Πρός τό Θεόδουλο, λόγος περί νήψεως καί ἀρετῆς χωρισμένος σέ 203 κεφάλαια (τά λεγόμενα ἀντιρρητικά καί εὐκτικά).
Σελ. 209 - 211
168. Όπως το πλοίο δεν μπορεί να ταξιδέψει χωρίς νερό, έτσι και η φύλαξη του νού δεν προχωρεί διόλου χωρίς νήψη και ταπείνωση και ευχή του Ιησού.
169. Θεμέλια του σπιτιού είναι οι πέτρες. Θεμέλιο και οροφή της αρετής της νήψεως είναι το προσκυνητό και άγιο όνομά του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Ένας ανόητος κυβερνήτης πλοίου, άν στην τρικυμία διώξει τους ναύτες και ρίξει στη θάλασσα τα κουπιά και τα πανιά και κοιμηθεί, εύκολα θα ναυαγήσει. Και η ψυχή ευκολότερα θα καταποντιστεί από τους δαίμονες, άν αμελήσει την ψυχή και δεν επικαλείται, μόλις φανεί η δαιμονική προσβολή, το όνομα του Ιησού Χριστού.
170. Ό,τι γνωρίζομαι, αυτό λέμε στο γραπτό μας' και ό,τι είδαμε στο δρόμο που περνούμε, εκείνο μαρτυρούσε σ' όποιον θέλει, άν βέβαια θελήσετε να δεχτείτε τους λόγους μας. Αυτός ο Κύριος είπε: 《Άν κάποιος δε μείνει σ' Εμένα, θα πεταχτεί έξω όπως το κλήμα, καί κάποιοι το μαζεύουν, το ρίχνουν στη φωτιά και καίγεται' ενώ όποιος μείνει σ' Εμένα, μένω κι εγώ σ' αυτόν》Ιω. 15, 5-6. Όπως είναι αδύνατο να λάμψει ο ήλιος χωρίς φως, έτσι είναι αδύνατο να καθαριστεί η καρδιά από την ακαθαρσία των λογισμών της απώλειας, χωρίς την ευχή του ονόματος του Ιησού. Κι άν αυτό είναι όπως βλέπω, αληθινό, να το μεταχειριζόμαστε όπως και την αναπνοή μας. Γιατί το όνομα του Ιησού είναι φώς, ενώ οι πονηροί λογισμοί, σκοτάδι. Και ο Ιησούς είναι Θεός και Κύριος των όλων, ενώ οι πονηροί λογισμοί είναι δούλοι δαιμόνων.
171. Φωτογεννήτρα και αστραπογεννήτρα και ακτινοβόλος και πυρφόρος, η φύλαξη του νού από τους πονηρούς λογισμούς, μ' αυτά τα ονόματα όπως της ταιριάζουν καί δίνουν το περιεχόμενό της άς καλείται. Γιατί, για να πούμε την αλήθεια, είναι ανώτερη από άπειρες σωματικές ασκήσεις καί πολλές άλλες αρετές. Γι' αυτό πρέπει με αυτά τα τίμια ονόματα να ονομάζομε την αρετή, αυτή, εξαιτίας των ολόλαμπρων φώτων που γεννά. Όσοι ερωτευθούν αυτή την αρετή, από αμαρτωλοί που ήταν και άχρηστοι και βέβηλοι και χωρίς πνευματική γνώση και ασύνετοι και άδικοι, μπορούν να γίνουν με τη βοήθεια του Ιησού Χριστού δίκαιοι, χρήσιμοι μπροστά στο Θεό, καθαροί, άγιοι και συνετοί. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και μυστηριώδη και απόκρυφα να θεωρούν και να θεολογούν. Και αφού γίνουν θεωρητικοί, κολυμπούν μέσα σ' αυτό το καθαρότατο και άπειρο φώς, το αγγίζουν με άρρητα αγγίσματα και μαζί με αυτό κατοικούν και ζούν, γιατί γεύθηκαν ότι ο Κύριος είναι αγαθός. Ψαλμ. 33, 9. Έτσι εκπληρώνεταικαθαρά σ,' αυτούς τους πρώτους αγγελιοφόρος ο λόγος του θείου Δαβίδ: 《Οι δίκαιοι θα δρομολογήσουν το Όνομά Σου και οι ευθείς θα κατοικήσουν ενώπιον του προσώπου Σου. Ψαλμ. 139, 14》.
Γιατί αυτή είναι η πραγματική αλήθεια, αυτοί μόνο ορθά και με ακρίβεια επικαλούνται και δοξολογούν το Θεό, καί επιθυμούν να είναι μαζί Του πάντοτε από αγάπη γι' Αυτόν.
172. Αλλοίμονο στον εσωτερικό άνθρωπο από τα εξωτερικά. Γιατί πολύ θα στεναχωρηθεί ο εσωτερικός άνθρωπος από τις εξωτερικές αισθήσεις. Και αφού στεναχωρηθεί, θα χρησιμοποιήσει μαστίγιο κατά των εξωτερικών αισθήσεων. Εκείνος που τα έχει υποστεί αυτά, εννοεί τα λεγόμενα.
173. Άν ο εσωτερικός μας άνθρωπος νήφει, κατά τους Πατέρες, είναι σε θέση να φυλάξει και τον έξω άνθρωπο. Αλλά εμείς και οι κακούργοι δαίμονες από κοινού διαπράττομε τις αμαρτίες. Και οι δαίμονες μόνο με λογισμούς, δηλαδή με φανταστικές εικόνες, ζωγραφίζουν στο νού όπως θέλουν την αμαρτία' εμείς όμως και με λογισμούς εσωτερικώς και με έργα εξωτερικώς. Οι δαίμονες μη έχοντας σώμα, επειδή είναι πνεύματα, μόνο με λογισμούς, με δολιότητα και απάτη, προξενούν και στον εαυτό τους και σ' εμάς την κόλαση. Γιατί αν δεν είχαν στερηθεί το σώμα οι κακούργοι, θα έκαναν συνεχώς και έμπρακτες αμαρτίες, επειδή η προαίρεσή τους είναι πάντοτε έτοιμη στο να ασεβούν.
174. Η μονολόγιστη ευχή σκοτώνει και κάνει στάχτη τις απάτες τους. Γιατί όταν προσκαλείται συνεχώς και ακούραστα από εμάς Ιησούς, ο Θεός και Υιός του Θεού, καθόλου δεν επιτρέπει σ' αυτούς, ούτε την αρχή της εισβολής η οποία και προσβολή ονομάζεται, ούτε μορφή να υποδείξουν στο νού με τον καθρέφτη της διάνοιας, ούτε λόγους να πουν στην καρδιά. Κι άν δεν εισχωρεί στην καρδιά δαιμονική μορφή, τότε όπως είπαμε, καί η καρδιά θα είναι άδεια από πονηρούς λογισμούς' επειδή οι δαίμονες έτσι συνηθίζουν, να πλησιάζουν με λογισμούς και να διδάσκουν κρυφά την κακία.
~ Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με ~
◇ Τώ δέ βασιλεί των αιώνων, αφθάρτω, αοράτω, μόνω σοφώ Θεώ τιμή και δόξα εις τους αιώνας των αιώνων' Αμήν!!! ◇
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ. τόμος Α' ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟ ΠΕΡΙΒΟΛΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ~~~~~
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου