Σύντομη ἐπιστημονική & θεολογική προσέγγιση[1]
Δημήτριος Ν. Βλαχοστέργιος
Δρ. Γενετικῆς & Βελτίωσης Φυτῶν
Κοινά χαρακτηριστικά,
κοινός πρόγονος; Ὁ ἄνθρωπος εἰκόνα εἰκόνος. Τό κατ’ εἰκόνα στόν ἄνθρωπο.
Μελετώντας κανείς τίς ὁμιλίες τοῦ μακαριστοῦ π.
Ἀθανασίου γιά τή Χριστιανική Ἀνθρωπολογία, ἀνακαλύπτει τόν βαθύτερο
λόγο γιά τόν ὁποῖο τόσοι ἄνθρωποι ἀποδέχονται αὐτή τή θεωρία. Ὁ
μακαριστός γέροντας ἀπαντᾶ μέ ἕναν θαυμάσιο τρόπο στήν καρδιά τοῦ
προβλήματος. «Ἔχουμε, λέει ὁ
γέροντας, πάρα πολλά κοινά γνωρίσματα μέ τά ζῶα·
ἄν μάλιστα πάρουμε τά θηλαστικά ἔχουμε πάμπολλα κοινά. Ἐδῶ ὅμως
μπερδεύονται οἱ ἄνθρωποι. Ὅταν δέν ἔχουν τήν ἀποκάλυψη, λένε ὅτι ὁ
ἄνθρωπος εἶναι ἕνα ζῶο, ὅτι εἶναι προϊόν ἐξελίξεως· φθάσαμε στόν
πίθηκο, καί ἀπό τόν πίθηκο στόν ἄνθρωπο. Εἶναι πολύ εὔκολο νά πέσει
κανείς σ’ αὐτό τό λάθος. Γιατί; Γιατί πρέπει νά ἀποκαλυφθεῖ ὅτι ὁ ἄνθρωπος
ἔχει ἕνα ἐπιπλέον γνώρισμα· κι αὐτό τό γνώρισμα εἶναι τό κατ’ εἰκόνα
Θεοῦ στόν ἄνθρωπο. Αὐτό εἶναι θέμα πίστεως»[1].
Πράγματι, οἱ καταπληκτικές ὁμοιότητες τοῦ ἀνθρώπου
μέ τά ζῶα, πού σήμερα γνωρίζουμε ὅτι ὀφείλονται στίς κοινές πληροφορίες
πού ὑπάρχουν στό DNA ἀνθρώπου καί ζώων[2], δέν ἀποδεικνύουν ὅτι εἶναι ἡ καταγωγή
μας ἀπό τά ζῶα, ἀλλά ὅτι τό σῶμα μας λειτουργεῖ καί εἶναι φτιαγμένο
μέ τρόπο παρόμοιο μέ τῶν ἀνώτερων ζώων. Οἱ ἄνθρωποι ὅμως πού δέν πιστεύουν
στήν ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ δίνουν τήν φαινομενικά
πιό λογική ἑρμηνεία. Μέσα ἀπό
τή διήγηση τῆς Γένεσης ἀποκαλύπτεται
ὅτι ὅλα τά κοινά χαρακτηριστικά στά ὄντα ὀφείλονται στήν ὕπαρξη κοινοῦ Δημιουργοῦ. Ἡ Γένεση περιγράφει ἕνα μοντέλο δημιουργίας ἀπό τά ἀτελέστερα
πρός τά τελειότερα ὄντα –σύμφωνη καί μέ τήν ἐπιστήμη– καί τονίζει
κατ’ ἐπανάληψη ὅτι τά εἴδη δημιουργοῦνται κατά γένος.
Εἰδικά γιά τόν ἄνθρωπο εἶναι πολύ σημαντικό νά κατανοήσουμε
τήν ἔννοια τῆς εἰκόνας τοῦ Θεοῦ. Στή Γένεση ἀναφέρεται ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἔγινε κατ’
εἰκόνα Θεοῦ.[3] Αὐτό ὅμως εἶναι μία ἔκφραση περιεκτική καί ὄχι ἀναλυτική.
Ἀναλυτικά ἡ ἔννοια τῆς εἰκόνας τοῦ Θεοῦ ἀποκαλύπτεται στήν Καινή
Διαθήκη. Γράφει ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὅτι ὁ Χριστός εἶναι εἰκόνα τοῦ Θεοῦ[4], καί συνεπῶς, ἀφοῦ ὁ Χριστός εἶναι εἰκόνα τοῦ Θεοῦ, τότε καί
ὁ ἄνθρωπος εἶναι εἰκόνα Χριστοῦ· δηλαδή ὁ ἄνθρωπος εἶναι εἰκόνα εἰκόνος.
Λέει ὁ ἅγιος Εἰρηναῖος: «Ἐν τοῖς πρόσθεν χρόνοις ἐλέγετο μὲν κατ’ εἰκόνα Θεοῦ
γεγονέναι τὸν ἄνθρωπον, οὐκ ἐδείκνυτο δέ·
ἔτι γὰρ ἀόρατος ἦν ὁ Λόγος οὗ κατ’ εἰκόνα ὁ ἄνθρωπος ἐγεγόνει».
Δηλαδή: πρό
Χριστοῦ, λέγονταν μέν ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἔγινε κατ’ εἰκόνα Θεοῦ∙ δέν φαινόταν ὅμως,
γιατί ἀκόμα ὁ Λόγος ἦταν ἀόρατος, τοῦ ὁποίου Λόγου κατ’ εἰκόνα ἔγινε ὁ ἄνθρωπος.
Εἶναι γνωστό ἀπό τούς Πατέρες ὅτι ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ,
τό δεύτερο πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος, θά ἐνανθρωποῦσε ἀνεξάρτητα
ἀπό τό ἄν θά ἁμάρτανε ὁ Ἀδάμ ἤ ὄχι. Ἔτσι λοιπόν μέ τήν ἐνανθρώπηση
ἀποκαλύπτεται οὐσιαστικά τό ἀρχέτυπο, βάσει τοῦ ὁποίου δημιουργήθηκε
ὁ ἄνθρωπος. Ὁ Ἰησοῦς Χριστός. Τό ὅτι ἱστορικά προηγεῖται ἡ ἐμφάνιση-δημιουργία
τοῦ Ἀδάμ δέν ἔχει καμία σχέση· ἀφορᾶ μόνο τή χρονική σειρά φανέρωσης
τῶν γεγονότων. Ἔτσι λοιπόν τό σωστό εἶναι ὅτι ὁ Ἀδάμ πλάσθηκε σύμφωνα
μέ τόν Χριστό, καί ὄχι ὅτι ὁ Χριστός παίρνει τήν ἀνθρώπινη φύση σύμφωνα
μέ τόν Ἀδάμ. Αὐτό καταλαβαίνετε ὅτι ἔχει τεράστια σημασία καί γιά
τό θέμα πού συζητᾶμε σήμερα.
Ἐπίσης τό κατ’ εἰκόνα δέν ἐξαντλεῖται μόνο στή μορφή τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά σημαίνει
ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἔχει καί ἄλλα χαρακτηριστικά του Θεοῦ, πού δέν τά βρίσκουμε
στά ζῶα· τό λογικό, τό δημιουργικό, τό κυριαρχικό καί ἄλλα. Ὁ ἄνθρωπος
εἶναι δύο πράγματα: φύση καί πρόσωπο· τά ζῶα εἶναι μόνο φύση. Τό πρόσωπο
χαρακτηρίζεται ἀπό τήν αὐτοσυνειδησία. Ὅταν ὁ Θεός λέει «Ἐγώ εἰμι ὁ ὢν», τό «εἰμί» ἐκφράζει ὕπαρξη, τό ἐγώ ἐκφράζει πρόσωπο. Ὅπως ὁ Θεός εἶναι οὐσία καί πρόσωπο, ἔτσι
καί ὁ ἄνθρωπος εἶναι οὐσία καί πρόσωπο. Καί ἐδῶ βλέπουμε τήν εἰκόνα
τοῦ Χριστοῦ στόν ἄνθρωπο. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι μία θεολογική ὕπαρξη· ὄχι
μία βιολογική ὕπαρξη. Ὁ γέροντας Ἀθανάσιος τόνιζε: «Ὅταν ὁ πιστός γνωρίζει πολύ καλά τήν Χριστολογία, δέν ἐκπλήσσεται
ὅταν βλέπει ἐπιστημονικά ἐπιτεύγματα, τά ὁποῖα ὅταν βλέπουν ἄλλοι
ἄνθρωποι πού δέν γνωρίζουν Χριστολογία ἰσχυρίζονται ὅτι δέν ὑπάρχει
Θεός».[5]
[1]. π. Ἀθανασίου
Μυτιληναίου. Χριστιανική Ἀνθρωπολογία, Ὁμιλία 16η.
[2]. Γνωρίζουμε
σήμερα ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἔχει 98,5% κοινό DNA μέ τόν πίθηκο, 97,5% κοινό
DNA μέ τά ποντίκια, 85% κοινό DNA μέ τό σκύλο, 85% κοινό DNA μέ τό ψάρι-ζέβρα
καί κατά 36% μέ τή φρουτόμυγα (τά ποσοστά βασίζονται σέ δεδομένα
τῆς Celera Genomics).
[3]. Γέν. 1, 26-27.
[4]. Β΄ Κορ. 4, 4. Κολ. 1, 15.
[5]. Πρβλ. π. Ἀθαν
Μυτηλιναίου. Χριστιανική Ἀνθρωπολογία, Ὁμιλία 16η.
Εὐχαριστοῦμε
τόν Δρ. Δημήτριο Βλαχοστέργιο γιά τήν ἄδεια δημοσίευσης γιά πρώτη φορά
στό διαδίκτυο τῆς ἐπιστημονικῆς του αὐτῆς ἐργασίας. Εὐχόμαστε κάθε καλό
ἀπό τόν Δημιουργό τοῦ παντός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου