Την Κυριακή μετά την Κυριακή των Αγίων
Πάντων εορτάζεται η μνήμη των οσίων Αγιορειτών Πατέρων. Μεταφέρουμε από τα
Προλεγόμενα του βιβλίου «Από την ασκητική και ησυχαστική αγιορείτικη Παράδοση» γλαφυρή περιγραφή αγιασμένων μορφών του Άθωνα:
«Εύρισκες παλαιά Γέροντες στο Άγιον Όρος με το κομποσχοίνι στο χέρι και
το σακίδιο στην πλάτη να οδοιπορούν μεγάλες αποστάσεις μέσα στα δύσβατα
μονοπάτια. Τα σώματα τους ήταν αποξηραμμένα από την πολυετή άσκηση, τα
μάτια τους βαθουλωμένα από τις αγρυπνίες και το στόμα τους ξηρό από τις
συνεχείς ενάτες.
Μερικά γεροντάκια ήταν έγκλειστα στα Κελλιά τους. Δεν πήγαιναν στις
Καρυές ή στην Δάφνη για προμήθειες, αλλά ο Θεός έστελνε αγγέλους αγάπης,
μοναχούς, πού τους βοηθούσαν. Δεν είχαν ανθρώπινες παρηγοριές και
κοσμικές ανέσεις, αλλά αισθάνονταν οι ίδιοι αυτάρκεις, ανενδεείς και
ήταν τελείως αμέριμνοι. Άλλοι σεβάσμιοι Γέροντες πού έζησαν με υπομονή
στο Κοινόβιο και λευκάνθηκαν στην υπακοή και στα διακονήματα, ανέπνεαν
τον Θεόν και τον Γέροντα και έφθασαν σε μέτρα απαθείας.
Πολλά γεροντάκια «στεγνά» από την άσκηση έκρυβαν μέσα τους πνεύμα και
ζωή. Εξωτερικά ήταν άπλυτοι με παλαιά, ρυπαρά και σχισμένα ζωστικά, αλλά
σε αυτό το ατημέλητο σκεύος έκρυβαν τον πολύτιμο θησαυρό, την θεία χάρι
που απέκτησαν με τόσους αγώνες και νυχθήμερα παλαίσματα. Ήταν ξένοι του
κόσμου αλλά οικείοι του Θεού. Αγνοούσαν τις κοσμικές εξελίξεις αλλά
γνώριζαν καλά «την οδόν την άγουσαν εις ζωήν αιώνιον». Κακοπαθούσαν και
προσεύχονταν για τους τρυφώντες και αναπαυομένους. Αγρυπνούσαν για τους
υπνούντες. Έχυναν δάκρυα και μετανοούσαν για τους γελώντες. Αν και
απόμακροι από τον κόσμο αισθάνονταν αδελφούς όλους τους ανθρώπους και
τους αγκάλιαζαν με την προσευχή τους.
Οι παλαιοί Πατέρες είχαν την απλότητα στον τρόπο της ζωής τους αλλά και
στον χαρακτήρα. Δεν θεωρούσαν τους εαυτούς τους πνευματικούς. Είχαν
επίγνωση των αδυναμιών τους και ζούσαν την μετάνοια. Εύχονταν μεταξύ
τους «καλή μετάνοια καί καλό τέλος».
Αυτούς τους αγιασμένους Γέροντες που υπάρχουν μέχρι σήμερα, δεν τους
βρίσκεις εύκολα, γιατί γνωρίζουν να κρύβωνται έντεχνα. Άλλα και αν τους
συνάντησης πρέπει να έχης πνευματικά αισθητήρια για να τους αναγνώρισης
και να επικοινωνήσης μαζί τους. Πολλοί Πατέρες δεν απεκάλυψαν τα βιώματά
τους και την θεόσοφη διδασκαλία τους. Τα πήραν μαζί τους ως μυστική
προσφορά στον αγωνοθέτη Κύριο. Άλλοι όμως για να βοηθήσουν νεώτερους
μοναχούς έδιναν συμβουλές ή απεκάλυπταν λίγα από τα βιώματά τους, ενώ
άλλα οικονόμησε ο Θεός και υπέπεσαν στην αντίληψη τρίτων. Αυτά τα γνωστά
κατορθώματά τους γίνονται αφορμές ασκητικών αγώνων στους νεωτέρους,
χειροπιαστά παραδείγματα της παρουσίας του Θεού και διάψευση εκείνων πού
τους κατατάσσουν στο παρελθόν. Η κάθε γενεά έχει το δικό της θεοφιλές
παρόν πού στην συνέχεια γίνεται παρελθόν.
Τα αγκάθια και τα ζιζάνια δεν έλλειψαν ποτέ από το Περιβόλι της Παναγίας.
Αλλά παλαιότερα υπήρχαν πολλοί ενάρετοι αγωνιστές στα Κοινόβια, στην
έρημο, ακόμη και στα Ιδιόρρυθμα. Έτσι γινόταν μία καλή παρακίνηση για τα
πνευματικά. Οι συζητήσεις ήταν για θαύματα, ασκήσεις και για την
σωτηρία. Το Άγιον Όρος τότε ήταν απόμακρο από τον κόσμο, πιο ησυχαστικό,
πιο μυστικό, πιο αθόρυβο, πιο ασκητικό. Οι παλαιοί Αγιορείτες εξαιρέτως
είχαν περισσότερο σεβασμό στην Παράδοση, στις Αρχές και στους Θεσμούς.
Με σεβασμό κράτησαν ό,τι παρέλαβαν από τους προκατόχους τους. Είχαν
μεγάλη ευλάβεια στην Παναγία και εμπιστοσύνη στην πρόνοιά Της. Ήταν
υπομονετικοί στις ασθένειες, στους πειρασμούς και στις δοκιμασίες, και
δεν ξεχνούσαν τον σκοπό της αποταγής τους, την σωτηρία της ψυχής τους.
Είχαν πραγματική ξενητεία, η ζωή τους ήταν συνυφασμένη με τον κόπο.
Στερούνταν υλικά αγαθά και απέφευγαν την άνεση. Είχαν απλότητα και όχι
ορθολογισμό, βιώματα και όχι στείρες γνώσεις, είχαν ήθος Καλογερικό.
Από αυτούς λοιπόν τους βιαστές της φύσεως και τους επιθυμητές της
Βασιλείας των ουρανών γνωρίζοντας την επίμονη και ποικιλόμορφη άσκηση
τους, τις νηπτικές αναβάσεις τους, το απλό και ανόθευτο ήθος τους και το
ολοκληρωτικό δόσιμο στον Θεό, μπορούμε να πάρουμε και εμείς πυρ άφθαρτο
για να εξαφθή ο ζήλος μας για αγώνες και προσευχή».
Κεντρική – αποκλειστική διάθεση του βιβλίου:
Ιερόν Ησυχαστήριον
«Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος»
63088 Μεταμόρφωση Χαλκιδικής
Τηλέφωνον: 2375061592 και 2375061103
Τηλεομοιότυπον (FAX): 2375061103
Α΄ έκδοση 2011
Σελ. βιβλίου: 830
Τιμή βιβλίου:17€
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου