Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα. Ἡμέρας. Παρ. κη΄ ἑβδ. ἐπιστ. (Τιτ. α΄ 15 - β΄ 10).
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ Α´ 15 - 16
15
πάντα μὲν καθαρὰ τοῖς καθαροῖς· τοῖς δὲ μεμιαμμένοις καὶ ἀπίστοις οὐδὲν
καθαρόν, ἀλλὰ μεμίανται αὐτῶν καὶ ὁ νοῦς καὶ ἡ συνείδησις. 16 Θεὸν ὁμολογοῦσιν εἰδέναι, τοῖς δὲ ἔργοις ἀρνοῦνται, βδελυκτοὶ ὄντες καὶ ἀπειθεῖς καὶ πρὸς πᾶν ἔργον ἀγαθὸν ἀδόκιμοι. ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ Β´ 1 - 10
1 Σὺ δὲ λάλει ἃ πρέπει τῇ ὑγιαινούσῃ διδασκαλίᾳ. 2 Πρεσβύτας νηφαλίους εἶναι, σεμνούς, σώφρονας, ὑγιαίνοντας τῇ πίστει, τῇ ἀγάπῃ, τῇ ὑπομονῇ. 3 Πρεσβύτιδας ὡσαύτως ἐν καταστήματι ἱεροπρεπεῖς, μὴ διαβόλους, μὴ οἴνῳ πολλῷ δεδουλωμένας, καλοδιδασκάλους, 4 ἵνα σωφρονίζωσι τὰς νέας φιλάνδρους εἶναι, φιλοτέκνους, 5 σώφρονας, ἁγνάς, οἰκουρούς, ἀγαθάς, ὑποτασσομένας τοῖς ἰδίοις ἀνδράσιν, ἵνα μὴ ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ βλασφημῆται. 6 Τοὺς νεωτέρους ὡσαύτως παρακάλει σωφρονεῖν, 7 περὶ πάντα σεαυτὸν παρεχόμενος τύπον καλῶν ἔργων, ἐν τῇ διδασκαλίᾳ, ἀδιαφθορίαν, σεμνότητα, ἀφθαρσίαν, 8 λόγον ὑγιῆ, ἀκατάγνωστον, ἵνα ὁ ἐξ ἐναντίας ἐντραπῇ μηδὲν ἔχων περὶ ἡμῶν λέγειν φαῦλον. 9 Δούλους ἰδίοις δεσπόταις ὑποτάσσεσθαι, ἐν πᾶσιν εὐαρέστους εἶναι, μὴ ἀντιλέγοντας, 10 μὴ νοσφιζομένους, ἀλλὰ πίστιν πᾶσαν ἐνδεικνυμένους ἀγαθήν, ἵνα τὴν διδασκαλίαν τοῦ σωτῆρος ἡμῶν Θεοῦ κοσμῶσιν ἐν πᾶσιν. Ερμηνευτική απόδοση Ι. Θ. Κολιτσάρα
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ Α´ 15 - 16
15
Να μη λαμβάνουν υπ' όψιν των όσα περί καθαρών και ακαθάρτων φαγητών
διδάσκουν οι ψευδάδελφοι Ιουδαίοι. Διότι εις μεν τους καθαρούς κατά την
καρδίαν είναι όλα καθαρά· εις δε τους μολυσμένους από την αμαρτίαν και
απίστους τίποτε δεν είναι καθαρόν, αλλά έχει μολυνθή ο νους των και η
συνείδησίς των. 16 Ομολογούν με τα λόγια,
ότι γνωρίζουν τον Θεόν, με τα έργα των όμως τον αρνούνται. Είναι δε έτσι
βδελυροί και αποτρόπαιοι και απειθείς και δια κάθε καλόν έργον ανίκανοι
και ανάξιοι. ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ Β´ 1 - 10
1 Συ όμως δίδασκε εκείνα που πρέπει και ταιριάζουν εις την ορθήν και αγίαν διδασκαλίαν. 2
Διδάσκε τους γέροντας να είνα προσεκτικοί και άγρυπνοι, σεμνοί,
φρόνιμοι και συνετοί, υγιείς και ρωμαλέοι εις την ορθήν πίστιν, εις την
αγάπην, εις την υπομονήν. 3 Επίσης τας
ηλικιωμένας γυναίκας να είναι εις την εξωτερικήν των εμφάνισιν και
ενδυμασίαν ιεροπρεπείς, (όπως ταιριάζει εις ευσεβείς ανθρώπους)· να μη
παρασύρωνται εις διαβολάς και συκοφαντίας, να μην είναι υποδουλωμέναι
στο πολύ κρασί, να διδάσκουν τα καλά και αληθινά, 4 δια να νουθετούν και σωφρονίζουν τας νέας, ώστε αυταί να αγαπούν τους άνδρας των, να άγαπούν τα παιδιά των, 5
να είναι εγκρατείς, αγναί, νοικοκυρές, που θα φροντίζουν για τα σπίτια
των, αγαθαί και καλόκαρδοι, που θα υποτάσσωνται στους άνδρας των, δια να
μη βλασφημήται από αυτούς ο λόγος του Θεού. 6 Επίσης τους νεωτέρους να τους νουθετής και να τους προτρέπης να είναι εγκρατείς και σώφρονες, 7
προσφέρων τον ευατόν σου κατά πάντα παράδειγμα καλών έργων και
φροντίζων, ώστε η διδασκαλία σου να είναι αγνή και καθαρά, να εμπνέη την
σεμνότητα, να είναι σταθερή και απρόσβλητη από την φθοράν και
αλλοίωσιν. 8 Να είναι λόγος υγιής και
απηλλαγμένος από την ασθένειαν της αιρέσεως, άμεμπτος και ακατάκριτος,
ώστε και ο πολέμιος να εντραπή, μη έχων κανένα κακόν να είπη εις βάρος
μας. 9 Πρότρεπε τους δούλους να υποτάσσωνται στους κυρίους των, να είναι προς αυτούς ευάρεστοι εις όλα, να μη αντιλέγουν, 10
να μη κατακρατούν και κλέπτουν, αλλά να δείχνουν επάνω εις τα πράγματα
πάντοτε κάθε αξιοπιστίαν και εντιμότητα, αγαθήν και σύμφωνον προς το
θέλημα του Θεού, δια να στολίζουν έτσι εις όλα την διδασκαλίαν του
σωτήρος ημών Θεού.
Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα. Ἡμέρας. Παρ. ιγ΄ ἑβδ. Λουκᾶ (Μρ. θ΄ 33-41).
ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ Θ´ 33 - 41
33 Καὶ ἦλθεν εἰς Καπερναούμ· καὶ ἐν τῇ οἰκίᾳ γενόμενος ἐπηρώτα αὐτούς· Τί ἐν τῇ ὁδῷ πρὸς ἑαυτοὺς διελογίζεσθε; 34 οἱ δὲ ἐσιώπων· πρὸς ἀλλήλους γὰρ διελέχθησαν ἐν τῇ ὁδῷ τίς μείζων. 35 καὶ καθίσας ἐφώνησε τοὺς δώδεκα καὶ λέγει αὐτοῖς· Εἴ τις θέλει πρῶτος εἶναι, ἔσται πάντων ἔσχατος καὶ πάντων διάκονος. 36 καὶ λαβὼν παιδίον ἔστησεν αὐτὸ ἐν μέσῳ αὐτῶν, καὶ ἐναγκαλισάμενος αὐτὸ εἶπεν αὐτοῖς· 37
Ὃς ἐὰν ἓν τῶν τοιούτων παιδίων δέξηται ἐπὶ τῷ ὀνόματί μου, ἐμὲ δέχεται·
καὶ ὃς ἐὰν ἐμὲ δέξηται, οὐκ ἐμὲ δέχεται, ἀλλὰ τὸν ἀποστείλαντά με. 38
Ἀπεκρίθη αὐτῷ ὁ Ἰωάννης λέγων· Διδάσκαλε, εἴδομέν τινα ἐν τῷ ὀνόματί
σου ἐκβάλλοντα δαιμόνια, ὃς οὐκ ἀκολουθεῖ ἡμῖν, καὶ ἐκωλύσαμεν αὐτόν,
ὅτι οὐκ ἀκολουθεῖ ἡμῖν. 39 ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπε· Μὴ κωλύετε αὐτόν· οὐδεὶς γάρ ἐστιν ὃς ποιήσει δύναμιν ἐπὶ τῷ ὀνόματί μου καὶ δυνήσεται ταχὺ κακολογῆσαί με· 40 ὃς γὰρ οὐκ ἔστι καθ’ ἡμῶν, ὑπὲρ ἡμῶν ἐστιν. 41 ὃς γὰρ ἂν ποτίσῃ ὑμᾶς ποτήριον ὕδατος ἐν τῷ ὀνόματί μου, ὅτι Χριστοῦ ἐστε, ἀμὴν λέγω ὑμῖν, οὐ μὴ ἀπολέσῃ τὸν μισθὸν αὐτοῦ.
Ερμηνευτική απόδοση Ι. Θ. Κολιτσάρα
ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ Θ´ 33 - 41
33
Και ήλθε εις την Καπερναούμ. Οταν δε έφτασε στο σπίτι, τους ερωτούσε·
“τι εσκέπτεσθε και τι εσυζητούσατε μεταξύ σας στον δρόμον;” 34
Εκείνοι δε εντροπιασμένοι εσιωπούσαν, διότι είχαν συζητήσει στον δρόμον
μεταξύ των, ποίος από αυτούς θα είναι μεγαλύτερος πλησίον του Χριστού. 35
Και αφού εκάθισε, εκάλεσε τους δώδεκα και τους είπε· “όποιος θέλει να
είναι πρώτος, θα γίνη τελευταίος από όλους και υπηρέτης εις όλους”. 36 Επήρε δε ένα παιδί, το έβαλε όρθιο εν μέσω αυτών, το αγκαλιασε και τους είπε· 37
“εκείνος που προς χάριν μου θα δεχθή ένα από τα παιδιά αυτά η ένα
άνθρωπον, που με την απλοϊκότητα και αθωότητά του ομοιάζει με μικρό
παιδί, αυτός υποδέχεται εμέ· και όποιος θα υποδεχθή εμέ, δεν δεχετεαι
εμέ, αλλά τον Πατέρα, που με έστειλε εις την γην”. 38
Ελαβε τότε τον λόγον ο Ιωάννης και είπε· “διδάσκαλε, είδαμε κάποιον να
διώχνη με την επίκλησιν του ονόματός σου δαιμόνια· αυτός όμως δεν μας
ακολουθεί και δεν ανήκει εις την ομάδα μας. Δια τούτο και τον
εμποδίσαμεν, ακριβώς διότι δεν μας ακολουθεί ως μαθητής σου”. 39
Ο δε Ιησούς είπεν· “μη τον εμποδίζετε, διότι δεν υπάρχει άνθρωπος, ο
οποίος με την δύναμιν του ονόματός μου θα κάμη θαύμα, και θα μπορέση
σύντομα να με κακολογήση. 40 Μη εμποδίζετε λοιπόν κάτι τέτοιους, διότι εκείνος που δεν είναι ενάντιον σας και δεν σας πολεμεί, είναι με το μέρος σας. 41
Διότι όποιος προς χάριν εμού σας προσφέρει και την παραμικράν
υπηρεσίαν, όποιος π.χ. σας προσφέρει ένα ποτήρι νερό, διότι είσθε
μαθηταί του Χρστού, σας διαβεβαιώνω, ότι δεν θα χάση τον μισθόν του.
http://www.saint.gr/index.aspx
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου