Γέρων Πορφύριος Ἁγιορείτης
© Ἱερό Ἡσυχαστήριο «Ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ-Ἐμμαούς», Ἅγιος
Βασίλειος Λαγκαδᾶ
Προσευχή
Ἕνα σπουδαῖο ἀποτέλεσμα τῆς ἀδιάλειπτης μνήμης τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ θεραπεία τοῦ λογιστικοῦ μέρους τῆς ψυχῆς. Ὁ γέροντας ἔλεγε χαρακτηριστικά ὅτι ὁ νοῦς ἀποκτάει εὐλυγισία μέ τήν ἀδιάλειπτη μνήμη τοῦ Θεοῦ.
Ἕνα σπουδαῖο ἀποτέλεσμα τῆς ἀδιάλειπτης μνήμης τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ θεραπεία τοῦ λογιστικοῦ μέρους τῆς ψυχῆς. Ὁ γέροντας ἔλεγε χαρακτηριστικά ὅτι ὁ νοῦς ἀποκτάει εὐλυγισία μέ τήν ἀδιάλειπτη μνήμη τοῦ Θεοῦ.
Δίδασκε
ὁ σοφός Γέρων: «Νά
ἔχετε συνέχεια τή μνήμη τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι
ὁ νοῦς σας θ' ἀποκτήσει εὐλυγισία. Ἡ
εὐλυγισία τοῦ νοῦ ἔρχεται ἀπ' τήν
ἐγρήγορση. Ἐγρήγορση
εἶναι ὁ ἔρως γιά τόν Θεό.
Εἶναι νά ἔχεις πάντα στό νοῦ καί στήν
καρδιά σου τόν Χριστό, ἔστω κι ἄν κάνεις
ἄλλες δουλειές. Θέλει ἔρωτα πρός τόν
Χριστό, λαχτάρα. Μνήμη Θεοῦ θ' ἀποκτήσετε
μέ τήν εὐχή, «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ...»,
μέ τίς προσευχές τῆς Ἐκκλησίας, μέ τούς
ὕμνους, μέ τό νά φέρνετε στό νοῦ σας
τίς ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ καί χωρία ἀπ΄
τήν Ἁγία Γραφή κι ἀπό ἄλλα πνευματικά
βιβλία»23.
Ἡ
προσευχή γιά τούς ἄλλους,
δίδασκε,
εἶναι πολύ εὐάρεστη στόν Θεό καί ἔχει
μεγάλη πνευματική ὠφέλεια. «Ὅταν
ἔχομε κάποιο πρόβλημα
(ἔλεγε ὁ Γέροντας),
ἐμεῖς ἤ κάποιος ἄλλος, νά ζητᾶμε κι
ἀπό ἄλλους προσευχές καί νά παρακαλοῦμε
ὅλοι τόν Θεό μέ πίστη καί ἀγάπη. Νά
εἶστε σίγουροι ὅτι ὁ Θεός εὐαρεστεῖται
σ' αὐτές τίς προσευχές καί ἐπεμβαίνει
κάνοντας θαύματα. Αὐτό δέν τό ἔχομε
καταλάβει καλά. Τό πήραμε ἔτσι ἁπλά
καί λέμε: «Κάνε μιά προσευχή γιά μένα».
Πιό πολύ θά προσεύχεσθε γιά τούς ἄλλους
παρά γιά τόν ἑαυτό σας. Θά λέτε τό «Κύριε
Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με» καί θά ἔχετε
μέσα σας πάντοτε καί τούς ἄλλους.
Ὅλοι εἴμαστε παιδιά τοῦ ἴδιου Πατέρα,
εἴμαστε ὅλοι ἕνα· γι' αὐτό, ὅταν
προσευχόμαστε γιά τούς ἄλλους, λέμε,
«Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με», καί
ὄχι, «ἐλέησέ τους». Τούς κάνομε ἔτσι
ἕνα μέ τόν ἑαυτό μας.
Ἡ προσευχή γιά τούς ἄλλους, πού γίνεται
ἁπαλά καί μέ βαθιά ἀγάπη, εἶναι
ἀνιδιοτελής κι ἔχει μεγάλη πνευματική
ὠφέλεια.
Χαριτώνει τόν προσευχόμενο, ἀλλά
χαριτώνει κι ἐκεῖνον γιά τόν ὁποῖο
προσεύχεται, τοῦ φέρνει τήν χάρι τοῦ
Θεοῦ. Ὅταν ἔχετε μεγάλη ἀγάπη καί αὐτή
ἡ ἀγάπη σᾶς κινεῖ σέ προσευχή, τότε
τά κύματα τῆς ἀγάπης σας πηγαίνουν καί
ἐπηρεάζουν αὐτόν γιά τόν ὁποῖον
προσεύχεσθε καί δημιουργεῖτε γύρω του
μία ἀσπίδα προστασίας καί τόν ἐπηρεάζετε,
τόν ὁδηγεῖτε πρός τό ἀγαθόν. Βλέποντας
τήν προσπάθειά σας ὁ Θεός δίδει πλούσια
τήν χάρι Του καί σ' ἐσᾶς καί σ' ἐκεῖνον.
Ἀλλά πρέπει νά ἀποθάνομε γιά τόν ἑαυτό
μας»24.
Ἡ
προσευχή μας, ὅπως
ἔλεγε ὁ Γέροντας, πού κάνομε γιά
τόν ἄλλο, τόν θεραπεύει στέλνοντάς του
κύματα Χάρης. Δίδασκε:«
Ὅταν εὔχεται κανείς γιά τόν πλησίον
του, μία
καλή δύναμη βγαίνει ἀπ' αὐτόν καί
πηγαίνει στόν ἀδελφό καί τόν θεραπεύει
καί τόν δυναμώνει καί τόν ζωογονεῖ.
Μυστήριο πῶς φεύγει ἀπό μᾶς αὐτή ἡ
δύναμη. Ὅμως, πράγματι, αὐτός πού ἔχει
μέσα του τό καλό στέλνει τήν καλή αὐτή
δύναμη στούς ἄλλους μυστικά καί ἀπαλά.
Στέλνει
στόν πλησίον του φῶς, πού δημιουργεῖ
ἕναν κύκλο προστασίας γύρω του καί τόν
προφυλάσσει ἀπ' τό κακό. Ὅταν
ἔχομε γιά τόν ἄλλο ἀγαθή διάθεση καί
προσευχόμαστε, θεραπεύομε τόν ἀδελφό
καί τόν βοηθᾶμε νά πάει στόν Θεό»25.
Ἡ
προσευχή γιά τούς ἄλλους,
δίδασκε,
συστοιχώντας στούς Ἁγίους Πατέρας,
ὠφελεῖ πολύ περισσότερο ἀπό τήν
διδασκαλία. Οἱ μοναχοί ὠφελοῦν μυστικά
τήν Ἐκκλησία μέ τίς προσευχές τους. Ἡ
Ἐκκλησία διατηρήθηκε χάρις στόν
Μοναχισμό. Ἔλεγε
ὁ Γέροντας: «Ὁ
μοναχός φαίνεται ἀπόκοσμος καί
ἀκοινώνητος γιά πολλούς. Φαίνεται ὅτι
κοιτάζει μόνο τήν ψυχή του, ὅτι δέν
προσφέρει τίποτα στήν Ἐκκλησία, στόν
κόσμο. Αὐτό δέν εἶναι ἔτσι. Τόσα
χρόνια ἄν διατηρήθηκε ἡ Ἐκκλησία,
ὀφείλεται στό μοναχισμό.
Αὐτός
πού μπαίνει στό μοναστήρι καί τά δίνει
ὅλα στόν Χριστό μπαίνει στήν Ἐκκλησία.
Ἴσως νά πεῖ κάποιος: «Αὐτοί πού ζοῦν
μόνοι τους σέ μιά σπηλιά βοηθοῦν τήν
Ἐκκλησία;». Ναί. Οἱ σπηλαιῶτες βοηθοῦν
τήν Ἐκκλησία μυστικά. Ἕνας πού ζεῖ στή
σπηλιά μπορεῖ νά μή φτιάχνει δέντρα
καί κήπους, συγγράμματα κι ἄλλα πού
βοηθοῦν στή ζωή ἤ στήν πρόοδο, ἀλλά
ἐκεῖ μέσα δημιουργεῖ κι ἐξελίσσεται
καί θεοῦται. Οἱ ἀσκητές μένουν στή
σπηλιά, γιά νά μήν τούς ἀποσπᾶ κανείς
ἀπ' τήν πνευματική ζωή. Μέ τή θερμή καί
καθαρή ζωή τους καί κυρίως μέ τήν προσευχή
τους βοηθοῦν τήν Ἐκκλησία. Θά σᾶς πῶ
κάτι, πού θά σᾶς φανεῖ ὑπερβολικό.
Ἀλλά, παιδιά μου, θέλω νά μέ πιστεύσετε.
Πρόκειται γιά τήν προσφορά τῆς προσευχῆς
τοῦ μοναχοῦ...Ἄς
ὑποθέσομε
ὅτι ἔχομε ἑπτά ἱεροκήρυκες θεολόγους,
οἱ ὁποῖοι εἶναι ἅγιοι στή ζωή τους.
Ἡ ρητορεία τους ἄφθαστη. Ὁ καθένας
ἔχει τήν ἐνορία του, πού ἀποτελεῖται
ἀπό δέκα χιλιάδες ἐνορίτες. Κάθε μέρα
ἀκοῦνε τό λόγο τους ἑβδομήντα χιλιάδες
ἄνθρωποι. Συγκλονίζονται χιλιάδες πού
τούς ἀκοῦνε, μετανοοῦν, ἐπιστρέφουν
στόν Χριστό, σώζονται ὁλόκληρες
οἰκογένειες. Ἕνας ὅμως, μοναχός, πού
δέν τόν βλέπει κανείς, καθισμένος σέ
κάποια σπηλιά, μέ τήν ταπεινή του προσευχή
ἐπιδρᾶ πολύ περισσότερο.
Ἕνας ἔναντι ἐπτά ἔχει μεγαλύτερα
ἀποτελέσματα. Αὐτό βλέπω. Εἶμαι
σίγουρος. Νά ποιά εἶναι ἡ σημασία τῆς
προσευχῆς τοῦ μοναχοῦ.
Εἶναι στό κελλί του μόνος, ἀλλά τά
κύματα τῆς προσευχῆς του φθάνουν σ'
ὅλους τούς ἀνθρώπους, ἔστω κι ἄν εἶναι
μακριά.
Μέ τήν προσευχή ὁ μοναχός συμμετέχει
σ' ὅλα τά προβλήματα τῶν ἀνθρώπων καί
κάνει θαύματα. Ἡ προσφορά του, ἑπομένως,
εἶναι πιό μεγάλη κι ἀπ' τοῦ πιό ἄξιου
ἱεροκήρυκα»26.
Γιαυτούς
πού μᾶς κατηγοροῦν καί μᾶς στενοχωροῦν,
δίδασκε
ὁ Γέροντας,
πρέπει νά κάνομε προσευχή. Ἔλεγε:
«Συχνά
μέ κατηγοροῦν, ἀλλά ἐγώ «ὡσεί κωφός
οὐκ ἤκουον καί ὡσεί ἄλαλος οὐκ ἀνοίγων
τό στόμα αὐτοῦ» (Ψαλμ. 37, 14). Γιαυτούς
πού σᾶς κατηγοροῦν νά κάνετε προσευχή.
Νά λέτε, «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν
με», ὄχι «ἐλέησέ τον», καί θά εἶναι μές
στήν προσευχή αὐτή κι ἐκεῖνος πού σᾶς
κατηγορεῖ. Σᾶς λέει ὁ ἄλλος κάτι
στενόχωρο; Ὁ Θεός τό ξέρει. Ἐσεῖς ν'
ἀνοίγετε τά χέρια σας στόν Θεό λέγοντας,
«Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με». Νά
τόν κάνετε ἕνα μέ τόν ἑαυτό σας.
Κι Ἐκεῖνος γνωρίζει τί τόν βασανίζει
βαθιά μέσα του καί βλέποντας τήν ἀγάπη
σας σπεύδει εἰς βοήθειαν. Ἐκεῖνος
ἐρευνᾶ τούς πόθους τῆς καρδιᾶς. Τί
λέγει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος πρός τούς
Ρωμαίους; «Ὁ δέ ἐρευνῶν τάς καρδίας
οἶδε τί τό φρόνημα τοῦ Πνεύματος, ὅτι
κατά Θεόν ἐντυγχάνει ὑπέρ ἁγίων» (Ρωμ.
8, 27)»27.
Ἡ
προσευχή,
συνιστοῦσε,
νά γίνεται μέ ἀνοικτά τά χέρια. Αὐτό
εἶναι τό μυστικό τῶν ἁγίων. Ἔλεγε:
«Νά προσεύχεσθε στόν Θεό μέ ἀνοικτά τά
χέρια. Αὐτό εἶναι τό μυστικό τῶν ἁγίων.
Μόλις ἄνοιγαν τά χέρια τους, τούς
ἐπεσκέπτετο ἡ θεία χάρις»28.
Ἡ
προσευχή γιά νά γίνει,
ἔλεγε πάλι,
πρέπει νά βρεθοῦμε στό κατάλληλο κλίμα.
Ὁ ἴδιος ὁ Κύριος θά μᾶς τή διδάξει. Ὁ
Γέροντας γνώριζε ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν
εἶναι μηχανή. Κατανοοῦσε ὅτι χρειάζεται
προετοιμασία γιά τήν προσευχή. Χρειάζεται
προσευχή γιά νά μπορέσουμε νά προσευχηθοῦμε
σωστά. Γιά νά προσευχηθοῦμε πρέπει νά
βρεθοῦμε στό κατάλληλο κλῖμα. Ἡ
εὐφροσύνη, ἡ χαρά εἶναι ἡ προθέρμανση.
Νά πῶς τό ἔλεγε: «Πρίν
ἀπό τήν προσευχή ἡ ψυχή πρέπει νά
προετοιμάζεται μέ προσευχή.
Προσευχή γιά τήν προσευχή... Χρειάζεται
νά βρεθοῦμε καί σέ κατάλληλο κλίμα. Ἡ
ἀναστροφή μέ τόν Χριστό, ἡ συζήτηση, ἡ
μελέτη, ἡ ψαλτική, τό καντηλάκι, τό
θυμίαμα, γίνονται τό κατάλληλο κλίμα,
ὥστε ὅλα νά γίνουν ἁπλά, "ἐν ἁπλότητι
καρδίας".
Διαβάζοντας τίς ψαλμωδίες, τίς ἀκολουθίες,
μέ ἔρωτα, χωρίς νά τό καταλάβουμε
γινόμαστε ἅγιοι. Εὐφραινόμαστε μέ τά
Θεῖα λόγια. Αὐτή
ἡ εὐφροσύνη,
αὐτή ἡ χαρά εἶναι ἡ δική μας προσπάθεια,
γιά νά μποῦμε εὔκολα στήν ἀτμόσφαιρα
τῆς προσευχῆς, ἡ προθέρμανση ὅπως
λέμε. Μποροῦμε
καί νά φέρνουμε στό νοῦ μας ὡραῖες
εἰκόνες ἀπό τοπία πού εἴδαμε. Αὐτή
ἡ προσπάθεια εἶναι ἁπαλή, ἀναίμακτη.
Ἀλλά μήν ξεχνᾶμε αὐτό πού εἶπε ὁ
Κύριος: "Χωρίς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν
οὐδέν". Ὁ ἴδιος ὁ Κύριος θά μᾶς
διδάξει τήν προσευχή... Μή λέμε, "ἔκανα
τόσες μετάνοιες, ἐξασφάλισα τώρα τήν
χάρι", ἀλλά νά ζητοῦμε νά λάμψει
ἐντός μας τό ἀκήρατον φῶς της θείας
γνώσεως καί νά ἀνοίξει τα πνευματικά
μας μάτια, γιά νά κατανοήσουμέ τα θεῖα
Του λόγια... Τόν
Θεό θά Τόν ἀγαπήσουμε ξαφνικά, ὅταν ἡ
χάρις θά μᾶς ἐπισκιάσει»29.
Ὁ
σατανᾶς,
ἐπεσήμαινε,
ἀπομακρύνεται μέ τήν πραότητα καί τήν
προσευχή. Πρέπει νά τόν περιφρονοῦμε.
Οἱ λογισμοί ἀντιμετωπίζονται μέ τήν
περιφρόνηση καί μέ τή, ὅσο γίνετα
ταχύτερα, στροφή στόν Χριστό. Δίδασκε
ὁ ἄριστος πνευματικός μαχητής: «Ἡ
ἐπικοινωνία μέ τόν Χριστό, ὅταν γίνεται
ἁπλά, ἀπαλά, χωρίς πίεση, κάνει τό
διάβολο νά φεύγει.
Ὁ σατανᾶς δέν φεύγει μέ πίεση, μέ
σφίξιμο. Ἀπομακρύνεται μέ τήν πραότητα
καί τήν προσευχή. Ὑποχωρεῖ, ὅταν δεῖ
τήν ψυχή νά τόν περιφρονεῖ καί νά
στρέφεται μέ ἀγάπη πρός τόν Χριστό. Τήν
περιφρόνηση δέν μπορεῖ νά τήν ὑποφέρει,
διότι εἶναι ὑπερόπτης.
Ὅταν,
ὅμως, πιέζεσθε, τό κακό πνεῦμα σᾶς
παίρνει εἴδηση καί σᾶς πολεμάει.
Μήν ἀσχολεῖσθε μέ τόν διάβολο, οὔτε
νά παρακαλεῖτε νά φύγει. Ὅσο παρακαλεῖτε
νά φύγει, τόσο σᾶς ἀγκαλιάζει. Τόν
διάβολο νά τόν περιφρονεῖτε. Νά μήν τόν
πολεμᾶτε κατά μέτωπον. Ὅταν πολεμᾶς
μέ πεῖσμα κατά τοῦ διαβόλου, ἐπιτίθεται
κι ἐκεῖνος σάν τίγρις, σάν ἀγριόγατα.
Ὅταν τοῦ ρίχνεις σφαίρα, αὐτός σοῦ
ρίχνει χειροβομβίδα. Ὅταν τοῦ ρίχνεις
βόμβα, σοῦ ρίχνει πύραυλο. Μήν
κοιτάζετε τό κακό. Νά κοιτάζετε τήν
ἀγκαλιά τοῦ Θεοῦ
καί νά πέφτετε μές στήν ἀγκαλιά Του καί
νά προχωρεῖτε. Νά Τοῦ δοθεῖτε, νά Τόν
ἀγαπήσετε τόν Χριστό, νά ζεῖτε μέ
ἐγρήγορση...
Ὅταν
σᾶς ἐνοχλήσει κάτι, ἕνας λογισμός,
ἕνας πειρασμός, μία ἐπίθεση, περιφρονώντας
ὅλ' αὐτά, θά στρέφετε τήν προσοχή σας,
τό βλέμμα σας στόν Χριστό.
Ἐκεῖνος μετά θά ἀναλάβει νά σᾶς
ἀνεβάσει. Ἐκεῖνος θά σᾶς πιάσει ἀπ'
τό χέρι καί θά σᾶς δώσει πλούσια τή θεία
Του χάρι... Τό σκέπτεσθε κι ἔρχεται τό
Ἅγιον Πνεῦμα. Δέν κάνετε τίποτα. Κινεῖσθε
πρός τά ἐκεῖ κι ἔρχεται ἀμέσως ἡ θεία
χάρις. Μόλις στενάξετε, ἔρχεται, ἐνεργεῖ.
Τί λέει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος:
«...ὑπερεντυγχάνει ὑπέρ ἡμῶν στεναγμοῖς
ἀλαλήτοις» (Ρωμ. 8, 26)...Ὅταν
δεῖτε τό ἀντίθετο πνεῦμα νά ἔρχεται
νά σᾶς βουτήξει, ἐσεῖς δέν τρομοκρατεῖσθε,
οὔτε τό κοιτάζετε, οὔτε προσπαθεῖτε
νά τό βγάλετε ἀπό μέσα σας.
Τί κάνετε;
Ὁ καλύτερος τρόπος εἶναι ἡ περιφρόνηση.
Δηλαδή ἀνοίγετε τήν ἀγκαλιά σας,
ἀνοίγετε τά χέρια σας στόν Χριστό, ὅπως
τό παιδάκι πού βλέπει κάποιο θηρίο ἄγριο
καί δέν φοβᾶται, γιατί εἶναι δίπλα ὁ
πατέρας του καί πέφτει στήν ἀγκαλιά
του. Αὐτόν τόν τρόπο νά χρησιμοποιεῖτε
σέ κάθε προσβολή τοῦ πονηροῦ καί σέ
κάθε λογισμό, δηλαδή τήν περιφρόνηση.
Ἐκείνη
τή στιγμή, πού ἔχει ἀνάγκη ἡ ψυχή σας
καί ἀγωνίζεσθε, νά φωνάζετε: «Κύριε
Ἰησοῦ Χριστέ, ἐλέησόν με».
Ὅλα νά τά προλαμβάνετε μέ τήν προσευχή.
Αὐτό εἶναι μεγάλο μυστικό. Τήν ὥρα τοῦ
πειρασμοῦ, ἐκεῖ πού πᾶτε νά τόν
περιφρονήσετε, ὁ πονηρός σᾶς βουτάει,
σᾶς καθηλώνει καί σᾶς σφίγγει καί κάνει
τό δικό του κι ὄχι αὐτό πού θέλετε
ἐσεῖς. Πρέπει
νά προλάβετε νά κάνετε τό ἄνοιγμα στόν
Θεό.
Γιά νά τό πετύχετε ὅμως αὐτό, πρέπει
νά σᾶς φωτίσει ἡ θεία χάρις. Ἄν αὐτό
δέν γίνει ἀμέσως, τότε σᾶς ἁρπάζει ὁ
πονηρός κι ἐνῶ προσπαθεῖτε νά τόν
διώξετε, σᾶς ἔχει ἤδη συλλάβει...Τήν
ὥρα τοῦ πειρασμοῦ, ἡ εὐκολία εἶναι
νά στραφεῖτε πρός τό ἀγαπώμενο πρόσωπο,
νά στραφεῖτε πρός τόν Θεό καί πρός κεῖ
νά κοιτάξετε ζωηρά καί καλά κι ἐπιθυμητά
καί θά σᾶς ἔλθει ἀμέσως ἡ δύναμη, θά
σᾶς ἔλθει τό καλό. Δηλαδή, ἐνῶ βλέπετε
ὅτι ἔρχεται τό κακό νά σᾶς καταλάβει,
ἐσεῖς μόλις τό ἀντιληφθεῖτε ἀπό
μακριά, τό περιφρονεῖτε καί τρέχετε
στήν ἀγκαλιά τοῦ Θεοῦ. Ἀρκεῖ
νά προλάβετε νά στραφεῖτε πρῶτα ἐκεῖ.
Ὁπότε, ὅταν θά πᾶτε στό καλό, δέν θυμᾶστε
τό κακό. Ἐδῶ εἶναι τό μυστικό, νά
περιφρονήσετε τό κακό. Ἀλλά δέν μπορεῖτε
νά τό κάνετε αὐτό, ἄν δέν στραφεῖτε
στόν Χριστό. Λέμε καμιά φορά: «Περιφρόνησέ
το τό κακό!». Ἔ, αὐτό εἶναι εὔκολο νά
τό λέμε, ἀλλά δέν εἶναι εὔκολο νά τό
κάνομε. Αὐτή ἡ περιφρόνηση ἔχει μεγάλη
τέχνη. Ἡ
περιφρόνηση τοῦ κακοῦ πνεύματος γίνεται
μόνο μέ τήν χάρι τοῦ Θεοῦ.
Γυρίζετε πρός τόν Χριστό, τρέχετε
προσπαθεῖτε νά γνωρίσετε τόν Χριστό,
ν' ἀγαπήσετε τόν Χριστό, νά αἰσθανθεῖτε
τόν Χριστό καί σ' αὐτή σας τήν προσπάθεια,
ὅταν τά ἐλατήρια σας εἶναι ἁγνά καί
καθαρά καί εἰλικρινή, ἀνοίγει ἡ χάρις
τήν ψυχή σας καί σᾶς λέει: «Ἔγειρε ὁ
καθεύδων καί ἀνάστα ἐκ τῶν νεκρῶν καί
ἐπιφαύσει σοι ὁ Χριστός» (Ἐφ. 5,14). Ἐκεῖ,
μέσα στό θεῖο φῶς, θά ζοῦμε πάντοτε,
ἐφόσον θ' ἀγαπάει καί θά λαχταράει ἡ
ψυχή μας τόν Θεό. Ἔτσι, μέ τήν χάρι τοῦ
Χριστοῦ, εἶναι ὅλα εὔκολα κι ὅλα
ἀληθινά τά λόγια τοῦ Χριστοῦ, πού εἶπε:
«Ὁ γάρ ζυγός μου χρηστός καί τό φορτίον
μου ἐλαφρόν ἐστιν»(Ματθ. 11, 30)»30.
Δέν
μπορεῖ,δίδασκε
ὁ Γέροντας,
ὁ ἄνθρωπος νά ἀποφύγει τόν παλαιό
ἄνθρωπο χωρίς τή χάρι. Μόλις μᾶς
προσβάλλει πρέπει νά προσευχόμαστε.
Ἔλεγε:
«Δέν
μοῦ ἀρέσει νά συζητῶ μέ τόν παλαιό
ἄνθρωπο. Δηλαδή μέ τραβάει ἀπό πίσω,
ἀπ' τό ράσο, ἀλλ' ἀμέσως ἀνοίγω τά χέρια
πρός τόν Χριστό κι ἔτσι τόν περιφρονῶ
μέ τή θεία χάρι, δέν τόν σκέπτομαι. Ὅπως
τό μωρό παιδί ἀνοίγει τά χέρια καί
πέφτει στήν ἀγκαλιά τῆς μάνας του, ἔτσι
κάνω κι ἐγώ. Εἶναι μυστήριο, δέν ξέρω
ἄν καταλαβαίνετε τή λεπτότητα τοῦ
θέματος. Ὅταν
προσπαθεῖτε ν' ἀποφύγετε τόν παλαιό
ἄνθρωπο χωρίς τή χάρι, τόν ζεῖτε.
Μέ τή χάρι, ὅμως, δέν σᾶς ἀπασχολεῖ
πιά. Ὑπάρχει στό βάθος. Ὅλα μένουν μέσα
μας, καί τά ἄσχημα· δέν χάνονται. Μέ τήν
χάρι, ὅμως, μετουσιώνονται, μεταποιοῦνται,
μεταστοιχειώνονται»31.
Οἱ
ἄγγελοι δοξάζουν συνεχῶς τό Θεό· πρέπει
νά εἶναι τό πρότυπό μας. Ἡ δοξολογία
πρέπει νά εἶναι ἡ προσευχή μας.
Ἔλεγε ὁ ἀεί δοξάζων τόν Θεόν Γέροντας:
«Ὁ
Θεός θέλει νά ὁμοιωθοῦμε μέ τούς
ἀγγέλους. Οἱ ἄγγελοι μόνο δοξολογοῦν
τόν Θεό.
Αὐτή εἶναι ἡ προσευχή τους, μόνο ἡ
δοξολογία. Εἶναι λεπτό πράγμα ἡ
δοξολογία· ξεφεύγει ἀπ' τά ἀνθρώπινα.
Ἐμεῖς εἴμαστε ἄνθρωποι πολύ ὑλικοί
καί χαμερπεῖς, γι' αὐτό καί προσευχόμαστε
στόν Θεό ἰδιοτελῶς. Τόν παρακαλοῦμε
νά μᾶς τακτοποιήσει τά θέματά μας, νά
πᾶνε καλά τά καταστήματά μας, οἱ
ὑποθέσεις μας, ἡ ὑγεία μας, τά παιδιά
μας. Προσευχόμαστε, ὅμως ἀνθρώπινα καί
μέ ἰδιοτέλεια.
Ἡ δοξολογία εἶναι ἀνιδιοτελής προσευχή.
Οἱ ἄγγελοι δέν προσεύχονται, γιά νά
κερδίσουν κάτι, εἶναι ἀνιδιοτελεῖς.
Ὁ Θεός ἔδωσε καί σ' ἐμᾶς αὐτή τή
δυνατότητα, νά εἶναι ἡ προσευχή μας
μία διαρκής δοξολογία, προσευχή ἀγγελική.
Ἐδῶ
βρίσκεται τό μεγάλο μυστικό. Ὅταν μποῦμε
σ' αὐτή τήν προσευχή, θά δοξάζομε τόν
Θεό συνεχῶς, ἀφήνοντάς τα ὅλα σ' Αὐτόν,
ὅπως εὔχεται ἡ Ἑκκλησία μας: «πᾶσαν
τήν ζωήν ἡμῶν Χριστῷ τῷ Θεῷ παραθώμεθα».
Αὐτά εἶναι τά «ἀνώτερα μαθηματικά»
τῆς θρησκείας μας!»32.
Ἡ
τελειότερη προσευχή,
ἔλεγε,
εἶναι ἡ σιωπηλή. Δίδασκε
ὁ ἀδιαλείπτως εὐχόμενος Γέροντας: «Ὁ
τελειότερος τρόπος προσευχῆς εἶναι ὁ
σιωπηλός. Ἡ σιγή. «Σιγησάτω πᾶσα σάρξ
βροτεία» (Χερουβικόν Μεγάλου Σαββάτου).
Αὐτός ὁ τρόπος, τῆς σιγῆς, εἶναι ὁ
πιό τέλειος. Ἔτσι θεοῦσαι. Μπαίνεις
στά μυστήρια τοῦ Θεοῦ. Δέν πρέπει ἐμεῖς
νά μιλᾶμε πολύ. Ν' ἀφήνομε νά μιλάει ἡ
χάρις. Ἔλεγα τό «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ,
ἐλέησόν με» καί νέοι ὁρίζοντες ἄνοιγαν.
Δάκρυα χαρᾶς κι εὐφροσύνης κυλοῦσαν
ἀπ' τά μάτια μου γιά τήν ἀγάπη καί τή
σταυρική θυσία τοῦ Χριστοῦ. Λαχτάρα!
Ἐδῶ κρύβεται τό μεγαλεῖο, ὁ Παράδεισος.
Ἐπειδή ἀγαπάεις τόν Χριστό, λέεις τά
λόγια αὐτά, αὐτές τίς πέντε λέξεις
λαχταριστά, μέ καρδιά. Καί σιγά σιγά τά
λόγια χάνονται. Εἶναι
τόσο γεμάτη ἡ καρδιά, πού ἀρκεῖ νά πεῖς
μία λέξη, «Ἰησοῦ μου!», καί τέλος καμία
λέξη. Ἡ ἀγάπη ἐκφράζεται καλύτερα
χωρίς λόγια.
Ὅταν μία ψυχή ὄντως ἐρωτευθεῖ τόν
Κύριο, προτιμᾶ τή σιωπή καί τή νοερά
προσευχή. Ἡ πλημμύρα τῆς θείας ἀγάπης
γεμίζει τή ψυχή ἀπό χαρά κι ἀγαλλίαση»33.
Μᾶς
δίδεται ὅ,τι ἐπιθυμοῦμε,
ἔλεγε
πάλι,
ὅταν δέν τό ζητᾶμε· μᾶς δίδεται ὅταν
δέν τό σκεφτόμαστε ἀλλά ζητᾶμε μόνο
τήν Βασιλεία Του. Νά
πῶς τά διατυπώνει ἀκριβῶς:
«Νά
ζητᾶμε στήν προσευχή μόνο τή σωτηρία
τῆς ψυχῆς μας. Δέν εἶπε ὁ Κύριος:
«Ζητεῖτε δέ πρῶτον τήν Βασιλείαν τοῦ
Θεοῦ...καί ταῦτα πάντα προστεθήσεται
ὑμῖν»; (Ματθ. 6, 33· Λουκ. 12, 31). Εὔκολα,
εὐκολότατα ὁ Χριστός μπορεῖ νά μᾶς
δώσει ὅ,τι ἐπιθυμοῦμε. Καί κοιτάξτε
τό μυστικό. Τό μυστικό εἶναι νά μήν τό
ἔχετε στό νοῦ σας καθόλου νά ζητήσετε
τό συγκεκριμένο πρᾶγμα. Τό
μυστικό εἶναι νά ζητᾶτε τήν ἕνωσή σας
μέ τόν Χριστό ἀνιδιοτελῶς, χωρίς νά
λέτε, «δῶσ' μου τοῦτο, ἐκεῖνο...».
Εἶναι ἀρκετό νά λέμε, «Κύριε Ἰησοῦ
Χριστέ, ἐλέησόν με». Δέν
χρειάζεται ὁ Θεός ἐνημέρωση ἀπό μᾶς
γιά τίς διάφορες ἀνάγκες μας.
Ἐκεῖνος τά γνωρίζει ὅλα ἀσυγκρίτως
καλύτερα ἀπό μᾶς καί μᾶς παρέχει τήν
ἀγάπη Του. Τό θέμα εἶναι ν' ἀνταποκριθοῦμε
σ' αὐτή τήν ἀγάπη μέ τήν προσευχή καί
τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν Του. Νά
ζητᾶμε νά γίνει τό θέλημα τοῦ Θεοῦ·
αὐτό εἶναι τό πιό συμφέρον, τό πιό
ἀσφαλές γιά μᾶς καί γιά ὅσους
προσευχόμαστε. Ὁ Χριστός θά μᾶς τά
δώσει ὅλα πλούσια. Ὅταν ὑπάρχει ἔστω
καί λίγος ἐγωισμός, δέν γίνεται τίποτα»34.
Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
Ἀπόσπασμα ἀπό τή μελέτη: Ἡ ἀνθρωπολογία τοῦ Γέροντος Πορφυρίου τοῦ Ἁγιορείτου
Πηγή εἰκόνας: Ἱ. Ἡσ. Ἀνάστασις Χριστοῦ-Ἐμμαούς, Ἅγ. Βασίλειος Λαγκαδᾶ.
23
Ὅ. π. σελ. 298.
24
Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου,
Βίος
καί Λόγοι,
σελ. 279.
25
Ὅ. π. σελ. 451.
26
Ὅ.π. σελ. 360-361
27
Ὅ. π. σελ. 280-281.
28
Ὅ. π. σελ. 256.
29
Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου,
Βίος
καί Λόγοι,
σελ. 246-248.
30
Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου,
Βίος καί Λόγοι, σελ. 314-318.
31
Ὅ.π. σελ. 311-312.
32
Ὅ. π. σελ. 281-282.
33
Ὅ. π. σελ. 271-272.
34
Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου,
Βίος
καί Λόγοι,
σελ. 253.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου