ΕΠΙΛΟΓΙΚΑ
Ἡ ὀρθόδοξη
Ἐνορία (κοσμικὴ καὶ
μοναστικὴ) ἔχει ὡς ἀποστολὴ τήν
ἀποκατάσταση τοῦ «κατ΄ εἰκόνα» καί
τήν ἐπίτευξη τοῦ «καθ’ ὁμοίωσιν» στόν
ἄνθρωπο. Εἶναι ὁ τόπος ὅπου πρέπει νά
βιοῦται μέ πληρότητα τό Εὐαγγέλιο.
Αὐτήν τήν Παράδοση, ἀπό
τήν πρωτοχριστιανική Ἐνορία
τῶν Ἱεροσολύμων μέχρι τόν 14ο αἰῶνα,
ὅπως καί μέχρι σήμερα, διέσωσε –πολύ
περισσότερο ἀπό τήν κοσμική– ἡ μοναστική
Ἐνορία. «Ὁ μοναχός»,
δίδασκε ὁ θεοφόρος Γέροντας Πορφύριος,
«φαίνεται ἀπόκοσμος καί ἀκοινώνητος
γιά πολλούς. Φαίνεται ὅτι κοιτάζει μόνο
τήν ψυχή του, ὅτι δέν
προσφέρει τίποτα στήν Ἐκκλησία,
στόν κόσμο. Αὐτό δέν εἶναι
ἔτσι. Τόσα χρόνια ἄν διατηρήθηκε ἡ
Ἐκκλησία, ὀφείλεται στό μοναχισμό.
Αὐτός πού μπαίνει στό μοναστήρι καί τά
δίνει ὅλα στόν Χριστό
μπαίνει στήν Ἐκκλησία»74.
Τά
Μοναστήρια ἔγιναν οἱ
φάροι τῆς Ὀρθοδοξίας στά
Βυζαντινά καί μεταβυζαντινά χρόνια. Ὁ
ἡσυχασμός ἦταν καί
εἶναι ὁ πρότυπος τρόπος ζωῆς γιά τόν
Χριστιανό πού θέλει
νά φθάσει στό “καθ’ ὁμοίωσιν”. Ἡ
Παράδοση αὐτή, πού ἔχει
τήν ἀρχή της στό πρῶτο Κοινόβιο τῶν
Ἀποστόλων μέ τον
Κύριο, δημιούργησε τή
ἔνδοξη Ὀρθόδοξη Αὐτοκρατορία τῆς
Ρωμανίας, τό “Βυζάντιο”,
τό ὁποῖο διακρινόταν γιά τήν φιλοθεΐα
καί τήν φιλανθρωπία του.
Αὐτῆς τῆς
μοναχικῆς (ἡσυχαστικῆς) παραδόσεως,
πού καθαρίζει, φωτίζει καί θεώνει
ψυχοσωματικά τόν ἄνθρωπο «ὑπεραμύνθηκαν
οἱ Ἁγιορεῖτες Πατέρες μέ ἀρχηγό τόν
Ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ. ‘’Ὁ κεντρικός
ἄξων τῆς Ὀρθοδοξίας δέν
εἶναι μόνον ἡ Ἁγία Γραφή,
τά συγγράμματα τῶν Πατέρων καί
αἱ Τοπικαί καί Οἰκουμενικαί Σύνοδοι,
ἀλλά κυρίως ἡ παράδοσις τῆς ἐμπειρίας
τῆς θεωρίας (θεώσεως)
ἀπό τήν μίαν γενεάν στήν ἄλλην’’ (π.
Ἰ. Ρωμανίδης).Στήν Ὀρθοδοξία αὐθεντία
δέν εἶναι τά κείμενα, ἀλλά οἱ ἔχοντες
τήν ἐμπειρία τῆς θεώσεως. Ἀντίθετα, ἡ
πρόταξη τῶν κειμένων ὁδηγεῖ στήν
ἰδεολογικοποίηση τῆς παραδόσεως.
Ἀληθής θεολόγος στήν Ὀρθοδοξία εἶναι
ὁ Θεόπτης, ὁ δέ περί Θεοῦ λόγος
(Θεολογία) εἶναι καρπός τῆς ἐμπειρίας
τῆς θεώσεως»75.
Μελετώντας
τήν ἐκκλησιαστική ἱστορία καί τήν Ἱερά
μας Παράδοση, καταλήγουμε
στό συμπέρασμα ὅτι ὁ ὀρθόδοξος
μοναχισμός ἀποτελεῖ
τήν αὐθεντική συνέχεια τῆς πρωτοχριστιανικῆς
Ἐνορίας. Ὅσο αὐτός
ἀποτελοῦσε πρότυπο τῶν ἐγκαταβιούντων
στίς κοσμικές Ἐνορίες,
ἡ ζωή στόν “κόσμο” ἦταν
ζωή ἐκκλησιαστικοποιημένη καί ὁδηγοῦσε
στήν σωτηρία καί στήν
θεραπεία τοῦ μεταπτωτικοῦ
ἀνθρώπου.
Μετά τήν
ἀπελευθέρωση τοῦ 1821, ξένα πρός τήν
Ὀρθόδοξη παράδοσή μας πρότυπα διαμόρφωσαν
τόν δημόσιο καί ἰδιωτικό μας βίο.
Ἀποτέλεσμα ἦταν ἡ συσσώρευση πλήθους
προβλημάτων καί ἡ δαιμονοποίηση τῆς
ζωῆς.
Ἡ ἐπιστροφή
μας στά γνήσια πρότυπα αὐθεντικῆς
χριστιανικῆς ζωῆς (δηλ. τά πρωτοχριστιανικά
- μοναστικά) ἀποτελεῖ τήν σωτήρια λύση
καί ἀληθινή ἀποκατάσταση τῆς ἀνθρώπινης
ὑπόστασής μας. Ὁ Θεός νά
τό δώσει γιά ὅλους μας διά πρεσβειῶν
τῆς Παναχράντου Αὐτοῦ Μητρός καί
Πάντων τῶν Ἁγίων Του. Ἀμήν!
17/11/2013
ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ Τῼ ΘΕῼ
ΔΟΞΑ!
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Ἀββᾶ Θεοδώρου,- Γεροντικό, ἐκδ. Παπαδημητρίου,Ἁγίου Ἀθανασίου,ΤLGἉγίου Ἀνδρέου Κρήτης- Μέγας Κανών
Ἁγίου Γρηγορίου Θεολόγου,- ἔργα, P.G. 35.- Ἔπη ἠθικά, Πρός Παρθένους παραινετικός, ΕΠΕ, τ. 9,- PG 37, 632 , ΤLG,: Work #060 634.7 to Work #060 635.8Ἁγίου Γρηγορίου Νύσσης,- Ἐπιστολή πρός Φλαβιανόν, PG 46.Ἁγίου Γρηγορίου Παλαμᾶ,-Ἔργα, Ὑπέρ τῶν ἱερῶς ἡσυχαζόντων, Τριάς Α΄, τόμος πρῶτος, Ἐκδόσεις: Π.Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 1991.- Ἁγιορειτικὸς Τόμος, PG 151.- Συγγράμματα, Τόμ. 1.- Ὁμιλία 21, PG 151, 277 ΑΒἉγίου Διαδόχου Φωτικῆς,- Τά ἑκατόν γνωστικά κεφάλαια, ἐπιμ. μoν. Θεοκλήτου Δονυσιάτου, Θεσσαλονίκη 1977
Ἁγίου Θεοδώρου Στουδίτου,- Ἐπιστολή 53, PG 99.Ἁγίου Ἰγνατίου Μπριαντσιανίνωφ,-Υἱέ μου δός μοι σήν καρδίαν, ἐκδόσεις Ὀρθόδοξος Κυψέλη, Θεσσαλονίκη 1978.Ἁγίου Ἰουστίνου Πόποβιτς,- Ἐκλογαί ἀπό κηρύγματα,- Οἰκουμενισμός,- Ὀρθόδοξος γνωμάτευσις καί μαρτυρία περί Οἰκουμενισμοῦ.- Ἡ θεμελιώδης ἀλήθεια τῆς Ὀρθοδοξίας, ὁ Θεάνθρωπος, ἔκδ. Ὀρθόδοξης Κυψέλης, http://www.impantokratoros.gr/orthodoxia_alithia.el.aspxἉγίου Ἰουστίνου φιλοσόφου καί μάρτυρος,-Α' Ἀπολογία, TLGἉγίου Ἰωάννου Σιναΐτου,- Κλῖμαξ, ἐκδ. Παπαδημητρίου.Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ,- Ἔκδοσις ἀκριβής τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, ΕΠΕ, τ.1.- De virtutibus et vitiis (fragmenta) [Sp.] Diogenes, Volume 95.- fidei , Section 58, (πρόγραμμα Diogenes).Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου,- Ἔργα, TLG, ΕΠΕ, PG, MPG 59,61,63.- Θεία Λειτουργία.Ἁγίου Κλήμεντος Ρώμης,- Διαταγές τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων, PG 1.Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ,- Διδαχές, ἐκδ. Ἰω. Μενούνου, Ἀθήνα 1979.Ἁγίου Κυπριανοῦ,- Ἐπιστολή 72, 21 To Jubaianus, Concerning the Baptism of Heretics. Translated by Robert Ernest Wallis. From Ante-Nicene Fathers, Vol. 5. Edited by Alexander Roberts, James Donaldson, and A. Cleveland Coxe. (Buffalo, NY: Christian Literature Publishing Co., 1886.) Revised and edited for New Advent by Kevin Knight. <http://www.newadvent.org/fathers/050672.htm>.Ἁγίου Μαξίμου τοῦ Ὁμολογητοῦ,- Κεφάλαια περί ἀγάπης, PG90.- Φιλοκαλία τ.Β’, ἔκδ. Ἀστέρος 1975.- Φιλοκαλία τ.ΙΔ’, ἔκδ. Ἀστέρος 1975.- P.G. 91, 672 . Δ'.Ἁγίου Νικοδήμου,- Συμβουλευτικόν Ἐγχειρίδιον, Ἐκδ. Παναγόπουλος Νεκτάριος.- Ὁ ἐγκεφαλικός θάνατος,Ἁγίου Νικολάου τοῦ Καβάσιλα,- Περί τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς,http://orthodoxia.forumup.gr/about288-orthodoxia.html, http://www.geocities.org/lelefty/apofthegmata.htm.Ἀθηναγόρα Ἀπολογητοῦ,- Legatio sive Supplicatio pro Christianis (1205: 001) “Athenagoras. Legatio and De resurrectione”, Ed. Schoedel, W.R. Oxford: Clarendon Press, 1972 (στό πρόγραμμα Diogenes)Ἀκανθοπούλου Ι. Προδρόμου,- Ἡ ἱστορία τῶν Ἐνοριῶν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου κατὰ τὴν Τουρκοκρατία, Θεσσαλονίκη 1984.Ἀμμωνίου Πρεσβυτέρου, TLG.Ἀποστολικαί ΔιαταγαίΒαλσάμη Γ.,Ὁ Νέος Ἑλληνισμός καί ἡ Δύση,http://www.ellopos.net/gr/byzantium.asp#_ftnref60.Βενεδίκτου ἱερομονάχου,Χρυσοστομικόν Ταμεῖον, Ἐκδ. Σαλονικίδης, Θεσσαλονίκη 1974.Βλασίου Ι. Φειδᾶ,Ἐκκλησιαστική Ἱστορία, τομ. Α΄, Ἀθῆναι 1992.Βλάχου Ἱερόθεου Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου,- Ὀρθόδοξη Ψυχοθεραπεία, Ζ΄ ἔκδοση, Ἱερά Μονή Γενεθλίου τῆς Θεοτόκου (Πελαγίας).- Ἡ Ἀρρώστια τῆς θρησκείας, ΠΗΓΗ: Ἐλευθεροτυπία, 23-12-2001,- Ἡ Ἐκκλησία στὴν Τουρκοκρατία -Ἡ Ἑλληνορθόδοξη Παιδεία στὴν Τουρκοκρατία, http://parembasis.gr/2011/11_02_16.htm.- Ἡ Ἐνορία ὡς θεραπευτική κοινότητα, Ἀθήνα 1995.- Ἐμπειρική Δογματική τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας, Ἱερά μονή Γενεθλίου τῆς Θεοτόκου 2010, τομ. Α΄.- Γέννημα καί θρέμμα Ρωμηοί.- Ἡ Ὀρθόδοξη νηπτική θεολογία τῆς Ἐκκλησίας ὡς μέθοδος θεραπείας, http://www.oodegr.com/oode/psyxotherap/niptiki1.htm- Ὁ μοναχισμὸς ὡς προφητική, ἀποστολικὴ καὶ μαρτυρικὴ ζωὴ, http://www.parembasis.gr/2006/06_10_13.htm.- Θεραπευτική ἀγωγή-Προεκτάσεις στήν «Ὀρθόδοξη Ψυχοθεραπεία, Γ΄ ἔκδοση, Ἱ. Μ. Γενεθλίου τῆς Θεοτόκου (Πελαγίας) 1993Γαλίτη Γ. Γεωργίου,- Ἀποκάλυψη καὶ Ἐκκλησία, Ἡ Ἐκκλησία ὡς χορηγός της σωτηρίας, Εἰσηγήσεις στὸ Θεολογικὸ Συνέδριο τῆς Ι. Μητροπόλεως Ἠλείας, ἔκδ. Ι. Μητροπόλεως Ἠλείας, Πύργος 2006, http://www.apostoliki-diakonia.gr/gr_main/catehism/theologia_zoi/themata.asp?contents=ecclesia_kosmos/contents_texts.asp&main=EK_texts&file=6.htmΓέροντας Μάρκελλος Καρακαλληνὸς, Ἐκδόσεις «Ὀρθόδοξος Κυψέλη», http://odevontas.blogspot.gr/2010/05/blog-post_04.html.Γεροντικό,http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/gerontikon/gerontikon8_peri_hsyxias.htm.Γέροντος Ἐφραὶμ Φιλοθεΐτου,- Ὁ Γέροντάς μου Ἰωσὴφ ὁ ἡσυχαστὴς καὶ σπηλαιώτης (1897-1959), ἔκδοσις Ἱ. Μ. Ἁγ. Ἀντωνίου Ἀριζόνας USA 2008, σελ. 278-279, 280-283, 285.Πηγή ηλεκτρονικού κειμένου: http://stonagona.blogspot.gr/2012/11/blog-post_30.html καί christianvivliografia.wordpress.comΓέροντος Ἐφραίμ Κατουνακιώτη,- Ἐπιστολὴ εἰς πνευματικά του τέκνα, http://oparadeisos.wordpress.com/2011/06/04/%Γέροντος Παϊσίου,- Λόγοι Δ΄, Οἰκογενειακή ζωήΓιαννιτσιώτη Κ.,- Κοντά στό Γέροντα Πορφύριο, Ἀθῆναι 1995, σελ. 56.Γκρίσμπρουκ,- The Formative Period – Cathedral and Monastic Offices, εἰς, Jones – Wainwright –Yarnold – Bradshaw (ἐπιμ.), The study of Liturgy, N.Y. 1992,Γρηγορίου ἱερομονάχου,- Ἡ θεία Εὐχαριστία καί ἡ θεία Κοινωνία, ἐκδ. Δόμος, Ἀθήνα 2001.Δρίτσα Θ.,- Ἡ παραχάραξη τῆς ἱστορίας,http://www.romanity.oodegr.com.Εὐδοκίμωφ Παύλου ,- Ἡ πάλη μὲ τὸν Θεόν, μτφρ. Ι. Κ. Παπαδόπουλος, Θεσ/νίκη 1972(2).Εὐθυμίας Μαυρομιχάλη,- Ἡ γυναῖκα τῆς ρωμηοσύνης καί τό ἦθος της, Ἐκκλησιαστική Παρέμβαση: Μάρτιος 2002.Ζακυθηνοῦ Δ.,- Εἰσαγωγὴ εἰς Βυζαντινὰ κείμενα, Βασική βιβλιοθήκηΖαχάρου Ζαχαρίου Ἀρχιμ.,- Ἡ εὐχή τοῦ Ἰησοῦ, Ἱερά Πατριαρχική Μονή Τιμίου Προδρόμου Εsseχ Ἀγγλίας, «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΗΡΥΞ», Ἰούλιος – Αὔγουστος 2001.Ἰωαννικίου Ἀρχιμ.,- Λογισμοί γιά τόν σύγχρονον Μοναχισμόν,Ἰωάννου, Μητροπολίτου Περγάμου (Ζηζιούλα),- Ἡ ἑνότης τῆς Ἐκκλησίας ἐν τῇ Θείᾳ Εὐχαριστίᾳ καί τῷ Ἐπισκόπῳ κατά τούς τρεῖς πρώτους αἰῶνας, Ἐν Ἀθήναις 1992.Κατζιγκᾶ Ἀθανασίου, Πρωτοπρεσβ.,- Ἀκολουθία τῆς Ἱερᾶς Προθέσεως ἤ Προσκομιδῆς, Ἐκδ. Μυγδονία, Α΄ἔκδ. 1999.Καραγιαννόπουλου Ἰωάννου,- Τό Βυζαντινό κράτος, Τέταρτη ἔκδοση – Ἐκδόσεις Βάνιας Θεσσαλονίκη.Καρακατσάνη Γ. Κωνσταντίνου, Καθηγητοῦ Πυρηνικῆς Ἰατρικῆς, Ἰατρικῆς Σχολῆς Α.Π.Θ.,- «Ἐγκεφαλικός Θάνατος καί Μεταμοσχεύσεις Ὀργάνων», Ἐκδόσεις Ἁγιοτόκος Καππαδοκία.Καψάνη Γεωργίου Γρηγοριάτη, Ἀρχιμ.,- Ἡ Ἐνορία ὡς Ἐκκλησιαστική κοινότητα, ἀπό τό βιβλίο «Ἐνορία πρός μιά νέα ἀνακάλυψή της», Ἐκδ. Ἀκρίτας, http://www.enoriaka.gr/index.php?option=content&task=view&id=61&Itemid=2.- Ὀρθόδοξος μοναχισμός κατά τόν Ἅγιο Νικόδημο τόν Ἁγιορείτη, http://thesvitis.blogspot.com/2012/07/blog-post_5171.html.Κουγιουμτζόγλου Γεωργίου Πρεσβυτέρου,- Λατρευτικὸ Ἐγχειρίδιο,http://www.pigizois.com/orthod_latria/mistiria_ekklisias.htm -->Κοφινᾶ Σταύρου πατρός,- Ἐνορία: Ἐντάσεις καί ἐπιλογές, Ἀκρίτας, Β΄ ἔκδοση.Κωνσταντέλου Δ.,- Byzantine Philanthropy and Social Welfare, N.Y. 1991(2),- Poverty, Society and Philanthropy in the Late Mediaeval Greek World, N.Y. 1992.Λόσκυ Βλαδίμηρου,- Ἡ μυστικὴ θεολογία τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας, μτφρ. Στέλλα Πλευράκη, Θεσ/νίκη 1991(5).Λυσίκατου Σωτήριου,- Χαριτωμένες διδαχές τοῦ Γέροντος Παΐσιου, http://www.pigizois.net/afieromata/paisios/xaritomenes_didaxes.htm.Μακαρίου Ἱερομονάχου Σιμωνοπετρίτου,- Νέος Συναξαριστής τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, Τόμος 10ος Ἰούνιος, Ἴνδικτος, 2008.Μαντζαρίδη Ι. Γεωργίου,- Κοινωνιολογία τοῦ Χριστιανισμοῦ, ἐκδ. Π. Πουρναρᾶ-Θεσ/νίκη,- Ὁδοιπορικό θεολογικῆς ἀνθρωπολογίας, ἐκδ. Ἱ.Μ. Μονή Βατοπαιδίου, 2005.- Χριστιανική ἠθική ΙΙ, σελ. 369, ἐκδ. Πουρναρᾶ, 2003Μαρτυρίες Προσκυνητῶν.- Γέροντας Παΐσιος ὁ Ἁγιορείτης. 1924-1994", Ἐκδόσεις "Ἁγιοτόκος Καππαδοκία",Μεγ. Βασιλείου,- Ἔργα, P.G.31, TLG.- Λόγος ἀσκητικός καὶ παραίνεσις περὶ ἀποταγῆς βίου, καὶ τελειώσεως πνευματικῆς.- Ὅροι κατά πλᾶτος.- Ὅροι κατ' ἐπιτομήν- Πρὸς τοὺς πλουτοῦντας,Μεγ. Φωτίου,- Πρὸς Μιχαὴλ τὸν ἄρχοντα Βουλγαρίας, PG 102.Μέγιεντορφ,- Ἡ Βυζαντινὴ Κληρονομιά.Μεταλληνοῦ Δ. Γεωργίου, Πρωτοπρεσβ.,- Ἡ Ἐνορία ὡς τό χριστιανικό πρότυπο κοινωνίας.- Ἐνορία: Ὁ Χριστός ἐν τῷ μέσῳ ἡμῶν, 1990.- Ἡ Ρωμαίικη Ἰδέα καί τό ὄραμα τῆς Εὐρώπης, στό Ἑλληνισμός Μετέωρος, Ἀθήνα 1992.- Ἡσυχαστές καί Ζηλωτές, Ἐκδόσεις Τῆνος, Ἀθήνα 1995.- Ὀρθοδοξία καί Ἑλληνικότητα - Προσεγγίσεις στή νεοελληνική ταυτότητα, Ἀθήνα 1992- Ἐνορία καὶ Ἐκκλησία,- «Δίπτυχα» τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος 2010,- Ἐνορία,- Ἡ Αὐτοκρατορία τῆς Νέας Ρώμης καί οἱ πολίτες της, Πηγή: Εκκλησιαστικόν Περιοδικόν Σύγγραμμα: Νέα Σιών,Ἔκδοσις Ἱεροῦ κοινοῦ τοῦ Παναγίου Τάφου,- Ἑλληνισμός Μαχόμενος, Ἀθήνα 1995,- Τουρκοκρατία, Ἀθήνα 1998.- Τό Ζήτημα τῆς Μεταφράσεως τῆς Ἁγίας Γραφῆς εἰς τήν Νεοελληνική κατά τόν ΙΘ’ αἰώνα, Αθῆναι 1977- Ἑλληνισμός Μετέωρος.- Ὁ Ἑλλαδικός Μοναχισμός τον 19ο αἰῶνα, Περιοδικό Πεμπτουσία, τεῦχος 19.- Σκοπός ἡ θεραπεία, Περιοδικό «Τά Νειάτα»,Ἰούλιος-Αὔγουστος-2001- Ἡ ταυτότητα τοῦ Ἁγίου, http://www.alopsis.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=1566- Ἡ μεγάλη μας οἰκογένεια, ἐκδόσεις Ὀρθόδοξος Κυψέλη, http://panagiavothinonkalymnou.blogspot.com/2009/03/blog-post_6246.html.Μηναῖα.Μοναχοῦ Θεοκλήτου Διονυσιάτου,- Ὁ Ἅγιος Νεκτάριος ὁ θαυματουργός, ὁ βίος καί τό ἔργο του (1846-1920), Θεσσαλονίκη 1979.Μπαῖκ,- Ἡ Βυζαντινὴ Χιλιετία.Μπακούρου Βασίλη,- Οἱ Ἕλληνες στήν Τουρκοκρατία, Τρίτο Μάτι Ν° 131, Μάρτιος 2005.Ντοστογιέφσκυ Φ.,- Ἀδελφοί Καραμαζώφ.Ὁσίου Ἐφραὶμ τοῦ Σύρου,- Εἰς τὴν Δευτέραν Παρουσίαν, στό: Γ. Βαλσάμη, Ὁ Νέος Ἑλληνισμός καί ἡ Δύση,- Πρός μοναχόν Ἰωάννην, στό: Γ. Βαλσάμη, Ὁ Νέος Ἑλληνισμός καί ἡ Δύση,Ὁσίου Συμεών Νέου Θεολόγου,- Ἁρπαγή στό Φῶς, ἐλεύθερη ἀπόδοση τοῦ ΚΒ' Κατηχητικοῦ λόγου, ἔκδοση Ἱ. Μονῆς Ἁγίου Συμεών τοῦ Νέου Θεολόγου, Κάλαμος Ἀττικῆς.- Περί τῆς ἀκαταλήπτου καί ἀπεριγράπτου Θεότητος ἀκριβής θεολογία˙ καί ὅτι ἀπερίγραπτος οὖσα ἡ θεία φύσις οὔτε ἐντός οὔτε ἐκτός ἐστι τοῦ παντός, ἀλλά καί ἐντός καί ἐκτός ὡς τῶν ὅλων αἰτία˙ καί ὅτι μόνον κατά νοῦν τῷ ἀνθρώπῳ ληπτόν ἀλήπτως τό Θεῖον ὡς τοῖς ὀφθαλμοῖς αἱ τοῦ ἡλίου ἀκτῖνες.- Kεφάλαια πρακτικά καί θεολογικά ρ΄, κεφ. λε΄. http://www.orthodoxfathers.com/Logoi-Agioy-Symeon-neoy-THeologoy/Kephalaia-praktika-theologika-r-0.Πανταζόπουλου,- Ὁ ἑλληνικὸς κοινοτισμὸς καὶ ἡ νεοελληνικὴ κοινοτικὴ Παράδοση, Ἀθήνα 1993.Παντούλα Θεοδώρου,Παπαθανασίου Χρυσοστόμου, Ἀρχιμ., Δρ. Νομ. - Θεολογίας, Ἱεροκήρυκα Ι. Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν,- Θεία Ευχαριστία: Ἐρωτήσεις καί ἀποκρίσεις διά τῶν Ἱ. Κανόνων, http://www.egolpion.com/theia_efxaristia.el.aspx.Παπαχριστοδούλου Διονύση,- σχόλιο στό ἄρθρο τοῦ Θεόδωρου Παντούλα: Τῶν Ἑλλήνων οἱ κοινότητες, τῶν Ρωμηῶν οἱ κοινωνιές, http://www.antifono.gr/portal.Περιοδικά «ΘΕΟΔΡΟΜΙΑ», «ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ», « Η ΔΡΑΣΗ ΜΑΣ».Πορφυρίου ἱερομονάχου- Βίος καί Λόγοι,Ἱερά Μονή Χρυσοπηγῆς, Ζ’ ἔκδοση.- Θαυμαστά γεγονότα καί συμβουλές τοῦ Γέροντος Πορφυρίου, Ἐκδόσεις: Ἡ Μεταμόρφωσις τοῦ Σωτῆρος, Μήλεσι 2006,- Ἀνθολόγιο συμβουλῶν, Α' ἔκδοση, 2002, σελ. 240- Συνομιλία γιά τήν κατάθλιψη, Ἐκδ. Ἡ Μεταφόρφωσις τοῦ Σωτῆρος, Μήλεσι, ἐμπεριεχόμενο φυλλάδιοΡάνσιμαν Στήβεν- Βυζαντινὸς πολιτισμός, Ἀθῆναι 1979.Ρωμανίδου Σ. Ἰωάννου, Πρωτοπρεσβυτέρου- Δογματική καί Συμβολική Θεολογία τῆς Ορθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας, τόμος Α΄, ἐκδ. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 1999.- Ρωμαῖοι ἤ Ρωμηοί Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, Ἐκδ. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 1991.- Πατερικὴ Θεολογία,- Τό προπατορικόν ἁμάρτημα, Ἀθῆναι 1989.- Ἐπιστολή πρός Μοναχόν Θεόκλητον Διονυσιάτην στό: Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἰεροθέου, Ἐμπειρική Δογματική τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς ἘκκλησίαςΣάββα Ἁγιορείτου Ἱερομονάχου,- Τό μυστήριο τῆς Ἱερᾶς Ἐξομολογήσεως, ἔκδ. Ἱεροῦ Κελλίου Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου, Κερασιά, Ἅγιον Ὄρος.Σαχάρωφ Σωφρονίου Ἀρχιμ.,- Ὁ Γέροντας (Ἅγιος) Σιλουανός, Γ΄Ἔκδ. Ἔσσεξ 1985.Σεραφείμ, Σεβ. Μητροπολίτου Πειραιῶς Φαλήρου Δραπετσώνας καί Ἁγίου Ιωάννου Ρέντη,- Ἐπί τοῦ νόμου 3984/2011 περί Δωρεᾶς & Μεταμοσχεύσεως ὀργάνων, http://www.impantokratoros.gr/mhtropoliths-peiraios- metamosxeyseis.el.aspx.Σιάσου Λάμπρου, καθηγητοῦ Δογματικῆς Θεολογίας, ΑΠΘ,- Ἀπό τήν Ἐκκλησιαστική στή λαϊκή εὐσέβεια, Ἐκδ. Πουρναρᾶ, Θεσ/κη 1994.Σιαράπη Κων/νου Ἀρχιμ.,- Τί εἶναι Ἐκκλησία,Σιώκα Ἀχίλλιου,- Οἱ ἱεροί Κανόνες, Ἠλεκτρονική ἔκδοση τῆς ΜLS.Σκλήρη Σταμάτη,- Ἐν ἐσόπτρῳ.Σκουτέρη Κωνσταντίνου Β.,- Ὁ μοναχικός βίος, αὐθεντική πραγμάτωση τοῦ ὀρθόδοξου ἤθους, http://www.cc.uoa.gr/theology/html/greek/pubs/doctrsec/scouteris/03/03.htm.Σμέμαν Ἀλεξάνδρου πρεσβυτέρου,- Ἐξομολόγηση καί Θεία Κοινωνία, περιοδικό Ἐπίγνωση, τεῦχος 86, Φθινόπωρο 2003.Τατάκη Β.,- Ὁ βυζαντινὸς μυστικισμός, ΙΝΕ, τ. Β’, σ. 255.Τάτσης Διονύσιος Πρωτοπρεσβύτερος,- Πνευματικοί χωρίς ἠθική, Ὀρθόδοξος Τύπος, 1/2/2013, http://hristospanagia3.blogspot.gr/2013/02/blog-post_4006.html- Φιλόδοξοι και φιλοχρήματοι κληρικοί, Ὀρθόδοξος Τύπος, 15/2/2013 http://thriskeftika.blogspot.gr/2013/02/blog-post_15.html.Τσακτσίρα Λάμπρου – Ζαχαρία Ὀρφανουδάκη – Μαρίας Θεοχάρη,- Ἱστορία Ρωμαϊκή καί Βυζαντινή, Β΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ, Ἀθήνα 2002.Τσελεγγίδη Δ. καθηγητοῦ Δογματικῆς Α.Π.Θ.- Χάρη καί ἐλευθερία κατά τήν Πατερική Παράδοση τοῦ ΙΔ΄ αἰῶνα, ἐκδ. Πουρναρᾶ, Θεσσαλονίκη 2002.- «Δόγμα καί ἦθος», ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία πού ἔγινε στή Θεσσαλονίκη στίς 15-01-05 στή ΧΦΕ (κτίριο «Φάρος»). Βρίσκονται δημοσιευμένα στό: Ἱερομονάχου Σάββα Ἁγιορείτου, Ἡ Θεραπεία τῆς ψυχῆς κατά τόν Γέροντα Πορφύριο, Β΄ ἔκδ., Ἅγιον Ὄρος 2010.- Ἡ ὑποδομὴ τῆς Χριστιανικῆς μας ταυτότητας, ὑπόθεση ζωῆς! Ἀπομαγνητοφωνημένη ὁμιλία ποὺ πραγματοποιήθηκε στὴν αἴθουσα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Λεμεσοῦ στὶς 16 Δεκεμβρίου 2011, http://www.impantokratoros.gr/ypodomh-xristianikhs-taytothtas.el.aspx.Τωμαδάκη Ν.,- Οἱ βυζαντινοὶ ἱστορικοί, ΕΕΦΣΠΑ περ. Β’, τ. Ε’, 1954-5.Φιλοκαλία τόμοι Β΄, Γ΄,Δ΄, ἔκδ. Ἀστέρος 1975.Φλωρόφσκυ Γεωργίου Πρωτοπρ,- Χριστιανισμὸς καὶ πολιτισμός, ἐκδ. Πουρναρᾶ, 1982.- “ Sobornost: the Catholicity of the Church”, in The Church of God.Χατζημιχάλη Ἀγγελική,- Μορφὲς ἀπὸ τὴ σωματειακὴ ὀργάνωση τῶν Ἑλλήνων στὴν Ὀθωμανικὴ Αὐτοκρατορία, ΙΝΕ.Χολέβα Κωνσταντίνου, Πολιτικός Ἐπιστήμων,- Ἡ Ἐκκλησία καί ἡ πνευματική ἀντίσταση ἐπί Τουρκοκρατίας,http://www.antibaro.gr/national/xolebas_ekklhsia.htm.Χριστοδούλου Κ. Παρασκευαΐδη, Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν,- Ὁ Μοναχισμός εἰς τήν Νεωτέραν Ἑλλάδα, Ἀθῆναι 1978.Ὠμάν,- Origins of monasticism: Word and Spirit 6 (1984).Shewmon DA. "Brainstem Death", "Brain Death" and Death: A Critical Re-evaluation of the Purported Equivalence. Issues in Law and Medicine , 1998,Truog RD, Fackler JC. Rethinking, brain death, Crit Care Medhttp://alopsis.gr/modules.php?name=Content&pa=list_pages_categories&cid=18.http://panagiaalexiotissa.blogspot.gr/2012/05/blog-post_3170.html.http://www.impantokratoros. gr/3CD2F57D. el. aspx.http://www.gonia.gr/gonia.php?article=1977&PHPSESSID=6529eda2f1aed42dfa90e62829132807.http://www.impantokratoros.gr/14726ACB.el.aspx, Περί Μοναχισμοῦ.http://www.pmeletios.com/pdf/enoria.pdf. -
74
Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου,
Βίος καί Λόγοι,
Ζ΄ ἔκδοση, Ἱερά
Μονή Χρυσοπηγῆς, Χανιά 2006, σελ. 360.
75
Βλ. Πρωτοπρ. Γεωργίου Μεταλληνοῦ,
Ἡσυχαστές καί Ζηλωτές:
Πνευματικὴ ἀκμὴ καὶ κοινωνικὴ κρίση
στὸν Βυζαντινὸ 14ο αἰῶνα,"Ἑλληνισμὸς
Μαχόμενος", Ἐκδόσεις
Τῆνος, Ἀθήνα 1995.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου