Η παράκλησή μας όμως, πάνω απ’ όλα είναι μεγάλη επειδή μας καλεί ο Κύριος να τον
ακολουθήσουμε. «Ακολουθήτω μοι», λέει. Γιατί ο Κύριος κάνει την κλήση αυτή σ’ εκείνους
πού αναλαμβάνουν το σταυρό τους; Πρώτα για να μην πέσουν και τσακιστούν κάτω
από το βάρος του. Η ανθρώπινη ράτσα είναι τόσο οδυνηρά αδύναμη, πού κι ο ελαφρύτερος
σταυρός φαίνεται βαρύς στο δυνατότερο άνθρωπο, αν τον φέρει χωρίς τη βοήθεια του
ουρανού. Βλέπουμε πώς απελπίζονται οι άπιστοι στο ελαφρύτερο χτύπημα.
Πώς
εναντιώνονται στον ουρανό και τη γη με το πού θα τούς κεντήσει μια καρφίτσα.
Πώς παραπατούν δεξιά κι αριστερά αβοήθητοι, αναζητώντας κάποια στήριξη και αρωγή
στο κενό αυτού του κόσμου κι όταν ο κόσμος αυτός δεν μπορεί να τούς προσφέρει
στήριξη και βοήθεια, τότε ισχυρίζονται πώς ο κόσμος ολόκληρος δεν είναι παρά ένα
κενό απόγνωσης.
Αυτός
είναι ο λόγος πού ο Κύριος μάς καλεί να τον ακολουθήσουμε. Μόνο αν ακολουθούμε
πίσω Του θα μπορούμε να κουβαλάμε το σταυρό μας. Σ’ Εκείνον θα βρούμε δύναμη,
θάρρος και παρηγοριά. Θα γίνει σ’ εμάς φώς στο σκοτεινό δρόμο μας, υγεία στην
αρρώστια, σύντροφος στη μοναξιά, χαρά στους πειρασμούς και πλούτος στην ένδεια.
Το ανεξάντλητο φώς του Χριστού μας χρειάζεται για να σβήσει τον πόνο μας και να
κρατήσει ζωντανή την ελπίδα μας στο χάραμα της μέρας.
Ο δεύτερος λόγος πού ο Κύριος μάς καλεί να τον ακολουθήσουμε είναι τόσο σπουδαίος
όσο κι ο πρώτος κι έχει να κάνει με τη θεληματική απάρνηση του εαυτού μας και την
ανάληψη του σταυρού. Πολλοί είναι εκείνοι πού έκαναν επίδειξη κάποιας
αυταπάρνησης για ν’ αποκτήσουν μεγαλύτερη φήμη σ’ αυτόν τον κόσμο. Πολλοί είναι
αυτοί πού έχουν σωρεύσει αμέτρητες δοκιμασίες και βάσανα μόνοι τους, μόνο για να
κερδίσουν το θαυμασμό και τον έπαινο των ανθρώπων.
Πολλοί, κυρίως ανάμεσα στους
ειδωλολάτρες, το έχουν κάνει αυτό κι άλλοι το κάνουν μέχρι σήμερα, για ν’ αποκτήσουν
μεγαλύτερες μαγικές δυνάμεις κι έτσι να επιβληθούν στους άλλους, να βλάψουν ή να
ωφελήσουν αυτούς πού θέλουν. Κι όλ’ αυτά από μια μάταιη πλεονεξία κι επιθυμία για
κυριαρχία.
Τέτοια
αυταπάρνηση δεν είναι αληθινή, είναι φιλαυτία. Τέτοιος σταυρός δεν οδηγεί στην ανάσταση
και τη σωτηρία αλλά σέ πλήρη όλεθρο. Είναι σα να παραδίδεται κάποιος στα χέρια του
σατανά. Εκείνος όμως πού αναλαμβάνει το σταυρό του κι ακολουθεί το Χριστό,
ελευθερώνεται από την έπαρση και την αλαζονεία, από τη φιλαυτία κι από κάθε επιθυμία
για εγκόσμια δόξα και κέρδος. Όπως ό άρρωστος άνθρωπος παίρνει πικρά φάρμακα,
όχι για να δείξει στους άλλους πώς μπορεί να τα καταπιεί, αλλά για την αποκατάσταση
της υγείας του, έτσι κι ο αληθινός χριστιανός απαρνιέται τον εαυτό του, δηλαδή απαλλάσσεται
από την άρρωστη ύπαρξή του, αναλαμβάνει το σταυρό του σαν πικρό και σωστικό
φάρμακο κι ακολουθεί το Χριστό, το θεραπευτή και σωτήρα του.
Κι αυτό όχι για ν’ αποσπάσει τον έπαινο και τη δόξα των ανθρώπων,
αλλά για να σώσει την ψυχή του από τον παραλογισμό της ζωής αυτής κι από το
σκουλήκι και το πυρ της μέλλουσας ζωής.
«Ος
γάρ αν θέλη την ψυχήν αυτού σώσαι, άπολέσει αυτήν ος δ’ αν άπολέση την εαυτόν ψυχήν
ένεκεν εμού και του ευαγγελίου, ούτος σώσει αυτήν» (Μάρκ. η'35).
Όποιος
θέλει να σώσει την επίγεια ζωή του, αυτός θα χάσει την αιώνια και μακαρία ζωή. Όποιος
όμως αψηφήσει και θυσιάσει τη ζωή του αυτή για μένα και το ευαγγέλιο, αυτός θα
σώσει τη μέλλουσα ζωή και μακαριότητά του.
Αυτά
είναι σκληρά λόγια, αδυσώπητα. Αυτή είναι μια φωτιά πού γυρεύει να κατακάψει τον
παλιό άνθρωπο ως τις ρίζες του, ν’ αφανίσει τις ίδιες τις ρίζες. Ο Χριστός δεν
ήρθε απλά για ν’ αναμορφώσει τον κόσμο, αλλά να τον ανακατασκευάσει, να φέρει
καινούργια ζωή. Να ρίξει το παλιό σίδερο στη φωτιά και να το σφυρηλατήσει από την
αρχή. Δεν είναι αναμορφωτής, αλλά ο Δημιουργός. Δεν είναι επιδιορθωτής, αλλά
υφαντής. Όποιος θέλει να διατηρήσει ένα παλιό και σκουληκοφαγωμένο δέντρο, θα το
χάσει. Μπορεί να κάνει ότι μπορεί για να το περιποιηθεί εξωτερικά, να το
ποτίσει, να το περιφράξει και να του ρίξει λίπασμα, το σκουλήκι όμως θα το
τρώει εσωτερικά. Το δέντρο θα σαπίσει σιγά σιγά και θα πέσει.
Εκείνος
πού κόβει ένα σκουληκοφαγωμένο δέντρο και το ρίχνει στη φωτιά μαζί με τα
σκουλήκια και μετά φροντίζει τα μικρά κλαδάκια πού ξεφυτρώνουν από τη ρίζα και τα
προστατεύει από τα σκουλήκια, αυτός θα σώσει το καινούργιο δέντρο. Αυτός πού
προσπαθεί να διατηρήσει την παλιά ψυχή, πού είναι φαγωμένη και φθαρμένη από την
αμαρτία, θα τη χάσει, γιατί ό Θεός δεν επιτρέπει σέ τέτοια ψυχή να παρουσιαστεί
μπροστά Του.
Κι ότι δεν παρουσιάζεται ενώπιων του Θεού, είναι σα να μην
υπάρχει. Εκείνος λοιπόν πού χάνει την παλιά ψυχή του, θα κερδίσει τη νέα ψυχή, την
γεγεννημένην εκ του πνεύματος και νυμφευμένη με το Χριστό.
Η ψυχή στην ουσία είναι ταυτόσημη με τη ζωή. Διαβάζουμε στο ευαγγέλιο: Ος γάρ αν
θέλη την ψυχήν αυτού σώσαι και ος δ’ αν άπολέση την εαυτού ψυχήν ένεκεν εμού και
του ευαγγελίου, ούτος σώσει αυτήν. Και στις δύο περιπτώσεις η λέξη ψυχή
σημαίνει τη ζωή. Εκείνος πού θέλει να σώσει τη θνητή ζωή του με κάθε θυσία, αυτός
θα χάσει και τις δύο ζωές, και τη θνητή και την αθάνατη. Τη θνητή επειδή, όσο
κι αν κατορθώσει να επιμηκύνει τη ζωή του στη γη, τελικά θα τη χάσει με το
θάνατο. Αλλά θα χάσει και την αιώνια ζωή, αφού δεν έκανε τίποτα γι’ αυτήν, δεν
υπόφερε τίποτα. Εκείνος πού αγωνίζεται να κερδίσει την αθάνατη ζωή με το Χριστό,
αυτός θα τη λάβει και θα τη διατηρήσει στην αιωνιότητα, μ’ όλο πού θα χάσει την
πρόσκαιρη, τη θνητή ζωή.
Ο άνθρωπος ίσως χάσει την πρόσκαιρη θνητή ζωή του για το Χριστό και το ευαγγέλιο
αν, σέ περίπτωση ανάγκης, θυσιαστεί και πεθάνει ως μάρτυρας για το Χριστό και το
άγιο ευαγγέλιό Του- ή αν περιφρονήσει την παρούσα ζωή ως αμαρτωλή κι ασήμαντη και
προσφέρει τον εαυτό του με όλη του την ψυχή και τη δύναμη στο Χριστό, αν μπει στην
υπηρεσία Του, παραδίδοντας τα πάντα σ’ Εκείνον και προσδοκώντας τα πάντα απ’ Αυτόν.
Είναι πιθανό ό άνθρωπος να χάσει την ψυχή του, τη ζωή του, με την αυτοκτονία ή με
τη θυσία του γι’ άσκοπα πράγματα, για παράδειγμα πάνω σέ μια φιλονικία ή
διαφωνία. Σ’ αυτόν δεν ισχύει ή υπόσχεση ότι θα σώσει την ψυχή (ζωή) του, γιατί
διευκρινίζεται: ένεκεν εμού και του ευαγγελίου. Ο Χριστός και το ευαγγέλιο
είναι ασυγκρίτως ανώτερα από την ψυχή μας. Είναι ο μεγαλύτερος πλούτος τόσο στο
χρόνο όσο και στην αιωνιότητα. Δεν υπάρχει άνθρωπος πού θα δίσταζε να θυσιάσει τα
πάντα για τα παντοτεινά αυτά αγαθά.
Γιατί ο Χριστός προσθέτει και του ευαγγελίου; Δεν είναι αρκετό αυτό το ένεκεν εμού; Όχι,
δεν είναι. Ο Κύριος είπε ένεκεν εμού και του ευαγγελίου για να διευρύνει τούς
λόγους πού έχει να θυσιαστεί κανείς και να ζήσει εν Θεώ. Για ν’ αυξήσει τον αριθμό
των σεσωσμένων. Σώζεται εκείνος πού χάνει τη ζωή του για τον ζώντα και αθάνατο
Χριστό.
Εκείνος επίσης σώζεται, πού χάνει τη ζωή του για τα έργα του Χριστού στον
κόσμο, για την άγια διδασκαλία Του. Τέλος σώζεται εκείνος πού χάνει τη ζωή του για
μια μόνο εντολή του Χριστού, για έναν απλό λόγο Του. Ό Κύριος είναι ο Νομοθέτης
της ζωής. Όποιος θυσιάζεται για το Νομοθέτη, θυσιάζεται και για το νόμο Του. Και
αντίστροφα, εκείνος πού θυσιάζεται για τούς νόμους Του, θυσιάζεται και για
Εκείνον. Ταυτίζοντας τον Εαυτό Του με τα έργα και τη διδασκαλία Του, ο Κύριος
διευρύνει τη δυνατότητα της σωτηρίας σέ πολλούς.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙΡΟΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ ΠΕΤΡΟΣ ΜΠΟΤΣΗΣ
http://apantaortodoxias.blogspot.gr/2014/03/blog-post_1497.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου