ΛΟΓΟΣ ΟΓΔΟΟΣ
Περί ἀοργησίας
13. Θυμώδης σημαίνει να γίνεσαι θεληματικά επιληπτικός, και από αθέλητη κακή συνήθεια να πέφτης κάτω και να συντρίβεσαι ολοσχερώς.
14. Σε όσους μετανοούν τίποτε δεν είναι πιο αταίριαστο από
την ταραχή του θυμού. Διότι η μετάνοια και η επιστροφή χρειάζονται
πολλή ταπείνωσι, ενώ ο θυμός δείχνει άνθρωπο γεμάτο από υπερηφάνεια.
15. Εάν το όριο της πιο τελείας πραότητος είναι, ενώ
ευρίσκεται εμπρός σου αυτός πού σε παροξύνει, να τον αντιμετωπίζης με
εσωτερική γαλήνη και αγάπη, τότε οπωσδήποτε το έσχατο όριο του θυμού
είναι, ενώ απουσιάζει αυτός πού σε ελύπησε, να κάνης ότι συγκρούεσαι
μαζί του με διάφορα λόγια και κινήματα θηριώδη.
16. Εάν το Άγιο Πνεύμα ονομάζεται και είναι «ειρήνη
ψυχής», ενώ η οργή «ταραχή καρδίας», τότε οπωσδήποτε τίποτε άλλο δεν
εμποδίζει την παρουσία Του μέσα μας όσο ο θυμός.
17. Γνωρίζομε πώς είναι πάμπολλα τα τέκνα του θυμού. Και
όλα είναι φοβερά. Ένα όμως τέκνο του πού το γεννά χωρίς να το θέλη, αν
και νόθο, είναι ωφέλιμο: Είδα ανθρώπους πού άναψαν από την μανία του
θυμού και έβγαλαν από μέσα τους σαν έμετο την μακροχρόνιο μνησικακία
τους. Έτσι με το ένα πάθος απηλλάγησαν από το άλλο! Και η μακροχρόνια
λύπη τους διελύθη! Διότι εκείνος πού τους ελύπησε ή εζήτησε συγχώρησι ή
έδωσε τις απαιτούμενες εξηγήσεις.
Αντιθέτως είδα άλλους πού κατά τρόπο απαράδεκτο έδειξαν ότι ήσαν
δήθεν μακρόθυμοι. Έτσι με την σιωπή εναποθήκευσαν μέσα τους την
μνησικακία. Αυτούς τους ελεεινολόγησα περισσότερο από τους πρώτους,
διότι με το μελάνι (της μνησικακίας) έδιωξαν από την ψυχή τους το
περιστέρι, (την ειρήνη δηλαδή και την χάρι του Αγίου Πνεύματος).
18. Χρειάζεται να προσέξωμε πολύ αυτόν τον όφι (του θυμού).
Διότι τον βοηθεί και η ίδια η φύσις μας, όπως ακριβώς και τον όφι του
σαρκικού πάθους. Είδα μερικούς πού ωργίσθηκαν και από την πικρία τους
αρνήθηκαν να φάγουν. Με την απαράδεκτη αυτή εγκράτειά τους επήραν επάνω
στο πρώτο δηλητήριο και δεύτερο.
Αντιθέτως είδα άλλους πού επιάσθηκαν από εύλογη δήθεν αφορμή του
θυμού κι εξέσπασαν στην γαστριμαργία. Έτσι από τον λάκκο έπεσαν στον
γκρεμό. Είδα όμως και άλλους συνετούς πού σαν καλοί ιατροί εκράτησαν την
μεσαία οδό, και με την κανονική λήψι της τροφής παρηγορήθηκαν και
ωφελήθηκαν υπερβολικά.
19. Μερικές φορές η ψαλμωδία, όταν είναι μετρία,
καταπραΰνει άριστα τον θυμό. Και μερικές φορές, όταν είναι άμετρη και
άκαιρη, δημιουργεί φιληδονία. Γι΄αυτό ας την χρησιμοποιούμε διακριτικά
ανάλογα με τις περιστάσεις.
20. Ευρέθηκα κάποτε εξ αιτίας μιας ανάγκης έξω από ένα
κελλί ερημιτών. Ενώ εκαθόμουν εκεί, τους άκουσα να μάχωνται γεμάτοι
πικρία και θυμό εναντίον κάποιου ο οποίος απουσίαζε -αυτός τους είχε
λυπήσει σε κάτι- και σαν πέρδικες μέσα σε κλουβί να ορμούν επάνω στο
πρόσωπό του σάν να ήταν παρών. Εκείνο πού τους συμβούλευσα από
πνευματικό ενδιαφέρον ήταν να εγκαταλείψουν την ερημική ζωή, για να μη
καταντήσουν από άνθρωποι δαίμονες.
Είδα επίσης και μερικούς άλλους με καρδιά υποδουλωμένη στην λαγνεία
και στην γαστριμαργία. Αυτοί φαίνονταν γεμάτοι πραότητα και κολακευτική
ευγένεια και φιλαδελφία και ευπροσηγορία. Εκείνο πού τους συμβούλευσα
ήταν να ασπασθούν την ερημική ζωή -το ξυράφι κατά της λαγνείας και της
γαστριμαργίας- για να μη καταντήσουν ελεεινά από λογικοί άνθρωποι άλογα
ζώα.
Μερικοί όμως μου έλεγαν ότι παρασύρονται αξιοθρήνητα και στα δύο κακά, (και στον θυμό και στην φιληδονία).
Αυτούς τους εμπόδισα αυστηρά από το να έχουν ιδικό τους πρόγραμμα. Και
συνέστησα φιλικά στους Γέροντές τους να τους ορίζουν άλλοτε την μία (την
κοινοβιακή) και άλλοτε την άλλη (την ερημιτική) ζωή. Και σε όλα να
κλίνουν τον αυχένα και να υποτάσσωνται στον πνευματικό τους επιστάτη.
21. Ο φιλήδονος βλάπτει και ατιμάζει τον εαυτό του μόνο.
Ίσως και τον συνένοχό του. Ενώ ο θυμώδης πολλές φορές σαν λύκος
αναστατώνει όλη την ποίμνη και τραυματίζει πολλές ταπεινές ψυχές.
22. Είναι βαρύ να ταραχθή από τον θυμό ο οφθαλμός της
καρδίας, να συμβή δηλαδή εκείνο πού είπε ο Ψαλμωδός: «Εταράχθη από θυμού
ο οφθαλμός μου» (Ψαλμ.στ΄ 8) .
Είναι όμως πιο βαρύ να εκδηλωθή με τα χείλη η εσωτερική ορμή του θυμού.
Το να εκδηλωθή όμως και με χειροδικία είναι πράγμα ολωσδιόλου εχθρικό
και ξένο προς την μοναχική και αγγελική και θεϊκή ζωή.
23. Εάν θέλης ή μάλλον νομίζης ότι πρέπει να αφαιρέσης το
κάρφος από τον οφθαλμό του άλλου, πρόσεξε μήπως αντί ιατρικής σμίλης
χρησιμοποιήσης κανένα δοκάρι, οπότε θα ανοίξης ή θα καταστρέψης εντελώς
τον οφθαλμό. Δοκάρι είναι ο βαρύς λόγος και οι απρεπείς εξωτερικοί
τρόποι. Ενώ το άλλο, (η ιατρική σμίλη), είναι η με επιείκεια
διδασκαλία και ο με μακροθυμία και καλωσύνη έλεγχος. Ο Απόστολος λέγει
«έλεγξον, επιτίμησον, παρακάλεσον» (Β΄ Τιμ.δ΄ 2) , όχι όμως και «τύψον» (κτύπα). Εάν όμως σπανίως χρειασθή και αυτό, άς γίνη, όχι όμως από σένα.
24. Ας εξετάσωμε και θα διαπιστώσωμε ότι πολλοί θυμώδεις
εκτελούν με προθυμία την νηστεία και την αγρυπνία και την ησυχαστική
ζωή. Και τούτο, διότι ο δαίμων τους σπρώχνει με την πρόφασι της
μετανοίας και του πένθους σε εκείνα πού αυξάνουν και ερεθίζουν το πάθος
τους.
συνεχίζεται...
Ι.Μ.Παρακλήτου
http://www.orthodoxfathers.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου