«Η εγκράτεια από τις τροφές και τα πάθη ανοίγει τον
πνευματικό δρόμο της εναρέτου χριστιανικής ζωής, της καθάρσεως και του
φωτισμού» αναφέρει σε εγκύκλιό του με αφορμή την έναρξη της Σαρακοστής των Χριστουγέννων και της νηστείας ο Μητροπολίτης Κυθήρων Σεραφείμ.
Ακολουθεί ολόκληρη η εγκύκλιος:
Ακολουθεί ολόκληρη η εγκύκλιος:
Προς
Τον Ιερόν Κλήρον και τον Χριστώνυμον Λαόν
της καθ΄ημάς Ιεράς Μητροπόλεως
Κυθήρων και Αντικυθήρων
«Νηστεία εστί γαλήνη των ημετέρων ψυχών,
η των γερόντων ευκοσμία, η των νέων παιδαγωγός,
η των σωφρονούντων διδάσκαλος…»
(Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Ε.Π.Ε 2,30)
Αγαπητοί μου Αδελφοί και Συλλειτουργοί,
Αδελφοί μου Χριστιανοί, Τέκνα μου εν Κυρίω αγαπητά!
Ευλογημένη, ειρηνική και καρποφόρος ας είναι η Αγία Τεσσαρακοστή των Χριστουγέννων, εις την οποίαν από σήμερα εισερχόμεθα. Περίοδος ιερά και κατανυκτική, καιρός νηστείας σωματικής και πνευματικής, στάδιον πνευματικών αγώνων και αρετών, ευκαιρία μετανοίας, παλινορθώσεως και ανυψώσεως της ζωής μας.
Ο Δομήτωρ της Αγίας μας Εκκλησίας Κύριος ημών Ιησούς Χριστός πριν αρχίση την τριετή δημόσια δράσι και διακονία Του διά τον ευαγγελισμό και την σωτηρία του Λαού του Θεού επί ένα 40ήμερο επάνω εις το Σαραντάριον όρος ενήστευσε και αντέκρουσε τα μηχανήματα και τας επιθέσεις του αρχεκάκου εχθρού διαβόλου.
Ο Θεόπτης Μωϋσής 40 ημέρες και 40 νύκτες παρέμεινε νηστεύων επάνω εις το Θεοβάδιστον όρος Σινά, προκειμένου να λάβη τις πλάκες του Θεογράφου νόμου του Θεού. Καί ο πύρινος Προφήτης Ηλίας νήστις διήνυσε δρόμον 40 ημερών διά να αποφύγη την οργήν της ειδωλομανούς βασιλίσσης Ιεζάβελ. Καί ημείς οι Ορθόδοξοι πιστοί καλούμεθα να διανύσουμε τον ιερό δίαυλο της νηστείας με χαρά πνευματική, ειρήνη ψυχής και αγωνιστική διάθεσι.
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, του οποίου ετιμήσαμε προχθές την ιερά μνήμη, μας είπε μόλις προ ολίγου ότι: «Η νηστεία είναι η γαλήνη των ψυχών μας, η ευπρέπεια των γερόντων, η παιδαγωγός των νέων, η διδάσκαλος των σωφρόνων και συνετών, εκείνη που στολίζει σαν άλλο διάδημα κάθε ηλικία και γένος». Καί εις την συνέχεια προσθέτει ο ιερός Πατήρ: «Σήμερα, στην χριστιανική εποχή, δεν υπάρχει (και δεν πρέπει να υπάρχη) διαφορά στο τραπέζι του πλουσίου και του πτωχού. Παντού η τράπεζα είναι (και πρέπει να είναι) απλή, χωρίς πολυτέλεια και επιδεικτικότητα. Προσέρχονται όλοι στο λιτό τραπέζι με ευχαρίστησι περισσότερη από όση όταν προσφέρωνται πολλά καρυκεύματα και πολύ καλό κρασί».
Σε άλλο σημείο ο ιερός Χρυσόστομος επισημαίνει τον τρόπο και την διάθεσι, με τα οποία πρέπει να γίνεται η νηστεία και όχι από κάποια συνήθεια ή ένα τυπικό χρέος, λέγοντας τα εξής:
«Δεν παραθεωρώ και δεν αχρηστεύω την δύναμι της νηστείας, μη γένοιτο, αφού πολύ την επαινώ και θαυμάζω τους νηστεύοντας. Τα λέγω αυτά διά να διδάξω ότι πρέπει να καταγίνεσθε εις τα πνευματικά με διαυγή σκέψι και να μη τηρήτε εντολές από συνήθεια. Καί αν, αγαπητέ, συνεχίζει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, λόγω ασθενείας σωματικής δεν ημπορέσης να νηστεύσης όλη την ημέρα, δεν θα σε κατηγορήση γι΄αυτό κανένας που σκέπτεται ορθά. Άλλωστε έχουμε Κύριο πράο και φιλάνθρωπο, που δεν μας ζητάει τίποτα επάνω από τις δυνάμεις μας. Διότι δεν απαιτεί ο Κύριος να κάνουμε απλώς αποχή από φαγητά, νηστεία μόνο. Αλλά ζητάει να διαθέτουμε όλη την αφοσίωσί μας στα πνευματικά, αφού απομακρύνουμε τους εαυτούς μας από τα κοσμικά και αμαρτωλά πράγματα». (Ιωαν.Χρυς. Ε.Π.Ε 2,240).
Αγαπητοί μου Αδελφοί,
Αυτόν τον διπλό αγώνα της πνευματικής και της σωματικής νηστείας καλούμεθα να αναλάβωμε κατά την αρχόμενη σαρανταήμερη Αγία Τεσσαρακοστή των Χριστουγέννων. Νηστεύοντας, όμως, σωματικά και πνευματικά πρέπει να ζούμε μέσα στο ιερό και κατανυκτικό κλίμα της μετάνοιας και ανανήψεως. Η εγκράτεια από τις τροφές και τα πάθη ανοίγει τον πνευματικό δρόμο της εναρέτου χριστιανικής ζωής, της καθάρσεως και του φωτισμού. Τα φερέσβια ιερά Μυστήρια της Μετανοίας και Εξομολογήσεως και της Θείας Ευχαριστίας – Κοινωνίας ενδυναμώνουν και ζωογονούν τους πιστούς. Αγνίζουν την συνείδηση και λευκαίνουν την ψυχή, γαληνεύουν την καρδιά και καθαρίζουν τις πνευματικές μας αισθήσεις.
Ας σπεύσουμε με προθυμία και εμπιστοσύνη στο πετραχήλι του Πνευματικού μας πατέρα, στον νοητό Ιορδάνη για να εξαγνισθή η ψυχοσωματική μας ύπαρξι και να αναγεννηθούμε πνευματικά. Τότε μόνο ο αγώνας της νηστείας θα καταξιωθή και θα έχη τα ποθητά αποτελέσματα, θα γίνη πρόξενος χαριτώσεως και ευλογήσεως της ζωής μας.
Ευχόμενος από καρδίας κάθε ενίσχυσι και ευλογία από τον Τρισάγιο Κύριο και Θεό μας και πλούσια καρποφορία στα πνευματικά μας παλαίσματα και αγωνίσματα, ευλογημένη δε και ειρηνική κατά Θεόν Αγία Τεσσαρακοστή των Χριστουγέννων, διατελώ,
Μετ’ εγκαρδίων ευχών και αγάπης
Ο Μητροπολίτης
†Ο Κυθήρων Σεραφείμ
Τον Ιερόν Κλήρον και τον Χριστώνυμον Λαόν
της καθ΄ημάς Ιεράς Μητροπόλεως
Κυθήρων και Αντικυθήρων
«Νηστεία εστί γαλήνη των ημετέρων ψυχών,
η των γερόντων ευκοσμία, η των νέων παιδαγωγός,
η των σωφρονούντων διδάσκαλος…»
(Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, Ε.Π.Ε 2,30)
Αγαπητοί μου Αδελφοί και Συλλειτουργοί,
Αδελφοί μου Χριστιανοί, Τέκνα μου εν Κυρίω αγαπητά!
Ευλογημένη, ειρηνική και καρποφόρος ας είναι η Αγία Τεσσαρακοστή των Χριστουγέννων, εις την οποίαν από σήμερα εισερχόμεθα. Περίοδος ιερά και κατανυκτική, καιρός νηστείας σωματικής και πνευματικής, στάδιον πνευματικών αγώνων και αρετών, ευκαιρία μετανοίας, παλινορθώσεως και ανυψώσεως της ζωής μας.
Ο Δομήτωρ της Αγίας μας Εκκλησίας Κύριος ημών Ιησούς Χριστός πριν αρχίση την τριετή δημόσια δράσι και διακονία Του διά τον ευαγγελισμό και την σωτηρία του Λαού του Θεού επί ένα 40ήμερο επάνω εις το Σαραντάριον όρος ενήστευσε και αντέκρουσε τα μηχανήματα και τας επιθέσεις του αρχεκάκου εχθρού διαβόλου.
Ο Θεόπτης Μωϋσής 40 ημέρες και 40 νύκτες παρέμεινε νηστεύων επάνω εις το Θεοβάδιστον όρος Σινά, προκειμένου να λάβη τις πλάκες του Θεογράφου νόμου του Θεού. Καί ο πύρινος Προφήτης Ηλίας νήστις διήνυσε δρόμον 40 ημερών διά να αποφύγη την οργήν της ειδωλομανούς βασιλίσσης Ιεζάβελ. Καί ημείς οι Ορθόδοξοι πιστοί καλούμεθα να διανύσουμε τον ιερό δίαυλο της νηστείας με χαρά πνευματική, ειρήνη ψυχής και αγωνιστική διάθεσι.
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, του οποίου ετιμήσαμε προχθές την ιερά μνήμη, μας είπε μόλις προ ολίγου ότι: «Η νηστεία είναι η γαλήνη των ψυχών μας, η ευπρέπεια των γερόντων, η παιδαγωγός των νέων, η διδάσκαλος των σωφρόνων και συνετών, εκείνη που στολίζει σαν άλλο διάδημα κάθε ηλικία και γένος». Καί εις την συνέχεια προσθέτει ο ιερός Πατήρ: «Σήμερα, στην χριστιανική εποχή, δεν υπάρχει (και δεν πρέπει να υπάρχη) διαφορά στο τραπέζι του πλουσίου και του πτωχού. Παντού η τράπεζα είναι (και πρέπει να είναι) απλή, χωρίς πολυτέλεια και επιδεικτικότητα. Προσέρχονται όλοι στο λιτό τραπέζι με ευχαρίστησι περισσότερη από όση όταν προσφέρωνται πολλά καρυκεύματα και πολύ καλό κρασί».
Σε άλλο σημείο ο ιερός Χρυσόστομος επισημαίνει τον τρόπο και την διάθεσι, με τα οποία πρέπει να γίνεται η νηστεία και όχι από κάποια συνήθεια ή ένα τυπικό χρέος, λέγοντας τα εξής:
«Δεν παραθεωρώ και δεν αχρηστεύω την δύναμι της νηστείας, μη γένοιτο, αφού πολύ την επαινώ και θαυμάζω τους νηστεύοντας. Τα λέγω αυτά διά να διδάξω ότι πρέπει να καταγίνεσθε εις τα πνευματικά με διαυγή σκέψι και να μη τηρήτε εντολές από συνήθεια. Καί αν, αγαπητέ, συνεχίζει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, λόγω ασθενείας σωματικής δεν ημπορέσης να νηστεύσης όλη την ημέρα, δεν θα σε κατηγορήση γι΄αυτό κανένας που σκέπτεται ορθά. Άλλωστε έχουμε Κύριο πράο και φιλάνθρωπο, που δεν μας ζητάει τίποτα επάνω από τις δυνάμεις μας. Διότι δεν απαιτεί ο Κύριος να κάνουμε απλώς αποχή από φαγητά, νηστεία μόνο. Αλλά ζητάει να διαθέτουμε όλη την αφοσίωσί μας στα πνευματικά, αφού απομακρύνουμε τους εαυτούς μας από τα κοσμικά και αμαρτωλά πράγματα». (Ιωαν.Χρυς. Ε.Π.Ε 2,240).
Αγαπητοί μου Αδελφοί,
Αυτόν τον διπλό αγώνα της πνευματικής και της σωματικής νηστείας καλούμεθα να αναλάβωμε κατά την αρχόμενη σαρανταήμερη Αγία Τεσσαρακοστή των Χριστουγέννων. Νηστεύοντας, όμως, σωματικά και πνευματικά πρέπει να ζούμε μέσα στο ιερό και κατανυκτικό κλίμα της μετάνοιας και ανανήψεως. Η εγκράτεια από τις τροφές και τα πάθη ανοίγει τον πνευματικό δρόμο της εναρέτου χριστιανικής ζωής, της καθάρσεως και του φωτισμού. Τα φερέσβια ιερά Μυστήρια της Μετανοίας και Εξομολογήσεως και της Θείας Ευχαριστίας – Κοινωνίας ενδυναμώνουν και ζωογονούν τους πιστούς. Αγνίζουν την συνείδηση και λευκαίνουν την ψυχή, γαληνεύουν την καρδιά και καθαρίζουν τις πνευματικές μας αισθήσεις.
Ας σπεύσουμε με προθυμία και εμπιστοσύνη στο πετραχήλι του Πνευματικού μας πατέρα, στον νοητό Ιορδάνη για να εξαγνισθή η ψυχοσωματική μας ύπαρξι και να αναγεννηθούμε πνευματικά. Τότε μόνο ο αγώνας της νηστείας θα καταξιωθή και θα έχη τα ποθητά αποτελέσματα, θα γίνη πρόξενος χαριτώσεως και ευλογήσεως της ζωής μας.
Ευχόμενος από καρδίας κάθε ενίσχυσι και ευλογία από τον Τρισάγιο Κύριο και Θεό μας και πλούσια καρποφορία στα πνευματικά μας παλαίσματα και αγωνίσματα, ευλογημένη δε και ειρηνική κατά Θεόν Αγία Τεσσαρακοστή των Χριστουγέννων, διατελώ,
Μετ’ εγκαρδίων ευχών και αγάπης
Ο Μητροπολίτης
†Ο Κυθήρων Σεραφείμ
https://agathan.wordpress.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου