Πνευματικοί Διάλογοι με τον Ρουμάνο ησυχαστή π. Ηλίε Κλεόπα. Όγδοη συνομιλία (ερωτ. 221 -225)
Ό άγιος Ιωάννης της Κλίμακος λέγει ότι μοναδική καί απρόσβλητη από τον διάβολο αρετή είναι ή ταπείνωση. Οί δαίμονες γνωρίζουν να ψάλλουν, να θεολογούν καλλίτερα από όλους τους θεολόγους του κόσμου, ν' αγρυπνούν περισσότερο από όλους τους μοναχούς, δεν κοιμούνται ουδέποτε, δεν τρώγουν, πιστεύουν στον Θεό κ.λ.π. Ένα μόνο έργο δεν μπορούν να κάνουν: Να ταπεινωθούν. Στην κόλαση υπάρχουν καί ιερείς καί μοναχοί καί παρθένοι καί βασιλείς.... Μόνο οί ταπεινοί δεν πηγαίνουν στην κόλαση!
222. Ή αγάπη γεννάται από την προσευχή ή προσευχή από την αγάπη;
Από την καθαρή προσευχή γεννάται ή αληθινή αγάπη καί όχι το αντίστροφο. Ό άγιος Ισαάκ ό Σύρος λέγει ότι στο μέτρο κατά το όποιο προσευχόμαστε καρδιακά, κατά το ανάλογο μέτρο έχουμε φθάσει στην αληθινή αγάπη. Ενώ ό άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής λέγει: «όλα τα καλά έργα βοηθούν τον άνθρωπο να απόκτηση την αγάπη του Θεού, αλλά κανένα όσο ή προσευχή». Ό Μέγας Βασίλειος λέγει ότι ή αγάπη του Θεού γεννάται από την εν πνεύματι θεώρηση της φύσεως, της αρμονίας καί του μεγαλείου των θείων αυτής δημιουργημάτων
223. Στην ιεραρχία των αρετών, ποια νομίζετε ότι είναι ή μεγαλύτερη;
Λέγουν οί Άγιοι Πατέρες, μεταξύ αυτών καί ό Μέγας Αντώνιος, ότι «ή βασίλισσα των αρετών είναι ή διάκρισης». Πολλοί έπεσαν στον κατακλυσμό των παθών για να σώσουν τους άλλους από τον θάνατο καί πνίγηκαν οί ίδιοι. Πουθενά δεν διάβασα στην Αγία Γραφή να πεθάνει κάποιος ψυχικά για να σώσει τους άλλους.
όλες οί αρετές πρέπει να επιτελούνται με μέτρο καί διάκριση, δηλαδή να βαδίζουμε την μέση καί βασιλική οδό, ανάλογα με την χάρι, τίς φυσικές ικανότητες, τον ζήλο καί την φύση του καθενός για να μη πέφτουμε από το ένα μέρος στο άλλο, διότι στις ακρότητες παραμονεύει ό διάβολος, όπως λέγουν οί θείοι Πατέρες.
224. Ποια είναι ή ωφέλεια από την μνήμη του θανάτου;
Ή λέξης «θάνατος» ήταν ή πρώτη απειλή του Θεού κατά , του ανθρώπου, όταν ήταν στον παράδεισο καί το ισχυρότερο όπλο εναντίον της αμαρτίας. Ό Μέγας Βασίλειος λέγει ότι ή καλλίτερη συμβουλή στην ζωή είναι ή μνήμη του θανάτου, ενώ ό ιερός Δαμασκηνός λέγει: «"Ω, θάνατε, θάνατε καλλίτερα να σε ονομάζουμε
ζωή». Καί είχε απόλυτα δίκαιο. Διότι καί ό σοφός Σολομών εάν θα είχε την μνήμη του θανάτου δεν θα έπεφτε σε ακόλαστες πράξεις με γυναίκες καί δεν θα έχανε την από τον Θεό δοσμένη σοφία του.
225. Πώς πρέπει να συμπεριφέρονται οι μοναχοί προς τους λαϊκούς;
Πρώτα - πρώτα να μη τους σκανδαλίζουμε με τα έργα καί τα λόγια μας. "άκουσε τι λέγει ό. άγιος Ισαάκ ό Σύρος: «Οί μοναχοί πού θα σκανδαλίσουν τους λαϊκούς, δεν θα ιδούν το φως του Χρίστου στον αιώνα». Ενώ ό άγιος Ιωάννης της Κλίμακος λέγει: «Εάν θα δεις θαύμα στους λαϊκούς να γνωρίζεις ότι δεν έγινε από εσένα, αλλά από την πίστη τους». Επίσης να συμπεριφερώμεθα προς αυτούς με πολλή αγάπη καί καλοσύνη, διότι έρχονται από μακριά με πολλές δυσκολίες καί ψυχικά προβλήματα. Μερικοί είναι ασθενείς, άλλοι είναι πολύτεκνοι, άλλοι πτωχοί καί έχουν ανάγκη στοργής. Κατόπιν να προσευχώμεθα με πίστη γι' αυτούς καί όχι επιπόλαια.
Να τους συμβουλεύουμε να τους παρηγορούμε, όπως λέγει καί ό Ιερός Χρυσόστομος: «Από τίποτε περισσότερο δεν έχουν ανάγκη οι πιστοί παρά από ένα λόγο παρηγοριάς».
Εκδόσεις Ορθόδοξος Κυψέλη 1980
Πηγή στο διαδίκτυο - Ἐπιμέλεια κειμένου Αναβάσεις
________________________________________________
Τό κείμενο προέρχεται ἀπό τά ἀρχεῖα τοῦ πατρός Δαμασκηνοῦ Γρηγοριάτου, τόν ὁποῖον καί εὐχαριστοῦμε θερμά γιά τήν παραχώρηση τῶν ἀρχείων, ὅπως ἐπίσης εὐχαριστοῦμε καί τόν γέροντα τῆς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου πατέρα Γεώργιο Καψάνη γιά τήν εὐλογία καί τήν ἄδεια δημοσίευσης.
http://anavaseis.blogspot.gr/2012/10/221-225.html#more
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου