ΑΙΤΙΕΣ ΠΟΥ ΩΘΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ
ΣΤΗΝ ΕΠΙΖΗΤΗΣΗ ΨΕΥΔΟΘΑΥΜΑΤΩΝ
ΑΡΧΙΜ. ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΛΕΜΟΝΤΖΗ ΔΡ.Θ
Αρχιερατικού Επιτρόπου Καμπανίας
Πολλές είναι οι αιτίες που ωθούν τους ανθρώπους να καταφύγουν σε μάγους, όπως είναι η περιέργεια και η επιθυμία να γνωρίσουν το μέλλον. Επίσης η αφέλεια παρακινεί πολλούς να επισκεφτούν μάγους, θεωρούν ασήμαντο πράγμα να επισκεφθούν κάποιο μέντιουμ ή μάγο αλλά οι συνέπειες θα είναι καταστρεπτικές. Αυτό μας λένε οι εμπειρίες των θυμάτων της μαγείας. Λόγοι υγείας, οικονομικά, οικογενειακά, προσωπικά, ψυχολογικά προβλήματα, ωθούν πολλές φορές τους ανθρώπους να ζητήσουν τη βοήθεια των μάγων για την επίλυση των προβλημάτων τους.
Σύμφωνα με τον Αγ. Νικόδημο τον Αγιορείτη « Η αιτία που οι σημερινοί Χριστιανοί έπεσαν στα έργα τού διαβόλου, και μάλιστα στα μαγικά, είναι το ότι δεν συλλογίζονται τις υποσχέσεις εκείνες που έδωσαν στο Χριστό όταν βαπτίσθηκαν, αλλά τις ξέχασαν και τις έσβησαν τελείως από τη μνήμη τους και την καρδιά τους. Γι' αυτό και πραγματοποιούνται σ'αυτούς τα λόγια που είπε ό Κύριος: ‘’Όταν το ακάθαρτο πνεύμα (το δαιμόνιο) βγει από τον άνθρωπο περιδιαβαίνει σε τόπους άνυδρους ζητώντας ανάπαυση, μα δεν βρίσκει. (Γιατί ανάπαυση βρίσκει μόνο όταν κυριεύει τον άνθρωπο και τού κάνει κακό). Τότε λέει: Ας γυρίσω πάλι στο σπιτάκι μου (δηλαδή στην καρδιά τού ανθρώπου), απ' όπου έφυγα’’. Κι όταν έρθει, βρίσκει το σπίτι αφύλαχτο, σκουπισμένο, στολισμένο, έτοιμο. (Βρίσκει δηλαδή τον άνθρωπο αμέριμνο και διατεθειμένο να τον δεχθεί πάλι). Τότε πηγαίνει, φέρνει κι άλλα επτά δαιμόνια, πονηρότερα μάλιστα, μπαίνει μαζί τους στην καρδιά τού ανθρώπου και κατοικεί εκεί μόνιμα πια. ‘’Έτσι η κατάσταση τον ανθρώπου γίνεται τελικά χειρότερη απ' ό,τι ήταν πριν (κι' από το Βάπτισμα!)’’. (Ματθ. 12:43-45)»811.
Πολλοί άνθρωποι χάνουν χρήματα, πτωχεύουν, στο τέλος απελπίζονται και καταφεύγουν σε μάγους και μέντιουμ, παρακούοντας έτσι το θέλημα τού Θεού. Ο Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος μας λέγει:
«Πάλι έχασε κάποιος χρήματα; Πολλοί είναι εκείνοι που τον συμβουλεύουν να έλθει σε μάντεις; Αυτός για το φόβο τού Θεού, επειδή εμποδίζεται, προτίμησε να μην πάρει τα χρήματα, παρά να παρακούσει το Θεό; Έχει τον ίδιο μισθό με εκείνον που τα έχει δώσει στους φτωχούς, αν, αφού τα έχασε ευχαριστήσει το Θεό και, ενώ μπορούσε να έλθει σε μάντεις, προτίμησε να μην τα πάρει παρά να τα πάρει με τον τρόπο αυτό. Όπως ακριβώς λοιπόν, εκείνος για το φόβο τού Θεού, προτίμησε να τα αφήσει σε εκείνους που τα είχαν ανάγκη, έτσι και συ, για το φόβο τού Θεού, ενώ τα έχουν αρπάξει εκείνοι, εσύ δεν τα έλαβες πίσω. Δεν βλασφήμησες για το φόβο τού Θεού; Δεν χρησιμοποίησες μάντεις; Ευχαρίστησες όταν έπαθες κάτι κακό; Είσαι όμοιος με εκείνον που έχει περιφρονήσει τα χρήματα, διότι πραγματικά και αυτά δεν γίνονται, αν δεν τα περιφρονήσεις προηγουμένως. Και δεν είναι το ίδιο πράγμα το να μελετήσεις για πολύ χρόνο να περιφρονήσεις τα χρήματα, με το να υποφέρεις ζημία, που έγινε ξαφνικά. Έτσι αποβαίνει κέρδος η ζημία και δεν θα ζημιωθείς καθόλου, αλλά θα ωφεληθείς από το διάβολο... σε λύπησε ο διάβολος όταν σου αφήρεσε τα χρήματα; Λύπησε τον και συ, μην τού δώσεις ευχαρίστηση. Αν έλθεις σε μάντεις, ευχαρίστησες το διάβολο. Αν ευχαριστήσεις το Θεό, έδωσες στο διάβολο το θανάσιμο χτύπημα. Και πρόσεχε τι γίνεται. Ούτε τα χρήματα θα βρεις αν έλθεις στους μάντεις, διότι δεν είναι στο χέρι εκείνων να γνωρίζουν»812.
Πολλές φορές οι άνθρωποι υποφέρουν από ασθένειες και καταφεύγουν σε μάγους για να θεραπευθούν. Ιδού ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τι μας διδάσκει για αυτό το θέμα: «Έπεσες σε φοβερή ασθένεια και πολλοί έρχονται και επιμένουν, άλλοι με μαγγανείες και άλλοι με φυλακτά και άλλοι με παρόμοια πράγματα να περιορίσουν το κακό; Την υπέφερες για το φόβο τού Θεού γενναία και σταθερά και προτίμησες να πάθεις οτιδήποτε άλλο, παρά να επιχειρήσεις να κάνεις κάτι από τα ειδωλολατρικά; Αυτό σου χαρίζει στεφάνι μαρτυρίου. Και να μην αμφιβάλλεις. Και πως και με ποιο τρόπο, εγώ θα σου το πω. Διότι, όπως ακριβώς εκείνος υπομένει με γενναιότητα τους πόνους από τα βασανιστήρια, ώστε να μην προσκυνήσει το είδωλο, έτσι και συ υποφέρεις τους πόνους της ασθένειας, ώστε να μη χρειασθείς τίποτε από τα δικά του, ούτε να κάνεις εκείνα που διατάζει ο διάβολος. Αλλά είναι πιο δυνατοί οι πόνοι εκείνοι; Όμως, αυτοί διαρκούν περισσότερο και επομένως καταλήγουν στο ίδιο αποτέλεσμα. Πολλές φορές όμως, είναι και πιο δυνατοί. Διότι, πες μου, όταν ο πυρετός ενοχλεί κάποιον μέσα του και τον κάνει να καίει και απορρίψει αυτός τη μαγγανεία, ενώ οι άλλοι τον προτρέπουν να την δεχθεί, δεν στόλισε το κεφάλι του με το στεφάνι τού μαρτυρίου;813»
Ο πόνος κάνει πολλές φορές τους ανθρώπους να καταφεύγουν στους μάγους για να θεραπευθούν από αρρώστιες. Όμως είναι δυνατό ο διάβολος που είναι «ανθρωποκτόνος», που θανάτωσε με τη σατανική συμβουλή τού όλο το ανθρώπινο γένος, να θεραπεύσει τον άνθρωπο; Και αν ακόμη το κάνει, θα είναι προσωρινό ξεγέλασμα για να παρασύρει τον άνθρωπο και να τον κερδίσει ολοκληρωτικά814.
Ο θάνατος κάποιου προσφιλούς προσώπου είναι αναμφισβήτητα ένα συγκλονιστικό γεγονός, που προκαλεί αναστάτωση και προβληματισμό στα συγγενικά και φιλικά πρόσωπα. Κάποιοι άπ' αυτούς καταφεύγουν στους μάντεις που τους υπόσχονται αυτή την πολυπόθητη επικοινωνία. Όμως όλο αυτό το σκηνικό είναι μία επικίνδυνη απάτη. Ο μάντης μόνο με τα πονηρά πνεύματα επικοινωνεί και αυτά είναι που αποκρίνονται μόνο και μόνο για να παρασύρουν τον άνθρωπο815.
Ο άνθρωπος είναι πάντα φιλοπερίεργος και τα περίεργα φαινόμενα τού προκαλούν το ενδιαφέρον. Στη μαγεία πράγματι ο σατανάς παρουσιάζει περίεργα πράγματα. Είναι το δόλωμα για να τους φέρει κοντά του. Αντίθετα ο Θεός δεν χρησιμοποιεί ποτέ αγυρτείες και τεχνάσματα μαγικά. Τα θαύματα του έχουν σωτηριολογικό περιεχόμενο και δεν γίνονται ποτέ για λόγους εντυπωσιασμού. Υπάρχει επομένως, μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο θαύμα και στην αγυρτία816. Συγκινημένοι μερικοί από τα παράξενα και περίεργα που κρύβει η μαγεία, τρέχουν σ' αυτήν, για να χορτάσουν, την μεγάλη πραγματικά πνευματική τους ανεπάρκεια.
Άλλη αιτία είναι η δίψα για γνώση του μέλλοντος. Δεν καταλαβαίνουν όμως μερικοί άνθρωποι, πως αν οι μάγοι και οι μάντεις, μπορούσαν να γνωρίζουν τα μελλούμενα γεγονότα, τότε θα ήσαν, οι πλέον πλούσιοι και ευτυχισμένοι, αφού θα καθόριζαν τις κινήσεις τους, τις εκφράσεις τους, τις σκέψεις τους και τις σχέσεις τους. Όμως, δεν γνωρίζουν τίποτα από το μέλλον, όπως δεν γνωρίζει τίποτα από το μέλλον και ο Σατανάς.
Κάποιες φορές μάλιστα εξαπατά ο διάβολος τον άνθρωπο, αφήνοντας την εντύπωση ότι ο μάγος ή ο μάντης επέδρασε και έλυσε τα μάγια και το πρόβλημα817.
Πολλοί ξεγελιούνται κι παρασύρονται από άλλους. Δεν το θεωρούν κακό, αφού πάνε «για καλό». Βλέπουν μάλιστα στο δωμάτιο του μάγου πολλές φορές ακόμη και εικόνες ή τον ακούν να τους συμβουλεύει να κάνουν αγιασμό, λειτουργία κ.λ.π. Αγνοούν ότι όλα αυτά είναι τεχνάσματα τού πονηρού που χρησιμοποιεί τα πάντα για να ξεγελάσει τον άνθρωπο818.
Επίσης πολλές φορές καταφεύγουν για να εκδικηθούν. Είναι οι άνθρωποι που άφησαν στην καρδιά τους να φωλιάσει ο διάβολος και συνεργάζονται μαζί του για να εκδικηθούν τους εχθρούς τους. Αν ως Χριστιανοί, πρέπει να συγχωρούμε αυτόν που μας αδικεί, να μη θέλουμε δηλαδή το κακό του, φαντασθείτε πόσο μακριά θέτει κανείς τον εαυτό του από τον Χριστό, όταν συμμαχεί με τον Σατανά, προκειμένου να διασφαλίσει τον εαυτό του, με ξόρκια και με μάγια και θέλει να προκαλέσει κακό σε κάποιον άλλον. Όμως αυτό που μας διδάσκει η ζωή του Χριστού και των αγίων μας είναι ότι αγάπη και προσευχή είναι η απάντηση του χριστιανού σε εκείνον που τον αδικεί. Τα ξόρκια και τα μάγια δεν έχουν θέση στη ζωή τού πιστού και ευλαβικού ανθρώπου. Ο χριστιανός, σύμφωνα με τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, είναι «ο φιλών» και αυτός ο άνθρωπος «ουδέποτε μισήσαι δύναται». Οι μάγοι και οι καταφεύγοντες σε αυτούς, σίγουρα περνούν μία κρίση ελαττωμένης και ανύπαρκτης αγάπης για τον πλησίον819.
Τέλος, μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων που προσφεύγουν στους μάγους, είναι αυτοί που διακρίνονται από μία εσωτερική ανελευθερία, και αποφεύγουν με κάθε τρόπο να αναλάβουν την ευθύνη των πράξεών τους. Γι’ αυτό και ό,τι κακό τους συμβαίνει, ψάχνουν να βρουν εξωτερικές αιτίες, ότι κάποιος άλλος φταίει για την δική τους κακοδαιμονία. Δεν θέλουν να κοιτάξουν την εσωτερική τους κατάντια και να αγωνιστούν για να την διορθώσουν. Δεν θέλουν να αλλάξουν τρόπο ζωής. Γι αυτό και πρέπει να ρίξουν άλλου τις ευθύνες, π.χ. Έχει κάποιος μια διαπροσωπική δυσκολία, είναι αντικοινωνικός και επομένως δεν μπορεί να παντρευτεί; Αντί να προσπαθήσει να διορθώσει τον εαυτό του βρίσκει την εύκολη λύση: «Μου έκαναν μάγια» και τρέχει στους αγύρτες να τού τα λύσουν. Ζητάει, δηλαδή, τη μαγική λύση, που δεν χρειάζεται κόπο και αγώνα. Άλλος πάλι, ζει μ’ έναν αρρωστημένο τρόπο ζωής και κάποτε αρρωσταίνει. Δεν προβληματίζεται γι’ αυτό, δεν αναλαμβάνει την ευθύνη του για την αρρώστια του, δεν θέλει να αλλάξει τρόπο ζωής, αλλά ψάχνει να βρει κάποιους εχθρούς που τον επιβουλεύονται και τού έχουν κάνει μάγια. Η προσφυγή στο μάγο είναι η πλέον εύκολη και ανώδυνη λύση820.
Σύμφωνα με τον π. Ηλίε Κλεόπε «οι χριστιανοί παρασύρονται στις μαγείες διότι εξέλειπε άπ' αυτούς η πίστης και ο φόβος τού Θεού, διότι σήμερα δεν προσεύχονται σχεδόν καθόλου, ώστε να εκπληρωθούν τα αιτήματά των με την προσευχή και να μη τρέχουν στις μαγείες. Δεν διαβάζουν σήμερα την Αγία Γραφή για να δουν τι τιμωρίες περιμένουν τους ασχολούμενους μ' αυτά. Δεν πηγαίνουν τακτικά στην εκκλησία, δεν εξομολογούνται ούτε ακόμη στις τέσσερες μεγάλες νηστείες, δεν ζητούν στις ανάγκες των την συμβουλή και την ευχή τού Ιερέως. Επί πλέον τρέχουν πολλοί στις μαγείες διότι ξέχασαν τις υποσχέσεις που έδωσαν στον Χριστό, στο μυστήριο τού Βαπτίσματος, όταν είπαν: ‘’Αποτάσσομαι τω σατανά και πάσι τοις έργοις αυτού και πάση τη πομπή αυτού...’’. Άλλοι πηγαίνουν στους μάγους επειδή δεν εκπληρώθηκαν τα αιτήματά των στην Εκκλησία τού Χριστού, ή διότι λησμόνησαν τον θάνατο και την ημέρα της μελλούσης Κρίσεως τού Χριστού. Γι' αυτό οι Άγιοι Πατέρες μας συμβουλεύουν να τρέχουμε μόνο στον Θεό, μόνο στην Εκκλησία και τους Ιερείς και όχι στον διάβολο και τους υπηρέτες του. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μας συμβουλεύει, λέγοντας: ‘Σας παρακαλώ να είσθε καθαροί άπ' αυτές τις απάτες... και όταν θελήσουν να πατήσουν το κατώφλι τού σπιτιού σου (μάγοι) να λέγεις πρώτα - πρώτα αυτό τον λόγο: ‘Σε αρνούμαι σατανά, με όλη την τιμή και την συνοδεία σου και ενώνομαι με Σένα, Χριστέ!’. Χωρίς αυτή την απόφαση ποτέ σου να μη εξέλθεις από το σπίτι σου. Αυτή η πίστης σου να σου γίνει βακτηρία, αυτή να γίνει όπλο, αυτή φρουρός και προστάτης και συγχρόνως να κάνης το σημείο τού σταυρού στο μέτωπό σου. Διότι, εάν μ' αυτό τον τρόπο θα οπλιστείς από παντού, όχι μόνο άνθρωπος αλλά ούτε και διάβολος ακόμη δεν θα σε πλησιάση ούτε θα μπορέσει να σε βλάψει σε τίποτε»821.
811 Οσίου Νικόδημου τού Αγιορείτου, Η Μαγεία, στο www.alopsis.gr.
812 Ιωάννου Χρυσοστόμου, Ερμηνεία εις την Α’ προς Θεσσαλονικείς, PG62,413-414.
813 Ιωάννου Χρυσοστόμου, Ερμηνεία εις την Α’ προς Θεσσαλονικείς, PG 62,413-412. Βλ. Μονάχου Βενεδίκτου, Ο διάβολος και η Μαγεία, σ. 149.
814,815,816 Ιερά Μονή Σαγματά, Επικίνδυνες πόρτες: Μάγοι & Μαγεία, στο www.alopsis.gr.
817 π. Νικολάου Λαγουμτζή, Μάγια και δεισιδαιμονίες, στο www.img.pathfinder.gr.
818 Ιερά Μονή Σαγματά, Επικίνδυνες πόρτες: Μάγοι & Μαγεία, στο www.alopsis.gr.
819 π. Νικολάου Λαγουμτζή, Μάγια και δεισιδαιμονίες, στο www.img.pathfinder.gr.
820 Ιερά Μονή Σαγματά, Επικίνδυνες πόρτες: Μάγοι & Μαγεία, στο www.alopsis.gr.
821 π. Ιωαννικίου Μπάλαν, Πνευματικοί Διάλογοι με Ρουμάνους Πατέρες, στο www.pigizois. net.
Από το βιβλίο:
ΘΑΥΜΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΚΑΙ «ΘΑΥΜΑ» ΨΕΥΔΟΥΣ
Για παραγγελίες στα τηλέφωνα: 2310.525220 - 6977510787 |
Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον www.egolpion.com
18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011
http://www.egolpion.com/epizitisi_pefto8avmatwn.el.aspx
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου