Τὴν
Πεντηκοστὴ 2016 συγκαλεῖται στὸ Κολυμπάρι
Χανίων “ἡ Ἁγία και Μεγάλη
Σύνοδος”. Ἤδη ἀνακοινώθηκαν
τὰ θέματα ποὺ θὰ συζητηθοῦν καὶ
ἡ Ἱεραρχία τῆς Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας
διαλέγεται περὶ αὐτῶν. Μεγάλος λοιπόν
εἶναι ὁ προβληματισμὸς μεταξὺ τῶν
πιστῶν της Ἐκκλησίας γιὰ ὅλα τὰ
παραπάνω. Ἔτσι ἄλλωστε καλλιεργεῖται
ἡ “γρηγοροῦσα συνείδηση”
τοῦ πληρώματος τῆς Ἐκκλησίας. Καὶ ὁ
λαὸς πρέπει νὰ μάθει καὶ νὰ μιλήσει.
Ἀλλιῶς, πῶς ὁ κάθε ἐπιχώριος Ἐπίσκοπος
θὰ μεταφέρει στή Σύνοδο τὸ φρόνημα τῆς
Ἐκκλησίας του;
Ἀνακύπτει
λοιπὸν στὶς συνειδήσεις πολλῶν τὸ
ἐρώτημα γιὰ τὸ ποιὰ πρέπει
νὰ εἶναι ἡ στάση τοῦ πληρώματος τῆς
Ἐκκλησίας, τοῦ κλήρου καὶ τοῦ λαοῦ,
ἀπέναντι στὴ μέλλουσα νὰ συνέλθει
“Ἁγία καὶ Μεγάλη Σύνοδο”. Πρέπει
νὰ χαιρόμαστε ἢ νὰ ἀνησυχοῦμε γιὰ
τὸ ὄντως μεγάλο καὶ ἱστορικὸ αὐτὸ
ἐκκλησιαστικὸ γεγονός; Θὰ προκύψει
ὠφέλεια ἢ βλάβη γιὰ τὴν Ἐκκλησία;
Τὸ
“ΟΜΟΘΥΜΑΔΟΝ”,
ἐπιθυμώντας νὰ βοηθήσει τὸν
καλὸ αὐτὸν προβληματισμὸ τοῦ λαοῦ,
ἀλλὰ καὶ νὰ πληροφορήσει τοὺς
ἀπληροφόρητους πλὴν καλόπιστους, θὰ
δημοσιεύσει μία σειρὰ ἄρθρων γιὰ
διάφορα ζητήματα καὶ ἐρωτήματα ποὺ
πολλοὺς προβληματίζουν. Τὰ κείμενα
ποὺ θὰ παρατίθενται εἶναι ἀποδελτιωμένα
καὶ ἁλιευμένα ἀπὸ τὴ σπουδαία καὶ
σημαντικὴ ραδιοφωνικὴ συνέντευξη ποὺ
ἔδωσε ὁ ὀρθοδοξότατος ὁμότιμος
καθηγητὴς τῆς Δογματικῆς της Θεολογικῆς
Σχολῆς τοῦ ΑΠΘ Δημήτριος
Τσελεγγίδης.
Πλήρη τὴ συνέντευξή του μπορεῖτε νὰ
τὴν ἀκούσετε ἐδῶ
καὶ νὰ τὴ διαβάσετε ἢ νὰ τὴν τυπώσετε
ἀπομαγνητοφωνημένη ἐδῶ.
Τέτοιο ὀρθόδοξο δογματικὸ λόγο μὲ
ἁπλὴ καὶ καθαρὴ διατύπωση δὲν
ξανακούσατε!
Στὰ θέματα τῆς Πίστεως πρέπει νὰ μιλᾶμε. Δὲν εἶναι ζήτημα κατακρίσεως ἢ ἀνυπακοῆς.
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:
Καί προσέξτε, ἐπειδή ἔχω
ἀκούσει ἐκφράσεις -δέν ξέρω
σέ ποιά ἔκταση κυκλοφοροῦν,
ἀλλά τό ἄκουσα σέ πολλά
μέρη- νά μήν μιλοῦν, λένε, οἱ
πιστοί γιά αὐτά τά πράγματα,
γιά τά ὁποῖα τώρα μιλοῦμε
ἐμεῖς, γιατί αὐτό ἀποτελεῖ
κατάκριση. Σᾶς τό λέγω ὡς
καθηγητής τῆς Δογματικῆς.
Αὐτό εἶναι ὑποχρέωσή
μας καί δέν ἀποτελεῖ κατάκριση.
Τό νά μιλοῦμε γιά ἐκεῖνα,
πού ἀφοροῦν τήν ἀλήθεια
τῆς Ἐκκλησίας, ἀνεξάρτητα
ἄν ἔχουν ἄμεση ἀναφορά,
ἄν φωτογραφίζουν ἤ
κατονομάζουν πρόσωπα,
αὐτό εἶναι ὑποχρεωσή
μας. Λέει ὁ ἱερός Χρυσόστομος
σέ σχόλιό του στήν πρός Ἑβραίους
Ἐπιστολή: «πείθεσθε τοῖς
ἡγουμένοις ὑμῶν... ὧν
ἀναθεωροῦντες τήν
ἔκβασιν τῆς ἀναστροφῆς
μιμεῖσθε τήν πίστιν». Δηλαδή,
δέν κάνουμε ἄκριτα ὑπακοή,
ἀλλά ἐξετάζουμε μέ βάση
αὐτήν τήν γρηγοροῦσα
συνείδηση, ἄν αὐτά πού
λέγονται ἀπό πρόσωπα ἤ
καί θεσμό, ὁλόκληρη Σύνοδο,
συνάδουν μ’ αὐτά, πού εἶπε
ὁ Χριστός καί διαχρονικῶς
ὑπάρχουν στήν Ἐκκλησία
διά τῶν Οἰκουμενικῶν
Συνόδων καί διά τῆς συμφωνίας
τῶν Πατέρων.
Αὐτά
ὅμως, πού μᾶς εἰσηγοῦνται
οἱ Ὀρθόδοξοι οἰκουμενιστές,
καί τό λέγω αὐτό μετά λόγου
γνώσεως, ὄχι μόνο δέν
συμφωνοῦν, ἀλλά εἶναι καί
ἀντίθετα, ὅπως οἱ
συμπροσευχές τους. Οἱ
Οἰκουμενικές Σύνοδοι
ὁρίζουν τήν καθαίρεση
καί τόν ἀφορισμό αὐτῶν, οἱ
ὁποῖοι τά κάνουν. Δέν ἔχει
σημασία, ποιοί εἶναι
αὐτοί. Τό ἄν αὐτό τό πρᾶγμα
δέν ἔχει γίνει ἀκόμη, εἶναι
θέμα τυπικό, ὅπως εἶπα
καί γιά τήν ἁγιοκατάταξη.
Ἀντιστοίχως, ἰσχύει καί
ἐδῶ τό ἴδιο πρᾶγμα.
Ἄρα,
ἡ κατάκριση ἀναφέρεται,
λέγει ὁ ἱερός Χρυσόστομος,
στό βίο. Δέν θά ἀσχολεῖσαι
μέ τόν βίο τῆς καθημερινότητας
τοῦ ἄλλου, ἄν τυχόν αὐτός δέν
εἶναι καθαρός κ.τ.λ. Γιατί
ἐκεῖνο εἶναι κατάκριση.
Κριτής εἶναι μόνον ὁ Θεός,
ὁ ὁποῖος γνωρίζει κ.τ.λ. Δέν
θά σφετεριστοῦμε, δηλαδή,
αὐτό τό δικαίωμα τό μοναδικό,
πού ἔχει ὁ Χριστός. Γιά τά θέματα
τῆς πίστεως ὅμως ὀφείλουμε
νά μιλήσουμε. Καί μάλιστα
μᾶς τό λέει καί ὁ ἴδιος ὁ Χριστός:
«ὅστις ὁμολογήσει ἐν
ἐμοί»· ἄρα, μέ ἐνεργό τήν
παρουσία Του μέσα μας, δηλαδή
ὁ Χριστός ὁμολογεῖ τότε.
Δηλαδή, ἐάν δέν τό κάνουμε,
δέν σημαίνει ὅτι εἴμαστε
εὐσεβεῖς, ἐπειδή δέν
θέλουμε νά μιλᾶμε καί δέν
θέλουμε νά ξέρουμε καί δέν
θέλουμε νά ἐνημερωνόμαστε
γιά αὐτά τά πράγματα, ἀλλά
θά κριθοῦμε, γιατί δέν δίνουμε
τήν πρέπουσα ὁμολογία.
Δέν ἔχει σημασία ἡ θέση
τῶν κρινομένων αὐτῶν
ἀνθρώπων μέσα στήν Ἐκκλησία.
Γιά φανταστεῖτε, μέ αὐτήν
τήν συλλογιστική νά γινόταν
τό ἴδιο πρᾶγμα, ἐπειδή ὁ
Ἄρειος ἦταν κληρικός,
ἐπειδή ὁ Νεστόριος ἦταν
Πατριάρχης. Καί πάει λέγοντας.
Δέν κάνουμε τίποτε αὐθαίρετο,
εἶναι νομιμοποιημένο
καί ἐπιβεβλημένο ἀπό
τόν ἴδιο τόν Χριστό. Ὁ Ἀπόστολος
Παῦλος, στόν ὁποῖο παραπέμπει
καί ὁ ἅγιος Χρυσόστομος,
ἐπίσης λέει: «καί ἐγώ ὁ
ἴδιος ἄν ἔρθω καί σᾶς πῶ
διαφορετικά ἀπό αὐτά
πού σᾶς εἶπα, ἤ καί ἄγγελος
ἐξ οὐρανοῦ, ἀνάθεμα
ἔστω». Αὐτός εἶναι Βιβλικός
λόγος. Δέν χωράει σμίκρυνση.
Δέν χωράει στρογγύλεμα,
οὔτε μποροῦμε νά τόν δοῦμε
σχετικῶς. Εἶναι ἀπόλυτος.
Ἔτσι
λοιπόν, αὐτά πού λέμε, τά λέμε
μετά λόγου γνώσεως. Καί δέν
εἶναι φανατισμός, αὐτό
τό ὁποῖο λές, νά τό λές εὐθαρσῶς,
ὅταν συμβαίνει νά εἶναι ἡ
πίστη καί ἡ ζωή τῆς Ἐκκλησίας,
ἀρκεῖ νά τό λές τεκμηριωμένα.
Ἀπεναντίας, φονταμενταλισμός
καί φανατισμός εἶναι ἡ
ἰδεοληψία. Ὅταν ἁπλῶς
λές μιά ἰδεολογία, μιά
ἄποψη ἀτεκμηρίωτα
καί χρησιμοποιεῖς μάλιστα
γιά τήν ἐπιβολή της τήν βία.
Ἐμεῖς, προφανῶς, δέν ἔχουμε
καμμιά σχέση μέ αὐτόν τόν
τρόπο. Εὐθαρσῶς, βέβαια,
μπορεῖ νά φωνάζουμε κιόλας,
ἀλλά αὐτό δέν ἔχει καμμία
σχέση μέ ἐγωϊσμό. Γιατί
δέν μιλοῦμε γιά μᾶς, μιλοῦμε
γιά τόν Χριστό καί τήν Ἐκκλησία
καί μιλοῦμε, ἄν θέλετε, καί
γιά τήν ταυτότητά μας, ἡ ὁποία
εἶναι ἐν Χριστῷ.
Δημοσιογράφος:
Εἶναι ἱερή μας ὑποχρέωση
λοιπόν αὐτό. Νά μιλοῦμε γιά
θέματα πίστεως. Νά μήν
σκύβουμε τό κεφάλι, οὔτε
νά μποῦμε σ’ αὐτό τό πνεῦμα
τῶν τελευταίων πολλῶν ἐτῶν
στήν Ἑλλάδα δυστυχῶς, τοῦ
ὠχαδελφισμοῦ, κι ἐγώ
τώρα θά πῶ, ἐγώ θά κάνω, εἶμαι
σέ θέση ἐγώ νά ξέρω; Μᾶς εἴπατε
ὅμως ἕνα πολύ ὡραῖο
παράδειγμα μέ τούς ἁγίους
μας. Ὅτι πρῶτα ἡ συνείδηση
τοῦ κόσμου, τῆς Ἐκκλησίας,
εἶναι αὐτή πού πιστοποιεῖ
τήν ἁγιότητα, καί ἔρχεται
ἀργότερα καί ἡ πράξη τῆς
Ἐκκλησίας, ἄν ἔρθει τελικά,
νά τήν καταχωρήσει καί
ἐπισήμως. Εἶναι ἀκριβῶς
τό ἴδιο θέμα.
Καθηγητής:
Ἔτσι θά ἔπρεπε νά ἐνεργήσει
καί ἡ Ἁγία καί Μεγάλη
Σύνοδος, ἄν θέλει νά εἶναι
Ἁγία καί Μεγάλη.
http://omothimadon.gr/?p= 34478#more-34478
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου