Ἐτήσια ἔκδοσις τῆς Ἱερᾶς Μονῆς
Ὁσίου Γρηγορίου Ἁγίου Ὅρους
Περίοδος Β΄ ἔτος 2010 ἀριθμ. 35
† Ἀρχιμ. Εὐσέβιος Βίττης
Ἀναφορά στόν ἀγώνα του καί τήν μαρτυρία του (1927-2009)
Ὁσίου Γρηγορίου Ἁγίου Ὅρους
Περίοδος Β΄ ἔτος 2010 ἀριθμ. 35
† Ἀρχιμ. Εὐσέβιος Βίττης
Ἀναφορά στόν ἀγώνα του καί τήν μαρτυρία του (1927-2009)
«Ἅπας γάρ ὁ τῶν
ἁγίων ἔπαινος καί μακαρισμός διά τῶν δύο τούτων συνίσταται, διά τε τῆς ὀρθοδόξου
πίστεως καί τοῦ ἐπαινετοῦ βίου, καί διά τῆς δωρεᾶς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί τῶν
χαρισμάτων αὐτοῦ. Τοῖς γάρ δυσί τούτοις
τό τρίτον συνέπειται»1, (1 Ὁσίου Συμεών τοῦ Νέου
Θεολόγου, «Κατήχησις Ι΄»), λέγει ὁ ὅσιος καί θεοφόρος πατήρ ἡμῶν Συμεών ὁ Νέος
Θεολόγος. Μέ τό λόγο του αὐτό ὁ ὅσιος
Συμεών προσδιορίζει τά ἀκριβῆ καί ἀλάνθαστα γνωρίσματα τῶν Ἁγίων, δηλαδή τῶν ἀνθρώπων
πού εὐαρέστησαν στόν Θεό καί ἔγιναν ἀπλανεῖς ὁδοδεῖκτες πρός τήν βασιλείαν Του
γιά ὅλους ἐμᾶς τούς ὑπολοίπους ἀνθρώπους.
Εἶναι πολύ σημαντικός ὁ λόγος αὐτός τοῦ ὁσίου Πατρός,
διότι ὅπως σέ κάθε ἐποχη ἔτσι καί στήν ἐποχή μας ὑπάρχουν καί δροῦν πολλοί
«ψευδόχριστοι»καί «ψευδοπροφῆται», δῆθεν προορατικοί καί χαρισματοῦχοι, οἱ ὁποῖοι
ἀντί νά προσφέρουν τό καθαρό νερό τῆς «ὑγιαινούσης διδασκαλίας»2 (2Β΄Τιμ.
δ΄3) στούς κουρασμένους καί διψασμένους ὁδοιπόρους τῆς ζωῆς, αὐτοί τούς
ποτίζουν μέ τό θολό νερό τῆς πλάνης, ἐξαπατώντας τους μέ νόθα καί ἀμφιβόλου
προελεύσεως χαρίσματά τους.
Τό χαρακτηριστικό λοιπόν σημεῖο πού μᾶς βοηθεῖ νά
διακρίνουμε τούς ἀνθρώπους τοῦ Θεοῦ ἀπό αὐτούς πού διακατέχονται ἀπό τό πνεῦμα
τῆς πλάνης εἶναι αὐτό πού τονίζει ὁ ὅσιος Συμεών. Δέν εἶναι τά θαυμαστά σημεῖα, τά ὁποῖα μπορεῖ
νά μιμηθῇ καί τό πνεῦμα τῆς πλάνης, ἀλλά ἡ Ὀρθόδοξη πίστις καί ὁ σύμφωνος πρός
τό θέλημα τοῦ Θεοῦ βίος. Ὅταν ὑπάρχουν αὐτά, τότε ἀκολουθοῦν καί τά δῶρα τοῦ
Θεοῦ καί τά χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.