέν εἶναι κατήφεια, οὔτε μελαγχολία,
οὔτε ἐνδοστρέφεια. Ὁ Χριστός εἶναι
τό πᾶν. Εἶναι ἡ χαρά, εἶναι τό φῶς τό
ἀληθινό, πού κάνει τόν ἄνθρωπο νά
πετάει, νά βλέπει ὅλα, νά βλέπει ὅλους,
νά πονάει γιά ὅλους, νά θέλει ὅλους
μαζί του, ὅλους κοντά του. Ἀγαπήσατε
τόν Χριστό καί μηδέν προτιμῆστε τῆς
ἀγάπης Αὐτοῦ»63.
Ἡ
Χριστολογία τοῦ Γέροντος εἶναι βιωματική
καί διά τοῦτο αὐθεντική, καταπληκτική
γιά τήν ἀμεσότητά της καί
παρακλητική-παρηγορητική-θεραπευτική,
ὀρθόδοξη καί διαυγής... ὅπως τά διάφανα
νερά τῆς ἁγιορείτικης θάλασσας.
Ὁ π.
Πορφύριος ἐπειδή ἔχει βιώσει σωστά
τήν ἐν Χριστῷ ζωή, τήν ζωή «ἐν τῇ
Ἐκκλησίᾳ». Ἔχει βιωματικά γνωρίσει
τόν ἀληθινό Χριστό, γι΄αὐτό
καί ζεῖ αὐθεντικά τήν
Ὀρθοδοξία, τήν ἐν Χριστῷ ἐλευθερία.
Ἀποδεικνύει ἔτσι μέ τήν ζωή του, τήν
στενή σύνδεση τῶν δύο πραγματικοτήτων:
τῆς ὀρθῆς πίστης γιά τόν Χριστό καί
τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς, τῆς ὀρθοδοξίας
καί τῆς ὀρθοπραξίας, τοῦ ὀρθοδόξου
δόγματος καί τοῦ ὀρθοδόξου ἤθους.
«Δέν
ξέρουμε τίποτε, βρέ παιδιά ἀπό Χριστό...
Τίποτα δέν ξέρουμε...»,
ἔλεγε σέ πνευματικά
του παιδιά, διεκτραγωδώντας τήν
ἐπιφανειακή βίωση τοῦ Μυστηρίου τοῦ
Χριστοῦ, τῆς Ἐκκλησίας καί «τῆς ἐν
Χριστῷ ἐλευθερίας», ἀπό τούς περισσότερους
Χριστιανούς.
Ὁ
Γέροντας ἔζησε τόν ἀληθινό Χριστό,
γι΄αὐτό
καί ὁ λόγος Του εἶναι χριστοποιητικός,
ἀπελευθερωτικός, λυτρωτικός, φωτιστικός,
καθαρτικός, ὁδηγητικός, μυσταγωγικός
καί ἀναγωγικός. Τό ἴδιο καί ἡ ζωή του
καθώς καί ἡ ὅλη του ὕπαρξη καί παρουσία.
Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
Ἀπόσπασμα ἀπό τό Βιβλίο: (Ἱερομονάχου Σάββα Ἁγιορείτου)-Τό μυστήριο τῆς ἐκκλησίας κατά τόν Γέροντα Πορφύριο τόν Ἁγιορείτη
Σχῆμα 14Χ20.5 ,Σελίδες: 192, Τιμή: 5€, Παραγγελίες στό τηλέφωνο 6947612075 ἤ στό e- mail: hristospanagia@yahoo.gr
62
Βίος καί
λόγοι, σελ.
228-229. Καί συνέχιζε: «Νά
μή μᾶς χωρίζει ἀπ’ τόν Χριστό ἡ
ἁμαρτία. Ὅταν πιστεύουμε πώς μᾶς
ἀγαπάει καί Τόν ἀγαπᾶμε, δέν αἰσθανόμαστε
ξένοι καί χωρισμένοι ἀπ’ Αὐτόν, οὔτε
ὅταν ἁμαρτάνουμε. Ἔχουμε ἐξασφαλίσει
τήν ἀγάπη Του κι’ ὅπως καί νά φερθοῦμε,
ξέρουμε ὅτι μᾶς ἀγαπάει».
63
Γ. Σ. Κρουσταλάκη, Ὁ Γέρων
Πορφύριος, ἐκδ. Ἰχνηλασία,
Ἀθήνα 1997, σελ. 51. Ἀπομαγνητοφωνημένη
συνομιλία μέ πνευματικά του παιδιά σέ
ἐρημικό μέρος τῆς Εὔβοιας στίς 3 π.μ.
Ἡ συνομιλία ἔχει ἐκδοθεῖ σέ κασσέτα.[Ἱερό
Γυναικεῖον Ἡσυχαστήριον «Ἡ Μεταμόρφωσις
τοῦ Σωτῆρος», Ὁ Χριστός
εἶναι τό Πᾶν(Κασσέττα),
Συνομιλία τοῦ π. Πορφυρίου μέ πνευματικά
του παιδιά].
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου