Του Πρωτ. Στέφανου Στεφόπουλου
Η ΠΛΑΝΗ ΤΗΣ «ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ»:
Η ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΨΕΥΤΟΧΑΡΙΣΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΒΑΤΙΚΑΝΟ
Στις μέρες μας, μέρες πλήρους διανοητικής σύγχυσης και εκκοσμίκευσης του κόσμου, αναζητούνται με διακαή πόθο “εμπειρίες” του αγίου Πνεύματος που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ανθρώπους να ξεπεράσουν τα αδιέξοδά τους και να δώσουν απαντήσεις σε καίρια ερωτήματά τους γύρω από τη ζωή και τη σωτηρία της ψυχής. Όμως, πολύ συχνά, αυτές οι εμπειρίες είναι νόθες, ψεύτικες, καθώς προέρχονται από δαιμονικές πλάνες και όχι από την χάρη του Αγίου Πνεύματος. Πολύ χαρακτηριστικές οι ψευτοεμπειρίες των μελών της χαρισματικής κίνησης, των νεοπεντηκοστιανών και άλλων αιρετικών ομάδων. “Εμπειρίες” όπως “οι νοσηρές άναρθρες κραυγές που τις παρουσιάζουν ως χάρισμα γλωσσολαλιάς και άλλες που θυμίζουν καταστάσεις δαιμονοληψίας”, όπως επισημαίνεται στα πορίσματα της ΙΗ Πανορθοδόξου Συνδιασκέψεως για τις Αιρέσεις του 2006 στο Προκόπιο Β. Ευβοίας.
Απορίας άξιο τυγχάνει το γεγονός της αποδοχής και προβολής ως “θεϊκών εμπειριών”, όλων αυτών των εκδηλώσεων εκ μέρους των Παπικών. Ίσως να μπορούσε να εξηγηθεί από το γεγονός που υποδεικνύει η παραπάνω Συνδιάσκεψη στο 10ο πόρισμά της :
“Η σύγχρονη λαχτάρα, κυριολεκτικά λαιμαργία για εμπειρίες, πηγάζει από τον παθολογικό εγωκεντρισμό, αυτονόητο φυσικό αποτέλεσμα της υποβάθμισης της πίστεως στον Χριστό και της εκκλησιαστικής ζωής…”, χαρακτηριστικά που εξηγούν και τις λοιπές πολλές πλάνες του Παπισμού.
Η αναγνώριση της λεγόμενης «χαρισματικής ανανέωσης» από το Βατικανό συνιστά μια βαθιά πνευματική πλάνη. Το φαινόμενο αυτό, που εμφανίστηκε αρχικά στις κοινότητες των Πεντηκοστιανών και στη συνέχεια εισήχθη και στην Καθολική Εκκλησία, συνοδεύεται από ψευτοχαρίσματα, όπως η γλωσσολαλιά και οι ψευδοπροφητείες, που δεν έχουν καμία θεϊκή προέλευση αλλά αντιθέτως αποτελούν εκδηλώσεις δαιμονικού πνεύματος.
Το πιο ανησυχητικό είναι ότι το Βατικανό, στη βάση της Β΄ Βατικανής Συνόδου και διακηρύξεων διαδοχικών παπών, παρουσιάζει αυτά τα φαινόμενα ως πραγματικά χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος και ως ευλογία για την Εκκλησία. Με αυτόν τον τρόπο, θεολογικά και πνευματικά στρεβλώνει την αλήθεια, νομιμοποιώντας πρακτικές και εμπειρίες που στην πραγματικότητα απομακρύνουν τον πιστό από τον αληθινό Θεό. Η λανθασμένη αυτή ταύτιση δημιουργεί σύγχυση, αφού συστήνεται μια «πνευματικότητα» που βασίζεται στην «προσωπική εμπειρία» ή «αυθεντία» του πιστού και όχι στην ταπείνωση, στη μετάνοια και στη στενή σχέση με τη διδασκαλία της Εκκλησίας.
Η γλωσσολαλιά που επικρατεί σε αυτούς τους κύκλους δεν ανταποκρίνεται σε καμία καταγεγραμμένη εκδήλωση του Αγίου Πνεύματος από την Αγία Γραφή, αλλά αποτελεί συχνά ακατάληπτους ήχους και παραλήρημα, που εξυπηρετούν περισσότερο ψυχολογικές και πνευματικές καταστάσεις. Οι ψευδοπροφητείες που συνοδεύουν αυτές τις εκδηλώσεις αποδεικνύονται ψευδείς και αποπροσανατολίζουν το ποίμνιο, οδηγώντας το σε πνευματική παρανόηση και αμφιβολία για την αλήθεια. Η πλάνη αυτή δεν περιορίζεται μόνο σε εξωτερικά φαινόμενα, αλλά εκτείνεται και σε βαθύτερα επίπεδα, όπου οι άνθρωποι που συμμετέχουν σε τέτοια κινήματα συχνά αποκτούν υπερηφάνεια, εγωκεντρισμό και αποκοπή από τη πνευματική καθοδήγηση και τα μυστήρια της Εκκλησίας. Αντί να ωθούνται σε μετάνοια και πνευματική αναγέννηση, εγκλωβίζονται σε μια μορφή ψευδοπνευματικότητας, που επιβεβαιώνει το ψεύδος και απομακρύνει από το φως του Ευαγγελίου.
Η περίπτωση του
αρχιμανδρίτη Παπαστεφάνου αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της προσπάθειας εισαγωγής των ψευτοχαρισματικών φαινομένων στον ορθόδοξο χώρο. Μέσω επαφών με Πεντηκοστιανούς και υιοθετώντας τις εμπειρίες και πρακτικές τους, επιχείρησε αυτά να τα μεταφέρει στην ορθόδοξη παράδοση. Ωστόσο, η Εκκλησία και οι πνευματικοί της οδηγοί αναγνώρισαν την πλάνη και απέρριψαν κατηγορηματικά αυτές τις προσπάθειες. Η αποτυχία αυτής της προσπάθειας αναδεικνύει και τη θεολογική διαφορά μεταξύ της παπικής και της ορθόδοξης σκέψης. Ενώ η παπική θεολογία υιοθέτησε και νομιμοποίησε τις χαρισματικές πλάνες, η ορθόδοξη πίστη τις απέρριψε κατηγορηματικά, διαφυλάσσοντας έτσι την αληθινή χάρη του Αγίου Πνεύματος από τις ψευδοχαρισματικές εκδηλώσεις.
Η στάση του Βατικανού να παρουσιάσει την «χαρισματική ανανέωση» ως θεϊκό δώρο αποτελεί ουσιαστικά παραχάραξη της αλήθειας και εισαγωγή μίας πνευματικής σύγχυσης που αποσπά τους πιστούς από την αυθεντική εμπειρία της Εκκλησίας. Το να ταυτίζονται οι δαιμονικές συμπεριφορές, τα ψευτοχαρίσματα και οι παραφυσικές εμπειρίες με έργα του Αγίου Πνεύματος είναι πλάνη που οδηγεί στην καταστροφή.
ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ (Αντιγράφουμε από το φυλλάδιο του Βατικανού με τίτλο: PAPAL QUOTES ON THE CATHOLIC CHARISMATIC RENEWAL)
Η Καθολική Χαρισματική Ανανέωση ξεκίνησε σε μια φοιτητική εξόρμηση του Πανεπιστημίου Duquesne έξω από το Πίτσμπουργκ, στην Πενσυλβάνια, τον Φεβρουάριο του 1967. Οι φοιτητές πέρασαν μεγάλο μέρος του Σαββατοκύριακου σε προσευχή, ζητώντας από τον Θεό να τους επιτρέψει να βιώσουν τη χάρη τόσο του Βαπτίσματος όσο και του Χρίσματος. Εκείνο το Σαββατοκύριακο οι φοιτητές είχαν μια δυνατή και μεταμορφωτική εμπειρία του Θεού, η οποία έγινε γνωστή ως «βάπτισμα εν Πνεύματι». Το κίνημα εξαπλώθηκε γρήγορα σε όλη την Αμερική και σε ολόκληρο τον κόσμο.
Το 1978, ιδρύθηκε στο Βατικανό γραφείο για τη Χαρισματική Ανανέωση. Γνωστό σήμερα ως ICCRS, δηλαδή Διεθνής Υπηρεσία της Καθολικής Χαρισματικής Ανανέωσης, το γραφείο αυτό συνδράμει στην προώθηση μιας «κουλτούρας της Πεντηκοστής» σε όλη την Εκκλησία.
Το 1997, οι επίσκοποι των Ηνωμένων Πολιτειών εξέδωσαν το κείμενο Χάρη για τη Νέα Άνοιξη, ένα έγγραφο σχετικά με τη Χαρισματική Ανανέωση. Υποστήριξαν την Ανανέωση, ενθαρρύνοντας «ολόκληρη την Εκκλησία να κοιτάξει… να ανοίξει την καρδιά της και να αποδεχτεί το βάπτισμα εν Αγίω Πνεύματι» ως «μέρος της κανονικής χριστιανικής ζωής».
Σήμερα, η Ανανέωση έχει εξαπλωθεί σε κάθε ήπειρο, έχει λάβει την ευλογία των Παπών και έχει ανανεώσει ψυχές με το Άγιο Πνεύμα και με το να φέρνει ανθρώπους στον Ιησού, προσφέροντας σε πολλούς μια νέα αρχή στη ζωή. Οι άνθρωποι θεραπεύονται σωματικά, συναισθηματικά και πνευματικά. Δημιουργεί ενότητα ανάμεσα σε Καθολικούς και Προτεστάντες. Η Ανανέωση έχει υπάρξει ισχυρό μέσο ευαγγελισμού, φέρνοντας ανθρώπους να βιώσουν τη δύναμη και την παρουσία του Θεού με τρόπο που γι’ αυτούς είναι νέος και βαθύτερος από ό,τι κατανοούσαν προηγουμένως. Καθώς έρχεται το Άγιο Πνεύμα και δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να ζουν μια «ζωή εν αφθονία» που είπε ο Ιησούς ότι θα προσφέρει (Ιωάννης 10:10), οι άνθρωποι μεταστρέφονται, και με ανανεωμένη χαρά και ειρήνη, ερωτεύονται τον Χριστό και την Εκκλησία Του».
Η Β΄ Σύνοδος του Βατικανού είπε αυτό σχετικά με τα χαρίσματα: «Δεν είναι μόνο μέσω των μυστηρίων και των διακονιών της Εκκλησίας που το Άγιο Πνεύμα αγιάζει και καθοδηγεί τον λαό του Θεού. Διανέμει ειδικές χάρες ανάμεσα στους πιστούς κάθε βαθμίδας. Αυτά τα χαρισματικά δώρα, είτε είναι τα πιο εξέχοντα είτε τα πιο απλά και ευρέως διαδεδομένα, πρέπει να γίνονται αποδεκτά με ευχαριστία και παρηγοριά, διότι είναι εξαιρετικά κατάλληλα και χρήσιμα για τις ανάγκες της Εκκλησίας».
Τον Μάιο του 1975, ο Άγιος Πάπας Παύλος ΣΤ΄ υποδέχτηκε 10.000 καθολικούς χαρισματικούς που συμμετείχαν σε ένα Διεθνές Συνέδριο για τη Χαρισματική Ανανέωση στην Εκκλησία στη Ρώμη. Στην ομιλία του προς αυτούς, ο Πάπας Παύλος δήλωσε: «Όπως είπαμε τον περασμένο Οκτώβριο παρουσία κάποιων από εσάς, η Εκκλησία και ο κόσμος χρειάζονται περισσότερο από ποτέ να “συνεχιστεί το θαύμα της Πεντηκοστής στην ιστορία”…. Τίποτα δεν είναι πιο αναγκαίο σ’ αυτόν τον ολοένα και πιο εκκοσμικευμένο κόσμο από τη μαρτυρία αυτής της “πνευματικής ανανέωσης” που βλέπουμε ότι το Άγιο Πνεύμα προκαλεί στις πιο διαφορετικές περιοχές και περιβάλλοντα. Πώς λοιπόν αυτή η πνευματική ανανέωση δεν θα μπορούσε να είναι καλή τύχη (μερικές φορές μεταφράζεται ως “ευκαιρία”) για την Εκκλησία και για τον κόσμο;»
Αφού ολοκλήρωσε το γραπτό του μήνυμα, ο Πάπας Παύλος εξέφρασε αυθόρμητα έναν λόγο υποστήριξης: «Ξεχάσαμε το Άγιο Πνεύμα; Σίγουρα όχι! Τον θέλουμε, τον τιμούμε και τον αγαπάμε. Και εσείς, με την αφοσίωσή σας, τον ζήλο σας, την επιθυμία σας να ζείτε μέσα στο Πνεύμα: έτσι πρέπει να είναι. Πρέπει να ανανεώσει τον κόσμο, να του ξαναδώσει πνευματικότητα, ψυχή, θρησκευτική σκέψη· πρέπει να ξανανοίξει τα σφραγισμένα χείλη του κόσμου στην προσευχή και να ανοίξει το στόμα του στο τραγούδι, στη χαρά, στους ύμνους και στη μαρτυρία. Θα είναι πολύ ευεργετικό για την εποχή μας και για τους αδελφούς μας να υπάρξει ολόκληρη μια γενιά – η δική σας γενιά των νέων – που να φωνάζει στον κόσμο τη δόξα και το μεγαλείο του Θεού της Πεντηκοστής».
Τον Δεκέμβριο του 1979, ο Άγιος Ιωάννης Παύλος Β΄, σε ιδιωτική ακρόαση με το Συμβούλιο του ICCRO (Διεθνές Συμβούλιο της Καθολικής Χαρισματικής Ανανέωσης), είπε: «Είμαι πεπεισμένος ότι αυτό το κίνημα είναι σημείο της ενέργειας Του (του Πνεύματος). Ο κόσμος έχει μεγάλη ανάγκη από αυτήν την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος και χρειάζεται πολλά όργανα για αυτήν την ενέργεια. Τώρα βλέπω αυτό το κίνημα, αυτή τη δραστηριότητα παντού».
Στην Εθνική Επιτροπή Υπηρεσίας της Ιταλίας, τον Απρίλιο του 1998, είπε: «Το καθολικό χαρισματικό κίνημα είναι ένας από τους πολλούς καρπούς της Δεύτερης Συνόδου του Βατικανού, η οποία, σαν μια νέα Πεντηκοστή, οδήγησε σε μια εξαιρετική άνθηση στη ζωή της Εκκλησίας από ομάδες και κινήματα ιδιαίτερα ευαίσθητα στη δράση του Πνεύματος. Πώς να μη δοξάσουμε τον Θεό για τους πολύτιμους πνευματικούς καρπούς που έχει παραγάγει η Ανανέωση στη ζωή της Εκκλησίας και στη ζωή τόσων ανθρώπων; Πόσοι λαϊκοί πιστοί — άνδρες, γυναίκες, νέοι, ενήλικες και ηλικιωμένοι — μπόρεσαν να βιώσουν στη ζωή τους την εκπληκτική δύναμη του Πνεύματος και των χαρισμάτων Του! Πόσοι άνθρωποι ξαναβρήκαν την πίστη, τη χαρά της προσευχής, τη δύναμη και την ομορφιά του Λόγου του Θεού, μεταφράζοντας όλα αυτά σε γενναιόδωρη διακονία μέσα στην αποστολή της Εκκλησίας! Πόσες ζωές μεταμορφώθηκαν σε βάθος! Για όλα αυτά σήμερα, μαζί με εσάς, επιθυμώ να δοξάσω και να ευχαριστήσω το Άγιο Πνεύμα».
Προς ηγέτες της Χαρισματικής Ανανέωσης, τον Νοέμβριο του 1996, είπε: «…πολλοί επέστρεψαν στα μυστήρια· και ένας μεγάλος αριθμός ανδρών και γυναικών απέκτησαν βαθύτερη κατανόηση της κλήσης τους από το βάπτισμα και αφιερώθηκαν στην αποστολή της Εκκλησίας με θαυμαστή αφοσίωση… Σας ευχαριστώ για όλα όσα κάνετε στην υπηρεσία της Εκκλησίας».
Ομιλία του Πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ΄ προς τις Χαρισματικές Κοινοτικές Συμμαχίες, Οκτώβριος 2008:
«Αυτό που μαθαίνουμε στην Καινή Διαθήκη για τα χαρίσματα, τα οποία εμφανίστηκαν ως ορατά σημεία της έλευσης του Αγίου Πνεύματος, δεν είναι ένα ιστορικό γεγονός του παρελθόντος, αλλά μια ζωντανή πραγματικότητα. Είναι το ίδιο θείο Πνεύμα, ψυχή της Εκκλησίας, που ενεργεί σε κάθε εποχή και αυτές οι μυστηριώδεις και δραστικές παρεμβάσεις του Πνεύματος φανερώνονται στον καιρό μας με τρόπο προνοητικό. Τα Κινήματα και οι Νέες Κοινότητες είναι σαν μια έκχυση του Αγίου Πνεύματος μέσα στην Εκκλησία και στη σύγχρονη κοινωνία. Μπορούμε, επομένως, δικαίως να πούμε ότι ένα από τα θετικά στοιχεία και χαρακτηριστικά της Κοινότητας της Καθολικής Χαρισματικής Ανανέωσης είναι ακριβώς η έμφασή της στα χαρίσματα ή δωρεές του Αγίου Πνεύματος, και η αξία της έγκειται στο ότι υπενθύμισε την επικαιρότητά τους μέσα στην Εκκλησία».
Ομιλία στις 26 Μαΐου 2012 προς τους συμμετέχοντες στη συνάντηση που διοργανώθηκε από την «Ανανέωση εν Αγίω Πνεύματι» : «Αγαπητοί φίλοι της Ανανέωσης εν Αγίω Πνεύματι, μην κουραστείτε να στρέφεστε προς τον Ουρανό· ο κόσμος έχει ανάγκη από προσευχή. Χρειάζεται άνδρες και γυναίκες που να νιώθουν την έλξη του Ουρανού στη ζωή τους, που κάνουν τον έπαινο στον Κύριο έναν νέο τρόπο ζωής. Και να είστε χαρούμενοι Χριστιανοί! Σας εμπιστεύομαι όλους στην Παναγία Μητέρα, η οποία ήταν παρούσα στο Υπερώο κατά το γεγονός της Πεντηκοστής. Επιμείνετε μαζί της στην προσευχή, περπατήστε καθοδηγούμενοι από το φως του ζωντανού Αγίου Πνεύματος, κηρύττοντας τη χαρμόσυνη είδηση του Χριστού».
ΟΙ ΠΑΠΕΣ ΓΙΑ ΤΟ «ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟ» ΚΙΝΗΜΑ
Όπως αναφέραμε παραπάνω η Διάσκεψη του 1975 για την Καθολική Χαρισματική Ανανέωση στη Ρώμη υπήρξε ένα σημαντικό ορόσημο για την αναγνώριση του χαρισματικού κινήματος από την Καθολική Εκκλησία και συγκέντρωσε πάνω από 10.000 συμμετέχοντες από περισσότερες από 50 χώρες. Η κορύφωση της διάσκεψης ήταν η Θεία Λειτουργία στην Παναγία των Παπών, στην οποία προεξήρχε ο Καρδινάλιος Λεόν-Ιωσήφ Σουενένς, με τη συμμετοχή περίπου 700 ιερέων και παρουσία του Πάπα Παύλου ΣΤ’. 1
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου