ΤΟ ΙΕΡΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΕΩΣ ΩΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ
Σέ συνέχεια προηγούμενης ἀνάρτησής μας:
Χάπια, ἠλεκτροσόκ καί ψυχιατρεῖο ἤ Ἐξομολόγηση, Πνευματικός όδηγός καί ἐκκλησιαστική ζωή.
Σέ συνέχεια προηγούμενης ἀνάρτησής μας:
Χάπια, ἠλεκτροσόκ καί ψυχιατρεῖο ἤ Ἐξομολόγηση, Πνευματικός όδηγός καί ἐκκλησιαστική ζωή.
δημοσιεύουμε τό:
Τό ἱερό Μυστήριο τῆς Μετανοίας καί Ἐξομολογήσεως.
«Ὁ σύγχρονος μεγάλος Θεολόγος π. Ἰουστίνος Πόποβιτς στὸ ἔργο τοῦ «Ὁδὸς Θεογνωσίας» γράφει : «ἡ ψυχὴ κάθε ἀνθρώπου , κάθε ἀνθρωπίνου προσώπου καὶ ἡ ψυχὴ τῆς ἀνθρωπότητος εἶναι ἀνίατα τραυματισμένες. Τὸ τραῦμα τους αὐτὸ δὲν μποροῦν νὰ τὸ θεραπεύσουν οὔτε ὁ Νόμος , οὔτε οἱ Προφῆτες. Κανεὶς , ἐκτός τοῦ Χριστοῦ. Ὁ Χριστὸς ἦρθε στὸν κόσμο γιὰ νὰ θεραπεύσει τὸν ἄνθρωπο , νὰ καταργήσει τὴν ἁμαρτία , νὰ ἐπανασυνδέσει τὸν ἄνθρωπο μὲ τὴν πηγὴ τῆς ζωῆς , ποὺ εἶναι ὁ Θεὸς , νὰ τὸν ἐπαναφέρει στὴν προπτωτικὴ ἀκεραιότητα. Ἡ διὰ τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν εἶναι ἡ μεγίστη δωρεὰ τοῦ Θεοῦ στὸν κόσμο , εἶναι τὸ Εὐαγγέλιο»»[1].
Αὐτή ἡ τόσο ψυχοθεραπευτική συγχώρηση καθώς καί ἡ πλούσια δόσις τῆς Θείας Χάρης κατ’ ἐξοχήν παρέχονται μέ τό Μυστήριο τῆς Ἱερᾶς Μετανοίας καί Ἐξομολογήσεως.
Αὐτή ἡ τόσο ψυχοθεραπευτική συγχώρηση καθώς καί ἡ πλούσια δόσις τῆς Θείας Χάρης κατ’ ἐξοχήν παρέχονται μέ τό Μυστήριο τῆς Ἱερᾶς Μετανοίας καί Ἐξομολογήσεως.
Μετάνοια -Ἐξομολόγηση:Ἡ τέλεια θεραπευτική τῶν παθῶν καί τῆς κατάθλιψης.
Ἡ θεραπεία τοῦ ἀσθενοῦς πνευματικά ἀνθρώπου ἀρχίζει μέ τήν μετάνοια καί τήν ἐξομολόγηση. Μάταια οἱ ἄνθρωποι ψάχνουν τήν ἀνακούφιση στούς ψυχολόγους καί ψυχιάτρους. Ἔλεγε ὁ π. Παΐσιος: «Οἱ ἄνθρωποι ἔχουν ἀπομακρυνθεῖ ἀπὸ τὸν πνευματικό τους καὶ τοὺς ἔχουν πνίξει οἱ λογισμοὶ καὶ τὰ πάθη καὶ καταλήγουν νὰ κάνουν ἐξομολόγηση στοὺς ψυχιάτρους... Νὰ ξεχάσουν τὸ πρόβλημα ποὺ τοὺς ἀπασχολεῖ... μόλις περάσει λοιπὸν λίγο διάστημα καὶ ξαναεμφανιστεῖ, ξανὰ πάλι τὰ ἴδια. Αὐτὴ ἡ δουλειὰ γίνεται. Ἐνῶ, ἂν τακτοποιηθεῖ κανεὶς ἐσωτερικά, κοιμᾶται σὰν ἀρνάκι καὶ δὲ θέλει οὔτε χάπια οὔτε τίποτα»[2]
«Τὴν ἀδυναμία νὰ θεραπεύσουν τὰ φάρμακα τὶς ψυχικὲς δυσκολίες» παρατηρεῖ ὁ ἰατρός Σωτήρης Ἀδαμίδης,« μοῦ τὴν εἶχε τονίσει ὁ γέροντας Πορφύριος, πάρα πολλὲς φορὲς μὲ τὸν πιὸ κατηγορηματικὸ τρόπο.
«Ε, τί... τὸ πιστεύεις αὐτὸ ποῦ σου λέω; Τὸ ἔχεις ἰδεῖ;»
«... δὲν λύνονται μ’ αὐτὰ τὰ προβλήματα τῶν ἀνθρώπων». «Δὲν τὰ θέλω ἐγὼ αὐτά...», ἔλεγε (: ψυχαναλυτικὲς καὶ ψυχιατρικὲς ἑρμηνεῖες καὶ θεραπεῖες, ἀνθρωποκεντρικὲς θεωρήσεις τῶν προβλημάτων μας).
Τὸ νὰ ἀκούσει κανεὶς αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους καὶ μόνο εἶναι τὶς πιὸ πολλὲς φορὲς ἀνακουφιστικό. Ἂν ἐξηγήσουμε ὅτι ἡ κεφαλαλγία δὲν ὀφείλεται σὲ ὄγκο τοῦ ἐγκεφάλου καὶ ὅτι οἱ προκάρδιοι παλμοὶ εἶναι ἀκίνδυνοι, εἶναι ἀρκετὸ λένε τὰ βιβλία. Δὲν τὸ λέει ὅμως ἡ κλινικὴ πείρα. Οἱ ἀσθενεῖς αὐτοὶ δὲν ἀνταποκρίνονται εὔκολα σὲ ἰατρικὲς παρεμβάσεις, παρὰ μόνο ἂν δεῖ κανεὶς πιὸ πέρα ἀπὸ τὸ σύμπτωμα καὶ δώσει ἄλλη σημασία στὴ ζωὴ τοῦ ἀσθενοῦς, ἄλλο νόημα.
Καὶ φυσικὰ δὲ λύνεται τὸ πρόβλημα μὲ τὰ ἀγχολυτικὰ ἢ τὰ ἀντικαταθλιπτικά, ἢ τὶς ἀνοησίες τύπου ὕπνωσης, ποὺ ἐφαρμόζουν ἀρκετοὶ ψυχίατροι – ψυχαναλυτές[3].
«Πᾶνε καὶ χάνουν τόσες ὧρες... καὶ ξοδεύουν τόσα λεπτά... δὲν ἔρχονται στὴν ἐκκλησία μας, στὸν πνευματικό, νὰ τοὺς πεῖ τί κρύβεται πίσω ἀπὸ τὰ ὅσα ὑποφέρουν καὶ νὰ γίνουν πραγματικὰ καλά...», μᾶς ἔλεγε ὁ πατὴρ Πορφύριος»[4].
Εἰδικά οἱ ἄνθρωποι πού πάσχουν ἀπό Κατάθλιψη, ἀλλά καί ὅποιοι ἄλλοι ἀληθινά θέλουν νά μετανοήσουν, θά πρέπει νά ἀρχίζουν τήν θεραπεία τῆς ψυχῆς τους μέ μία καλή Γενική Ἐξομολόγηση.
Ἱερομόναχος Σάββας Ἁγιορείτης
http://Hristospanagia3.blogspot.com
[1] Στό: Ἀρχιμ. Μεθοδίου Κρητικοῦ, Ἡ ἁμαρτία καί οἱ ψυχικές διαταραχές, http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/commitees/pastoral/methodios_kritikos_amartia.
html
[2] Ἀθωνικό Ἡμερολόγιο, του π. Δ. Τάτση, εκδ. γ’, σελ. 35.
[3] Γιά τήν ὕπνωση βλέπε στό βιβλίο τοῦ Σωτήρη Ἀδαμίδη, Θεραπευτική τῶν Πατέρων καί ψυχανάλυση, Ἐκδόσεις Σταμούλη
[4] Σωτήρη Ἀδαμίδη, Θεραπευτική τῶν Πατέρων καί ψυχανάλυση, Ἐκδόσεις Σταμούλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου