Ποια είναι η πραγματική νηστεία;
Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου
«Νηστεία δεν είναι η αποχή από τα φαγητά, αλλά η απομάκρυνση από τα αμαρτήματα. Για τον λόγο αυτό, εκείνος που περιορίζει τη νηστεία μόνο στη αποχή των τροφών, αυτός είναι εκείνος που δεν την τιμά και την υβρίζει!
Νηστεύεις; Δείξε το αυτό με τα έργα σου. Ποιών έργων, λέγεις;
Αν δεις φτωχό, να τον ελεήσεις!
Αν δεις τον εχθρό σου, να συμφιλιωθείς μαζί του!
Αν δεις τον φίλο σου να προκόβει, να μην τον φθονήσεις!
Αν δεις όμορφη γυναίκα στο δρόμο σου, να την προσπεράσεις και να μην την προσέξεις!
Δηλαδή να μην νηστεύει μόνο το σώμα, αλλά και τα μάτια, και η ακοή, και τα πόδια, και τα χέρια, κι όλα τα μέλη του σώματός μας.
Να νηστεύουν τα πόδια με το να απομακρύνονται από τους δρόμους που οδηγούν στα παράνομα θεάματα!
Να νηστεύουν τα μάτια με το να μάθουν να μην προσηλώνονται ποτέ σε όμορφα πρόσωπα και να μην περιεργάζονται ξένα κάλλη.
Διότι τροφή των οφθαλμών είναι το να βλέπουν. Αλλ’ αν είναι εφάρματα κι αμαρτωλά αυτά που βλέπουν, τότε εξουδετερώνεται η νηστεία και ανατρέπει όλη τη σωτηρία της ψυχής. Ενώ αν είναι αυτά που βλέπουν τα μάτια σύμφωνα με το νόμο και ακίνδυνα, τότε η παρατήρηση αυτή κοσμεί τη νηστεία.
Διότι θα ήταν από τα πλέον παράλογα εξ αιτίας της νηστείας να απέχουμε από τα φαγητά και από την επιτρεπόμενη τροφή, σχετικά δε με τους οφθαλμούς να μην αποφεύγουμε και την τροφή που απαγορεύεται.
Δεν τρως κρέας; Δεν πρέπει να τρως και την ακολασία δια των οφθαλμών!
Ας νηστεύει και η ακοή σου. Νηστεία δε της ακοής είναι, να μην δέχεσαι κακολογίες και διαβολές!
Ας νηστεύει και το στόμα από λόγους αισχρούς και ψευδούς. Διότι ποια ωφέλεια υπάρχει, όταν αποφεύγουμε να τρώμε ψάρια και κρέατα, να τρώγουμε δε και να δαγκώνουμε τους αδελφούς μας;
Αυτός που υβρίζει είναι σαν να έφαγε αδελφικό κρέας, σαν να δαγκώνει τη σάρκα του πλησίον. Για τον λόγο αυτό ο Παύλος μας φόβισε λέγοντας τα εξής:«Εάν δαγκώνετε και κατατρώγετε ο ένας τον άλλο, προσέχετε μήπως αφανιστείτε μεταξύ σας»
Δεν έβαλες τα δόντια σου στη σάρκα, αλλ’ έβαλες μέσα στην ψυχή σου την κακολογία, την πλήγωσες με την κακή φήμη που διέδωσες, έκανες ανυπολόγιστη ζημιά στον εαυτό σου και σ’ εκείνον και σε πολλούς άλλους, γιατί κι εκείνο που άκουσε την κακολογία τον έκανες χειρότερο με τις διαβολές σου κατά του πλησίον.
Διότι αν είναι αμαρτωλός δεν διορθώνεται, αλλά γίνεται ράθυμος επειδή βρήκε κι άλλους να κάνουν την ίδια αμαρτία. Αν πάλι είναι δίκαιος φθάνει στην υπερηφάνεια και γίνεται αλαζόνας επειδή εξαπατάται από τις αμαρτίες των άλλων και φαντάζεται μεγάλα πράγματα για τον εαυτό του…»
https://ethnegersis.blogspot.com/2019/03/blog-post_53.html#more
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου