Κεφάλαιο
Γ΄
Ἁγίου
Νικολάου
Βελιμίροβιτς
Ὅλοι
οἱ Ἀπόστολοι στίς Ἐπιστολές τους
δοξολογοῦν κι αἰνοῦν τόν Ὕψιστο Θεό.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἀναφωνεῖ:
«Αὐτός
γάρ ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν»1.
Ὅλοι
ἀνεξαιρέτως οἱ ἅγιοι τοῦ Θεοῦ μᾶς
διδάσκουν πώς τά καλά ἔργα δέν
ἀξιολογοῦνται ἀπό τό πλῆθος καί τό
μέγεθός τους, ἀλλ᾿
ἀπό τήν καλή διάθεση τοῦ δότη.
Ὅπως
λέει ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Διάλογος στίς
Ὁμιλίες του στά εὐαγγέλια, «δέν
ὑπάρχει γιά τό Θεό πλουσιώτερο δῶρο
ἀπό τήν καλή θέληση».
Μετά
ἀπ᾿ αὐτό τό γεγονός, τό μοναδικό στήν
ἀνθρώπινη ἱστορία, οἱ ἄγγελοι χάθηκαν
ἀπό μπροστά τους κι ἄφησαν τούς ποιμένες
νά χαίρονται καί ν᾿ ἀποροῦν.
«Διέλθωμεν
δή ἕως Βηθλεέμ καί ἴδωμεν τό ρῆμα τοῦτο
τό γεγονός, ὅ ὁ Κύριος ἐγνώρισεν ἡμῖν»2.
Γιατί
δέν εἶπαν πώς τό γεγονός τούς τό ἀποκάλυψε
«ὁ
ἄγγελος»
ἀλλά
εἶπαν ὁ Κύριος; Ἐπειδή ὁ ἄγγελος τοῦ
Θεοῦ παρουσιάστηκε μπροστά τους μέ
τέτοια λαμπρότητα καί τέτοιο ἐκτυφλωτικό
κάλλος, πού ὁ ἀνθρώπινος νοῦς δέν
μποροῦσε νά φανταστεῖ πώς ὁ Κύριος, ὁ
ἴδιος ὁ Παντοκράτορας θά ἦταν πιό
ὡραῖος ἤ πιό λαμπερός. Καί γιά ἕναν
ἄλλο λόγο ὅμως. Ἐπειδή στήν Ἁγία Γραφή
οἱ ἄγγελοι τοῦ Θεοῦ συνήθως ἀποκαλοῦνται
«Κύριοι».
Κι
αὐτό προκύπτει ἀπό τό γεγονός ὅτι οἱ
Ἰσραηλίτες ἦταν αὐστηρά προσηλωμένοι
στήν πίστη τους στόν ἕνα Θεό κι εἶχαν
συνηθίσει νά τά πληροφοροῦνται ὅλα
ἀπό ἄγγελο, ὡς ἀπεσταλμένο τοῦ Θεοῦ.
Καί
ἴδωμεν τό ρῆμα τοῦτο τό γεγονός. Δέν
εἶπαν οἱ ποιμένες, «ἄν
ἀληθεύει αὐτό τό πράγμα». Δέν
εἶχαν τήν παραμικρή ἀμφιβολία ὅτι ὁ
Κύριος τούς ἀποκάλυψε τό μέγα αὐτό
γεγονός. Ἡ
ἁπλή καρδιά τους δέ γνώριζε τήν ἀμφιβολία.
Ἡ
ἀμφιβολία κατοικεῖ συχνότερα στίς
σκοτισμένες ἀπό τήν ἁμαρτία καί τά
πάθη καρδιές.
«Καί
σπεύσαντες, καί ἀνεῦρον τήν τε Μαριάμ
καί τόν Ἰωσήφ καί τό βρέφος κείμενον
ἐν τῇ φάτνῃ»3.
Εὔκολα
μπορεῖ νά φανταστεῖ κανείς μέ τί σπουδή
ἔτρεξαν οἱ ποιμένες πρός τή φάτνη. Ἡ
χαρά τούς ἔδωσε φτερά στά πόδια κι ἔτσι
ἔφτασαν γρήγορα στήν ἁγία οἰκογένεια.
Στό
σπήλαιο ὅπου ἐκεῖνοι στάλιαζαν τά
κοπάδια τους βρῆκε κατάλυμμα «ὁ νυνέχων
πᾶσαν τήν κτίσιν».
Στή
φάτνη ὅπου ἔβαζαν τροφή γιά τά ζωντανά
τους, κείτονταν σπαργανωμένος ὁ Οὐράνιος
Ἄρτος, Ἐκεῖνος πού ζωοποιεῖ ὅλη τήν
κτίση.
Τά
ἄχυρα πού περίσσεψαν ἀπό τά ζώα,
χρησίμεψαν γιά στρώμα Ἐκείνου πού ἀπό
τή δημιουργία τοῦ κόσμου ἦταν «καθήμενος
ἐπί τῶν Χερουβίμ».
[
Βηθλεέμ σημαίνει Οἶκος Ἄρτου. Τό
βαθύτερο νόημα τοῦ ὀνόματος αὐτοῦ
ἔγινε γνωστό μέ τό πού γεννήθηκε στόν
τόπο αὐτόν ὁ Κύριος Ἰησοῦς, ὁ οὐράνιος
Ἄρτος. «Ἐγώ εἰμι ὁ ἄρτος τῆς ζωῆς, ὁ
ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς»].
Ὁ
εὐαγγελιστής γράφει πώς οἱ ποιμένες
βρῆκαν στό σπήλαιο τή Μαρία καί τόν
Ἰωσήφ. Τυπικά πρῶτος ἀναφέρεται ὁ
πατέρας κι ἔπειτα ἡ μητέρα. Αὐτό
συνηθίζεται σήμερα καί τηροῦνταν ἀκόμα
αὐστηρότερα ἐκείνη τήν ἐποχή, πού ἡ
γυναίκα λογαριάζονταν ὑποδέστερη ἀπό
τόν ἄντρα. Ὁ εὐαγγελιστής ὅμως ἀναφέρει
πρῶτα τή Μαρία, ἀντίθετα μέ τό μακρόχρονο
ἔθιμο. Καί τό κάνει αὐτό σκόπιμα, γιά
νά τονίσει τό γεγονός ὅτι μοναδικός
ἐπίγειος γονιός τοῦ Σωτήρα μας εἶναι
ἡ Μητέρα. Ὁ
Ἰωσήφ δέν ἦταν σύζυγός της ἀλλά βοηθός
καί προστάτης Της.
«Ἰδόντες
δέ διεγνώρισαν περί τοῦ ρήματος τοῦ
λαληθέντος αὐτοῖς περί τοῦ παιδίου
τούτου· καί πάντες οἱ ἀκούσαντες
ἐθαύμασαν περί τῶν λαληθέντων ὑπό τῶν
ποιμένων πρός αὐτούς»4.
Οἱ
ποιμένες εἶχαν σίγουρα πολλά νά
διηγηθοῦν. Τά μάτια τους εἶχαν δεῖ
ἐκεῖνα πού ἐλάχιστα ἀνθρώπινα μάτια
ἀξιώνονται νά δοῦν. Τ᾿ αὐτιά τους
εἶχαν ἀκούσει πράγματα πού ἐλάχιστα
ἀνθρώπινα αὐτία ἀξιώνονται ν᾿ ἀκούσουν.
Καί πάντες οἱ ἀκούσαντες ἐθαύμασαν.
Ἐδῶ προφανῶς δέν ἀναφέρεται στή
Μαρία καί τόν Ἰωσήφ, γιατί τότε δέ θά
ἔλεγε ὁ εὐαγγελιστής «πάντες». Θά
πρέπει ν᾿ ἀναφέρεται καί σ᾿ ἄλλους
ἀνθρώπους κοντά στό σπήλαιο, στή Βηθλεέμ,
στούς ὁποίους οἱ ποιμένες ἀποκάλυψαν
μέ τήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ τό φοβερό καί
θαυμαστό οὐράνιο αὐτό μυστήριο.
Γιά
τήν ἁγία Μητέρα Μαρία γράφει ὁ
εὐαγγελιστής:
«Ἡ
δέ Μαριάμ πάντα συνετήρει τά ρήματα
ταῦτα συμβάλλουσα ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτῆς»5.
Ὁ
εὐαγγελιστής εἶναι ὑπερβολικά
προσεχτικός ὅταν ἀναφέρεται στήν ἁγία
Παρθένο. Παρατηρεῖ πάντα τήν καρδιά
της, προσπαθεῖ νά ἐκτιμήσει τίς
ἐντυπώσεις πού δημιουργοῦνται στήν
εὐαίσθητη αὐτή καρδιά πού φόρεσε τό
στεφάνι τοῦ γάμου μέ τό Ἅγιο Πνεῦμα.
Ἐκείνη ἄκουσε ὅλα ὅσα εἰπώθηκαν, ὅλα
ὅσα εἶχαν νά ποῦν γιά τό γιό της ὁ
οὐρανός καί ἡ γῆ. Κι ὅλ᾿ αὐτά τά φύλαξε
στήν καρδιά της. Κάποτε θά ᾿ρχόταν ἡ
ὥρα πού θά ᾿νοιγε τό στόμα της, πού θ᾿
ἀποκάλυπτε τούς θησαυρούς τῆς καρδιᾶς
της, πού θά τά μετέδιδε ὅλ᾿ αὐτά στούς
ἀποστόλους καί τούς εὐαγγελιστές γιά
νά τά μάθουν ἀπό τά δικά της χείλη. Θά
᾿φτανε ὁ καιρός πού θά γινόταν ὁ
ἀπόστολος τῶν ἀποστόλων, ὁ εὐαγγελιστής
τῶν εὐαγγελιστῶν. Κι ὁ καιρός αὐτός
θά ᾿ρχόταν μετά τήν ἔνδοξη ἀνάσταση
τοῦ Υἱοῦ Της. Ὅταν ὁ μονογενής βγῆκε
ἀπό τόν τάφο καί «ἀνέστη
ἐκ νεκρῶν», οἱ
ἀπόστολοι ἀκόμα ἀναρωτιοῦνταν μεταξύ
τους. Τί
γίνεται; Ποιόν
θά ρωτήσουμε; Ἐκείνην, μόνο Ἐκείνην
ἐπί τῆς γῆς. Κι Ἐκείνη θά τούς ἔλεγε
ὅλα ὅσα εἶχε φυλάξει στήν καρδιά της,
τά λόγια τοῦ ἀρχάγγελου στή Ναζαρέτ,
ἐκεῖνα πού εἶπαν οἱ ποιμένες στή
Βηθλεέμ καί πολλά, πολλά ἄλλα λόγια καί
μυστήρια πού μόνο αὐτή γνώριζε, ἐπειδή
ἐκείνη μόνο ζοῦσε τόσο κοντά στό
διδάσκαλό τους.
Ὁ
Κύριος Ἰησοῦς λοιπόν δέ γεννήθηκε στή
Ρώμη, στό παλάτι τοῦ Καίσαρα, γιά νά
γίνει κύριος τῆς οἰκουμένης μέ τή
δύναμη τῶν ὅπλων.
Γεννήθηκε
ἀνάμεσα στούς ποιμένες, γιά ν᾿ ἀποκαλυφτεῖ
ἔτσι ὁ κυρίαρχος χαρακτήρας τῆς
εἰρηνικῆς καί ἀγαπητικῆς διακονίας
Του στόν κόσμο.
Ὅπως
ὁ ποιμένας ἀγαπᾶ καί φροντίζει τό
ποίμνιό του, ἔτσι κι Ἐκεῖνος ἀγαπᾶ
καί μεριμνᾶ γιά κάθε ἄνθρωπο.
Ὅπως
ὁ ποιμένας φροντίζει γιά τό ἕνα ἄρρωστο
ἤ παραστρατημένο πρόβατο περισσότερο
ἀπό τά ἐνενήντα ἐννιά πού εἶναι ἀσφαλή
καί ὑγιή, ἔτσι κι Ἐκεῖνος ἔχει
μεγαλύτερη μέριμνα γιά τούς ἁμαρτωλούς
παρά γιά τούς ἀγγέλους.
Ὅπως
ὁ ποιμένας γνωρίζει τό κάθε πρόβατό
του χωριστά καί κάθε πρόβατο γνωρίζει
τόν ἀφέντη του, ἔτσι γίνεται καί μέ τόν
μεγάλο, τόν καλό Ποιμένα καί τή λογική
ποίμνη Του.
Ὅπως
ὁ ποιμένας ξαγρυπνάει γιά τό ποίμνιό
του, τότε πού ὅλη ἡ φύση ἡσυχάζει
ἀμέριμνη, ἔτσι κι ὁ Καλός Ποιμένας
ἀγρυπνεῖ νύχτες γεμάτες τρόμο καί
πειρασμούς. Παρακολουθεῖ τή λογική Του
ποίμνη καί προσεύχεται γι᾿ αὐτούς μέ
ταπείνωση κι ὑπακοή στόν οὐράνιο Πατέρα
Του.
Κάθε
Του πράξη στή γῆ εἶναι ἀπό μόνη της
ἕνα ὁλοκληρωμένο εὐαγγέλιο. Ἀκόμα
καί τότε πού ἦταν νεογέννητος καί δέν
μποροῦσε ν᾿ ἀνοίξει τό στόμα του γιά
νά προφέρει μιά λέξη, ἔδινε στήν
ἀνθρωπότητα ἕνα ὁλόκληρο εὐαγγέλιο
μέ τόν τρόπο, τόν τόπο καί τίς περιστάσεις
τῆς γέννησής Του.
Δέ
θά μποροῦσε ὁ Κύριος Ἰησοῦς νά γεννηθεῖ
σέ αὐτοκρατορικό παλάτι, γιατί καθῆκον
Του δέν ἦταν νά γίνει ἐγκόσμιος
κυβερνήτης. Ἡ βασιλεία Του δέν εἶναι
«ἐκ τοῦ κόσμου
τούτου» πού
εἶναι σκοτεινός σάν τήν καταιγίδα,
παροδικός σάν τό ὄνειρο. Δέ
θά μποροῦσε νά γεννηθεῖ σάν γιός κάποιου
ἐπίγειου αὐτοκράτορα, γιατί ὁ σκοπός
Του δέν εἶναι ἡ φωτιά καί τό ξίφος, οἱ
διαταγές καί ἡ βία, ἀλλά ἡ θεραπεία
τῶν ἄρρωστων κι ἡ σταδιακή ἀποκατάσταση
τῆς ὑγείας τους. Τά ἔργα πού ἔκανε στή
Ζωή Του δέν ἔρχονται σέ ἀντίθεση μέ τά
λόγια Του ἀλλά τά ἐπιβεβαιώνουν. Ἡ
διδασκαλία Του ἐμπεριέχεται στή ζωή
καί τά λόγια Του, εἶναι τό σωτήριο
εὐαγγέλιό Του.
Ὅλα
ὅσα ἦρθε γιά νά ζήσει στή γῆ ἦταν τόσο
καλά μελετημένα καί προσχεδιασμένα, μέ
τόσο μεγάλη σοφία, πού ἀνθρώπινη γλώσσα
δέν μπορεῖ νά ἐξηγήσει. Γι᾿
αὐτό κι ἐκεῖνο πού ἔχουμε νά κάνουμε
εἶναι νά λατρεύουμε τή σοφία Του μέ
ὑπακοή καί ταπείνωση, γιατί Ἐκεῖνος
ὄχι μόνο ἱκανοποιεῖ τό νοῦ μας ἀλλά
γεμίζει καί τήν καρδιά μας μέ χαρά.
Καί
μεῖς, γεμάτοι χαρά κι ἀγαλλίαση, ἄς
ἐπαναλάβουμε τόν ἀγγελικό ὕμνο:
«Δόξα
ἐν
Ὑψίστοις
θεῷ
καί
ἐπί
γῆς
εἰρήνη
ἐν
ἀνθρώποις εὐδοκία».
Δόξα
στό μονογενή Υἱό «ἐν οὐρανῷ καί ἐπί
γῆς», στό χερουβικό θρόνο στόν οὐρανό
καί στή φάτνη τῆς Βηθλεέμ στή γῆ.
Δόξα
στόν Πατέρα καί τό Ἅγιο Πνεῦμα, τήν
ὁμοούσια κι ἀδιαίρετη Τριάδα, τώρα καί
πάντα καί στούς αἰῶνες τῶν αἰώνων.
Ἀμήν!
συνεχίζεται...
Τέλος
καί
τῇ
Τρισηλίῳ
Θεότητι
κράτος,
αἶνος
καί
δόξα
εἰς
τούς
αἰῶνας
τῶν
αἰώνων.
Ἀμήν.
Ἀπό
τό
βιβλίο:
“Θεός
ἐπί
γῆς,
ἄνθρωπος
ἐν
οὐρανῷ”
COPYRIGHT
– ΚΕΝΤΡΙΚΗ
ΔΙΑΘΕΣΗ:
Πέτρος
Μπότσης
Πέλλης
2,
152
34
Φραγκοκκλησιά
Ἀττικῆς
Τηλ.
FAX:
210
– 6812382, ΚΙΝ.
6974814002
Εὐχαριστοῦμε
θερμά τόν κύριο Πέτρο Μπότση
γιά τήν ἄδεια δημοσίευσης ἀποσπασμάτων
ἀπό τά βιβλία πού ἐκδίδει .
Ἱερομόναχος Σάββας
Ἁγιορείτηςhttp:// HristosPanagia3.blogspot.com
1Ἐφ.
β΄ : 14.
2Λουκ.
Β΄ : 15.
3Λουκ.
Β΄: 16.
4Λουκ.
Β΄ : 17-18.
5Λουκ.
Β΄ : 19.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου