Π. ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΔΡ. ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΔΡ. ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
ΔΡ. ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΔΡ. ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Στην Παλαιά Διαθήκη απαγορεύεται η προσφυγή σε πνευματιστές: «Ουκ ακολουθήσετε εγγαστριμύθοις και τοις επαοιδοίς ου προσκολληθήσεσθε, εκμιανθήναι εν αυτοίς· εγώ ειμί Κύριος ο Θεός υμών» (Λευϊτ. ιθ' 31). Εδώ το πνεύμα της μαντείας και η σχέση με μάντεις και επαοιδούς θεωρείται μίασμα και άρνηση της Κυριότητος του μόνου αληθινού Θεού. Με τον ίδιο τρόπο αναφέρεται και το Δευτερονόμιο ιη' 10-14. Κατά το εβραϊκό κείμενο, μεταξύ του λαού τού Θεού δεν επιτρέπεται να βρεθεί κανείς «μαντευόμενος μαντείαν ή προγνώστης των καιρών, ή ο ιωνοσκόπος ή μάγος, ή γόης ή ανταποκριτής δαιμονίων, ή τερατοσκόπος ή νεκρομάντης. Διότι πας ο πράττων ταύτα είναι βδέλυγμα εις τον Κύριον». Αυτά, συνεχίζει η αγία Γραφή, συνηθίζονται στα έθνη, «σε, όμως, Κύριος ο Θεός σου δεν σε αφήκε να πράττης ταύτα».
Στην περίπτωση του Σαούλ αναφέρεται η τιμωρία του θανάτου, «διά την ανομίαν αυτού... διότι εζήτησεν άνθρωπον έχοντα πνεύμα μαντείας, διά να ερωτήση, και δεν ηρώτησε τον Κύριον· διά τούτο εθανάτωσεν αυτόν». (Α Χρον. / Α' Παραλ. ι' 13-14, βλ. και Λευϊτ. κ' 6. 27).
Ο λαός του Θεού πρέπει να έχει εμπιστοσύνη στον Θεό και σ' αυτόν να απευθύνεται για βοήθεια. Κάθε άλλη κίνηση για βοήθεια προς «άλλους θεούς» αποτελεί βλασφημία εναντίον του Θεού, που προσκρούει στην εντολή: «Εγώ ειμι Κύριος ο Θεός σου... ουκ έσονταί σοι θεοί έτεροι πλήν εμού» (Έξοδ. κ' 2-3).
Οι μεντιουμιστικές ομάδες ταυτίζουν τους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης με τα μέντιουμ του αποκρυφισμού και υποστηρίζουν πως και οι προφήτες ήσαν ένα είδος μέντιουμ.
Στον πνευματισμό τα μέντιουμ λογίζονται «μεσάζοντα» ανάμεσα στον δικό μας κόσμο και στον πνευματικό κόσμο και πιστεύεται πως χωρίς τα μέντιουμ δεν είναι δυνατή η επικοινωνία. Όμως η θέση αυτή είναι για κάθε πιστό απαράδεκτη, γιατί η κοινωνία ανάμεσα στην στρατευομένη και στην θριαμβεύουσα Εκκλησία πραγματοποιείται πάντοτε «εν Χριστώ», αφού, όπως πιστεύουμε, όλοι είμαστε ενωμένοι στο Σώμα του Χριστού, «εις εν Χριστώ» και «αλλήλων μέλη». Γι' αυτό και δεν υπάρχει «μεσίτης» ή «μεσάζων» έξω από τον σύνδεσμο με τον Χριστό (Α' Τιμ. β' 5).
Ακόμη υπάρχει διαφορά στον τρόπο κλήσης ενός προφήτη. Ο προφήτης δεν είναι αυτόκλητος. Αντίθετα, η ανταπόκρισή του είναι καρπός της θείας εντολής. Ο Μωϋσής εκφράζει σοβαρές αντιρρήσεις στην κλήση του· «τις ειμί εγώ»· «εάν μη πιστεύσωσί μοι, μηδέ εισακούσωσι της φωνής μου, ερούσι γαρ, ότι ουκ έσται σοι ο Θεός, τι ερώ προς αυτούς, δέομαι, Κύριε, ουχ ικανός ειμι... προχείρισαι δυνάμενον άλλον, ον αποστελείς» (Έξοδ. γ' 11 δ' 1.10.13).
Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει με τα μέντιουμ. Έτσι, για το μέντιουμ Kevin Ryerson από τις ΗΠΑ αναφέρεται πως από μικρό παιδί ενδιαφέρετο για υπερφυσικά φαινόμενα και μελετούσε βιβλία παραψυχολογίας και μεταφυσικής, με στόχο το Channelling [τσάνελινγκ]. Το ότι έγινε μέντιουμ δεν ήταν δηλαδή κάτι ξαφνικό, αντίθετο με τη θέλησή του, αλλά ήταν ένα είδος ελεύθερης επιλογής του «επαγγέλματος» του μέντιουμ. Στις διαφημίσεις των τηλεφωνικών μας καταλόγων αναφέρεται πολλές φορές η προσφορά: «Οι έχοντες έμφυτον δύναμιν, δύνανται να αξιοποιήσουν τα προσόντα τους» (διπλώματα)!
Ο αληθινός προφήτης έχει τη συναίσθηση της μηδαμινότητός του, που φθάνει μέχρι τα όρια της απόγνωσης. «Ηπάτησάς με, Κύριε, και ηπατήθην, εκράτησας και ηδυνάσθης, εγενόμην εις γέλωτα, πάσαν ημέραν διετέλεσα μυκτηριζόμενος» (Ιερεμ. κ' 7). Διαφορετική είναι η έκφραση του μέντιουμ, γεμάτη έπαρση και θράσος. Η γλώσσα που συνηθίζεται είναι σαν την ακόλουθη, όπως χρησιμοποιείται για την αυτοδιαφήμιση μέντιουμ στον τηλεφωνικό κατάλογο:
«Προβλέπω και αποκαλύπτω τα πάντα. Επικοινωνώ με ζώντα πρόσωπα που σας ενδιαφέρουν. Σας μεταβιβάζω τη σκέψη τους και σας ενημερώνω περί των αισθημάτων και της υγείας των. Δύναμαι να σας περιγράψω τα χαρακτηριστικά των. Διά υποβολής (μεγάλης ισχύος πομπού δέκτη) βοηθώ στην επίλυση προβλημάτων και επαναφορά προσώπων»! «Ψυχοθεραπευτής-Αστρολόγος Κ.Σ. Πρόεδρος κ.τ.λ., Επίτιμος Διδάκτωρ... προσφέρω μαθήματα επαγγελματικά, οικονομικά, οικογενειακά... δέχομαι με ραντεβού 10.30-2.00 μ.μ. και 6.30 μ.μ. οδός... τηλ...».
Ο λαός του Θεού πρέπει να έχει εμπιστοσύνη στον Θεό και σ' αυτόν να απευθύνεται για βοήθεια. Κάθε άλλη κίνηση για βοήθεια προς «άλλους θεούς» αποτελεί βλασφημία εναντίον του Θεού, που προσκρούει στην εντολή: «Εγώ ειμι Κύριος ο Θεός σου... ουκ έσονταί σοι θεοί έτεροι πλήν εμού» (Έξοδ. κ' 2-3).
Οι μεντιουμιστικές ομάδες ταυτίζουν τους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης με τα μέντιουμ του αποκρυφισμού και υποστηρίζουν πως και οι προφήτες ήσαν ένα είδος μέντιουμ.
Στον πνευματισμό τα μέντιουμ λογίζονται «μεσάζοντα» ανάμεσα στον δικό μας κόσμο και στον πνευματικό κόσμο και πιστεύεται πως χωρίς τα μέντιουμ δεν είναι δυνατή η επικοινωνία. Όμως η θέση αυτή είναι για κάθε πιστό απαράδεκτη, γιατί η κοινωνία ανάμεσα στην στρατευομένη και στην θριαμβεύουσα Εκκλησία πραγματοποιείται πάντοτε «εν Χριστώ», αφού, όπως πιστεύουμε, όλοι είμαστε ενωμένοι στο Σώμα του Χριστού, «εις εν Χριστώ» και «αλλήλων μέλη». Γι' αυτό και δεν υπάρχει «μεσίτης» ή «μεσάζων» έξω από τον σύνδεσμο με τον Χριστό (Α' Τιμ. β' 5).
Ακόμη υπάρχει διαφορά στον τρόπο κλήσης ενός προφήτη. Ο προφήτης δεν είναι αυτόκλητος. Αντίθετα, η ανταπόκρισή του είναι καρπός της θείας εντολής. Ο Μωϋσής εκφράζει σοβαρές αντιρρήσεις στην κλήση του· «τις ειμί εγώ»· «εάν μη πιστεύσωσί μοι, μηδέ εισακούσωσι της φωνής μου, ερούσι γαρ, ότι ουκ έσται σοι ο Θεός, τι ερώ προς αυτούς, δέομαι, Κύριε, ουχ ικανός ειμι... προχείρισαι δυνάμενον άλλον, ον αποστελείς» (Έξοδ. γ' 11 δ' 1.10.13).
Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει με τα μέντιουμ. Έτσι, για το μέντιουμ Kevin Ryerson από τις ΗΠΑ αναφέρεται πως από μικρό παιδί ενδιαφέρετο για υπερφυσικά φαινόμενα και μελετούσε βιβλία παραψυχολογίας και μεταφυσικής, με στόχο το Channelling [τσάνελινγκ]. Το ότι έγινε μέντιουμ δεν ήταν δηλαδή κάτι ξαφνικό, αντίθετο με τη θέλησή του, αλλά ήταν ένα είδος ελεύθερης επιλογής του «επαγγέλματος» του μέντιουμ. Στις διαφημίσεις των τηλεφωνικών μας καταλόγων αναφέρεται πολλές φορές η προσφορά: «Οι έχοντες έμφυτον δύναμιν, δύνανται να αξιοποιήσουν τα προσόντα τους» (διπλώματα)!
Ο αληθινός προφήτης έχει τη συναίσθηση της μηδαμινότητός του, που φθάνει μέχρι τα όρια της απόγνωσης. «Ηπάτησάς με, Κύριε, και ηπατήθην, εκράτησας και ηδυνάσθης, εγενόμην εις γέλωτα, πάσαν ημέραν διετέλεσα μυκτηριζόμενος» (Ιερεμ. κ' 7). Διαφορετική είναι η έκφραση του μέντιουμ, γεμάτη έπαρση και θράσος. Η γλώσσα που συνηθίζεται είναι σαν την ακόλουθη, όπως χρησιμοποιείται για την αυτοδιαφήμιση μέντιουμ στον τηλεφωνικό κατάλογο:
«Προβλέπω και αποκαλύπτω τα πάντα. Επικοινωνώ με ζώντα πρόσωπα που σας ενδιαφέρουν. Σας μεταβιβάζω τη σκέψη τους και σας ενημερώνω περί των αισθημάτων και της υγείας των. Δύναμαι να σας περιγράψω τα χαρακτηριστικά των. Διά υποβολής (μεγάλης ισχύος πομπού δέκτη) βοηθώ στην επίλυση προβλημάτων και επαναφορά προσώπων»! «Ψυχοθεραπευτής-Αστρολόγος Κ.Σ. Πρόεδρος κ.τ.λ., Επίτιμος Διδάκτωρ... προσφέρω μαθήματα επαγγελματικά, οικονομικά, οικογενειακά... δέχομαι με ραντεβού 10.30-2.00 μ.μ. και 6.30 μ.μ. οδός... τηλ...».
Τα μέντιουμ, ιδιαίτερα στο ονομαζόμενο Channelling, συζητούν προηγουμένως με τον «πελάτη» και μπορούν έτσι να προσδιορίσουν τις απαντήσεις που του χρειάζονται, με τον ισχυρισμό πως προέρχονται από τον «πνευματικό κόσμο». Όμως, ο αληθινός προφήτης δεν καταπιάνεται με προσωπικές υποθέσεις αλλά απευθύνεται σε ολόκληρο τον λαό ή στους εκπροσώπους του και τους καλεί να επανέλθουν στη Διαθήκη του Κυρίου, να ενθυμηθούν τις συμφωνίες του Θεού.
Ο αληθινός προφήτης δεν ανοίγει «επιχείρηση παροχής υπηρεσιών», ούτε προσκαλείται από τους ανθρώπους· πορεύεται εκείνος προς αυτούς. Ένας αληθινός προφήτης δεν θα μπορούσε ποτέ να αυτοδιαφημισθεί:
«Μέντιουμ ψυχοθεραπεύτρια Κούλα Κ., Χειρομάντης διπλωματούχος Βασίλης, δέχεται για οποιαδήποτε υπόθεση σας απασχολεί... Αμοίβεται μετά την επιτυχία» (διαφήμιση στον τηλεφ. κατάλογο). Ένας αληθινός προφήτης δεν ζητάει αμοιβή!
Ο αληθινός προφητικός λόγος είναι ανεπιθύμητος από εκείνους στους οποίους απευθύνεται και τους προκαλεί, δεν τους κολακεύει, ούτε τους υπόσχεται αυτά που εκείνοι επιθυμούν, αυτοδιαφημιζόμενος σαν τον αστρολόγο του τηλεφωνικού μας καταλόγου:
«Διεθνούς φήμης Αστρολόγος Ισμαήλ Σαμπρή Ιμάρ Ογλού ο Χότζας της Κομοτηνής, αριστούχος Ελληνικής Πνευματιστικής Εταιρείας Ψυχικών Ερευνών. Prof. Διδάκτωρ Εφηρμοσμένης Ψυχολογίας και Παραψυχολογίας. Γνωρίζει: Το παρελθόν, το παρόν και το ΜΕΛΛΟΝ σας. Άπαντα σε όλα σας τα προβλήματα, αισθηματικά, οικογενειακά, επαγγελματικά, χαμένα πρόσωπα και ό,τι άλλο σας απασχολεί. Δέχεται: Από 1ης έως 18 του μηνός, κάθε Τρίτη-Παρασκευή-Σάββατο και Κυριακή στην Κομοτηνή...
Από 19 έως 23 του μηνός στη Θεσσαλονίκη... από 24 έως τέλη του μηνός στην Αθήνα...»!
«Μέντιουμ ψυχοθεραπεύτρια Κούλα Κ., Χειρομάντης διπλωματούχος Βασίλης, δέχεται για οποιαδήποτε υπόθεση σας απασχολεί... Αμοίβεται μετά την επιτυχία» (διαφήμιση στον τηλεφ. κατάλογο). Ένας αληθινός προφήτης δεν ζητάει αμοιβή!
Ο αληθινός προφητικός λόγος είναι ανεπιθύμητος από εκείνους στους οποίους απευθύνεται και τους προκαλεί, δεν τους κολακεύει, ούτε τους υπόσχεται αυτά που εκείνοι επιθυμούν, αυτοδιαφημιζόμενος σαν τον αστρολόγο του τηλεφωνικού μας καταλόγου:
«Διεθνούς φήμης Αστρολόγος Ισμαήλ Σαμπρή Ιμάρ Ογλού ο Χότζας της Κομοτηνής, αριστούχος Ελληνικής Πνευματιστικής Εταιρείας Ψυχικών Ερευνών. Prof. Διδάκτωρ Εφηρμοσμένης Ψυχολογίας και Παραψυχολογίας. Γνωρίζει: Το παρελθόν, το παρόν και το ΜΕΛΛΟΝ σας. Άπαντα σε όλα σας τα προβλήματα, αισθηματικά, οικογενειακά, επαγγελματικά, χαμένα πρόσωπα και ό,τι άλλο σας απασχολεί. Δέχεται: Από 1ης έως 18 του μηνός, κάθε Τρίτη-Παρασκευή-Σάββατο και Κυριακή στην Κομοτηνή...
Από 19 έως 23 του μηνός στη Θεσσαλονίκη... από 24 έως τέλη του μηνός στην Αθήνα...»!
Το περιεχόμενο του μηνύματος του αληθινού προφήτη δεν είναι νέο αλλά παλαιό, που έχει λησμονηθεί είναι ο λόγος της Διαθήκης του Κυρίου, που λησμονήθηκε από τον αποστάτη άνθρωπο. Γι' αυτό και ο προφήτης απαιτεί από τον λαό να πάρει θέση! Αντίθετα, στον μεντιουμισμό το περιεχόμενο της πίστης και του θρησκευτικού μηνύματος δεν είναι σταθερό και προσδιορίζεται από τις «νέες αποκαλύψεις», οι οποίες απολυτοποιούνται και πιστεύεται πως η προέλευση τους είναι θεία.
Οι θέσεις αυτές ισχύουν και για την Καινή Διαθήκη. Η αντίληψη πως η Καινή Διαθήκη αποτελεί μεντιουμιστικό βιβλίο, που μπορεί να ερμηνευθεί πνευματιστικά (J. Greber) οδηγεί σε μεγάλη πλάνη. Στο ευαγγέλιο δεν αναφέρονται σαμανιστικά ταξίδια σε ανώτερους κόσμους, αλλά υπογραμμίζεται η προσωπική σχέση με τον Θεό, που προσφέρει τα δώρα Του όπου Εκείνος θέλει, όπως θέλει και όποτε θέλει, χωρίς κανέναν εξαναγκασμό από μέρους του ανθρώπου με οποιεσδήποτε τεχνικές ή πνευματιστικές συνεδριάσεις. Αυτή η προσωπική σχέση συνοδεύεται με απεριόριστη εμπιστοσύνη και αγάπη του Θεού.
Στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού αποκαλύφθηκε ο Θεός. Τα «σημεία» που ετέλεσε ο Χριστός δεν ήταν αποκομμένα από το μήνυμά του, αλλά ήσαν ακριβώς «σημεία» της παρουσίας του Θεού και της Θείας αποστολής Του στον κόσμο. Αν δούμε τα «σημεία» αυτά σ' αυτή την προοπτική, δεν μιλάμε πλέον για παραφυσιολογικά φαινόμενα, αλλά για την υπέρβαση των νόμων της φύσεως από μέρους του Θεού, για το στοιχείο του θαύματος, που δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε παραψυχολογική έρευνα. Αποκαλύπτονται μόνο στους ανθρώπους της πίστεως.
Τα «σημεία» των αποστόλων βρίσκονται πάντοτε στην υπηρεσία του Θεού της Αγίας Γραφής· δεν βρίσκονται σε σχέση με άλλες δυνάμεις, ούτε υπηρετούν άλλους σκοπούς, ιδιοτελείς, όπως είναι η απόκτηση δύναμης, ο πλούτος ή η βλάβη των συνανθρώπων (Πράξ. η' 4-8 ιστ' 16-18). Τα σημεία του αποστόλου Πέτρου ετίθεντο στην υπηρεσία του Ευαγγελίου και των πιστών και προϋπέθεταν «ευθεία καρδίαν ενώπιον του Θεού». Αντίθετα, ο Σίμων Μάγος δεν διέθετε αυτή την ευθύτητα, και επεδίωκε να αποκτήσει την χάρη των αποστόλων με χρήματα και για ιδιοτελείς σκοπούς. Αυτό ήταν εντελώς διαφορετικό πράγμα, και γι' αυτό ο απόστολος του είπε: «το αργύριόν σου συν σοι είη εις απώλειαν,... ουκ έστι σοι μερίς ουδέ κλήρος εν τω λόγω τούτω», δεν έχεις μερίδα ούτε κλήρο σ' αυτό το πράγμα (Πράξ. η' 20-21). Ο Σίμων είχε ακριβώς την αντίληψη των σημερινών μάγων και πνευματιστών!
Οι θέσεις αυτές ισχύουν και για την Καινή Διαθήκη. Η αντίληψη πως η Καινή Διαθήκη αποτελεί μεντιουμιστικό βιβλίο, που μπορεί να ερμηνευθεί πνευματιστικά (J. Greber) οδηγεί σε μεγάλη πλάνη. Στο ευαγγέλιο δεν αναφέρονται σαμανιστικά ταξίδια σε ανώτερους κόσμους, αλλά υπογραμμίζεται η προσωπική σχέση με τον Θεό, που προσφέρει τα δώρα Του όπου Εκείνος θέλει, όπως θέλει και όποτε θέλει, χωρίς κανέναν εξαναγκασμό από μέρους του ανθρώπου με οποιεσδήποτε τεχνικές ή πνευματιστικές συνεδριάσεις. Αυτή η προσωπική σχέση συνοδεύεται με απεριόριστη εμπιστοσύνη και αγάπη του Θεού.
Στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού αποκαλύφθηκε ο Θεός. Τα «σημεία» που ετέλεσε ο Χριστός δεν ήταν αποκομμένα από το μήνυμά του, αλλά ήσαν ακριβώς «σημεία» της παρουσίας του Θεού και της Θείας αποστολής Του στον κόσμο. Αν δούμε τα «σημεία» αυτά σ' αυτή την προοπτική, δεν μιλάμε πλέον για παραφυσιολογικά φαινόμενα, αλλά για την υπέρβαση των νόμων της φύσεως από μέρους του Θεού, για το στοιχείο του θαύματος, που δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε παραψυχολογική έρευνα. Αποκαλύπτονται μόνο στους ανθρώπους της πίστεως.
Τα «σημεία» των αποστόλων βρίσκονται πάντοτε στην υπηρεσία του Θεού της Αγίας Γραφής· δεν βρίσκονται σε σχέση με άλλες δυνάμεις, ούτε υπηρετούν άλλους σκοπούς, ιδιοτελείς, όπως είναι η απόκτηση δύναμης, ο πλούτος ή η βλάβη των συνανθρώπων (Πράξ. η' 4-8 ιστ' 16-18). Τα σημεία του αποστόλου Πέτρου ετίθεντο στην υπηρεσία του Ευαγγελίου και των πιστών και προϋπέθεταν «ευθεία καρδίαν ενώπιον του Θεού». Αντίθετα, ο Σίμων Μάγος δεν διέθετε αυτή την ευθύτητα, και επεδίωκε να αποκτήσει την χάρη των αποστόλων με χρήματα και για ιδιοτελείς σκοπούς. Αυτό ήταν εντελώς διαφορετικό πράγμα, και γι' αυτό ο απόστολος του είπε: «το αργύριόν σου συν σοι είη εις απώλειαν,... ουκ έστι σοι μερίς ουδέ κλήρος εν τω λόγω τούτω», δεν έχεις μερίδα ούτε κλήρο σ' αυτό το πράγμα (Πράξ. η' 20-21). Ο Σίμων είχε ακριβώς την αντίληψη των σημερινών μάγων και πνευματιστών!
Π. ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΑΛΕΒΙΖΟΠΟΥΛΟΥ
ΔΡ. ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΔΡ. ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Ο ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΦΩΣ
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΜΑΓΕΙΑ
ΤΕΥΧΗ 16ΟΝ – 20ΟΝ
ΔΡ. ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΔΡ. ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Ο ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΦΩΣ
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΜΑΓΕΙΑ
ΤΕΥΧΗ 16ΟΝ – 20ΟΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου