Ἀπόδοσις ἑορτῆς τῆς τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ
Ἀπολυτίκιον. Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.Ὁ
χρόνων ἐπέκεινα, καὶ τῶν αἰώνων Θεός, τὴν δέησιν πρόσδεξαι, τῇ
συμπληρώσει Χριστέ, τοῦ ἔτους δεόμεθα, θείαν ἰσχύν δὲ δίδου, ἐν εἰρήνῃ
τελέσαι, ἅμα καὶ εὐσεβείᾳ τὸ ἀρχόμενον ἔτος, πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου,
μόνε Φιλάνθρωπε.
Κοντάκιον. Ἦχος γ’. Ἡ Παρθένος σήμερον.Εἰς
τὸ τέλος φθάσαντες, τοῦ χρόνου μόνε Οἰκτίρμον, τὴν σὴν ἀτελεύτητον,
ὑμνοῦμεν χάριν ἀπαύστως· πάντας γὰρ, ἐκ πάσης βλάβης θᾶττον ἐρρύσω,
δίδου δέ, καὶ τὰ ἐλέη σου δυσωποῦμεν, τῷ ἐνιαυτῷ τῷ νέῳ, τοῖς
προσκυνοῦσι τὴν δυναστείαν σου.
Μεγαλυνάριον.
Μεγαλυνάριον.
Τῇ
τοῦ χρόνου λήξει Χριστὲ Σητήρ, διάρρηξον Λόγε, τῶν ἀμέτρων ἁμαρτιῶν,
ἡμῶν τὸ δελτίον, καὶ χάριτος ἁγίας, ἡμῶν τὰς διανοίας πλήρωσον Κύριε.
Η Οσία Μελάνη η Ρωμαία
Έζησε
στα χρόνια που βασιλιάς ήταν ο Ονώριος, δεύτερος γιος του Μεγάλου
Θεοδοσίου. Οι γονείς της, ευγενείς και πλούσιοι, την πάντρεψαν σε μικρή
ηλικία και απέκτησε δύο παιδιά.
Όμως μεγάλες δοκιμασίες την περίμεναν.
Την μητρική της καρδιά σπάραξε ο θάνατος των δύο παιδιών της.
Μετά από
λίγο και εντελώς ξαφνικά, πέθανε ο σύζυγος της. Και για να γεμίσει το
πικρό ποτήρι της λύπης, χάνει και τους γονείς της. Οι στιγμές δύσκολες.
Ποιος θα την παρηγορήσει; Μα ποιος άλλος; Ο λόγος του Θεού, που λέει:
"τη ελπίδι χαίροντες, τη θλίψει υπομένοντες, τη προσευχή
προσκαρτερούντες". Δηλαδή, η ακλόνητη ελπίδα σας στα μέλλοντα αγαθά, να
σας γεμίζει χαρά και να σας ενισχύει για να δείχνετε υπομονή στη θλίψη.
Και να επιμένετε στην προσευχή, συνεχίζει ο λόγος του Θεού, από την
οποία θα λαμβάνετε σπουδαία βοήθεια στις δύσκολες περιστάσεις της ζωής
σας.
Έτσι και η Μελάνη, αδιάφορη για τις κοσμικές απολαύσεις, αποσύρθηκε
σε ένα εξοχικό της κτήμα, όπου αφοσιώθηκε στη μελέτη και την προσευχή.
Εκεί επίσης καλλιγραφούσε Ιερά βιβλία και τα έδινε να τα διαβάζουν οι
πιστοί. Διέθεσε όλη της την περιουσία για την ανακούφιση των φτωχών και
ασθενών.
Και αφού επισκέφθηκε πολλούς τόπους βοηθώντας τους πάσχοντες,
κατέληξε στην Ιερουσαλήμ, όπου και πέθανε από πλευρίτιδα.
Ο δε Σ.
Ευστρατιάδης γράφει τα εξής για την Αγία αυτή: "...Αυτή ην επί της
βασιλείας Ονωρίου (395-423) Ρωμαία πλούσια και εκ γένους περιφανούς και
ενδόξου.
Συζευχθείσα παρά την θέλησιν αυτής, απεσύρθη μετά τον θάνατον του ανδρός και των δύο αυτής τέκνων εις εν προάστειον της Ρώμης, επιμελουμένη των πτωχών, υποδεχόμενη τους ξένους, επισκεπτόμενη τους εξόριστους και εν φυλακαίς και θεραπεύουσα τους νοσούντας.
Συζευχθείσα παρά την θέλησιν αυτής, απεσύρθη μετά τον θάνατον του ανδρός και των δύο αυτής τέκνων εις εν προάστειον της Ρώμης, επιμελουμένη των πτωχών, υποδεχόμενη τους ξένους, επισκεπτόμενη τους εξόριστους και εν φυλακαίς και θεραπεύουσα τους νοσούντας.
Μετά την εκποίησιν των κτημάτων αυτής
και διανομήν των προσόντων εις μονάς και εκκλησίας, δια της Αφρικής και
Αλεξανδρείας κατέλαβε τα Ιεροσόλυμα και ενεκλείσθη εις πενιχρόν κελλίον
εκεί έκτισε και μονήν εις ην συνήγαγεν ενενήκοντα παρθένους, εξ ιδίων
δια την διατροφήν αυτών δαπανώσα, μικρόν ασθενήσασα εκ πλευρίτιδας,
μετέλαβε των αχράντων μυστηρίων εκ των χειρών του επισκόπου
Ελευθερουπόλεως και ανεπαύθη εν Κυρίω".
Κοντάκιον. Ήχος δ’. Ο υψωθείς εν τω Σταυρώ.
Καταυγασθείσα
την ψυχήν φρυκτωρίαις, του αναλάμψαντος ημίν εκ Παρθένου, εν αρεταίς
διέλαμψας Πανεύφημε, πλούτον γάρ σκορπίσασα, επί γην εφθαρμένον,
εναπεθησαύρισας, τον ουράνιον πλούτον, και εν ασκήσει έλαμψας φαιδρώς,
Όθεν Μελάνη, σε πόθω.
Ο Άγιος Ζωτικός ο Ορφανοτρόφος
Γεννήθηκε
και ανατράφηκε στη Ρώμη, από ευγενή οικογένεια, με πολλή ευλάβεια και
παιδεία. Τον στόλιζε πολλή φιλανθρωπία και τον διέκρινε η ειλικρινής
προσπάθεια στο να υπηρετεί τον Χριστό, πράττοντας τις εντολές Του.
Γι'
αυτά του τα χαρίσματα, ο Ζωτικός ήταν πολύ αγαπητός στον Μεγάλο
Κωνσταντίνο (330 μ.Χ.), ο οποίος, αφού έκτισε την Κωνσταντινούπολη και
την ανέδειξε πρωτεύουσα του κράτους του, προσκάλεσε σ' αυτή τον Ζωτικό
με άλλους ευσεβείς άνδρες, για να τους έχει εκεί πολύτιμους εργάτες της
χριστιανικής αγάπης.
Ο Άγιος Ζωτικός, διακρίθηκε κυρίως στην περιποίηση
των λεπρών. Τους οποίους πλησίαζε χωρίς φόβο, δίνοντας σ' αυτούς
βοηθήματα και παρηγορούσε τη δυστυχία τους με αδελφική αφοσίωση.
Μετά το
θάνατο του Μεγάλου Κωνσταντίνου, ο γιος του Κωνστάντιος, ακολούθησε
άλλους δρόμους και κακομεταχειρίστηκε τον Ζωτικό.
Με αποτέλεσμα ο
φιλάνθρωπος αυτός άνδρας, να πεθάνει από τις κακουχίες και τις
ταλαιπωρίες.
Αλλά ο θάνατός του, κίνησε τη μετάνοια του Κωνσταντίου.
Αφού μεταμελήθηκε, τίμησε τη μνήμη του κτίζοντας ένα λεπροκομείο για την
περίθαλψη των λεπρών. Και το προίκισε με πολλά κτήματα και εισοδήματα.
Από τότε, πολλοί αυτοκράτορες, όπως ο Κωνσταντίνος Ζ' ο Πορφυρογέννητος
(945), ο Ιωάννης ο Τσιμισκής (963-976), ο Ρωμανός ο Γ' (1028-1034),
εξασφάλιζαν την καλή λειτουργία του και εξυπηρετούσε πλήθος λεπρών, χάρη
στην αρχική φιλανθρωπική ενέργεια του αγίου Ζωτικού.
Ὁ Ὅσιος Γάϊος
Ἀπεβίωσε εἰρηνικά.
Ο Όσιος Γελάσιος
Ήταν Αβάς της ερήμου, του οποίου διήγημα περί κλοπής κάποιου βιβλίου βρίσκεται στον Ευεργετινό. Απεβίωσε ειρηνικά.
Οι Άγιες Δέκα Παρθένες
Αυτές
μαρτύρησαν στη Νικομήδεια (ίσως επί Μαξιμιανού (286-305), τότε που
πλήθος χριστιανών μαρτύρησε σ' αυτή την πόλη). Αυτές λοιπόν, αφού τις
έβγαλαν τα μάτια, κατόπιν έγδαραν το σώμα τους και έτσι παρέδωσαν το
πνεύμα τους στον Θεό.
Η Αγία Ολυμπιοδώρα
Μαρτύρησε δια πυρός
Ο Άγιος Βούσιρις
Μαρτύρησε, αφού τον θανάτωσαν γυναίκες με σαΐτες που υφαίνουν.
Η Αγία Νέμη
Μαρτύρησε δια ξίφους.
(Κατ' άλλους, πρόκειται για Άγιο, τον Άγιο Νέμη).
Ο Άγιος Γαυδέντιος
Δεν έχουμε λεπτομέρειες για τον Βίο του Αγίου.
Ο Άγιος Γεώργιος ο Θαυματουργός ο λεγόμενος μαχαιρωμένος
Άγνωστος στους Συναξαριστές, γνωστός όμως τοπικός Άγιος της Εκκλησίας της Κύπρου στον Αναλιόντα (Πατμιακός Κώδικας 266).
synaxarion.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου