ΤΑ ΠΑΘΗ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΘΕΡΑΠΕΥΟΝΤΑΙ
ΠΩΣ ΘΕΡΑΠΕΥΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
2ε)Ἡ
θεία ψυχανάλυση
Περιοχές
τῆς ψυχῆς πού θεωροῦνται δυσπροσπέλαστες
καί ἐν πολλοῖς ἄγνωστες, ὅπως τό
ἀσυνείδητο, μποροῦν πράγματι, νά
θεραπευθοῦν μέ τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ.
Ἡ «θεία ψυχανάλυση»,
ὅπως τήν ἀποκαλοῦσε ὁ Γέροντας, εἶναι
πολύ ἀνώτερη καί ἀποτελεσματικότερη
ἀπό τήν ἀνθρώπινη ἡ ὁποία ἀντίθετα
βλάπτει πολύ.
Ὁ
Γέροντας Παΐσιος ὁμιλεῖ ἐπίσης γιά
ἀπωθημένες ἐνοχές, πού πρέπει νά
ἐξαλειφθοῦν μέ τήν ἐξομολόγηση. Ἡ
«καπακωμένη συνείδηση» εἶναι σάν τό
σκουλήκι πού φθείρει ἐσωτερικά τήν
ψυχή.
«Ἂν βλέπεις ὅτι δὲν ἔχεις γαλήνη, ἀλλὰ στεναχώρια» διδάσκει ὁ Γέροντας, «νὰ ξέρεις ὅτι ὑπάρχει μέσα σου κάτι ἀτακτοποίητο καὶ πρέπει νὰ τὸ βρεῖς, γιὰ νὰ τὸ διορθώσεις. Κάνεις ἂς ὑποθέσουμε ἕνα σφάλμα, στεναχωριέσαι, ἀλλὰ δὲν τὸ ἐξομολογεῖσαι. Σοῦ συμβαίνει μετὰ ἕνα εὐχάριστο γεγονὸς καὶ νιώθεις χαρά. Αὐτὴ ἡ χαρὰ σκεπάζει τὴ στεναχώρια γιὰ τὸ σφάλμα σου καὶ σιγὰ-σιγὰ τὸ ξεχνᾶς, δὲν τὸ βλέπεις ἐπειδὴ καπακώθηκε ἀπὸ τὴ χαρά. Ἀλλὰ ἐκεῖνο ἐσωτερικὰ δουλεύει ...»21. Δέν εἶναι ἀρκετό νά βρεῖς τήν ξεχασμένη ἁμαρτία. Θά πρέπει καί νά τήν ἐξομολογηθεῖς γιά νά θεραπευθεῖ ἡ ψυχή ἀπό τήν θλίψη καί τήν κατάθλιψη πού ἐκείνη δημιουργεῖ.
«Ἂν βλέπεις ὅτι δὲν ἔχεις γαλήνη, ἀλλὰ στεναχώρια» διδάσκει ὁ Γέροντας, «νὰ ξέρεις ὅτι ὑπάρχει μέσα σου κάτι ἀτακτοποίητο καὶ πρέπει νὰ τὸ βρεῖς, γιὰ νὰ τὸ διορθώσεις. Κάνεις ἂς ὑποθέσουμε ἕνα σφάλμα, στεναχωριέσαι, ἀλλὰ δὲν τὸ ἐξομολογεῖσαι. Σοῦ συμβαίνει μετὰ ἕνα εὐχάριστο γεγονὸς καὶ νιώθεις χαρά. Αὐτὴ ἡ χαρὰ σκεπάζει τὴ στεναχώρια γιὰ τὸ σφάλμα σου καὶ σιγὰ-σιγὰ τὸ ξεχνᾶς, δὲν τὸ βλέπεις ἐπειδὴ καπακώθηκε ἀπὸ τὴ χαρά. Ἀλλὰ ἐκεῖνο ἐσωτερικὰ δουλεύει ...»21. Δέν εἶναι ἀρκετό νά βρεῖς τήν ξεχασμένη ἁμαρτία. Θά πρέπει καί νά τήν ἐξομολογηθεῖς γιά νά θεραπευθεῖ ἡ ψυχή ἀπό τήν θλίψη καί τήν κατάθλιψη πού ἐκείνη δημιουργεῖ.
«Πολλοὶ
σήμερα διδάσκουν», παρατηρεῖ
ὁ Σεβασμιώτατος Ἱερόθεος Βλάχος, «ὅτι
ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ νὰ ἔλθει σὲ γνώση
τοῦ ἑαυτοῦ του μὲ τὴν αὐτοανάλυση
καὶ τὴν ψυχανάλυση. Ἀλλὰ αὐτὸ εἶναι
πλάνη καὶ μπορεῖ νὰ
ὁδηγήσει τὸν ἄνθρωπο σὲ φρικτὰ
ἀποτελέσματα. Ὅταν
κανεὶς αὐτοαναλύεται, τότε τὸ πιθανότερο
εἶναι νὰ καταλήξει στὴν σχιζοφρένεια.
Ἡ ἀσκητικὴ μέθοδος
εἶναι ἁπλή. Ἐπιδιώκουμε μὲ τὴν τήρηση
τοῦ νοῦ, μὲ τὴν κάθαρση καὶ τὴν
ἐπιστροφή του στὴν καρδιὰ διὰ τῆς
μετανοίας καὶ τῆς νοερᾶς προσευχῆς,
μὲ τὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ,
νὰ τὸν ἐλευθερώσουμε ἀπὸ τὶς εἰκόνες
καὶ τὴν αἰχμαλωσία στὰ αἰσθητὰ
πράγματα καὶ ἔτσι, ἐπιστρέφοντας στὴν
καρδιά, νὰ δεῖ τὴν ἐρήμωσή του τὴν
ἐσωτερική.
Ἡ γνώση
τοῦ ἑαυτοῦ μας γίνεται μὲ τὴν ἐνέργεια
τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Μόνον ὅταν ἡ
Χάρη τοῦ Θεοῦ μὲ τὴν δικιά μας ἐργασία,
φωτίσει τὴν ψυχή, γνωρίζουμε κάθε
λεπτομέρεια τοῦ εἶναι μας μὲ ἀκρίβεια.
Γι’ αὐτὸ ἡ θεραπεία τοῦ νοῦ, μᾶς
φανερώνει τὴν ὕπαρξη τῶν παθῶν, ὅποτε
φωτιζόμενοι ἀπὸ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα καὶ
ἐνδυναμούμενοι ἀπὸ Αὐτό, μποροῦμε
νὰ πολεμήσουμε ἐναντίον τοὺς»22.
«Ἡ
θεραπεία τῆς ψυχῆς εἶναι κυρίως καὶ
προπαντὸς ἡ ζωοποίηση καὶ ὁ φωτισμὸς
τοῦ νοός. Δὲν εἶναι ἁπλῶς ἡ εὕρεση
τῶν ἀπωθημένων βιωμάτων. Ὁ ἅγιος
Διάδοχος ὁ Φωτικὴς τὸ λέγει σαφῶς:
νοῦν καθαρίσαι μόνου του Ἁγίου Πνεύματος
ἐστὶν» (μὲ τὸν Θεὸ ἐνεργοῦντα καὶ
τὸν ἄνθρωπο συνεργοῦντα)»23.
Ἡ ἀληθινή ψυχανάλυση καί ψυχοθεραπεία
πραγματοποιεῖται στό μυστήριο τῆς
Ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως. Κατ’ ἐξοχήν δέ
ἔλεγε ὁ Γέροντας Πορφύριος ἡ ψυχή
θεραπεύεται μέ τήν Γενική Ἐξομολόγηση,
πού θά πρέπει νά κάνει ὁ θεραπευόμενος
πνευματικά ἄνθρωπος ἀπό καιροῦ εἰς
καιρόν (βλ. παρακάτω).
22
Μητροπολίτου Ναυπάκτου &ἁγίου Βλασίου
Ἰεροθέου: Συζητήσεις
γιὰ τὴν ὀρθόδοξη ψυχοθεραπεία, τόμος
γ’, σέλ. 90-91. Ἔκδοση Ἱερᾶς Μονῆς
Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας).
Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
Ἀπόσπασμα
ἀπό τό Βιβλίο:Τά
πάθη καί ἡ κατάθλιψη - Τί εἶναι καί πῶς
θεραπεύονται (Ἱερομονάχου Σάββα
Ἁγιορείτου) - Νέο βιβλίο
Σχῆμα
14Χ20.5 ,Σελίδες: 282, Τιμή: 9€, Παραγγελίες
στό τηλέφωνο 6944577885 ἤ
στό e- mail: hristospanagia@yahoo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου