ΕΥΧΗ
ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
Ἐρώτησε
κάποιος τόν Ἀββᾶ Φιλήμονα, μέ ποιό
τρόπο μπορεῖ ἕνας χριστιανός, ποῦ ζῆ
μέσα στόν κόσμο, ν᾿ ἀποκτήση καθαρό
νοῦ, ὅπως ὁ ἴδιος, κι ἐκεῖνος ἀπήντησε:
«Ὕπαγε, πόνησον. Κόπου
γάρ χρεία καί πόνου καρδίας» (Ἀββᾶ
Φιλήμονος, Λόγος περί τοῦ ἀββᾶ Φιλήμονος,
Φιλοκαλία.., τ. Β΄, σελ. 320). Ἡ
καθαρότης τοῦ νοῦ συνεπάγεται τήν
ἐνοίκησι τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ ἐντός
τῆς καρδιᾶς μας. Γιά τήν ἐπίτευξι ὅμως
τῆς καθαρότητος, ἀπαιτεῖται πόνος,
κόπος καί μόχθος πολύς. Ἄν γιά τήν
ἀπόκτησι τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν καταβάλλεται
τόση προσπάθεια καί ἀγωνία, πόσο μᾶλλον
γιά τά πνευματικά;
Ἡ ἔναρξις
τῆς πνευματικῆς προκοπῆς θά γίνη μέ
τήν ἀπόταξιν τοῦ οἰκείου θελήματος
καί τήν ἔνταξιν εἰς Γέροντα ἀπλανῆ,
ὅστις θά ὁδηγήση αὐτόν εἰς τήν ὁδόν
τῆς στενῆς διαγωγῆς, εἰς τήν τελείαν
καθαρότητα τοῦ νοῦ, τόν φωτισμόν καί
τήν τελειωσιν, ἤτοι, τήν θέωσιν.
Ἄρα, μετά
τήν ὑπακοή στίς Εὐαγγελικές ἐντολές
καί ἀποκοπή τοῦ ἁμαρτωλοῦ θελήματός
μας, θά πρέπει, μέ τήν Χάρι τῆς Εὐχῆς,
νά ἀποκτήσουμε τό πένθος, τήν μετάνοια,
τήν συντριβή καί τό ταπεινό φρόνημα.