Ἡ σωτηρία μας-Ἡ αποχή απο τήν ἔμπρακτη ἀμαρτία, Ἁββᾶ Δωρόθεου, (17η Διδ), Ὁμιλία Μ΄, Ἱερ. Σάββα Ἁγιορείτου Ἱ.Μ. Ἁγίας Τριάδος Ἐδέσσης
http://hristospanagia3.blogspot.com
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟ
Έχουμε εγκύκλιον της Εκκλησίας της Γερμανίας να μην βαπτίζονται. Όχι μόνον οι Ρωμαιοκαθολικοί αλλά και οι Προτεστάντες. Το ίδιο συμβαίνει και με την Εκκλησία της Ελλάδος. Δεν βαπτίζονται πια. Και ξέρετε αυτό έληξε με την συνάντηση στο Μπαλαμάντ ή Μπελεμέντ στο Λίβανο. Είναι πανεπιστήμιο και έχει και μεγάλη θεολογική σχολή. Δίδαξαν εκεί ο πατήρ Ρωμανίδης, ο π. Ιερόθεος Βλάχος και άλλοι. Τώρα είναι ένας φανατικός Άραβας εις την συνείδηση ο κοσμήτορας, που απαγορεύει κάθε Έλληνα να πηγαίνει εκεί πέρα. Έχουμε αλλαγή πολιτικής στο Πατριαρχείο Αντιοχείας από καιρό. Εμείς ως πανεπιστήμιο συνεργαζόμεθα μαζί τους, ως θεολογικές σχολές με κοσμήτορες, αλλά ξέρω ποιο παιχνίδι παίζεται εκεί πέρα. Αυτό είναι πολιτική που κάνουν. Ξέρω τί γίνεται και πώς θα το αντιμετωπίσω.Οπότε απαγόρευσαν. Στην Αμερική το ίδιο. Το βιβλίο μου «Ομολογώ εν Βάπτισμα» που έχει την Πατερική άποψη για αυτό το θέμα, ότι πρέπει να βαπτίζονται ως αβάπτιστοι, έχει πολεμηθεί τόσο πολύ στην Αμερική. Αλλά αυτό συνετέλεσε στο να έχει μεγάλη διάδοση. Βέβαια εγώ δεν παίρνω δεκάρα, προσέξτε. Το έχω αφήσει στο Άγιον Όρος, στην Μονή που το εκτύπωσε. Αλλά έχει διαδοθεί πολύ γιατί οι Ρώσσοι ακολουθούν την οικουμενιστική πολιτική από τον Μέγα Πέτρο και εξής.Οι Έλληνες της Αμερικής. Οι Έλληνες της Γερμανίας. Οι Έλληνες Ορθόδοξοι στην Ελλάδα κλπ κατηγορούν ως αιρετικό αυτό το βιβλίο και εμένα ως αιρετικό γιατί έχω τους Πατέρες. Μου είχε στείλει ο Μάξιμος ο Αγιωργούσης, ο Μητροπολίτης Πίτσμπουργκ, επίσκοπος Πίτσμπουργκ -να ‘ναι καλά και τον προσκυνώ για την αρχιεροσύνη του αλλά δεν συμφωνώ καθόλου με όσα λέει, να μην το χαρακτηρίσω. Ο Μάξιμος λοιπόν πριν από χρόνια κυκλοφόρησε ένα κείμενο εναντίον μου. Οπότε μου το έστειλαν οι Έλληνες της Αμερικής, του Πίτσμπουργκ, και το πήρα και το μελέτησα. Και τους λέω, με συγχωρείτε, πριν από λίγους μήνες το Πατριαρχείο ανακηρύσσει Άγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας τον Άγιο Αθανάσιο τον Πάριο. Εγώ στον Πάριο στηριζόμουνα για αυτά που είπα. Στον Μάρκο τον Ευγενικό, στον Παλαμά και στους Κολλυβάδες.
Πολλές φορές οἱ ἄνθρωποι κάνουμε σχέδια, κάνουμε προγράμματα, δημιουργοῦμε μέσα μας ἐπιθυμίες, ἔχουμε θελήματα. Μᾶς εἶπε ὁ Θεός νά τά κάνουμε ὅλα αὐτά; Ὄχι, καθόλου. Μᾶς εἶπε ἀντίθετα, νά μάθουμε νά μήν θέλουμε τίποτα. Νά θέλουμε μόνο αὐτό πού θέλει Ἐκεῖνος. Νά ἀφήνουμε Ἐκεῖνον νά φτιάχνει τό σχέδιο καί τό πρόγραμμα τῆς ζωῆς μας.Τό ἄφημα στά χέρια τοῦ Θεοῦ. Αὐτό πού λέμε στήν Θεία Λειτουργία τά λέγει ὅλα: «πᾶσαν τήν ζωήν ἡμῶν Χριστῷ τῷ Θεῷ παραθώμεθα». Αὐτή ἡ φράση, θά μπορούσαμε νά ποῦμε, ὅτι εἶναι ἠ πιό ἀντιαγχωτική φράση στόν κόσμο καί τή λέμε συνέχεια στήν Θεία Λειτουργία. Ὅλη μας τή ζωή καί τίς ζωές ὅλων τῶν ἄλλων νά τίς ἀφήσουμε στόν Χριστό μας.Τό ἴδιο εἶναι καί ἡ εὐχή πού λέγεται μυστικά ἀπό τόν ἱερέα στή Θεία Λειτουργία «Σοί παρακατιθέμεθα τήν ζωήν ἡμῶν ἅπασαν καί τήν ἐλπίδα, Δέσποτα φιλάνθρωπε, καί παρακαλοῦμέν σε καί δεόμεθα καί ἱκετεύομεν».Τήν λέμε αὐτήν τήν εύχή μυστικά οἱ ἱερεῖς πρίν ποῦμε τό «Πάτερ ἡμῶν». Σ’ Ἐσένα Κύριε, παραθέτουμε ὅλη μας τή ζωή καί τήν ἐλπίδα καί Σέ παρακαλοῦμε καί Σέ ἱκετεύουμε.
Μέρος 2ο«Oυ δει αιρετικοίς ή σχισματικοίς συνεύχεσθαι»Προσεγγίζοντας την κατ’ οικονομία πράξη της ΕκκλησίαςΤι σημαίνει «συνεύχεσθαι»; Γιατί «ου δει συνεύχεσθαι»;π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος, Εφημέριος Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών.Το παρόν άρθρο αποτελεί το 2ο μέρος της έρευνας για τη συμπροσευχή.Στις προηγούμενες παραγράφους1 είδαμε ότι σύμφωνα με την κατ’ ακρίβεια πράξη της Εκκλησίας μας η συμπροσευχή με αιρετικούς ή σχισματικούς είναι εντελώς ανεπίτρεπτη, τα δε επιτίμια που ορίζουν οι Ιεροί Κανόνες για τους παραβάτες είναι πολύ βαριά: καθαίρεση για τους κληρικούς, αφορισμός για τους λαϊκούς.Όμως «τα εκκλησιαστικά πράγματα θεωρούνται κατά δύο τρόπους, κατ’ ακρίβεια και κατ’ οικονομία, και όταν δεν μπορούν να γένουν τα κατά ακρίβειαν, γίνονται τα κατά οικονομίαν» τονίζει χαρακτηριστικά ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Δοσίθεοςi συγκεφαλαιώνοντας την μακραίωνη ποιμαντική παράδοση της Εκκλησίας μας.Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: μήπως κάποιες φορές «κατ’ οικονομία»ii επιτρέπεται η συμπροσευχή, χωρίς να έχουμε παράβαση των Ι. Κανόνων και χωρίς να επικρέμανται οι κανονικές συνέπειες;1. Η Εκκλησιαστική Οικονομία και οι προϋποθέσεις εφαρμογής τηςΚατά τον καθηγητή του Κανονικού Δικαίου και μετέπειτα Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Ιερώνυμο (Κοτσώνη) «οικονομία είναι ή έστιν ότε εξ ανάγκης ή χάριν μείζονος ωφελείας τινων ή της καθ’ όλου Εκκλησίας αρμοδίως και υπό ορισμένας προϋποθέσεις επιτρεπομένη προσωρινή ή μόνιμος εκ της «ακριβείας» απόκλισις, εφ’ όσον ταυτοχρόνως παραμένει αλώβητος η ευσέβεια και η του δόγματος ακεραιότης» iii
❈ Εἶναι ταπείνωση νά πιστεύεις ὅτι ὅλοι εἶναι καλοί. Μεγάλη ταπείνωση! Συνήθως ὅλοι κατακρίνουν ὅλους. Τό βλέπετε καθημερινά... Ἄν ἀνοίξετε τήν τηλεόραση ἀκοῦτε μόνιμα κατακρίσεις. Ὁ ἀληθινά ταπεινός ἄνθρωπος δέν κατακρίνει κανέναν καί πιστεύει ὅτι ὅλοι εἶναι καλοί καί Ἅγιοι.Θυμηθεῖτε τόν τσαγκάρη, ὁ ὁποῖος δίδαξε τόν Μέγα Αντώνιο, ὅταν ὁ Ἅγιος εἶχε τόν λογισμό ὅτι προχώρησε στήν ἀρετή καί σκέφτηκε:- Ὑπάρχει ἄραγε κάποιος πού ἔχει φτάσει στά δικά μου μέτρα;Ὑπερηφάνεια! Θεώρησε, δηλαδή, τόν ἑαυτόν του ἀνώτερο ἀπό ὅλους στή γῆ… Βλέπετε καί οἱ Ἅγιοι εἶχαν ἀδυναμίες, εἶχαν καί λάθη καί σφάλματα καί λογισμούς ὄχι καλούς μερικές φορές, γιατί ὅσο εἴμαστε σ’ αὐτή τή ζωή εἴμαστε τρεπτοί καί μπορεῖ νά πέσουμε, ἔστω καί γιά λίγο, σέ μεγάλες πλάνες. Ἔκανε ὁ Ἅγιος αὐτόν τόν ὑπερήφανο λογισμό, ἐνῶ ὁ λογισμός πού πρέπει νά ἔχει ὁ Χριστιανός πάντοτε εἶναι:
Προσαρμόζονται στήν νέα πολιτική Τράμπ καί ἐγκαταλείπουν τίς πολιτικές ὑποστηρίξεως τῆς «συμπεριλήψεως» καί τῆς «διαφορετικότητος» μέ προωθητικές ἐνέργειες καί «θετικές διακρίσεις» στό ἐργασιακό περιβάλλονΗ ΜΙΑ μετά τήν ἄλλη, οἱ ἀμερικανικές ἑταιρεῖες, κηρύσσουν τό τέλος τῆς «ἀτζέντας συμπεριλήψεως», τῆς λεγομένης woke, ἡ ὁποία ἀπαιτοῦσε τήν ἐπιβολή διακρίσεων εἰς βάρος τῶν πλειοψηφιῶν πρός ὄφελος μειονοτήτων, μεταξύ τῶν ὁποίων ὁμοφυλόφιλοι, οὐδετερόφυλα, καί ἄλλα μέλη διαφόρων «φύλων», πού ἐπενοήθησαν ἀπό διαφόρους δικαιωματιστές.Μετά τήν διακήρυξη τοῦ ἐκλεγέντος Προέδρου Ντόναλντ Τράμπ, ὅτι τά φῦλα εἶναι μόνον δύο, ἄρρεν καί θῆλυ, καί τήν ἀνακοίνωση τῆς προθέσεώς του νά θέσει τέλος στό «παραλήρημα τῶν τρανσέξουαλ» ἀπό τήν πρώτη ἡμέρα ἀναλήψεως τῶν καθηκόντων του, μεγάλες ἑταιρεῖες εὐθυγραμμίζονται πρός τήν διακεκηρυγμένη πολιτική τοῦ νέου Προέδρου. Ὁ ἴδιος εἶχε δηλώσει ἀμέσως μετά τήν ὁρκωμοσία του στίς 20 Ἰανουαρίου: «Θά ὑπογράψω διατάγματα γιά τόν τερματισμό τοῦ σεξουαλικοῦ ἀκρωτηριασμοῦ παιδιῶν, τόν ἀποκλεισμό τῶν τράνς ἀπό τόν στρατό καί τόν ἀποκλεισμό τους ἀπό τό Δημοτικό, τό Γυμνάσιο καί τό Λύκειο. Ἡ ἐπίσημη πολιτική τῶν Ἡνωμένων Πολιτειῶν θά εἶναι ὅτι ὑπάρχουν μόνο δύο φῦλα, ὁ ἄνδρας καί ἡ γυναῖκα».
❈ Ἀπό τήν στιγμή πού ἔγινε ἡ πτώση τῶν Πρωτόπλαστων, λένε οἱ Πατέρες, ἐσκοτίσθη ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου. Γιατί σκοτίστηκε; Γιατί χωρίστηκε ἡ ἐνέργεια τοῦ νοῦ ἀπό τήν οὐσία, διασκορπίστηκε ὁ νοῦς πρός τά ἔξω καί ἔχασε ὁ ἄνθρωπος τήν ὄραση τοῦ Θεοῦ, πού εἶναι φῶς.Ὁ Θεός εἶναι φῶς καί ὁ νοῦς εἶναι ἕνα κάτοπτρο, ἕνας καθρέφτης. Ὁπότε, ὅταν ὁ καθρέφτης εἶναι πρός τό φῶς, εἶναι φωτεινός, ἀντανακλᾶ τό φῶς. Ὅταν, ὅμως, στρίψει ὁ καθρέφτης καί δεῖ πρός τή γῆ, σκοτεινιάζει.Αὐτό ἀκριβῶς ἐχει πάθει ὁ ἄνθρωπος. Ἀντί νά βλέπει πρός τόν Θεό, παίρνει λανθασμένη κατεύθυνση ὁ νοῦς του καί βλέπει πρός τά κτίσματα καί μετά γίνεται εἰδωλολάτρης. Ἔτσι δημιουργήθηκαν τά εἴδωλα, λέει ὁ Μέγας Ἀθανάσιος.
❈ Ὅ,τι σκεφτόμαστε καί θυμόμαστε, αὐτό καί ἀγαπᾶμε. Ὅταν λοιπόν θυμόμαστε τόν Χριστό, θά Τόν ἀγαπήσουμε. Ὅταν Τόν ἀγαπήσουμε καί δουλέψει ἡ καρδιά, τότε τηροῦμε καί τήν ἐντολή τοῦ Χριστοῦ:
Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Ἡμέρας, Τρίτης λα´ ἑβδ. ἐπιστολῶν (Ἑβρ. ιβ´ 25-27, ιγ´ 22-25).
Εβρ. 12,25 Βλέπετε μὴ παραιτήσησθε τὸν λαλοῦντα. εἰ γὰρ ἐκεῖνοι οὐκ ἔφυγον τὸν ἐπὶ τῆς γῆς παραιτησάμενοι χρηματίζοντα, πολλῷ μᾶλλον ἡμεῖς οἱ τὸν ἀπ᾿ οὐρανῶν ἀποστρεφόμενοι·
Εβρ. 12,25 Προσέχετε, λοιπόν, μήπως τυχόν και απαρνηθήτε τον πανάγαθον Θεόν, που σας ομιλεί· διότι εάν οι Εβραίοι της παλαιάς εποχής, που ηρνήθησαν να υπακούσουν στον Μωϋσέα, τον ομιλούντα εκ μέρους του Θεού, δεν εξέφυγαν την τιμωρίαν, πολύ περισσότερον δεν θα ξεφύγωμεν ημείς, που απαρνούμεθα τον Θεόν και αποστρέφομεν τον εαυτόν μας από εκείνος, που μας ομιλεί εκ των ουρανών.