ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΚΑΙ ΠΩΣ ΘΑ ΤΗ ΖΗΣΟΥΜΕ
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ:
ΠΩΣ ΘΑ ΒΙΩΣΟΥΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Ὑπάρχει
μία προσευχή, πού λέγεται ἀπό τούς
μοναχούς στό Ἅγιον Ὄρος τό: «Κύριε
Ἰησού Χριστέ, ἐλέησόν με τόν ἁμαρτωλόν».
Αὐτή ἡ προσευχή, πού χαρακτηρίζεται
ὡς νοερά, καρδιακή καί ἀδιάλειπτος,
ὅταν λέγεται μέ ταπείνωση, μέ πόθο καί
μέ ἐπιμονή, φέρνει σιγά-σιγά μέσα στήν
καρδιά τοῦ ἀνθρώπου τήν αἴσθηση τῆς
Χάριτος τοῦ Θεοῦ»10.
Γράφει
ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης στόν
Ἀόρατο Πόλεμο: «Ἡ νοερὴ καὶ καρδιακὴ
προσευχή, σύμφωνα μὲ τοὺς Ἁγίους
Πατέρες τοὺς καλουμένους Νηπτικούς,
εἶναι ἡ συγκέντρωσις τοῦ ἀνθρώπινου
νοῦ στὴν καρδιὰ του κυρίως, καὶ χωρὶς
νὰ ὁμιλῆ μὲ τὸ στόμα, μὲ μόνο τὸν
ἐνδιάθετο λόγο, ὁ ὁποῖος ὁμιλεῖται
μέσα στὴν καρδιά, νὰ λέγη αὐτὴ τὴ
σύντομη καὶ μονολόγιστη προσευχὴ
δηλαδὴ τὸ «Κύριε, Ἰησοῦ Χριστέ, Υἱὲ
τοῦ Θεοῦ, ἐλέησον μέ», κρατώντας λίγο
καὶ τὴν ἀναπνοὴ . Καταχρηστικὰ ὅμως
καὶ εὐρύτερα νοερὴ προσευχὴ λέγεται
καὶ κάθε ἄλλη δέησις ποὺ δὲν θὰ γίνη
μὲ τὸ στόμα, ἀλλὰ μὲ τὸν ἐνδιάθετο
λόγο τῆς καρδιᾶς ποὺ ἀναφέρθηκε.
Ἄν,
λοιπόν, ἀδελφέ, ἀγαπᾶς νὰ εἰσακουσθῆς
πιὸ εὔκολα ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ νὰ λάβης
ἐκεῖνο ποὺ Τοῦ ζητάς, ἀγωνίζου ὅσο
μπορεῖς σ αὐτὴ τὴ νοερὴ προσευχή,
παρακαλώντας τὸν Θεὸ μὲ ὅλο σου τὸν
νοῦ καὶ τὴν καρδιὰ γιὰ νὰ σὲ ἐλεήση
καὶ νὰ σοὺ δώση ἐκεῖνα ποὺ εἶναι
ἀπαραίτητα καὶ σὲ συμφέρουν γιὰ τὴ
σωτηρία σου.
Διότι,
ὅσο περισσότερο κόπο ἔχει αὐτὴ ἡ
νοερὴ προσευχή, ἀπὸ ἐκείνη ποὺ λέγεται
μὲ τὸ στόμα προφορικά, τόσο περισσότερο
τὴν ἀκούει ὁ Θεός, ὁ Ὁποῖος ἀκούει
καλύτερα τὴν νοερὴ βοὴ τῆς καρδιᾶς,
παρὰ τὶς δυνατὲς φωνὲς τοῦ στόματος.
Γι’ αὐτὸ καὶ ἔλεγε στὸν Μωυσῆ ποὺ
μόνο νοερὰ καὶ μὲ τὴν καρδιὰ Τὸν
παρακαλοῦσε γιὰ τοὺς Ἰουδαίους: «Γιατί
φωνάζεις δυνατὰ πρὸς ἐμένα;» (Ἐξόδ.
14,15).
Γνώριζε
ἀκόμη ὅτι, ἐπειδὴ καὶ τὸ ἔλεος τοῦ
Θεοῦ, εἶναι καθολικὸ Ὄνομα καὶ περιέχει
ὅλες τὶς χάρες , ποὺ ζητᾶμε καὶ ἐμεῖς
ἀπὸ τὸν Θεό, καὶ ὁ Θεός μας τὶς δίνει,
γὶ αὐτὸ γιὰ κάθε ὑπόθεσι καὶ χάρι
ποὺ ζητᾶς ἀπὸ τὸν Θεό, μπορεῖς νὰ
χρησιμοποιῆς τὴν προρρηθεῖσα σύντομη
αὐτὴν προσευχή, τὸ «Κύριε, Ἰησοῦ
Χριστέ, Υἱὲ τοῦ Θεοῦ, ἐλέησον μέ».
Γιατί
καὶ ὁ νοῦς συμμαζεύεται μὲ αὐτὴν πιὸ
εὔκολα, ἐνῶ στὶς ἄλλες προσευχές,
στὶς ἐκτενέστερες καὶ πολλές, ὁ νοῦς
διασκορπίζεται. Ἐὰν ὅμως καὶ ἐπιθυμῆς,
κατὰ τὶς διάφορες ὑποθέσεις καὶ
χάριτες ποὺ ζητᾶς, νὰ προσεύχεσαι, ἐδῶ
σου παραθέτω μερικὲς προσευχές, γιὰ
νὰ τὶς ἔχης ὡς παράδειγμα. Γιὰ
παράδειγμα, ὅταν ζητᾶς κάποια ἀρετὴ
καὶ χάρι, μπορεῖς νὰ πῆς μὲ τὴν καρδιά
σου τὰ ἑξῆς:
«Κύριε,
ὁ Θεός μου, δός μου αὐτὴ τὴ χάρι καὶ
ἀρετὴ γιὰ δόξα καὶ τιμὴ δική σου» ἢ
ἔτσι «Κύριέ μου, ἐγὼ πιστεύω ὅτι Σοῦ
ἀρέσει καὶ εἶναι δόξα δική Σου τὸ νὰ
ζητήσω ἐγὼ καὶ νὰ λάβω αὐτὴ τὴν Χάρι·
ἐκπλήρωσέ μου λοιπὸν αὐτὴ τὴν ἐπιθυμία
σύμφωνα μὲ τὸ θέλημά Σου». Ὅταν ἔμπρακτα
πολεμῆσαι ἀπὸ τοὺς ἐχθρούς, θὰ
προσευχηθῆς ἔτσι «Τρέξε γρήγορα, Θεέ
μου, νὰ μὲ βοηθήσης, γιὰ νὰ μὴ νικηθῶ
ἀπὸ τοὺς ἐχθρούςμου ἢ Θεέ μου, καταφυγή
μου, δύναμις τῆς ψυχῆς μου, βοήθησε μὲ
γρήγορα, γιὰ νὰ μὴν πέσω».
Ὅταν
ἀκολουθῆ ἡ μάχη, ἀκολούθησε καὶ ἐσὺ
αὐτὸν τὸν τρόπο τῆς προσευχῆς,
ἀντιστεκόμενος γενναία σ ἐκεῖνο ποὺ
σὲ πολεμεῖ. Ἔπειτα, ἀφοῦ τελειώσει ἡ
σκληρότητα τῆς μάχης, στρέψου πρὸς τὸν
Θεό, παρουσίασε μπροστά Του τὸν ἐχθρὸ
ποὺ σὲ πολέμησε καὶ τὴν ἀδυναμία σου
νὰ τοῦ ἀντισταθῆς λέγοντας «Νά, Κύριε,
τὸ δημιούργημα τῶν χεριῶν τῆς ἀγαθότητός
Σου, τὸ ἐξαγορασμένο μὲ τὸ Αἷμα Σου.
Νὰ ὁ
ἐχθρός Σου ποὺ ζητᾶ νὰ τὸ ἐξαφανίση
καὶ νὰ τὸ καταφάγη· σὲ Σένα προστρέχω
σὲ Σένα μόνον ἐλπίζω ποὺ εἶσαι ἀγαθὸς
καὶ παντοδύναμος καὶ κύταξε τὴν
ἀδυναμία μου καὶ τὴν ταχύτητα (ἂν δὲν
μὲ βοηθήσης ἐσὺ) νὰ ὑποταχθῶ ἑκούσια.
Βοήθησε μὲ λοιπόν, Ἐσὺ ποὺ εἶσαι ἡ
ἐλπίδα καὶ ἡ δύναμις τῆς ψυχῆς μου».
Σοὺ
ὑπενθυμίζω καὶ τὸ ἑξῆς: Ὅταν κουρασθῆς
νὰ προσεύχεσαι νοερὰ καὶ μὲ τὴν
καρδιά, μπορεῖς νὰ λὲς καὶ μὲ τὸ στόμα
καὶ προφορικὰ τόσο τὴν εὐχὴ «Κύριε,
Ἰησοῦ Χριστέ, Υἱὲ τοῦ Θεοῦ, ἐλέησον
μέ», ὅπως λέγουν οἱ Πατέρες, ὅσο καὶ
τὶς ἄλλες προσευχὲς, ποὺ θὰ θελήσης.
Φρόντιζε ὅμως καὶ νὰ συμμαζεύης τὸν
νοῦ σου τότε γιὰ νὰ προσέχης στὰ λόγια
της προσευχῆς.
Μερικοὶ
μάλιστα λέγουν ὅτι νοερὰ προσευχὴ
λέγεται ἀκόμη καὶ τὸ ἑξῆς: ὅταν ὁ
ἄνθρωπος ἀφοῦ συμμαζέψη ὅλες τὶς
νοερὲς δυνάμεις τῆς ψυχῆς τοῦ μέσα
στὴν καρδιά, χωρὶς νὰ πῆ κανένα λόγο
οὔτε προφορικό, οὔτε ἐνδιάθετο, μὲ
μόνο τὸ νοῦ τοῦ σκέπτεται καὶ ἀμετάβατα
ἀναλογίζεται ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι παρὼν
ἐνώπιόν του καὶ ὅτι αὐτὸς στέκεται
μπροστά Του πότε μὲ φόβο καὶ δέος σὰν
ἕνας κατάδικος πότε μὲ ζωντανὴ πίστι
γιὰ νὰ λάβη τὴν βοήθειά Του καὶ πότε
μὲ ἀγάπη καὶ χαρὰ γιὰ νὰ Τὸν ὑπηρετήση
παντοτεινά.
Καὶ
αὐτὸ εἶναι ἐκεῖνο ποὺ ἔλεγε ὁ Δαβὶδ
«Ἔβλεπα πάντοτε τὸν Κύριό μου ἐνώπιόν
μου» (Ψάλμ. 15,8). Μπορεῖ ἡ προσευχὴ αὐτὴ
νὰ γίνη καὶ μόνο μὲ ἕνα ἀμετάβατο
βλέμμα τοῦ νοῦ πρὸς τὸν Θεό, πενθικὸ
καὶ παρακαλεστικό, τὸ ὁποῖο βλέμμα
εἶναι σὰν μία σιωπηλὴ ὑπενθύμησι
ἐκείνης τῆς χάριτος, ποὺ Τοῦ εἴχαμε
ζητήσει προηγουμένως μὲ τὸν λόγο καὶ
μὲ τὴν καρδιακὴ προσευχή.
Γὶ
αὐτό, ἐπειδὴ ἡ προσευχὴ αὐτὴ μπορεῖ
νὰ γίνη εὔκολα σὲ κάθε τόπο καὶ γιὰ
κάθε ἀφορμὴ καὶ περίστασι, κράτησε
τὴν στὰ χέρια σου σὰν ἕνα ὅπλο δυνατὸ
καὶ εὐκολομεταχείριστο, καὶ θὰ ὠφεληθῆς
καὶ θὰ βοηθηθῆς πολύ»11.
Προδημοσίευση στό διαδίκτυο Γ΄ἔκδοσης (ἐπηυξημένης) τοῦ βιβλίου: (Ἱερομονάχου Σάββα Ἁγιορείτου)-Τί εἶναι ἡ Θεία Λειτουργία καί πῶς θά τή ζήσουμε
Σχῆμα μικρό ,Σελίδες: 162, Τιμή:5€, Παραγγελίες στό τηλέφωνο 6944577885 ἤ στό e- mail: hristospanagia@yahoo.gr
10
Πρβλ. Ἀρχιμανδρίτου Γεωργίου, καθηγουμένου
τῆς Ἱ. Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου: Ἐμπειρίες
τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ, Γ’ ἔκδοσις,
Ἱερά Μονή Ὁσίου Γρηγορίου, Ἅγιον Ὄρος,
1998.
11Ἁγ.
Νικοδήμου Ἁγιορείτου, Ὁ Ἀόρατος
πόλεμος,
Τί εἶναι ἡ νοερὴ προσευχὴ
καὶ πὼς πρέπει νὰ γίνεται ,Ἔκδοση
Συνοδία Σπυρίδωνος Ἱερομονάχου, Ἁγιο
Ὅρος 2009, σελ. 202.
(http://1myblog.pblogs.gr/tags/noera-proseychi-gr.html).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου