Ἀγρίνιο 26-12-2023
Ἀρχιμανδρίτου Παύλου Ντανᾶ
Ἱεροκήρυκος
Ἡ ἁγνότητα τῆς Παναγίας
Στίς 26 Δεκεμβρίου ἡ ἁγία μας Ἐκκλησία ἑορτάζει τή σύναξη τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου, ἡ ὁποία ὑπηρέτησε τό Μυστήριο τῆς Ἐνανθρωπίσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου. Δοξάζει καί ἀνυμνεῖ μέ ὕμνους εὐχαριστηριακούς τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, ἡ ὁποία γέννησε τόν Κύριό μας καί Σωτήρα τοῦ κόσμου, Ἰησοῦ Χριστό.
Εἶναι δύσκολο νά περιγράψει ἡ ἀνθρώπινη γλώσσα τό μεγαλεῖο τῆς ἁγνότητος τῆς Παναγίας μας. Οἱ θεοφόροι Πατέρες ἀλλά καί oἱ ὑμνογράφοι τῆς Ἐκκλησίας μένουν ἐκστατικοί μπρός στό μεγάλο θαῦμα πού συντελέστηκε στήν Ἀειπάρθενο Θεοτόκο. Μέ ποιά ἐγκώμια νά στεφανώσουμε τό ἱερό καί δοξασμένο πρόσωπό της; Πῶς νά μιλήσουμε γι’ αὐτήν πού ἔγινε «τοῦ ἀνθρωπίνου γένους τό ἐγκαλλώπισμα καί τό καύχημα πάσης τῆς φύσεως;». Δέν ὑπάρχει ἀνθρώπινη γλώσσα, μήτε ὑπερκόσμιος ἀγγελικός νοῦς, γιά νά μπορέσει ἄξια νά ὑμνήσει «τήν Θεοτόκον καί Μητέρα τοῦ Φωτός».
Ἡ Παναγία μας, κατά τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό καί τήν ὀρθόδοξη διδασκαλία εἶναι ἡ κορυφή καί τό τέλος τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης. Γι’ αὐτό καί ἀναφέρονται στό πρόσωπό της ὅλες oἱ προεικονίσεις, οἱ προτυπώσεις καί οἱ προφητεῖες.
Ἡ Θεοτόκος συνελήφθη ἀπό τήν συζυγική συνάφεια τοῦ γάμου ’Ιωακείμ καί Ἄννης. Ἐπισφράγισαν ἔτσι μέ μιά πράξη ἁγνή, μιά ζωή σωφροσύνης. Ὁ ἱερός Δαμασκηνός ἀναφωνεῖ: «Ὦ! ζευγάρι λογικῶν τρυγόνων, Ἰωακείμ καί Ἄννα, πού ὑπήρξατε γεμᾶτοι σωφροσύνη! Σεῖς, ἐπειδή τηρήσατε τόν φυσικό νόμο τῆς σωφροσύνης, ἀξιωθήκατε νά πάρετε αὐτό πού εἶναι πάνω ἀπό τή φύση. Διότι φέρατε στόν κόσμο τήν μητέρα τοῦ Θεοῦ. Ἐσεῖς, ἀφοῦ ζήσατε μέ εὐσέβεια καί ὁσιότητα μέσα στά ὅρια τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως, γεννήσατε τήν ἀνώτερη ἀπό τούς ἀγγέλους κόρη, τήν Κυρία τῶν Ἀγγέλων. Κορίτσι ὡραιότατο καί γλυκύτατο κρίνο, πού ξεφύτρωσε ἀνάμεσα στ’ ἀγκάθια άπό τήν πιό εὐγενική καί βασιλική ρίζα τοῦ Δαβίδ» (PG 6, 660- 680).
Βεβαίως, ἡ πτώση τῶν Πρωτοπλάστων εἶχε σάν συνέπεια τήν φθορά, τόν θάνατο καί τήν ἀπομάκρυνση ἀπό τόν Θεό καί τόν Παράδεισο. Κανείς δέν εἶχε τήν δύναμη, οὔτε ἀπό τούς ἀγγέλους, οὔτε ἀπό τούς ανθρώπους νά χαρίσει τήν εὐτυχία στόν πεπτωκότα ἄνθρωπο. «Πάντες ἐξέκλιναν ἅμα ἠχρειώθησαν» (Ρωμ. 3, 12).
Ἡ ἀγαθότητα ὅμως τοῦ Θεοῦ, δέν ἄφησε τόν ἄνθρωπο ἕρμαιο τῆς ἁμαρτίας καί τοῦ διαβόλου. Ὁ ἱερός Αὐγουστίνος λέει: «Προτοῦ γεννηθεῖ ὡς ἄνθρωπος ἀπό τήν Παρθένο, ὁ Λόγος τήν εἶχε προορίσει ὡς Μητέρα του». Ἦταν «ἡ ἐξ ἁπασῶν ἐκλεγεῖσα γενεῶν καί φυλῶν καί γλωσσῶν καί ἐθνῶν καί λαῶν... Ἡ πρό αἰώνων προορισθεῖσα τῷ Ποιητῇ καί Βασιλεῖ τῶν αἰώνων», ὅπως ἀναφέρει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός. Γι’ αὐτό καί τό γεγονός τῆς γεννήσεως τῆς Θεοτόκου φέρνει τήν χαρά καί τήν ἀγαλλίαση σ’ ὅλο τό ἀνθρώπινο γένος.